Zaid Ibrahim 2010 : 7 Hari Sebelum Bencana....???

on Oct 23, 2010



1. Zaid Ibrahim, calon Timbalan Presiden PKR paling kontroversi - berkemungkinan besar akan dizalimi dan dianiayai dalam pemilihan parti tersebut Novermber depan. Kenyataan demi kenyataan yang dibuatnya sejak akhir-akhir ini, dilihat menongkah arus daripada kepimpinan perdana PKR, malah, mula dianggap sebagai ancaman "dalaman" kepada parti tersebut.

2. Beberapa pemerhati politik mendakwa - adalah tidak mustahil Zaid Ibrahim akan disabotaj pada saat-saat akhir menjelang hari pemilihan parti itu. Kenyataannya yang terlalu vocal agak sukar diterima oleh Anwar Ibrahim - sekali gus mengundang rasa kurang senang dalam kalangan orang-orang yang rapat dengan Anwar Ibrahim.

3. Namun demikian, kelantangan Zaid pada hemat saya, sama sekali tidak akan mengubah pola pengundian yang bakal diterima oleh Zaid. Rata-rata pemerhati politik mendakwa, Zaid sangat popular dalam kalangan ahli-ahli PKR yang berbangsa Cina dan India - bahkan, terdapat ramalan awal bahawa Zaid akan mendapat undi solit daripada ahli PKR yang berbangsa Cina dan India. Dalam hal ini "kumpulan Azmin" menyedari hakikat tersebut. Ideologi liberal yang dianuti oleh Zaid sangat digemari dan diterima oleh masyarakat Cina dan India, berbanding dengan ideologi "Takiyyah" Azmin Ali dan ideologi Islamisasi Mustaffar Kamil Ayup.

4. Malah, terdapat juga pandangan yang mendakwa, undi yang bakal diterima oleh Zaid tidak akan terlalu jauh bezanya dengan undi yang diterima oleh Azmin - sekali gus tidak mencerminkan "semangat pencalonan" yang banyak yang telah diterima oleh Azmin dari seluruh Cabang PKR sebelum ini. Soanya sekarang hanya satu, bagaimana Azmin dan kumpulannya mahu menyekat Zaid?

5. Walaupun andaian awal sudah dibuat - Zaid Ibrahim akan tewas dan Azmin Ali akan dinobatkan sebagai Timbalan Presiden PKR, tetapi apakah jaminan untuk memastikan Zaid tidak akan buat "kacau" lagi dalam PKR pada masa yang akan datang? Selagi Zaid berada di dalam PKR, selagi itulah ia akan dilihat sebagai "menyemak" dalam pentadbiran Azmin Ali - sekali gus turut mengganggu kelangsungan politik kroni nombor satu Anwar Ibrahim tersebut.

6. Azmin Ali dilihat tidak mempunyai pilihan - langkah politiknya masih jauh. Selagi kerusi Presiden PKR tidak berada dalam genggamannya, maka kedudukan Azmin Ali masih goyah dan mudah tercabut. Keadaan akan bertambah kritikal, sekiranya Anwar Ibrahim dicampak ke penjaran dan tidak lagi bersama dengan PKR. Kedudukan Azmin terlalu bergantung dengan Anwar Ibrahim, hal ini sangat berbeza dengan Zaid - yang jelas dan terang bergantung pada diri sendiri. Idealisme Zaid jelas dan tidak kabur seperti Azmin. Keberanian Zaid juga tampak nyata dan tidak bersifat bersembunyi seperti Azmin. Zaid mempunyai masa depan yang cerah dalam politik PKR - tetapi Azmin berada dalam keadaan yang bahaya.

7. Sabotaj dan tikam kawan dari arah belakang masih tetapi menjadi senjata pilihan dalam kebanyakan ahli politik dan organisasi - hanya cara ini sahaja, jalan paling mudah dan selesa untuk membunuh pesaing paling rapat. Tidak terlalu sukar untuk meramal keadaan Zaid dalam tahun-tahun yang akan datang. Bahkan, saya percaya Zaid akan meluahkan ketidakpuashatinya dalam pemilihan PKR November ini - bahkan, jangan terkejut akan muncul perkataan-perkataan seperti berikut, "Saya Disabotaj", "Saya Dianiayai", "Saya Dizalimi". "Pemilihan Tidak Telus". "Penyelewengan" dan "Ada Tangan Tersembunyi Caturkan Kemenangan".

