Beri lah Orang Lain Peluang.....

on Jun 18, 2012


Mubarak Pun Tak Berubah Rupanya!!



Ketika Majlis Bekas Wakil Rakyat BN atau Mubarak menyatakan hasrat kepada Najib beberapa bulan lalu agar bekas-bekas wakil rakyat turut dipertimbangkan sebagai calon pilihanraya akan datang ini, ramai yang menyangka ianya sekadar gurauan atau cakap-cakap main-main sahaja.

Tidak ramai yang menyangka ia perkara serius kerana Mubarak ini dianggotai oleh mereka yang sudah pernah merasai nikmat menjadi wakil rakyat. Takkan mahu menjadi wakil rakyat lagi.

Tetapi apabila Presiden Mubarak, Aziz Abdul Rahman baru-baru ini menyatakan bahawa mereka sudah menghantar 21 nama kepada Najib untuk dipertimbangkan sebagai calon BN, ternyata mereka ini benar-benar serius ingin bergelar YB semula.

Walaupun semua orang mengakui, termasuk Najib sendiri bahawa pilihanraya akan datang ini adalah medan orang muda kerana selera orang muda yang merupakan majoriti pengundi dijangka menjadi penentu siapa menang dan siapa kalah, Mubarak nampaknya tetap merasakan orang tua harus diberikan tempat.

Pemikiran dan keghairahan Mubarak untuk turut sama dipilih sebagai calon pilihanraya sebenarnya tidak lebih menggambarkan mereka ini masih lagi golongan yang tak sedar diri, tak berubah dan kadang-kadang juga syok sendiri.

Tidakkah mereka sedar walaupun tafsiran "winnable" itu cukup terbuka sifatnya dan tiada penentuan had umur, tetapi dengan Mubarak sendiri menawarkan diri sebagai calon, dengan jumlah 21 orang pula, benar-benar suatu perbuatan yang memalukan.

Ini kerana ahli-ahli Mubarak relatifnya adalah orang-orang tua dan pernah pula menjadi wakil rakyat, EXCO Kerajaan Negeri, timbalan menteri, menteri dan sebagainya.

Trend pemimpin pilihan rakyat sekarang ialah orang muda, berpelajaran, bijaksana dan berani dalam memperjuangkan rakyat. Dengan sebahagian besar wakil rakyat BN sedia ada pun sepatutnya sudah ditukar dengan golongan muda, sebenarnya amatlah tidak logik untuk menempatkan semula bekas-bekas wakil ini untuk bertanding semula. Apatah lagi untuk meminta-minta.

Jika mereka dicalonkan semula, ia memberi gambaran bahawa UMNO dan BN bukan saja ketandusan calon tetapi juga tidak menghargai golongan muda yang menjadi penentu pilihanraya.

Sepatutnya dalam soal pilihanraya ini, Mubarak lebih sedar diri siapa diri mereka. Mereka adalah golongan yang sudah merasai nikmat menjadi wakil rakyat. Kalau pun ada di kalagan ahli Mubarak yang dirasakan sesuai, biarlah ia dipilih oleh pucuk pimpinan sendiri dan bukannya mereka yang meminta-minta.

Tugas yang sepatutnya dilakukan oleh Mubarak ialah membantu parti, bukannya turut sama sibuk melobi jadi calon.

Dengan keghairahan Mubarak sehingga mahu meminta 21 ahlinya sebagai calon pilihanraya juga menunjukkan Mubarak sebenarnya tidak pernah berubah meskipun sudah pernah digugurkan sebagai calon pilihanraya sebelum ini. Jika dipilih lagi, tiada jaminan mereka ini mampu memberi khidmat yang baik dan cemerlang kepada rakyat. Mungkin hanya menambahkan kekayaan sendiri sahaja.

Sudahlah Najib dan UMNO sebelum ini dikata tidak pernah mahu berubah walaupun hari-hari melaungkan ingin berubah, sikap yang ditunjukkan oleh Mubarak ini menyerlahkan lagi hakikat bahawa UMNO secara keseluruhannya memang tidak pernah mahu berubah.

Pemimpin tidak berubah. Ahli UMNO tidak berubah. Bekas wakil rakyat UMNO pun tidak berubah juga rupanya.

Sepatutnya bekas-bekas wakil rakyat ini lebih menumpukan kepada hal-hal lain saja setelah tidak lagi menjadi wakil rakyat. Jika tiada apa yang nak dibuat, melayan anak cucu dan menjadikan kekerapan ke surau serta mendalami ilmu agama jauh lebih baik daripada secara terbuka menyatakan keinginan untuk dipilih semula sebagai calon pilihanraya.

Berhentilah berimaginasi untuk kembali muda dan kerap-keraplah memandang cermin



sumber

Photobucket

Najib yang paranoid

on




Najib dalam keadaan tidak menentu dan masih tidak dapat menetapkan tarikh pilihanraya. Beliau masih berusaha untuk mendapatkan sokongan rakyat yang sudah semakin ketandusan untuk parti yang dipimpinnya dan setiap hari dengarnya beliau sentiasa berada di kaca TV untuk berkempen menjelang tibanya pilihanraya ini. Pengumuman demi pengumuman dibuat melalui ‘acronym’ yang besar-besar tetapi tidak juga nampak hasilnya.

