Revolusi Mesir: Sejarah Hitam, Dosa Mesir Kepada Rakyat Gaza

on Feb 4, 2011

Krisis Mesir kali ni mengingatkan kita akan erti keamanan dan kebahagiaan yang kita kecapi selama ini. Dalam kita berseronok gembira sekarang, jom saya nak kongsi dengan sahabat2 semua tentang penderitaan yang dialami oleh sahabat2 segama kita jauh nun di Gaza. Mungkin sekarang nasib kita lebih baik...apakah kita telah bersyukur dengan nikmat tersebut?


Mereka jauh sekali untuk mengerti apa itu keamanan, melainkan setiap masa takut, menangis, menjerit, meratapi, sakit, mati, dianiaya , disepak terajang dan dipelaku seperti binatang malah lebih teruk lagi diseksa pelbagai cara, itu lah yang  dialami oleh mereka setiap masa dan waktu. 


Kebangkitan rakyat Mesir menentang kerajaan zalim Husni Mubarak menjadi persoalaan besar untuk dijawab, apakah nasib rakyat Gaza selepas ini akan lebih cerah dan bahagia? Di bawah ini adalah sebahagian kecil penderitaan mereka, apakah semua ini akan berubah? Jom layan kisah di bawah sebagai pengajaran dan iktibar kepada rentetan kezaliman yang dialami rakyat Gaza.
 

Moga Allah memberikan kemenangan kepada Umat Islam seluruhnya, moga dirahmatinya.

Dosa kerajaan Mesir kepada anak-anak Palestin...terus berjuang menuntut keadilan!