8. Ramalan saya mudah - Zaid akan tewas, tetapi undi yang diperolehnya daripada para perwakilan bakal mengejutkan ramai pihak - sekali gus membuktikkan pengaruh Zaid di peringkat akar umbi sangat kukuh. Zaid akan disabotaj dan nafikan haknya - namun demikian, ia tidak akan mengubah apa-apa keputusan. Azmin Ali akan tetap berada di kerusi nombor dua PKR - tetapi akan terus diganggu dengan bayang-bayang Wan Azizah dan Zaid Ibrahim. Walauapapun akhirnya, tinggal tujuh hari lagi ahli-ahli PKR yang akan menentukan siapa yang mereka mahu memimpin PKR, bermula 29 Oktober ini sehingga 21 November depan. Selamat Datang Keadilan! Baca Laporan di bawah :

PENGERUSI PKR Wilayah Persekutuan Datuk Zaid Ibrahim memulangkan ‘paku buah keras’ kepada panglima-panglima Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan kenyataan terbaru beliau semalam. Zaid yang dalam rangka berkempen di Selatan tanah air berkata, beliau kesal dengan pihak tertentu dalam PKR yang memarahinya kerana tidak membela Anwar dalam kes tuduhan liwatnya yang masih berjalan di mahkamah.
“Bukan tak bela (Anwar), memang ada (bela), perhimpunan dah buat.., doa dah buat, Datuk Seri Anwar telah ada peguam, kita juga kena ingat perkara (isu) lain pun kita (perlu beri perhatian dan) jangan abaikan,” kata calon Timbalan Presiden PKR itu. Sebelum ini. Naib Presiden PKR, Azmin Ali, dan R Sivarasa serta Setiausaha Agung parti itu Saifuddin Nasution mengatakan Zaid terperangkap dengan propaganda UMNO apabila membuat kenyataan supaya PKR keluar dari tumpu isu ‘keadilan untuk Anwar’ sahaja.

Berikutan itu, Zaid mengakui, walaupun beliau bukan calon kegemaran untuk pemilihan kepimpinan parti itu tetapi maklum balas yang diterima daripada ahli adalah baik dan memuaskan. Menurut Zaid, antara tiga calon Timbalan Presiden PKR yang bertanding pada pemilihan November ini, hanya ada seorang calon yang diminati ramai.
“Saya bukan calon kegemaran ramai, calon kegemaran seorang sahaja, itu kamu (media) kena tanya Datuk Seri Anwar Ibrahim, dia tahulah,” katanya. Beliau mengulas peluangnya bertanding jawatan itu bersama dua lagi pencabarnya iaitu Naib Presiden PKR, Azmin Ali dan Ketua Perhubungan PKR Perak, Mustaffa Kamil Ayub. Pemilihan bagi jawatan tertinggi parti tersebut diadakan pada 31 Oktober hingga 21 November, manakala kongres kebangsaan parti mulai 26 hingga 28 November.

Zaid berkata, beliau tidak kisah pertandingan itu melibatkan tiga penjuru dan menyerahkannya kepada pengundi, selain berharap proses pemilihan akan berjalan lancar. “Pertandingan lima penjuru pun tidak apa, harap semuanya berjalan lancar dan jangan jadi macam (pemilihan) baru-baru ini (timbul masalah) dari segi pengundian, bilangan undi dan sebagainya,” katanya.

Ditanya adakah kedatangannya ke Johor hari ini untuk berkempen bagi meraih undi, beliau berkata, perjumpaan itu adalah pertemuan biasa kerana ahli PKR negeri mahu berjumpanya. Mengenai kegagalan PKR dan Parti Maju Sabah (SAPP) mencapai persetujuan untuk meletakkan calon di Parlimen Batu Sapi, Sabah, beliau kecewa dengan perkara itu. Jelas beliau, sepatutnya PKR dan SAPP perlu memastikan salah satu daripada parti berkenaan bertanding satu lawan satu dengan Barisan Nasional bagi merebut kerusi Batu Sapi.

http://azlishukri.blogspot.com


SIAPA KAH ABU LAHAP ITU....???

on

Zahid Hamidi: Ada Abu Lahab dalam Umno...???



Naib Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata antara "enam Abu" yang terdapat di zaman Rasulullah, terdapat juga Abu Lahab dalam parti itu.


Bagaimanapun, katanya, parti pembangkang juga tidak terkecuali daripada penyertaan Abu Lahab di kalangan mereka.



"Abu yang keempat ialah Abu Lahab. GOlongan ini ada di kalangan kita dan juga di pihak pembangkang. Mereka akan menentang apa sahaja kebaikan yang kita lakukan. 



"Mereka tetap keras hatinya tidak menerima apa yang kita bawa walaupuan ia baik dan membawa faedah kepada rakyat," katanya yang juga menteri pertahanan dan pengerusi perhubungan Umno Pulau Pinang.