Tetapi yang lebih jelas Najib sudah begitu ‘paranoid’ terhadap Anwar Ibrahim seolah-olah Anwar akan menyiat-menyiat kulit dari dagingnya (Najib). Begitu ramai yang menjadi paranoid dengan Anwar dan Najib bersama Dr Mahathirlah yang menghadapinya yang paling jelas. Ini bukan isu Anwar. Sebenarnya ini adalah isu rakyat dan BN yang sudah hilang keyakinan mereka (rakyat).

Semalam Najib mengkritik Anwar kerana beliau (Anwar) telah mencadangkan supaya negara memohon bantuan IMF semasa beliau menjadi Menteri Kewangan sebagai cara penyelesaian terhadap krisis ekonomi yang kita hadapi pada tahun 1997 dahulu. Najib telah menuduh Anwar telah cuba untuk menggadaikan kedaulatan negara kepada IMF tetapi Mahathir telah membantahnya dan bertindak dengan tidak meminjam dari perbadanan kewangan antarabangsa itu.

Ini dijadikan sebagai isu politik oleh Najib kerana BN sudah tidak lagi tinggal banyak modal kempen untuk menghadapi pilihanraya yang tidak lama lagi akan tiba. Dalam kita menghadapi kemerosotan ekonomi mana-mana negara semasa itu, pemimpin-pemimpin negara telah mencari jalan penyelesaian terhadap masalah yang dihadapi negara.

Jika Anwar mencadangkan untuk mendapatkan bantuan IMF itu semata-mata untuk mencari jalan penyelesaian kepada kegawatan ekonomi negara semasa itu dan bukannya untuk menjual kedaulatan negara kepada IMF dan pihak luar. Kenyataan Najib ini hanyalah kenyataan politik yang sempit dan beliau merasakan isu ini mudah untuk meyakinkan pengundi untuk percaya kepada kenyataan beliau itu.

Cuba kita perhatikan di keliling kita khususnya negara-negara Asia yang hampir kesemuanya menghadapi masalah kegawatan pada masa itu. Korea Selatan, Indonesia dan beberapa negara lain telah menerima bantuan IMF untuk menyelesaikan masalah kegawatan ekonomi negara masing-masing. Cuba kita lihat negara-negara itu sekarang ini.

Korea Selatan yang meminjam dan meminta bantuan IMF sekarang ini telah jauh lebih maju dari negara kita dan telah pun menyelesaikan hutangnya kepada IMF. Begitu juga Indonesia yang mana IMF merupakan badan yang menyelamatkan ekonominya semasa kegawatan itu.

Kalau kita ambil contoh kedua-dua negara ini, Malaysia telah ketinggalan dalam bidang ekonomi jauh di belakang mereka. Tidak timbul isu menjual maruah dan kedaulatan negara mereka, malah negera-negara itu lebih berdaulat dari kedaulatan yang ada kepada negara kita. Kedudukan ekonomi Indonesia dan lebih-lebih lagi jika dibandingkan dengan ekonomi negara Korea Selatan, Malaysia jauh ketinggalan di belakang, malahan kita hanya setaraf dengan kedudukan negara Myanmar yang baru sahaja mengenali apa itu ekonomi.

Malaysia yang bercakap besar tidak ada di mana-mana di kalangan negara yang menunjukkan prestasi pembangunan pesat seperti yang berlaku di Vietnam dan negara-negara serantau yang lain. Kita masih lagi menyanyikan slogan-slogan yang selama ini membuktikan kesemuanya itu merupakan slogan-slogan kosong yang tidak membawa apa-apa faedah kepada negara.

Isu yang dibanggakan kerana menolak bantuan IMF itu adalah satu isu yang bodoh sombong dan tidak membuktikan kebaikannya. Korea Selatan begitu prakmatik dan telah keluar dari kemelut kewangannya dan sekarang sedang meninggalkan kita jauh di belakang dalam semua bidang kenegaraan. Jika kita tidak payah menerima bantuan IMF itu, ia bukannya satu kesalahan tetapi tidak boleh menyalahkan orang lain jika bantuan dari perbadanan kewangan antarabangsa itu dijadikan satu 'alternative' untuk penyelesaian kemelut kewangan Asia pada masa itu.

Najib bolehlah menggunakan isu negara tidak memerlukan bantuan IMF itu sebagai satu cara untuk meyakinkan rakyat untuk menyokong pentadbiran beliau, tetapi Najib tidak sedar yang isu-isu lain yang begitu besar yang kita hadapi masih tidak mendapat perhatian dari pentadbirannya sehingga ke saat ini.

Yang orang ramai tahu sekarang, hanya satu perkara, perubahan tidak boleh tidak mesti dilakukan. Negara mesti diselamatkan daripada dikuasai oleh pimpinan pada hari ini…itu sahaja.




ASPAN ALIAS


Photobucket

Bubar Parlimen di akhir mandat April 2013...?

on

Menjelang PRU 13

Sementara spekulasi mengenai Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) berterusan, beberapa pihak tidak menolak kemungkinan Perdana Menteri akan menggunakan tempoh mandat yang ada sepenuhnya untuk membubarkan Parlimen.