Mesir membina tembok konkrit bagi menyekat laluan yang dijadikan pintu keluar masuk bekalan makanan, ubat-ubatan, air bersih dan perhubungan penduduk Palestin. Sekatan tersebut menyebabkan rakyat Palestin semakin sukar memperolehi keperluan asas mereka melalu sempadan dengan Mesir.
Berita mengejutkan juga turut berlaku apabila sepasukan petugas kemanusiaan Viva Palestina yang berhasrat untuk membawa ubat-ubatan dihalang masuk oleh pihak berkuasa Mesir. Sekatan sedemikian telah menyemarakkan lagi kemarahan masyarakat Islam terhadap Mesir yang dilihat tidak memberikan ruang kepada rakyat Palestin memperoleh keperluan asas harian mereka.
Sejarah halangan Mesir terhadap Palestin bukanlah satu perkara baru. Semasa pentadbiran Anwar Sadat, Mesir telah dilihat sebagai negara Islam yang terlalu pro-Amerika, terlalu kuat membantu Israel.
Anwar Sadat yang dinobatkan sebagai Tokoh Keamanan pada tahun 1978 sebenarnya menjadi terlalu terdesak apabila menandatangani perjanjian Kem David pada 26 Mac 1979. Perjanjian yang diusahakan oleh Jimmy Carter itu terus dilihat sebagai dosa Anwar Sadat terhadap masyarakat Palestin.
Perjanjian damai Arab–Israel itu hanya ditandatangani oleh Anwar Sadat dan Menachem Begin, manakala lain-lain negara Arab tidak bersetuju dengan cadangan Jimmy Carter. Bagi negara-negara Arab, dengan menandatangani perjanjian tersebut, bererti mereka sebenarnya menyokong Israel dan mengetepikan hak rakyat Palestin yang telah dijajah sejak perang tahun 1948.
Terdapat dua naskhah perjanjian Kem David, iaitu A Framework for Peace in the Middle East dan A Framework for the Conclusion of a Peace Treaty Between Egypt and Israel. Naskhah kedua itulah yang menjadi dasar perjanjian damai Israel dan Mesir dan disebut sebagai Perjanjian Kem David.
Melalui perjanjian damai itu, Israel mengundurkan pasukan tenteranya dari Padang Pasir Sinai secara berperingkat-peringkat. Kawasan Padang Pasir Sinai ditawan oleh Israel dalam peperangan pada tahun 1967. Penyerahan Padang Pasir Sinai kepada Mesir dilakukan oleh Israel pada 25 April 1982.
Sebagai bantahan terhadap Mesir, Liga Arab telah melucutkan keanggotaan Mesir pada tahun 1979 dan memindahkan ibu pejabat Liga Arab dari Kaherah ke Tunis, Tunisia. Walau bagaimanapun, hampir sepuluh tahun kemudian, iaitu pada tahun 1989, Mesir diterima kembali menganggotai Liga Arab dan ibu pejabat Liga Arab dipindahkah kembali ke Kaherah.
Pada 6 Oktober 1981, Anwar Sadat yang berdiri di atas mimbar dalam  satu perarakan bagi meraikan kemenangan Mesir ke atas Israel (6 Oktober 1973 dikenang sebagai hari kemenangan Mesir) , Trias Kuncahyono, penulis buku Jerusalem: Kesucian, Konflik dan Pengadilan Akhir (Kompas, 2008) menggambarkan:
Saat melihat Leftenan Pertama Khaled Islambouli meloncat dari trak dan berlari mendekatinya, Sadat mengora bahawa leftenan muda itu hendak menghormatinya. Sadat sedia bersiap untuk menerima penghormatan. Tidak disangka, seorang perwira lain melemparkan granit tangan dan disusul suara rentetan tembakan yang diarahkan kepada Sadat. Sejumlah peluru yang dilepaskan Khaled Islambouli bersarang ditubuh Sadat. Baru lima puluh detik kemudian pertugas keamanan berhasil menghentikan serangan itu. Sadat dan tujuh orang yang berdiri di sampingnya tewas terbunuh, sedangkan 28 orang lainnya terluka. Inilah akhir perjlananan hidup seorang pencinta damai. Sadat tewas saat bersama rakyatnya memperingati hari kemenangan. Dalam kalendar Hijrah, Sadat meninggal pada perayaan Idul Adha.” (hal. 113-116)
Perjanjian damai Mesir-Israel itu juga dikatakan punca menyebabkan kematian beliau kerana sekumpulan tentera yang tidak berpuas hati dengan kepimpinan Anwar Sadat yang pro-Amerika dan mengkhianati rakyat Palestin. Konspirasi pembunuhan beliau turut disebut sebagai balasan mengkhianati pejuang Islam, dan terlalu menginginkan sanjungan sebagai wira damai.
Masyarakat antarabangsa hanya mengingati Anwar Sadat sebagai pejuang keamanan kerana perjanjian damai dengan Israel dan tetapi masyarakat Islam melihat beliau sebagai menindas rakyat Palestin. Masyarakat Islam tetap mempersoalkan Anugerah Keamanan yang diterimanya pada tahun 1978 bersama Menahim Begin, Perdana Menteri Israel, kerana selepas perjanjian tersebut, Israel menjadi semakin ganas mengkhianati penduduk Palestin.
Dalam perjanjian tersebut, kedudukan Jerusalem tidak sedikit pun disentuh oleh kedua-dua pihak, kerana Perdana Menteri Israel telah meletakkan syarat mutlak. Jika Jerusalem disentuh, perjanjian tersebut tidak akan mejadi kenyataan. Begin juga tidak bersetuju dengan permintaan Anwar Sadat agar bendera sebuah negara Arab turut dikibarkan di tempat-tempat suci Islam di Jerusalem.
Antara tahun 1967 hingga 1989, Majlis Keselamatan Bangsa-bangsa Bersatu telah mengeluarkan sebanyak 131 resolusi (43 bersifat neutral dan 88 mengkritik tindakan Israel) tidak dipedulikan oleh Israel berhubung sikapnya terhadap Jerusalem.
Sikap pro-Amerika Sadat itulah menyebabkan Israel semakin besar kepala selepas termetrainya perjanjian Kem David. Mesir telah dilihat memusuhi Palestin sejak zaman  Anwar Sadat lagi. Mesir tidak pernah memberikan pengiktirafan kepada pejuang-pejuang Hamas, termasuk mengecam bedilan askar Israel terhadap penduduk Palestin.