Ketika menyampaikan ucapan penggulungannya dalam perhimpunan agung Umno di Pusat Dagangan Dunia Putera (PWTC) di Kuala Lumpur hari ini, Zahid juga menjelaskan, lima lagi Abu ialah:


  • Abu Bakar yang taat kepada perjuangan. Abu jenis ini didambakan oleh Umno.
  • Abu Talib yang di barisan hadapan mempertahankan Rasulullah tetapi "belum mendaftar". Golongan ini hendaklah dipastikan menjadi ahli dan pengundi.
  • Abu Suffian yang bersungguh-sungguh memperjuangkan Islam setelah memeluk agama itu. Abu ini umpama anggota parti pembangkang yang kembali ke pangkuan Umno. Abu jenis ini hendaklah didekati.
  • Abu Hurairah yang menulis hadis. Golongan ini diumpamakan golongan media dan penulis blog dalam Umno.
  • Abu Jahal yang mengakui kebenaran tetapi enggan mengikutinya. Golongan ini diumpamakan sebagai orang yang mengiktiraf Malaysia sebagai negara maju hasil kerja Umno dan BN tetapi tetap enggan menerima Umno.


Menyimpulkan penggulungannya, Zahid mengajak anggota parti itu menjadikan kisah enam Abu itu sebagai pedoman.



"Sesungguhnya iktibar daripada sirah yang berkaitan dengan mereka yang pernah dekat dengan Rasulullah, jika kita telusuri kisahnya, kita beriktibar daripadanya, insya-Allah kita akan dapat satu pedoman yang akan membantu kita meneruskan perjuangan suci ini," kata Ahmad Zahid lagi.


SIAPA TIRU SIAPA.......TIRU MACAM SAYA.......???

on


PUTERI UMNO DAN MUSLIMAT PAS SAMA KE......???





MAHU tergelak pun ada, kesihan pun ada apabila mendapat tahu di sini bahawa Puteri Umno mendakwa PAS telah mula meniru mereka. Apa yang aku tahu, semakin hari semakin banyak Umno meniru PAS atau PR. Contohnya terbaru cuti bersalin 90 hari.

Usahlah Puteri Umno terperasan pula. Dari segi pemakaian pun sudah jauh beza Muslimat PAS dengan Puteri Umno. Dari segi dasar lagi la jauh beza malahan jauh bertentangan. Soal PAS kafirkan Umno, itu soal lapuk, soal fitnah terhadap PAS yang Umno sendiri cipta. Sebab itu, bila suatu ketika mahu diadakan debat Umno - PAS tentang tajuk `PAS KAFIRKAN UMNO', mengapa Umno takut berdepan dalam debat tersebut? Jawapannya, sebab Umno tahu bahawa tajuk itu tidak akan membantu mereka bahkan akan kena di atas kepala Umno sendiri.

Maka, Umno buat debat `olok-olok' kununnya debat `Umno - PAS' dalam isu `Takfir'. Anda boleh lihat di dalam youtube debat olok-olok berkenaan. Dalam debat tersebut, kununnya ada ulama Umno dan `ulama PAS'. `Ulama PAS' dilakonkan oleh ulamak Umno juga tetapi dikira lebih cerdik sedikit dari ulamak Umno dalam debat tersebut. Lucunya, dalam debat isu `Takfir' yang olok-olok itu pun ulama Umno terduduk. `Ulama PAS' lakonan mereka secara `tidak sengaja' membelasah ulama Umno. Ini menunjukkan bahawa perjuangan PAS yang berlandaskan Islam, berpandukan Al-Quran, Hadith, Ijmak dan Ulamak itu tidak mampu di`tipu' oleh Umno di dalam lakonan debat mereka. Maha Suci Allah, Al-Quran itu adalah Mukjizat dan tiada siapa boleh memperdaya Al-Quran.

Jadi, dakwaan Puteri Umno yang `suku masak' dalam politik itu adalah dakwaan `penyedap hati'. Dalam usul agama mereka di Perhimpunan Umno kali ini, Puteri Umno sebenarnya tiada modal untuk berucap. Mereka tidak berdaya untuk menegur Rosmah yang menjadi `Penaung' dalam satu festival pakaian Islam yang mempamirkan unsur sesat itu. Sewajarnya Puteri Umno di dalam usul agamanya simpati dengan maruah wanita Islam yang dipersendakan oleh Rosmah. Namun, apakan daya sedangkan `ularmak muda' dalam Umno pun `cover' si Rosmah. Tunggu sahajalah Umno akan jahanam angkara Rosmah.




UMNO Penipu..Hanya Raja-Raja Melayu Yang Jamin Melayu, Bukannya UMNO..........???

on




Nampaknya sudah jelas lagi terang bersuluh, hanya Raja-Raja Melayu yang boleh pertahankan hak melayu. Bukannya UMNO dan PERKOSE. Ini sudah termaktub dalam Perlembagaan. Dan tak boleh diubah oleh sesiapa kecuali Raja-Raja Melayu. Nah selama ini rakyat melayu diperbodohkan UMNO Laknatullah, kononnya jika UMNO tak berkuasa, melayu akan hancur. Ini doktrin ala yahudi laknatullah yang tiada asas kebenaran. Dalam pada nak junjung perlembagaan sekalipun, UMNO masih kenakan melayu lagi. Mana ya anak-anak melayu dapat biasiswa, sedangkan jelas dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan menyebut bahawa biasiswa termasuk dalam hak keistimewaan orang melayu dan bumiputera..