Mandat semasa Kerajaan Pusat hanya akan berakhir penghujung April 2013.

Penganalisis politik, Prof Dr Samsul Adabi Mamat berkata, PRU13 akan diadakan pada bulan Mac depan kerana ia adalah waktu bersesuaian iaitu selepas Pembentangan Bajet 2013 dibentangkan pada 28 September,


Mesyuarat Agung Tahunan Umno pada bulan Oktober, pemberian bonus kepada kakitangan awam pada Disember, sesi persekolahan 2013 pada Januari 2013.

Menurut beliau, pada waktu itu ia juga melepasi ibadat puasa dan haji melibatkan umat Islam dan bencana alam seperti banjir yang sering berlaku di negeri-negeri Pantai Timur.
“Faktor-faktor ini penting untuk mengadakan pilihan raya umum. Pada Mac 2013 juga mempunyai cuti persekolahan yang membolehkan sistem buang undi dilaksanakan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau mengulas mengenai dakwaan sesetengah pihak bahawa PRU13 akan diadakan selepas Aidilfitri kerana sebelum ini mereka menjangkakan ia diadakan pada Jun tetapi ia tidak benar.

Samsul berkata, sekiranya PRU13 diadakan pada Mac 2013 ia akan membantu kerajaan dan pembangkang untuk lebih fokus kepada persediaan menghadapi pilihan raya.

Bagaimanapun, kebarangkalian PRU13 diadakan pada bulan Oktober juga tidak boleh diabaikan dan ia merupakan waktu yang bersesuaian kerana Bajet 2013 telah dibentangkan dan melepasi ibadat puasa.

Menurut beliau, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad juga menyatakan selepas Aidilfitri adalah waktu yang sesuai untuk diadakan pilihan raya.

“Situasi politik sekarang juga menguatkan lagi PRU13 diadakan sekitar Oktober kerana Pas meminta ahlinya menangguhkan niat untuk menunaikan ibadat haji untuk memberikan fokus kepada PRU13.

“Saya lihat waktu tersebut sesuai kerana ia merupakan bulan Zulkaedah (kalendar Islam) sebelum 10 Zulhijah yang merupakan kemuncak ibadat haji. Beberapa orang bakal haji terawal sahaja tidak dapat mengundi,” katanya.

Beliau berkata, minggu kedua dan ketiga Oktober adalah waktu yang sesuai diadakan pilihan raya.

“Semuanya terletak di tangan kerajaan yang memerintah. Pilihan raya boleh diadakan pada bila-bila masa sahaja kerana PRU12 telah melepasi empat tahun,” katanya.

Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar tidak menolak kemungkinan Perdana Menteri akan menyahut cabaran sesetengah pihak agar PRU13 hanya diadakan di akhir mandat kerajaan semasa.

“Ada kemungkinan Perdana Menteri akan mengambil cabaran itu... ini kemungkinan,” kata beliau dengan mengambil kira kemungkinan jika PRU13 tidak dipanggil sebelum Ramadan atau selepas Aidilfitri sebelum sidang Parlimen September-Disember.

“Ini antara kemungkinan yang saya lihat... kemudian ada musim haji, sidang Parlimen, musim perayaan hujung tahun ini dan awal tahun depan  (Tahun Baru Cina).
“Mungkin Perdana Menteri beranggapan bahawa, kita pergi hingga akhir tempoh mandat (April 2013) dan kemudian serah kepada SPR memanggil pilihan raya antara akhir Mei dan Jun 2013)... ini pun ada kemungkinan,” katanya yang sekali lagi menekankan pembubaran Parlimen adalah 'keputusan politik' yang hanya boleh diputuskan Perdana Menteri sebaik mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Seorang lagi penganalisis politik, Prof Madya Sivamurugan Pandian berkata, tarikh PRU13 banyak bergantung kepada pengamatan Perdana Menteri ke atas persediaan termasuk mengurus persepsi kepada isu, calon dan jentera parti.

“(Oleh itu) tidak memeranjatkan jika Perdana Menteri akan menggunakan tempoh sepenuhnya untuk memenuhi kesemua ciri tersebut kerana PRU akan datang adalah ibu segala PRU dan kemenangan bergantung kepada kesepaduan dalam parti dan itu yang akan diteliti oleh Perdana Menteri,” katanya lagi.
Tambah beliau, jika ada pihak yang menekan Perdana Menteri untuk mengadakannya sekarang, maka pihak tersebut boleh meminta pembangkang membuatnya di negeri-negeri pentadbiran mereka.

Bagaimanapun, Felo Utama Institut Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia, Anis Yusal Yusoff menolak tanggapan bahawa Najib akan melangkah sehingga ke penghujung tempoh mandat untuk memanggil PRU13.

"Saya tidak melihat begitu. Apa yang pasti Datuk Seri Najib masih timbang masa yang terbaik untuk melakukan 'serangan', membubarkan Parlimen ketika sokongan kepada BN semakin meningkat.

"Bila masa yang terbaik itu? Itu yang menjadi pertimbangan. Ia boleh menjadi bila-bila masa," kata beliau sambil menambah, pertimbangan tradisi bahawa pilihan raya perlu diadakan pada musim cuti sekolah atau tidak boleh diadakan hujung tahun sudah tidak terpakai lagi dalam situasi politik semasa.