Mesir terus mengikatkan kepentingannya dan menjadikan perjanjian damai Kem David sebagai alas an untuk berdiam diri atas sebarang tindakan Israel. Perjanjian damai itu sebagai satu kejayaan Amerika Syarikat untuk menamatkan perang Arab – Israel (sejak 1948), dan Mesir beroleh kembali Semenanjung Sinai yang dirampas oleh Israel pada tahun 1967. Walau bagaimanapun, perjanjian tersebut memberikan sumber kekayaan yang besar kepada Israel apabila mereka boleh menggunakan Terusan Suez sementara Selat Tiran dan Teluk Aqaba sebagai perairan antarabangsa.
Amerika Syarikat turut memberikan penghargaan kepada Anwar Sadat walaupun diktehaui bahawa telah mengkhianati dunia Arab. Dengan mengiktiraf  Mesir, maka Amerika Syarikat dilihat akan menjadi lebih mudah untuk mendapat sokongan dunia Arab, dan hingga kini masih ada komitmen bersepadu dunia Arab mengenai Palestin.
Mesir menjadi begitu penting kepada Palestin kerana ia merupakan satu-satunya sempadan darat. Palestin seolah-olah sebuah penjara terbuka yang besar, terkepung oleh negara yang menjadi musuh setelah tembok konkrit di bina di kaswasan Semenanjung Sinai.
Sekatan Mesir untuk misi kemanusiaan menyebabkan rakyat Palestin semakin menderita dan sukar untuk hidup. Sekatan itu juga menyebabkan terputusnya hubungan dengan dunia luar dan memberikan kekuatan kepada Israel. Israel tetap tidak menghiraukan desakan masyarakat antarabangsa agar menghentikan penempatan lebih 500,000 pendatang Yahudi di Tebing Barat, sejak berjaya menguasai wilayah tersebut dalam perang 22 hari yang dilancarkan pada 28 Disember 2008.
Rintisan permusuhan Mesir-Palestin disebabkan oleh ketakutan Anwar Sadat dan pemimpin-pemimpin selepasnya terhadap sekatan ekonomi Amerika Syarikat. Mesir sanggup melakukan sekatan kepada pasukan bantuan kemanusiaan untuk menyalurkan bantuan makanan, pakaian dan ubat-ubatan sehingga menyebabkan ianya tersadai. Ada ketikanya ubat-ubatan sehingga melebih tarikh luput masih belum dibenarkan masuk ke Palestin.
Mesir mengambil sikap tidak peduli kepada penduduk Palestin dan lebih setia secara membuta tuli kepada perjanjian damai Kem David daripada mengambil tindakan kemanusiaan terhadap jiran yang sejak 1948 ditindas oleh Israel. Amerika Syarikat memainkan peranan dengan cukup licik menerusi Kem David dan hingga kini Mesir masih menjadi sekutu dan boneka terhormat Amerika Syarikat. Di bawah kepimpinan Hosni Mubarak, Mesir terus mengenakan pelbagai strategi untuk mencengkam penduduk Palestin dan lebih menghormati Israel.
Terhalangnya kemasukan konvoi keamanan Viva Palestina dari London di sempadan Mesir bukanlah sesuatu yang mengejutkan banyak pihak. Ia adalah satu tindakan biasa Mesir yang perlu mendapat lampu hijau Israel atau Amerika Syarikat dahulu sebelum memberikan kebenaran, walaupun kemasukan konvoi itu bukanlah membawa senjata api. Israel tetap bimbang kemasukan kumpulan kemanusiaan dan curiga bersamanya akan turut diseludup masuk senjata, yang akan menyebabkan rakyat Palestin memberontak. Buat masa ini, penduduk Palestin hanya mampu membaling batu atau bahan-bahan tertentu untuk melawan askar Israel yang menyekat kebebasan mereka.
Sekatan Mesir turut mendapat kecaman masyarakat antarabangsa dan dilihat sebagai tidakan tidak berperikemanusiaan. Konvoi yang diketuai oleh George Galloway bertolak dari London pada 6 Disember lalu dan disertai oleh seramai 1,400 aktivis dari 43 negara. Sebagai misi keamanan dan kemanusiaan, secara perancangannya mereka mampu menyampaikan bantuan kepada mangsa dengan teratur dan lancar.
Meskipun akhirnya diberikan kebenaran, tindakan ganas askar Mesir telah mengakibatkan beberapa orang anggota tersebut mengalami kecederaan. Ia mungkin usaha Mesir untuk menakut-nakutkan kumpulan tersebut, tetapi tindakan itu juga dilihat banyak dibayangi oleh kekhuatirannya terhadap kemarahan Israel, dan kecurigaan Mesir mengenai pejuang Hamas, yang mungkin  akan menggunakan kesempatan tersebut.
Sikap Mesir terhadap Palestin mencerminkan kepetualangannya dengan Israel. Sebenarnya Mesir lebih melihat sikap membabi buta Anwar Sadat pada 1978, sebagai usaha menindas Palestin, dan disokong oleh Amerika Syarikat. Mesir turut khuatir, serangan askar Israel ke atas penduduk Palestin akan menyebabkan pintu sempadannya bakal lolos dan menerima limpahan pelarian Palestin.
Usaha Mesir menutup terowong dan pintu sempadan, serta menyekat konvoi keamanan Viva Palestina jelas membuktikan Mesir semakin tunduk dengan Israel. Mesir menjadi lebih mudah untuk mengikat kaki dan tangan serta menutup rakyat Palestin. Namun, Amerika Syarikat dan Israel akan tetap memuliakan Mesir sebagai sebuah negara Islam yang berusaha mencipta keamanan, kerana menyekat kegiatan penduduk Palestin. Itulah paradok sebuah negara Islam, yang takut dengan bayang-bayang silam dan tidak mahu mengakui kesilapan. Mesir akan terus dilihat sebagai sebuah negara yang tidak bersimpati dengan Islam, walaupun sebahagian besar pemimpinnya adalah beragama Islam.
Legasi Anwar Sadat diteruskan oleh Hosni Mubarak. Mesir terus melakukan dosa kepada penduduk Palestin dan masyarakat Islam kerana menyokong Israel dan tunduk dengan desakan Amerika Syarikat.