Hipokrasi UMNO Dalam Memperjuangkan Bangsa

Pengakuan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak bahawa hak istimewa orang Melayu sudah ‘terkunci kemas’ dan tidak boleh digugat tanpa perkenaan Majlis Raja-Raja Melayu adalah bukti jelas bahawa parti itu tidak mampu membela orang Melayu.
Perkara ini dinyatakan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dalam satu kenyataan akhbar bagi mengulas ucapan dasar Najib pada Perhimpunan Agung Umno 2010 di PWTC hari ini.
Menurut Izzah, kunci ini juga mendedahkan fitnah politik Umno yang mengatakan bahawa parti itu Melayu dan Melayu itu Umno adalah tidak benar sama sekali.
Kerana kunci ini terletak di tangan Raja-Raja Melayu yang sebenarnya adalah Raja-Raja kepada semua rakyat Malaysia.
"Fitnah politik Umno ini hanya digunakan untuk menguntungkan golongon Umno yang kecil dan memiskinkan rakyat jelata yang ramai seperti yang didedahkan oleh Ketua Pemudanya sendiri di mana setelah 53 tahun Merdeka, 60 peratus orang Melayu luar bandar masih dilanda kemiskinan," katanya.
Mengulas berkenaan tekad Najib yang mahu terus mempertahankan Putrajaya, Izzah sebaliknya berkata, tekad ini menjadi panggilan keramat untuk rakyat membebaskan Putrajaya daripada Umno.
"Sudahlah dan cukuplah kerana tiba masanya semua Raja dan rakyat memegang kunci ini dan bukan Umno yang menjadi pemfitnah dan hipokrit perjuangan bangsa," jelasnya.
Dalam kenyataan itu juga, beliau turut menyatakan azam dan tekad jika Pakatan Rakyat mentadbir negara ini. Adalah menjadi tanggungjawab Pakatan Rakyat untuk membuka ruang-ruang baru yang akan mensejahterakan semua rakyat dan mendemokrasikan negara yang berbilang kaum ini.
Kunci ini juga mesti membuka kontrak politik baru dimana undang-undang anti-demokratik seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri(ISA) dan Akta Universiti dan Kolej Universiti(AUKU) dan sebagainya mestilah dihapuskan segera.
"Kunci ini juga menentukan bahawa undang-undang anti-demokratik ini tidak lagi diperlukan kerana hak Melayu telah dikunci kemas melainkan undang-undang anti-demokratik bukan sahaja untuk mengunci tetapi merantai rakyat untuk kepentingan Umno sahaja," katanya.



DAIM OH DAIM....???

on

Daim yang terus diam…



Mulanya ramai di kalangan wartawan di bilik media Perhimpunan Agung UMNO di aras dua PWTC tidak begitu perasan siapa ‘orang tua’ ni yang rasa macam pernah tengok… berada di situ petang Jumaat.

Bukan apa ini kerana orangnya sudah agak lama tidak kelihatan di khalayak ramai.

Hanya apabila tersedar itu Tun Daim Zainuddin ,bekas Menteri Kewangan dan Bendahari UMNO Malaysia ,barulah semakin ramai wartawan di situ mula menyapanya.

Lagipun beliau muncul di situ dengan stail kegemarannya yang simplesejak dulu lagi - berpakaian biasa dan sandal sahaja.

Bekas Ketua Pengarang Kumpulan NSTP,Datuk A Kadir Jasin yang menemani Daim secara berjenaka berkata,” saya ajak Tun keluar dari ‘dunianya’ datang jalan-jalan di sini jumpa-jumpa orang.”

Daim yang ditemui kemudian hanya sekadar mahu sembang kosong sahaja.

Beliau hanya geleng kepala ketika diajukan soalan politik termasuk ramalannya mengenai peluang Barisan Nasional masa pilihanraya umum ke-13 nanti.


Ini kerana ramalan beliau BN akan menghadapi tsunami masa PRU ke -12 lalu agak tepat.

I have given my report to PM ,” itu saja katanya ketika ditanya lagi soalan itu.

Semasa di situ selain beramah mesra dengan wartawan beliau juga meluangkan masa melawat semua bilik media yang berpusat di situ sepanjang perhimpunan itu.