Photobucket

Najib dan Hukum karma...

on



Hukum karma ini agak senang untuk difahami - apa yang kita semai, itulah yang kita tuai. Kalau kita menyemai padi, maka padilah yang akan kita tuai. Jika kita menanam budi, maka kebaikanlah yang kita terima. Konsep hukum karma ini jika kita perhatikan kelihatan memiliki persamaan dengan konsep dosa dan pahala.

Karma adalah perkataan Sanskrit sama seperti asal-usul perkataan dosa dan pahala. Dalam Islam, dosa dan pahala hanya akan dihitung sesudah kita wafat. Manakala hukum karma ini berlaku dimuka bumi ini ketika kita masih hidup.


Contohnya: jika manusia meneruskan merosakkan alam - menebang hutan tropika - maka hukum karma akan sampai. Suhu kepanasan akan meningkat. Air batu dan salji di Kutub Utara akan cair. Akhirnya banyak kawasan bumi subur akan menjadi padang pasir dan manusia akan dilanda kebuluran.

Jika kita terus membuang plastik merata-rata, maka dunia kita yang sebuah ini akan tercemar. Sungai akan menjadi kotor bertoksik. Ikan akan mati. Akhirnya hukum karma akan sampai kepada  diri kita kembali.
 

Saya hanya ingin menerangkan bahawa apa sahaja yang kita lakukan ketika kita menjadi warga alam ini pasti akan membawa padah. Ada balasan baik dan ada balasan buruk.

Minggu ini saya terbaca satu laporan dari akhbar New York Post tentang anak menantu Perdana Menteri Malaysia. Berita yang sama juga keluar dalam akhbar The Daily Mail kota London. Ini berita sensasi yang melaporkan tentang menantu Najib Razak yang baru berumur 24 tahun ini adalah seorang kaki kelentong dan kaki putar alam.

 

Dilaporkan bahawa, Daniyar Nazarbayev ini telah menipu kelulusan sekolah untuk memasuki sebuah universiti tersohor di Amerika.

Lebih memeranjatkan lagi ialah, menantu Najib Razak ini juga terlibat dalam kespenipuan jual beli kondo yang bernilai RM 60 juta di New York. Ini kes tipu besar.

Sebenarnya, kes tipu surat sekolah, tipu surat beli rumah atau kondo bukan sesuatu yang memeranjatkan. Apa yang menjadi berita ialah si Daniyar ini telah bertunang dengan anak dara Najib yang ditemui ketika sesama belajar diuniversiti.

Kisah saman penipuan jualbeli  kondo di New York ini meledak menjadi berita dunia kerana si Nooryana yang bermulut besar ini adalah anak perempuan kepada Perdana Menteri Malaysia.

Kalau tidak kerana si Daniyar ini anak menantu Najib, kes kelentong dan kes tipu jual beli kondo ini tidak akan menjadi berita dunia. Yang menjadikan ianya berita dunia ialah terkaitnya nama Najib Razak Perdana Menteri Malaysia.

Tidak cukup dengan berita 'tipu beli kondo' - akhbar ini juga melaporkan bahawa si Daniyar dan ibunya telah menyamar sebagai Daniyar Nazarbayev dan Maira Nazarbayev. Sebenarnya si Maira ini tidak ada sangkut paut lagi dengan bekas suaminya Bolat Nazarbayev.


Si Ibu dan si Anak ini dengan cepat dan licik telah menukar nama mereka menjadi Nazarbayev. Ini kerana nama Nazarbayev ini berkait rapat dengan nama keluarga Presiden Kazakhtan yang bernama Nursultan Nazarbayev.

Kebelakangan ini Najib Razak walaupun telah banyak membuat 'pengumuman', tetapi masih lagi dianggap seorang Perdana Menteri yang lemah. Bekas Perdana Menteri Mahathir Mohamad telah dua kali secara terbuka mengatakan bahawa Najib ini lemah.


Dihadapan ketua-ketua bahagian United Malays National Organisation Kedah dan Johor, Mahathir telah menyatakan bahawa kerajaan pentabiran Najib Razak ini amat lemah.


Dalam bulan Ogos tahun lalu, akhbar terbesar Kompas dari Jakarta telah melaporkan bahawa si Maira besan kepada Najib dan Rosmah ini ada berkaitan dengan Mafia Rusia.

Berita ini telah menggegarkan katil Najib dan Rosmah. Ketua pengarang Kompas telah dipanggil datang ke Putrajaya untuk menerangkan duduk berita.

Awal tahun ini pula satu Malaysia telah gempar dengan berita bahawa Tuan Hakim sebuah mahkamah di Perancis akan memanggil Najib Razak ke Paris sebagai saksi. Mengikut laporan media, Najib Razak diperlukan sebagai saksi dalam kes jual beli kapal selam Scorpene.

Di Perancis, syarikat DCNS - pembuat kapal selam ini sedang menghadapi tuduhan rasuah. Pihak pendakwa memerlukan Najib Razak menjadi saksi kerana pada ketika perjanjian jual beli ini dimeteraikan - Najib ialah Menteri Pertahanan.