Oleh MONOSIN SOBRI

Kalau tidak mahu berubah, rakyat akan mengubahnya.

on

Hosni Mubarak buat kali pertamanya bercakap kepada media dan semalam beliau telah bercakap kepada ABC TV. Dalam temu ramah dengan ABC Hosni berkata yang beliau sudah bosan memegang tampuk kuasa sejak 30 tahun yang lalu dan ingin bersara dari jawatan yang disandangnya sekarang apabila pilihanraya pada hujung tahun ini tiba. Beliau juga tidak berminat untuk meletakkan anak beliau Gamal Mubarak untuk menggantikan beliau seperti mana yang diwar-warkan oleh setengah pihak.

Hosni juga memberi amaran kepada parti Hisbul Muslimin Mesir akan mengalami ‘vacuum’ kepimpinan yang besar jika beliau meletakkan jawatan sekarang dan meminta pihak-pihak yang menentangnya untuk bersabar dan menunggu pilihanraya yang tidak lama lagi akan diadakan. Hosni Mubarak memberi tahu Barak Obama yang Amerika tidak faham situasi di Mesir dan pemikiran rakyatnya dan adalah tidak wajar jika Obama menekannya untuk meletakkan jawatan sekarang.

Kita tidak ada kena mengena dengan Mesir tetapi nilai dan keperibadian kepimpinan itu memang ada kaitannya kerana nilai kepimpinan itu adalah satu nilai yang universal; yang baik diterima dan yang tidak baik itu dihindarkan. Kalau kita kaji dengan terperinci dengan apa yang disebut oleh Hosni itu, alasan yang diberikan itu adalah alasan yang agak biasa didengar kepada mana-mana pemimpin yang sedang dideak untuk mengundurkan diri.

Kalau disini pihak yang memeritah akan menggunakan alasan ‘continuity’ atau kesinambungan pentadbiran itu penting untuk menjana pembangtunan negara dan rakyat. Tetapi jika dibandingkankan dengan apa yang disebut oleh Hosni itu memang tidak ada bezanya dengan alasan pimpinan kita apabila berhadapan dengan rakyat semasa pilihanraya. Matlamatnya sama; iaitu untuk terus berkuasa.

Tetapi lebihnya Hosni kalau dibandingkan dengan pimpinan kita beliau berikrar yang beliau tidak akan lagi mempertahankan jawatannya semasa pilihanraya pada penghujung tahun ini. Disini pula yang ada sikap itu ialah Datuk Husein Onn yang telah dari awal mengumumkan yang beliau tidak akan mempertahankan jawatan Presiden UMNOnya pada pemilihan berikutnya, iaitu pada tahun 1981.

Datuk Husein, sebagai seorang yang datangnya dari keluarga ‘aristocrat. yang ‘magnanimous’ telah mula merasakan yang beliau tidak mendapat sokongan yang bulat hasil dari kekecohan parti disebabkan isu Dato’ Harun Idris. Dato Harun telah menjadi korban dan telah dikambing hitamkan oleh setengah pihak kerana takut dengan pengaruh Ketua Pemuda UMNO itu dalam politik tanahair. Hasil dari rasa tidak puas hati setengah pihak terutamanya dikalangan Pemuda, maka Datuk Husein telah ditentang jawatannya sebagai Presiden UMNO dalam pemilihan 1978 dahulu. 

Syed Jaafar Albar yang ketika itu berusia 62 tahun telah memenangi kerusi Ketua Pergerakkan Pemuda dan kemenagan Jaafar Albar itu merupakan manifestasi jelas tentang pengaruh pemuda yang begitu kuat dan kemenangan Albar itu merupakan isyarat jelas untuk Husein membuat keputusan tentang kepimpinannya. 

Tindakkan Sulaiman Palestin menawarkan diri untuk menyaingi Datuk Husein itu adalah hasil dari permainan politik seseorang yang inginkan Husein cepat-cepat bersara. Husein tidak mahukan UMNO itu berpecah kerana beliau, maka beliau mengumumkan dari awal lagi yang beliau tidak lagi berhasrat untuk mempertahankan jawatan itu dalam pemilihan pada 1981. 