Apabila shamsul Bertikam Dengan Chegu Bard.......???

on

NAMPAKNYA kemaraan Chegu Bard untuk duduk dikerusi Ketua AMK seperti tidak dapat dihalang lagi. Di mana-mana terdengar cerita betapa anak muda dari Rembau ini memang wajar diangkat menjadi pemimpin golongan muda di dalam PKR. Bukan kerana Sdr Shamsul Iskandar tidak baik, tetapi zaman beliau sudah ke penghujungnya dan beliau sebenarnya lebih layak untuk naik setingkat lagi menduduki kerusi Naib Presiden PKR.

Buktinya, pencalonan yang diterima oleh Sdr Shamsul untuk kerusi Naib Presiden adalah tinggi di belakang YB Fuziah Salleh. Namun, Sdr Shamsul tidak `menghormati' kepercayaan yang telah diberikan oleh Cabang-Cabang yang mencalonkannya. Beliau mengambil langkah undur ke belakang disaat tenaga beliau diperlukan di barisan hadapan. Tindakan ini sedikit sebanyak `menganggu' mood ahli-ahli yang mahu melihat Sdr Shamsul membimbing Chegu Bard di barisan hadapan dan bukannya ingin melihat Sdr Shamsul `menghunus keris' terhadap Chegu Bard.

Buat Chegu Bard pula, selangkah kaki memasuki gelanggang, pantang pendekar berundur. Misi memperjuangkan reformasi samada di jalanan atau tidak mesti diteruskan. Saya yakin, meskipun jika Nurul Izzah yang memasuki gelanggang untuk berdepan dengan Chegu Bard, anak muda Rembau ini tidak akan berganjak walau setapak. Kita cukup kenal dengan Chegu Bard./mandor.blogspot.com

PRK DUN GALAS - UNDILAH CALON PAS

ULAMA KE DIA INI.......???

on

Ulama muda 'pertahan' Rosmah, selar pembangkang



Ulama muda Umno Fathul Bari Mat Jahya berkata pendekatan pembangkang mengecam tindakan Rosmah Mansor menaungi Festival Busana Islam (IFF) - yang mencetuskan kontroversi - tersasar daripada konsep agama sebagai nasihat.


Fathul Bari berkata, pembangkang sengaja membesar-besarkan isu itu sambil meletakkan sepenuhnya kesalahan atas bahu Rosmah tanpa menyiasat terlebih dahulu perkara itu.



"Sepatutnya bantahan itu ditujukan kepada penganjur sedangkan beliau (Rosmah) penaung semata-mata," katanya.


Semalam, sekurang-kurangnya empat perhimpunan aman anjuran Dewan Pemuda PAS diadakan di tiga negeri sebagai membantah tindakan Rosmah yang didakwa menghina syariat Islam dan Rasulullah dalam penganjuran festival itu di Monte Carlo 9 Ogos lalu.


Demontrasi itu berlangsung di masjid-masjid di di Pahang, Kuala Terangganu dan dua masjid di Pulau Pinang.

Berucap pertama kali di perhimpunan agung Umno hari ini, Fathul Bari berkata, manusia sentiasa dituntut meneliti terlebih dahulu sama ada sesautu kesilapan itu dilakukan dengan sengaja atau pun tidak.

"Tanpa diteliti hal tersebut, mereka terus menyerang dan menghukum. Adakah ini sikap orang Islam yang mengakui membawa hukum allah. Sedangkan jelas perbuatan seperti ini tersasar Islam yang mengajar etika menasihati seseorang," kata Fahtul Bari.

"Kalau mereka ikhlas (menasihati) mengapa tidak tarik tangannya, bersendirian tanya dengannya lebih dahulu (perkara sebenar)."

Memetik pendapat seorang tokoh terkenal mazhab Shafie, Fahtul Bari berkata, pemerintah patut didoakan dengan kebaikan dan bukannya dengan maki hamum dan caci maki.

Menurut anak bekas mufti Perlis itu lagi, ini kerana Islam meletakkan adab dan etika tertentu untuk menegur seseorang.

Bercakap kepada Malaysiakini selepas itu, beliau bagaimanapun menegaskan tidak bersetuju 100 peratus program seperti itu dikaitkan dengan Islam. 

"Saya cuma tekankan tadi soal adap menasihati pemimpin," katanya. -mk

Ulasan GB

Sungguh berbahaya kenyataan "ulamak muda" ini. Ia seperti mempertahankan "kemungkaran" yang berlaku di depan mata. 

Katanya, yang perlu dipersalahkan ialah penganjur IFF itu bukannya Rosmah. Rosmah hanyalah sebagai Penaung, tambahnya.

Saya bertanya, apa tugas Penaung? Menaungi kegiatan penganjur untuk menghina Islam? Dan kemudian menaungi ulamak-ulamak muda seperti kamu yang mempertahankan kegiatan mungkar itu?