Apabila saya membaca berita-berita ini, saya merasakan semua ini adalah hukum karma. Saya kini menjadi yakin bahawa hukum karma sedang datang bertalu-talu menghempap Najib Razak. 


Kalau mengikut falsafah dan konsep  hukum karma - apa yang kita tanam - itu yang kita tuai - maka semua ini memaksa saya berfikir dalam untuk melihat apakah sebenarnya yang telah dilakukan oleh Najib Razak sehingga dia bertalu-talu dipukul oleh hukum karma. Saya ingin mencari sebab musabab yang menyebabkan hukum karma ini sampai.

Dari surah orang politik yang dulunya satu pasukan dengan Najib, kini orang besar dalam Parti Keadilan Rakyat, saya pernah diberitahu bahawa Najib Razak ini seorang  politikus yang amat berhati-hati. Malah bulan lalu Najib sendiri telah membuat kenyataan bahawa dia hanya membuat keputusan setelah memikirkan satu-satu pekara dengan masak.

Kenyataan ini dibuat apabila ditanya wartawan tentang tarikh PRU13.

Jika kita perhatikan, semenjak Najib mengambil alih dari Abdullah Badawi, dia tidak banyak membuat apa-apa kenyataan yang boleh dilihat kontroversi. Malah kalau dibandingkan dengan Abdullah Badawi, si Najib ini lebih banyak membisu dari bersuara.


Justeru, saya bertanya pada diri saya sendiri - apa Daniyar Nazarbayev ini juga sedang menikam Najib Razak sebagai hukum karma? Mungkin apa yang saya tulis ini tidak masuk akal. Malah ada yang akan menganggap saya sedang menyebarkan fahaman khurafat.


Mungkin ramai pula yang berpendapat bahawa hukum karma ini datangnya dari roh arwah Altantuya Shaaribu. Hujah ini juga masuk akal. Sama ada Najib terlibat atau tidak bukan persoalan, tetapi apabila nama kapal selam Scorpene disebut maka akan muncul nama Altantuya dan nama Najib.

Kepada yang tidak percaya dengan hukum karma, tulisan ini tidak akan membawa apa-apa makna. Kepada yang percaya, saya ingin menerangkan bahawa, apa yang saya tulis ini hanya dari apa yang saya tahu dan dari apa yang saya baca. Tidak lebih dari itu. Hishamuddin Rais


sumber

Photobucket

What happens if Pakatan Rakyat takes over Putrajaya...?

on







What happens in the unlikely event that Pakatan Rakyat wins control of the federal government after the 13th general election?

This is a question which few people have tried to address systematically. In this article, I want to highlight what I think will be the five main challenges facing a Pakatan federal government as a way to contextualise the policy options which such a government will have to address.

I have summarised these five main challenges into five 'P's:

  1. Dealing with the 'Past'.
  2. Distributing 'Power' between the federal and state governments.
  3. Coming up with a new set of 'Plans' in the economic, political and social arenas.
  4. Focusing on a smaller number of 'Priorities' which can be delivered within 100 days and one year.
  5. Finding a set of 'Procedures' to deal with disagreements within the Pakatan coalition.
1. Dealing with the past

Having been in power for 55 years, there are bound to be a whole list of ‘legacy' issues which a new government has to figure out how to deal with.

It would not be practical for a new federal government to conduct a massive witch-hunt to weed out all those who have paid bribes to the previous government to obtain contracts, to find evidence to convict all BN politicians who have received bribes or have amassed wealth beyond their means or to sack all civil servants who have been complicit in corrupt deals involving the previous government.

But at the same time, it makes sense for a Pakatan government to outline a clear set of rules with regard to how it will, for example, deal with dubious contracts which the government has signed with private companies.

This is important because there is a great temptation for Pakatan to blame the previous BN government for many of the problems that it will face when it is governing. Instead of blaming BN in an ad-hoc manner throughout its first term in government, it would be better for Pakatan to outline a place to clear out the skeletons in the cupboard early in its tenure in power.

Pakatan has already given some indication as to the contracts it will attempt to cancel or renegotiate when it comes to power, namely the contracts with toll operators and independent power producers.

There are bound to be many other smaller contracts which are potentially disadvantageous to the government which could be renegotiated or cancelled. The criteria for contract renegotiation or cancellation need to be spelled out as soon as possible as a way of assuring the markets and the many companies which have large contracts with the government.

Similarly, Pakatan needs to figure out the extent to which it wants to change the government procurement process.

It will be a tricky balancing act since many of the current contractors have well-established relationships with Umno, who are also Malay entrepreneurs who will question Pakatan's commitment to protecting Malay entrepreneurship if they are cut off from these government contracts.

At the same time, this also presents an opportunity to introduce open-tender processes that could potentially save the government billions of ringgit in expenditure.

More important than mere contracts is the fate of those who wrongly benefitted from the awarding of these contracts and other government-related concessions and favours.

tajudin ramli 1To what extent will a Pakatan government go after the likes of Tajudin Ramli (right), those involved in PKFZ (Port Klang Free Zone), NFC (National Feedlot Corporation) and the Scorpene submarine scandals? Will a Pakatan government try to recover as much revenue as possible and will it try to convict the individuals involved in these scandals as well?