Jika Husein masih mahukan jawatan itu memang mudah bagi beliau kerana beliau telah memenangi pertandingan itu dengan majoriti yang besar kerana Hj Sulaiman hanya mendapat sebanyak 125 undi sahaja. Tetapi Husein sanggup berkorban untuk menjaga keutuhan parti dan kiat mesti juga ingat pengorbanan Husein itu adalah disebabkan ada orang yang mahu mengambil kesempatan diair yang keruh itu untuk mengorbankan beliau.

Begitulah sikap seorang pemimpin jika ianya datang dari keluarga ‘aristocrat’ yang ‘magnanimous’ dan beliau tidak bertindak untuk mempertahankan kuasa dengan melakukan berbagai-bagai helah seperti mematikan partinya dan sebagainya untuk terus berkuasa. Tetapi pemimpin yang bercirikan ‘gentleman’ itu sudah tiada lagi dan jiak ada pun pemimpin seperti ini tidak digemari oleh UMNO. Pemimpin yang berkualiti ini selalunya akan diketepikan secara sistematik untuk memberikan tempat kepada pimpinan yang agak ‘gullible’ dan ‘ungentleman’.

Apa yang berlaku di Mesir sekarang ialah kekosongan kepimpinan seperti apa yang disebut oleh Mubarak itu. Tetapi kekosongan itu adalah hasil dari kerakusan beliau sendiri yang tidak menunjukkan niat untuk berhenti. Tiga dekad pemerintahannya telah melenyapkan semua benih-benih kepemimpinan dinegara itu sehinggakan tidak ada sesiapa lagi yang layak untuk menjadi pemimpin yang ‘viable’ untuk mentadbir Mesir.

Jika kita kaji dimana-mana negara yang dipimpin oleh seorang pemimpin yang duduk ditampuk kuasa dengan begitu lama sesiapa sahaja yang mewarisi kepimpnannya akan menghadapi masalah yang besar. Presiden Tito dari Yugoslavia telah memerintah negara itu selama 3 dekad dan apabila beliau meninggal dunia negara itu telah berpecah kepada lima wilayah dan telah berlaku peperangan pembersihan ethnik yang begitu menyanyat hati bagi orang yang mimpikan kedamainan.

Hallie Salasie dari Ethiopia telah memerintah negara itu selama lebih dari 3 dekad dan akhirnya negara itu jadi muflis dan kucar kacir. Hanya yang didapati dari peninggalannya ialah hartanya yang melebihi 30 billion dollar.

Romania telah bertindak membunuh ketua negaranya dikhalayak ramai setelah memerintah hampir 30 tahun, dan Indonesia telah menggulingkan Suharto setelah menjadi pemimpin kuku besi selama 3 dekad dan kesemua negara-negara yang mana pemimpinnya bergayut kepada kuasa terlalu lama sememangnya akan meninggalkan kekosongan kepimpinan yang akan memudharatkan negara.

Kita juga hampir menjadi begitu tetapi kita lebih demokratik sedikit dari negara-negara yang disebutkan tadi. Tetapi kesan dari tindakkan Mahathir mengekalkan kuasa sebegitu lama memang banyak meninggalkan ‘vacuum’ kepimpinan dan ianya begitu nyata. Selepas kepimpinan beliau negara tidak lagi berada didalam keadaan yang begitu diyakini oleh rakyat. Ini adalah disebabkan semua mereka yang sepatutnya mengambil alih tempat beliau yang berkepimpinan telah tidak berada didalam kepimpinan parti lagi. Semasa Mahathir meninggalkan Putrajaya, yang tinggal hanyalah Pak Lah dan Najib. Maka bergunalah akar-akar ini kerana tiada rotan yang tinggal lagi.

Yang tinggal bersamanya hanyalah barisan apa yang dipanggil sebagai ‘blind sycophants’ yang hanya mengangguk macam burung balam dan Mahathir memunafaatkan sokongan yang diberikan oleh pemimpin pelapis yang tidak bertulang belakang ini untuk menyambung kuasa yang dinikmatinya tanpa banyak halangan. Tidak ada seorang pun pemimpin yang berkemampuan bersamanya untuk meneruskan kepimpinan ‘viable’ bagi negara ini lagi. Siapa sahaja yang ada didalam hiraki parti itulah yang menerima warisan kepimpinan dan inilah yang kita dapati sekarang ini.

Ramai diantara pemimpin kita hari ini ibarat garam. Garam itu penting untuk mengenakkan masakan, tetapi tidak boleh dibubuh terlalu banyak pula; nanti tidak termakan pula masakan itu. Garam hanya perlu setakat sesedap rasa sahaja, tidak boleh lebih.