Persoalan kini bukan persoalan nasihat kuat atau nasihat halus. Persoalan kini ialah pakaian yang digunakan itu seolah-olah sengaja mencabar umat Islam dengan menghina Nabi Mohd apabila terteta kalimah Mohd di bahgian dada pemakainya. Kemudian di lengan dan di belakangnya terdedah tanpa ditutupi. Fesyen apa itu jika bukan jahiliyah dan dijenamakan di atas nama Islamic Fashion? Dan ia bukan saja akan mengelirukan umat Islam, malah bukan Islam juga yang akan menganggap ia sebagai "fesyen" yang Islamik.

Rosmah Penaungnya. Mengapa tak lantik penasihat peribadi bab agama jika jahil bab agama. Nak nasihat bisik-bisik apa lagi kat Rosmah sedangkan hal kemungkaran telah berlaku dan agama Islam telah pun tercemar lantarannya. Dan jika tidak dinasihat secara kuat, nanti ada yang menerima fesyen yang telah ditayangkan itu sebagai fesyen Islam. Itu sebab mengapa umat Islam menyuarakannya secara lantang sehari dua ini. That the fashion worn and shown wasn't Islamic at all!

Di dalam Islam adalah jelas. Al-Quran dan Hadith terlalu banyak mengajar kita berkenaan menentang kemungkaran ini. Firman Allah:

Hendaklah ada di antara engkau semua itu suatu ummat -golongan – yang mengajak kepada kebaikan, memerintah dengan kebaikan serta melarang dari kemungkaran. Mereka itulah orang-orang yang mendapat kemenangan.” (ali-lmran: 104)

Allah Ta’ala berfirman lagi:
“Adalah engkau sekalian itu sebaik-baik ummat yang dikeluarkan untuk seluruh manusia, kerana engkau semua memerintah dengan kebaikan dan melarang dari kemungkaran.” (ali-lmran: 110)

Allah Ta’ala juga berfirman:

“Orang-orang mu’min lelaki dan orang-orang mu’min perempuan itu, setengahnya adalah kekasih setengahnya, kerana mereka memerintah dengan kebaikan dan melarang dari kemungkaran.” (at-Taubah: 71)

Allah Ta’ala berfirman:

“Orang-orang kafir dari kaum Bani Israil itu terkena laknat dari lidah Nabi Dawud dan Isa anak Maryam. Hal itu disebabkan kerana mereka derhaka dan melanggar aturan. Mereka tidak saling larang-melarang kemungkaran yang mereka kerjakan, sesungguhnya amat buruklah apa yang mereka lakukan itu.” (al-Maidah: 78-79)

Adapun Hadis-hadisnya ialah:

Pertama: Dari Abu Said al-Khudri r.a., katanya: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Barangsiapa di antara engkau semua melihat sesuatu kemungkaran, maka hendaklah mengubahnya itu dengan tangannya, jikalau tidak dapat -( dengan atau kekuasaannya), maka dengan lisannya -(dengan jalan menasihati orang yang melakukan kemungkaran tadi )-dan jikalau tidak dapat juga – (dengan lisannya), maka dengan hatinya – (maksudnya hatinya mengingkari serta tidak menyetujui perbuatan itu). Yang sedemikian itu – (yakni dengan hati saja) – adalah selemah-lemahnya keimanan.” 
(Riwayat Muslim)

Kedua baginda s.a.w. bersabda:

“Jangan demikian, demi Allah, nescayalah engkau semua itu wajib memerintahkan kebaikan, melarang dari kemungkaran, kemudian menghentikan kezalimannya – serta mengembalikannya atas kebenaran yang sesungguhnya, juga membasmi tindakannya kepada yang hak saja dengan pembatasan yang sesungguh-sungguhnya. Atau jikalau semua itu tidak dilakukan, maka nescayalah Allah akan memukulkan – membencikan – hati setengahmu terhadap setengahnya kemudian melaknati – mengutuk – engkau semua sebagaimana Dia mengutuk mereka – Bani Israil.”

Diriwayatkan oleh Abu Dawud dan Tirmidzi dan ia mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan. Ini adalah menurut lafaznya Imam ‘Abu Dawud. Adapun lafaznya Imam Tirmidzi ialah:

Rasulullah s.a.w. bersabda: “Ketika kaum Bani Israil sudah terjerumus dalam berbagai kemaksiatan, lalu alim ulama mereka itu pun melarang mereka, tetapi mereka tidak menghentikan perbuatan mereka itu. Kemudian alim ulama tadi mengawani mereka dalam duduk, makan dan minumnya – sebagai menyetujui kemungkaran yang dilakukan itu.
Kerana itu Allah lalu memukulkan – membencikan – hati setengah mereka terhadap setengahnya serta melaknat mereka atas lidahnya Nabi Dawud dan Isa anak Maryam. Yang sedemikian itu adalah kerana mereka telah melanggar aturan.”
Kemudian Rasulullah s.a.w. duduk dan sebelum itu beliau s.a.w. bersandar, lalu meneruskan sabdanya: “Jangan demikian. Demi Zat yang jiwaku ada di dalam genggaman kekuasaanNya. Laknat itu pasti datang, sehingga engkau semua mengembalikan orang-orang yang berbuat kemungkaran itu kepada kebenaran yang sesungguh-sungguhnya.”