Similar questions surround the fate of BN politicians who may have amassed ill-gotten gains through their government positions. Will Pakatan go after the ill-gotten gains of the individuals in question or will it also go after the individuals in question? Is there a cut-off mark under which some cases may not be investigated?

Here, it may be useful to establish an equivalent of the Truth and Reconciliation Committee established in South Africa after the abolishment of apartheid. In exchange for amnesty, politicians, civil servants and even businessmen who have amassed ill-gotten gains can use this platform to ‘confess' their past wrongdoing and return a percentage of their wealth to the taxpayers.

Similar actions can be taken by individuals who want to blow the whistle on themselves and admit to past wrongdoing, not just in terms of financial gain but also in terms of other past abuses of power including granting citizenship to foreigners to allow them to vote, wrongfully jailing innocent victims, beating up protestors, just to name a few.

This may be a cathartic experience for the nation for past mistakes to be revealed and for the nation to move on and firmly establish itself as a democratic nation with regular alternations in power.

The question is, will a Pakatan government subject itself to the same levels of scrutiny, including admission of past mistakes among those in Pakatan who were formerly high-ranking politicians in the BN government?

2. Re-distributing power
 

The second major challenge to a Pakatan government is in the re-allocation of power between the federal government and the states.

Right now, the Pakatan state governments in Kelantan, Kedah, Penang and Selangor say that their hands are tied because of the lack of funding and cooperation from the federal government on key issues including the consolidation of water assets and pricing, the consolidation of wage management, the responsibility for public transportation and road maintenance and the proper allocation of federal funding including the oil royalties paid to Kelantan, Terengganu, Sabah and Sarawak.

NONEWith a Pakatan government at the federal level, such excuses will no longer be valid. A Pakatan federal government will have to pick the low-hanging fruit in terms of distributing power and funds back to the states in areas which are clearly defined to be under state jurisdiction.

This may not be as easy as it sounds. Even increasing the oil royalty from 5 percent to 20 percent will entail a redistribution of as much as RM10 billion ringgit from the federal government to the states. Hard decisions will have to be made with regard to where some of these cuts have to be made at the federal level.

Other issues concerning decentralisation of power from the federal to the state governments, a cornerstone of Pakatan's promises both in the Buku Jingga (Orange Book) and more recently in the Tawaran Jingga (Orange Offer), will require achieving an internal consensus within Pakatan.

DAP will want to push for the restoration of local council elections, something which PAS and PKR seem lukewarm about. PAS will want to push for the implementation of hudud, especially in the states which it controls, especially Kelantan. Needless to say, DAP will object to this vehemently.

A Pakatan federal government would also be under some pressure to apply some of these decentralisation measures consistently among the states, including those governed by the BN.

For example, it would be inconsistent for the BN to give an increased share of oil royalties to Kelantan but not to the BN-governed states of Terengganu, Sarawak and Sabah. Nor would it be consistent for Pakatan to promise to pass this moneyback to these states on the condition that voters in these states vote in Pakatan state governments.

It actually makes long-term sense for a Pakatan federal government to decentralise as much as is economically and politically plausible as an insurance policy in the likelihood that it loses control of the federal government in the future.

Having greater democracy and decentralised power means that the states and local authorities which Pakatan still controls can have more independence and hopefully, be more effective as well.


3. New set of plans

While one can question their effectiveness, there is less doubt that Prime Minister Najib Razak has put in place a comprehensive transformation plans to address various shortcomings in the political, economic and social arenas.

NONEMost politically aware Malaysians are already familiar with the alphabet soup which is associated with Najib's transformation programmes - 1Malaysia, ETP, GTP, NEM, PTP - even if they are unsure about the achievements of these programmes.

Pakatan is not likely to follow in Najib's footsteps in designing a similar ‘transformation' programme but it will still need to come up with concrete and well-thought-out plans of its own in order to shape the country's political, economic and social agenda according to the vision and philosophy of Pakatan and its leaders.

Pakatan is better placed in some areas to deliver substantive positive change compared to the BN.

It would be relatively easy for Pakatan to deliver on promises of reform in terms of political rights and civil liberties by abolishing any laws which allow for detention without trial such as the Security Offences Special Measures Act (Sosma), abolish the need to have a permit to print a newspaper and to allow political parties to have a presence in university campuses, just to name a few.

But Pakatan would also have to resist the temptation of using their power in order to intimidate and threaten the mainstream media newspapers and television which are owned or closely associated with BN parties. Similarly, it also needs to resist the temptation of using RTM1 and 2 as a government mouthpiece.

Pakatan can also deliver significant institutional reform such as making the Election Commission (EC) and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) independent and allowing them to carry out their jobs without political interference.

It would also have to tackle the tricky task of reforming the police force including finding new roles for existing Special Branch officers, assuming that their services will no longer be needed or needed less often. It is also needs to strengthen the civil service's resolve to be professional and accountable rather than to force it to change its political allegiance from BN to Pakatan.

In terms of the economy, Pakatan will have to find new sources of economic growth as well as enhancing current sources of growth. Some of this can be realised by the freeing up of certain monopolies so that competitive forces can be released in currently protected sectors.