Sesungguhnya diMesir, Tunisia dan di Yaman keadaan yang berlaku lebih kurang sama dengan apa yang berlaku disini. Tetapi rakyat disini lebih baik dari di negara-negara yang disebutkan tadi. Mereka lebih suka untuk menolak pimpinan negara melalui undi yang ada kepada setiap seorang satu undi itu. DAN eloklah begitu. Kita tidak akan membudayakan cara yang dilakukan oleh rakyat di Mesir, Yaman dan Tunisia itu.

Kita orang Melayu masih lagi ada sedikit adab dan adat. Hanya kita berharap agar kebaikan orang kita Melayu ini tidak dianggap sebagai kelemahan atau kebodohan. Rakyat tidak bodoh. Hanya mereka mempunyai kesabaran yang lebih. Mereka sedang memerhatikan segala-galanya dengan penuh fokus. 

Mereka sekarang sudah tahu yang berkuasa sebenarnya adalah mereka. Mereka tidak rela lagi diperintah untuk membajak sawah seperti kerbau, siang dan malam sedangkan ‘tikus-tikus’ gemuk memakan hasilnya di kepuk padi.

Apa yang dilakukan oleh rakyat Mesir, yaman dan Tunisia itu ialah untuk menghapuskan tikus-tikus yang berkeliaran di merata-rata negara tersebut yang telah membaham segala hasil pembajakkan mereka selama ini. Sekarang mereka mahukan hasil penat jerih membajak itu kembali kepada mereka.

Kita yakin apabila tikus-tikus itu sudah tidak ada lagi hasil padi mereka akan dapat mereka menufaatkan untuk kesejahteraan keluarga setiap rakyat negara itu.

EL BARADEI GANTI MUBARAK..........???

on

Blogger Angin Perubahan menulis :



Page Facebook menyokong El Baradei untuk kempen Presiden Mesir pada 2011. Page ini diusahakan oleh Ahmed Maher iaitu pemimpin kepada "April 6 Youth "yang memulakan konflik rusuhan di Mesir (baca sini).

El Baradei dikatakan oleh rakyat yang sedang merusuh di Mesir sebagai calon yang paling layak untuk gantikan Hosni Mubarak. Benarkah begitu? Siapakah sebenarnya El Baradei? El Baradei adalah board of trustee International Crisis Group (ICG) yang mana George Soros menjadi Executive Committekepada ICG dan menyumbangkan dana kepada ICG menerusi yayasannya iaitu Open Society Institute. Apa untungnya Soros menaja El Baradei? Untungnya adalah dapat memanipulasi harga minyak.

Jelas kekecohan yang berlaku adalah perancangan Yahudi George Soros untuk kepentingan mereka. Krisis yang tidak ubah seperti yang berlaku semasa 1998 di Asia, berlaku lagi kali ini di tanah arab pula.

Mari kita sedar dan bantu Mesir menyedarkan rakyat mereka dengan menyebarkan fakta ini.

Blogger untuk Islam semestinya menolong saudara yang dalam kejahilan...dimana sahaja mereka berada.


Ikhwanul Muslimin - Kuasa Yang Tak Boleh Dipandang Sepi

on


Di sebalik kemungkinan Presiden Hosni Mubarak akan meletakkan jawatan dalam waktu terdekat semakin jadi kenyataan, pentadbiran Obama dilaporkan mengadakan pertemuan secara kerap yang mungkin bagi membincangkan keadaan negara Afrika utara itu — antara lain mengenai bentuk kerajaan baru yang bakal lahir di Mesir.

Salah satu kumpulan yang kemungkinan mengambil bahagian dalam proses politik pada era pasca-Hosni ialah Ikhwanul Muslimin.

Bagaimanapun persoalannya ialah sejauh mana pentadbiran Obama akan berurusan dengan kumpulan Islam ini jika ia menjadi sebahagian daripada komponen kerajaan baru.

Di sebalik perkembangan itu, dipetik msnbc, pakar strategi kumpulan Islam ini mahu Hosni dan orang kanannya ditanggungjawabkan atas “perbuatan jenayah” mereka terhadap rakyat Mesir selama ini.

“Hosni macam ‘drakula’,” kata Youssef Nada yang pernah bertindak sebagai ‘menteri luar’ pertubuhan itu dan kekal sebagai penasihat berpengaruh sehingga ke hari ini.

“Dia diktator tanpa belas kasihan dan telah membunuh ramai orang.

“Dia mesti dibicara dan perlu ditanggungjawabkan,” kata beliau lagi.