Ketiga sabdanya lagi

"Apabila berlaku satu kemungkaran sedangkan umatku berdiam diri, maka ke atas laknat Allah".

Seterusnya, apabila gejala-gejala sedemikian berlaku tanpa sebarang teguran dan sekatan, maka kelak sepertimana dinyatakan di atas bencana dan musibah dari Allah akan tiba. Apabila bencana Allah tiba ia bukan sahaja menimpa pesalah-pesalahnya tetapi menimpa juga orang-orang yang tidak bersalah kerana gagalnya orang-orang yang tidak bersalah ini membasmi kemungkaran itu.

"Apabila maksiat sudah merajalela di kalangan umatku, Allah akan menurunkan siksa dari sisi-Nya kepada mereka secara merata..." -HR. Ahmad

Dari Abu Bakar as-Shiddiq r.a. katanya: “Hai sekalian manusia, sesungguhnya engkau semua tentu membaca ayat ini – yang ertinya: “Hai sekalian orang-orang yang beriman, jagalah dirimu sendiri, tidaklah akan membikin bahaya kepadamu semua orang yang sesat itu, jikalau engkau telah memperolehi petunjuk.” (al-Maidah: 105), tetapi sesungguhnya saya juga mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Sesungguhnya para manusia itu apabila melihat orang yang zalim, lalu tidak mengambil atas kedua tangannya — tidak menghentikan perbuatannya, maka hampir saja Allah akan meratakan terhadap seluruh manusia tadi dengan menurunkan siksaNya.
Diriwayatkan oleh Imam-Imam Abu Dawud, Tirmidzi dan Nasa’i dengan isnad-isnad yang shahih.

Terima bala selepas ini. Ulamak-ulama muda UMNO mahu bertanggungjawab ke atasnya?

UCAPAN APA KAH INI.........???

on


Najib macam yakin berlaku rampasan kuasa



(Harakahdaily) - Kenyataan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak Najib bahawa akan pertahan Putrajaya walau terpaksa hilang nyawa seolah-olah yakin akan berlaku rampasan kuasa secara keganasan.
Biarpun Najib tidak menyebut mahu mempertahankan Putrajaya dari dirampas pihak mana, namun dipercayai ditujukan kepada Pakatan Rakyat.
Ini kerana Pakatan Rakyat sejak tsunami politik 2008, telah meletakkan sasaran mahu menguasai Putrajaya menggantikan kerajaan BN.
Menurut Pengarah Pilihan Raya Dewan Pemuda PAS Pusat, Mohd Firdaus Jaafar, kenyataan Perdana Menteri itu juga seolah-olah tidak faham amalan demokrasi di negara ini.
"Najib masih tak faham demokrasi, PR nak kuasai Putrajaya bukan dengan rampasan kuasa. Kita guna saluran pilihan raya, dengan rakyat yang tentukan.
"Mungkin juga dia lupa, yang merampas kuasa secara ganas ni Umno BN. Merekalah yang merampas Perak dari Pakatan Rakyat," katanya kepada Harakahdaily.
Najib ketika menyampaikan ucapan dasar presiden di Perhimpunan Agung Umno berkata, Umno perlu mempertahan Putrajaya dari pihak yang mahu merampasnya biarpun terpaksa hilang nyawa.
Firdaus bagaimanpun turut mempersoal niat Najib di sebalik berkata begitu, atau mungkin mempunyai agenda politik tersembunyi.
"Adakah dia cuba menggambarkan bahawa Pakatan Rakyat ini perampas kuasa secara ganas?" soalnya.
Beliau bagaimanapun tidak menolak kemungkinan, kenyataan tersebut dilontar Najib hasil daripada perasaan takut melihat sokongan rakyat terhadap Pakatan Rakyat.
Tambahnya lagi, ianya juga mungkin menggambarkan Umno tidak boleh menerima jika Pakatan Rakyat benar-benar dapat menguasai Putrajaya.
"Atau Najib mahu ahli Umno bertindak ganas pada Pakatan Rakyat jika dapat menguasai Putrajaya pada Pilihan Raya Umum ke-13 nanti," katanya.
Bagaimanapun tegasnya, Pakatan Rakyat tetap bertekad dan sedang berusaha untuk menguasai Putrajaya, dengan sokongan padu rakyat negara ini.
Sementara itu, Presiden PKR, Datin Sri Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam satu kenyataan mahu Najib memohon maaf dan menarik balik kenyataan tersebut yang disifatkan sebagai anti-demokrasi.