Other initiatives require a longer time period to come to fruition such as increasing the innovation and R&D (research and development) capacity in the country. One way in which this process can be expedited is to tap on the large Malaysian diaspora, some of whom may be interested to come back and invest their time, expertise and money under a new non-BN federal government.

One of the biggest policy areas for Pakatan to tackle would be in education since this is something which almost all Malaysians care about and where there is a widespread consensus that something drastic needs to be done in order to arrest the decline in the standard of public education in the country.

Pakatan has said that it would respect the rights of vernacular (Mandarin and Tamil) and religious schools to flourish in the country. It will have its hands full in taking on the civil service as well as some within the Pakatan who do not want to strengthen vernacular and religious education, especially in allowing more Chinese primary and independent secondary schools to be established.

These are only a few of the key policy questions which Pakatan has to address if it comes to power at the federal level. The list can easily be longer. Pakatan's challenge is to design a strategic plan or plans in order to fulfill a set of political, economic and social goals.

4. Urgent priorities
 

Not all of the plans outlined above can be fulfilled in a short period of time. Some may even take more than one term to deliver the desired results. Pakatan does not have the luxury of taking its time to deliver once it is in control of the federal government.

It needs to prioritise its various objectives so that some immediate quick wins can be given the proper focus.

Some of Pakatan's promises in its first 100 days in government have already been outlined in the Buku Jingga such as providing free Wifi to the rural areas in the country and abolishing certain corporate subsidies such as the gas subsidy to the independent power producers (IPPs).

These deliverables may have to be adjusted if a Pakatan federal government realises that some of the initiatives may take longer than 100 days to fulfill.

It is important for Pakatan to show it can deliver concrete results and initiatives early in its administration so that it can build momentum for other initiatives later on. Without clear, focused priorities, Pakatan may fall into the trap of wanting to do too much but failing to deliver anything significant in a timely manner.

5. Procedures to overcome disagreements
 

Finally, Pakatan will have to come up with certain procedures, both formal and informal, for dealing with disagreements between the Pakatan component parties on key policy issues. I have already pointed out that local government elections and hudud are two potential flashpoints within the Pakatan.

There is no doubt that other controversial disagreements will emerge from within the Pakatan coalition. Unlike the BN, where Umno can dominate and control major policy directions, the parties within the Pakatan coalition are much more equal in terms of stature and also control of parliament and state seats.

NONEEven though the prime minister from Pakatan, most likely Anwar Ibrahim, will yield considerable power, it would be difficult for him to ride roughshod over his component party members in the same way as for example, Dr Mahathir Mohamad, within the BN context.

The Pakatan supreme council needs to be strengthened and proper procedures identified in order to solve conflicts emerging from within Pakatan on issues of national and sub-national importance.

Just the tip of the iceberg

This article has barely scratched the surface of what a Pakatan government may look like and the main challenges which it will face as a new ruling coalition.

But hopefully, it has been helpful in outlining the major issues of contention and providing some guidelines as to how these challenges may be addresses so that Pakatan can effectively deliver positive change to the country.- Ong Kian Meng, malaysiakini

Aku pula percaya kalau PR menang ini akan berlaku...

1.Najib dan Rosmah akan pindah ke Kazakhtan,tinggal bersama2 dengan menantunya.

2.Muhyiddin akan membaca yasin tiap2 malam berdoa agar dia tidak dirumahkan di Sungai Buloh.

3. Mahathir will take the first flight available to Zimbabwe untuk bersama adik angkatnya Robert Mugabe.

4.Menteri2 kerajaan lama termasuk Nazri,Noh Omar dll., akan berpindah ke London,New York dan Paris.

5. Tinggal saki bakinya pula akan masuk kelab katak,ambil tempat Ibrahim Katak, Zul Nordin dan menyatakan sokongan kepada kerajaan baru.

sumber : http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com



Photobucket

Tun Mahathir beri amaran dan kecam cara Najib!!!

on


Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengkritik tindakan reformasi Datuk Seri Najib Razak, memberi amaran kepada perdana menteri tindakannya itu bakal mencetuskan gejala ekstremis.
Bekas perdana menteri itu berkata kepada agensi berita, Agence France-Presse (AFP) dalam satu temu ramah di sini, formula Najib untuk penyatuan kaum tidak “dijelaskan dengan sempurna.”

“Apa berlaku, sudah tentu, adalah apabila anda membuka sesuatu isu — anda menjadi liberal — pelampau-pelampau yang agresif menunjukkan pendapat mereka,” kata beliau yang dipetik oleh agensi. 

Dr Mahathir (gambar), yang dilihat menjadi pengkritik yang lantang bagi Najib di dalam Umno, bercakap dalam rujukan mengenai keputusan membuang kuasa-kuasa kerajaan pusat untuk kepercayaan politik masing-masing. 

Najib, Perdana Menteri yang keenam, membuat janji yang bersejarah pada sambutan Hari Malaysia tahun lalu untuk membubarkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), atas permintaan masyarakat dan parti pembangkang. 

Beliau mengotakan janjinya tahun ini dengan menggugurkanundang-undang 1960 British dengan membentangkan satu undang-undang keselamatan baru — Akta Kesalahan-kesalahan Keselamatan (Langkah Pencegahan) 2012 — menolak kuasa kerajaan menahan tanpa perbicaraan dan menahan seorang bagi kecenderungan politiknya. 