Ikhwanul Muslimin, barisan pembangkang yang lebih tersusun di Mesir, menjadi sebahagian daripada arus perdana sosial negara itu sejak lewat 1920-an. Tetapi ia diharamkan oleh rejim Hosni. Ia diasaskan oleh Hassan al-Banna pada 1928.

Disebabkan pengharaman itu, Amerika Syarikat (AS) hanya mengadakan kontak dalam skala terhad dengan Ikhwanul Muslimin, demikian menurut Pengarah Program Asia Barat Pusat Pengajian Strategik dan Antarabangsa Jon Alterman.

Semalam, Naib Presiden Mesir Omar Suleiman berkata Ikhwanul Muslimin telah dipelawa untuk mengadakan pertemuan dengan kerajaan baru sebahagian daripada dialog kebangsaan dengan semua parti.

Alterman adalah antara sekumpulan penganalisis Asia Barat meminta White House awal minggu ini agar membincangkan keadaan di Mesir yang melalui perkembangan pantas sejak 10 hari lalu.

“White House tidak memberi perhatian dalam soal Ikhwanul Muslimin yang kelihatan terbuka dan sebahagian daripada politik Mesir,” kata Alterman.

“Tiada kebimbangan bahawa sebarang penyertaan Ikhwanul Muslimin (dalam politik arus perdana) akan mengakhiri kepentingan AS di Mesir,” katanya.

Sebaliknya, ada pandangan yang mengatakan kepentingan AS di Mesir mahukan kumpulan Islam itu memainkan peranan dalam politik yang vibran bersama pihak-pihak lain.

Alterman juga berkata, pentadbiran Obama juga faham yang rakyat Mesir turut berpandangan agama harus memainkan peranan dalam kehidupan rakyat sama ada mereka terikat dengan Ikhwanul Muslimin ataupun sebaliknya.

Oleh itu katanya, AS tidak harus mengetepikan Ikhwanul Muslimin hanya kerana mereka sebuah kumpulan Islam.

“White House juga ada pandangan bahawa politik Mesir perlu menggambarkan masyarakat Mesir,” kata Alterman.

“(Perlu diterima bahawa) tindakan mengutamakan rejim sekular autoritarian tidak akan memenuhi kepentingan AS dalam jangka panjang, dan juga tidak akan memenuhi kepentingan Mesir sendiri,” kata beliau.

Skala dan kepentingan detik-detik yang mekar di Mesir mengingatkan Revolusi Iran 1979, yang dibawa dalam rejim Islam.

Samer Shehata, seorang penolong profesor politik Arab di Universiti Georgetown berkata, banyak pihak membuat rumusan yang selari dengan era itu.

“Terlalu ramai di Kongres, dan sudah tentu juga di kalangan rakyat jelata, apabila mendengar politik Islam atau Ikhwanul Muslimin dan sebagainya, tiada fahaman (yang tepat).

“Mereka dengan cepat menganggap (ia sebagai badan yang ada kaitan) Al-Qaeda atau Hamas, malah Hizbullah. Dari segi fundamental, kumpulan ini jauh berbeza,” kata Samer.

Katanya, berbanding Hamas Ikhwanul Muslimin tiada sayap tentera ataupun memiliki senjata dan mengecam keganasan sejak enam dekad lalu.

Bagaimanapun Leslie Gelb, presiden Majlis Hubungan Luar berkata tiada siapa yang boleh memastikan sama ada keadaan itu akan berubah jika pengharaman ke atas Ikhwanul Muslimin ditarik balik.

Ikhwanul Muslimin menekankan ia menyokong demokrasi dan kebebasan bersuara, tetapi ia juga anti-Israel dan menentang perjanjian damai Mesir-Israel.

“Kita tahu rekod dasar luar mereka,” kata Gelb kata beliau dipetik media Barat.

Ikhwanul Muslimin pernah memainkan peranan menyokong bekas presiden Anwar Sadat yang ditembak mati ketika perarakan hari kemerdekaan dan beliau digantikan oleh Hosni pada 1981. Dengan berslogankan “Islam Adalah Penyelesaian”, Ikhwanul Muslimin mahu mewujudkan sebuah negara berlandaskan undang-undang Islam.

Sebelum menyokong kepimpinan Anwar, pada 1966 kerajaan Mesir menjatuhkan hukuman mati ke atas pemimpin utama Sayyid Qutb yang memberi tenaga baru kepada kumpulan ini dan ketika 1980-an, Ikhwanul Muslimin berusaha untuk menyertai politik arus perdana.