"Saya mewakili pimpinan dan anggota KEADILAN mendesak agar Presiden Umno menarik semula kenyataan beliau yang jelas sekali berniat jahat dan bersifat anti-demokrasi.

"KEADILAN juga menuntut supaya Datuk Sri Najib memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia dan memberi jaminan bahawa sekiranya perubahan Kerajaan Persekutuan benar-benar berlaku dalam Pilihan Raya Umum akan datang, maka Umno BN akan menyerahkan kuasa secara terhormat dan dalam suasana yang aman dan harmoni," katanya.


Antara Negara Malaysia Dan Umno, Mana Lebih Ketat Kawalan nya.....???

on



Umno alukan 'tentera semut' PAS





pas members
Parti PAS dikesan telah menghantar wakil untuk mengikuti perjalanan mesyuarat di perhimpunan agung Umno yang berlangsung, kata setiausaha kerja parti itu Datuk Abdul Rauf Yusof.

Umno bagaimanapun tidak dapat mengenalpasti jumlah "tentera semut" berkenaan yang datang ke perhimpunan berkenaan, katanya lagi.

"Setakat ini belum terima apa-apa laporan serius tapi kita harap semua pihak hormati langkah-langkah baru yang diambil (oleh urusetia)," katanya.

Langkah tersebut termasuk mengetatkan proses mengeluarkan pas kepada perwakilan, pemerhati dan juga orang kenamaan dan juga sokongan kawalan keselamatan oleh pasukan polis bantuan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

"Kita tidak terima sebarang maklumat tentang pencerobohan tapi saya dimaklumkan bahawa pihak pembangkang telah menghantar wakil-wakil sebagai tentera semut untuk menyeludup ke dalam perhimpunan agung Umno.

"Tapi bagi Umno kita terima siapa saja yang datang mendengar keikhlasan hati kita memperjuangkan nasib anak bangsa dan negara.

"Kita mengalu-alukan jugalah sekiranya PAS menghantar perwakilan tentera semut ini untuk memantau pemilihan agung Umno pasal kita rasa tidak ada yang perlu disembunyikan daripada orang awam kerana Umno selama ini begitu telus kepada semua rakyat Malaysia ini tentang perjuangan Umno itu sendiri," katanya lagi dalam satu sidang media di PWTC hari ini.

Jelasnya, golongan berkenaan bebas untuk mengikuti perjalanan mesyuarat melalui siaran litar tertutup yang yang disediakan di luar dewan tersebut.

Belum lihat Malaysiakini

malaysiakini versi bahasa malaysiaLangkah itu, katanya merupakan satu langkah keterbukaan yang ditunjukkan Umno.

"Kita harap mereka dapat terima cara baru kita. Kita sedang tunggu maklum balas semua orang, kita tunggu maklumat untuk dapat kita perhalusi dalam mesyuarat bedah siasat kita selepas ini," katanya.

Bagaimanapun, langkah itu tidak harus disalahgunakan oleh mana-mana pihak, katanya lagi yang menujukan saranan tersebut kepada portal Malaysiakini dan The Malaysian Insider.

"Tapi Umno menerima secara terbuka kerana kita membebaskan diri kita dari belenggu dengan mengizinkanThe Malaysian Insider dan Malaysiakini membuat liputan semasa perhimpunan kali ini," katanya.

Ditanya mengenai laporan media rasminya Umno Online hari ini mengenai dua laporan Malaysiakini yang dipertikaikan itu, Abdul Rauf bagaimanapun tidak dapat menjelaskannya kerana belum melihatnya lagi.

Dua laporan berkenaan merupakan satu laporan langsung dan juga satu laporan yang disifatkan "memberikan gambaran seolah-olah ahli-ahli Umno adalah bodoh seperti Pak Pandir kerana hanya mengikut arahan kepimpinan secara melulu."

"Saya tidak dapat lagi melihat apa laporan dalam Malaysiakini saya tengah tunggu maklumat. Saya harap Malaysiakini juga berlaku adil kepada kita dengan sikap keterbukaan kita begitu juga The Malaysian Insider, melaporkan benda yang didengar dengan nyata.

"Walaupun ada pandangan berbeza daripada sudut berbeza tapi daripada kita mengharapkan bahawa yang benar itu biarlah tetap benar, jangan diputarbelitkan.

"Terserah kepada masyarakat untuk menerima maklum balas yang dilaporkan sama ada ia benar atau tidak memandangkan keterbukaan Umno kali ini menunjukkan Umno lebih matang memperjuangkan nasib bangsa daripada pembangkang," katanya.

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List