Ini ada antara membunuh langkah pembaharuan penting diambil oleh pentadbiran Najib, yang telah kelihatan sebagai keputusan Barisan Nasional (BN) sebagai percubaan meluaskan sokongannya terhadap rakyat Malaysia. 

Tetapi Dr Mahathir, yang menerajui negara selama 22 tahun sehingga 2003, percaya bahawa terlalu banyak kebebasan akan mengakibatkan ketegangan kaum, menurut AFP. 

“Sekarang kami mahu untuk menjadi liberal, apa telah berlaku adalah sekarang kami lebih mementingkan perlumbaan daripada sebelum ini. Hari ini, orang menuduh satu sama lain dan bersifat perkauman. 

“Terdapat lebih antagonisme antara kaum (sekarang) daripada sebelum terdapat liberalisasi ini,” katanya dipetik semasa temuramah itu. 

“Di mana tidak ada masalah, sekarang terdapat satu masalah,” tambahnya lagi. 

Dr Mahathir telah dengan meluas dikritik kerana mengambil bantahan keras, taktik-taktik yang hampir autoritarian mengetatkan kawalan penyebaran percanggahan menentang kepimpinannya semasa tempohnya dalam kerajaan. 

Pentadbirannya telah mengambil tindakan seperti Operasi Lalang, apabila 106 individu-individu besar telah ditahan sewaktu serbuan ISA kedua terbesar dalam sejarah Malaysia. 

Tetapi Dr Mahathir mendesak hari ini yang Malaysia perlu menjadi sebuah kerajaan “tegas” selain daripada menjadi adil. 

“Kami memerlukan sebuah kerajaan yang kukuh. Ia sepatutnya bersih, tegas,” katanya kepada AFP. 

Kerajaan Najib telah dikritik pihak tempatan dan asing kerana menggunakan kekerasan apabila menahan peserta demonstrasi menuntut pilihan raya adil dan bersih. 

Bersih 2.0 pada 9 Julai tahun lepas telah menyebabkan berlakunya huru-hara dan satu rekod 1,000 penangkapan selepas polis anti rusuhan menembak gas gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan penunjuk perasaan yang telah berkumpul secara aman. 

Berikutan tentangan negatif menentang pentadbirannya, Najib memutuskan pada tahun lepas untuk menggubal satu undang-undang khas bagi tujuan itu untuk mengadakan kebebasan perhimpunan awam, selaras dengan hak perlembagaan rakyat Malaysia. 

Kerajaan mengamalkan satu pendekatan apabila Bersih 2.0 mengumumkan rancangan mengadakan satu lagi perhimpunan menuntut sistem pilihan raya di pusat bandar, dengan pemimpin kerajaan mengatakan kumpulan berkenaan boleh meneruskan perhimpunan dalam lingkungan Akta Perhimpunan Aman 2011. 

Tetapi huru-hara sekali lagi berlaku di ibu negara itu semasa 28 April selepas penunjuk perasaan merempuh sekatan polis sekitar Dataran Merdeka, yang telah mengepung kerana kerajaan telah menganggapnya satu lokasi tidak sesuai untuk perhimpunan. 


sumber
Photobucket

Tamrin 'serang' Muhyiddin di Pagoh

on



Penceramah Pakatan Rakyat, Tamrin Ghafar menjadikan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai sasaran dalam satu ceramah di kawasan parlimen yang diwakili menteri tersebut.

Bercakap kepada kira-kira 300 hadirin dalam majlis minum petang di Sungai Terap, Bukit Pasir, anak kepada timbalan perdana menteri Tun Ghafar Baba itu mengimbau kembali dakwaan yang timbul ketika Muhyiddin menjadi Menteri Besar Johor antara 1986 hingga 1995.

"Adakah awak ingat sewaktu beliau menjadi menteri besar dalam isu ladang Stamford Holdings, kerajaan negeri terpaksa pergi ke mahkamah dan akhirnya diselesaikan di luar mahkamah? 

"Siapa yang untung? (Tan Sri) Syed Mokhtar Al-Bukhary. Siapa yang buat dia kaya? Muhyiddin," katanya dalam majlis anjuran PAS Johor di DUN Jorak, dalam parlimen Pagoh semalam.

Tamrin merujuk kepada kes saman ke atas Muhyiddin, ahli perniagaan Datuk Yahya Taib dan Syed Mokhtar yang didakwa berkonspirasi untuk memiliki 6,600 ekar tanah yang dimiliki oleh Stamford Holdings. 

Syarikat itu mendakwa telah diugut bahawa, sekiranya ia tidak menyertai usahasama untuk membangunkan tanah tersebut dengan menyerahkan 70 peratus ekuitinya, tanah syarikat itu akan diambil alih oleh kerajaan negeri.

Muhyiddin menafikannya dakwaan tersebut, yang disifatkan sebagai cubaan untuk menjejaskan kredibiliti dan merosakkan imejnya.

Kes tersebut berakhir dengan penyelesaian luar mahkamah di mana kerajaan negeri dan syarikat berkaitan diperintah membayar RM405 juta berbentuk pampasan untuk pengambilan tanah berkenaan.
mk


Photobucket

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List