Pada pilihan raya 2000, Ikhwanul Muslimin memenangi 17 kerusi di Dewan Perwakilan Rakyat dan lima tahun kemudian menguasai 20 peratus kerusi yang ditandingkan, sekali gus mengejutkan Hosni.

Pada tahun lalu, usaha pemimpin-pemimpin Parti Demokratik Kebangsaan diterajui Hosni memulakan tindakan mengurangkan pengaruh pembangkang dalam pilihan raya Parlimen 2010 termasuklah kumpulan Islam ini.

Kesannya dikatakan berkait rapat dengan kebangkitan rakyat yang disaksikan hari ini. Dan, mereka menghitung hari-hari terakhir Hosni dan dunia negara maju termasuk termasuk AS tiada pilihan melainkan untuk berurusan dengan Ikhwanul Muslimin. 

TMI

6 tempat kebanggaan umat Islam

on

1. Masjid Agung Lumpur Bersahaja Kota Djenne 



Djenne, itu nama sebuah kota tertua di sub-Sahara Afrika. Terletak di kawasan lahan banjir yang dilintasi dua sungai, yakni Niger dan Bani. 

Namun bagi yang belum pernah bertandang ke kota berjarak 354 kilometer di barat daya Timbuktu, terutama muslim, tentu tak mengira ada sebuah masjid dengan arsitektur indah namun tak lazim, yakni Masjid Agung Djene.
Mengapa tak lazim? Bentuknya tak seperti masjid-masjid lain yang cenderung mengacu ke bentuk masjid atau bangunan di timur-tengah abad pertengahan hingga masa Kaisar Ottoman.

Polos dan minim ornamen, namun justru menunjukkan jika sang ahli bangunan paham benar bagaimana menghadirkan masjid dengan nafas lokal, rendah hati, namun tidak mengurangi aura sakral dan monumental sebuah masjid agung.
Djene, selain terkenal sebagai kota perdagangan, juga dikenal sebagai kota peziarah dan pusat studi Islam. Masjid Agung itu sendiri dari awal dibangun hingga kini mendominasi alun-alun pasar utama di kota tersebut. 
Tradisi menuturkan, penduduk Djene memiliki masjidnya pertama kali pada tahun 1240, yang dibangun oleh Sultan Koi setelah memeluk Islam dan mengubah istananya menjadi masjid. 

2. Aya Sofia



Namanya masjid Aya Sofia. Usia masjid ini tergolong sangat tua, sekitar empat abad. Lokasinya di Istambul, Turki.

Keindahan arsitektur masjid ini begitu mengagumkan para pengunjung. Tampak dari luar, pengunjung disuguhkan ukuran kubah yang begitu besar. Ukuran tengahnya 30 meter dan tingginya 54 meter.
Ketika memasuki area masjid, pengunjung dibuai dengan keindahan interior yang dihiasi mosaik dan fresko. Tiang-tiang masjid terbuat dari pualam warna-warni. Serta dinding yang dihiasi ukiran.

Subhanallah, seperti berada di bawah lukisan cakrawala mini. Selain keindahan interior, daya tarik masjid ini juga pada nilai sejarahnya. Di sinilah simbol pertarungan antara Islam dan non Islam, termasuk di dalamnya nilai-nilai sekular pasca runtuhnya Kekhalifahan Turki Utsmani.
Sebelum diubah menjadi masjid, Aya Sofia adalah sebuah gereja bernama Hagia Sophia yang dibangun pada masa Kaisar Justinianus, tahun 558 M. Sempat beberapa kali hancur karena gempa, kemudian dibangun lagi.

3. Kordoba


Kordoba adalah salah satu kota di Andalusia yang terletak di belahan barat Spanyol. Kota ini memanjang di tepi kanan sungai Lembah Besar. Kordoba merupakan kota tua Iberia dengan nama Iberi Baht, kemudian orang Arab menyebutnya Qurthubah atau Kordoba.

Kota Kordoba didirikan pada masa Romawi di sekitar sungai Lembah Besar yang kemudian menjadi terkenal setelah terjadi konflik antara Karthajinah dengan Romawi. 
Kordoba pernah dikuasai oleh penguasa Romawi, Lothair, lalu dijadikan ibukota Spanyol pada tahun 169 SM. Sejak itu, Kordoba menjadi salah satu wilayah kekuasaan Imperium Romawi. 

4. Masjid Al-Aqsa


Masjid Al-Aqsha, arti harfiah: “masjid terjauh” adalah bagian dari kompleks bangunan suci di Yerusalem bagi umat Islam. Nabi Muhammad Sholallahu ‘alaihi wasallam diangkat ke Sidratul Muntaha dari lokasi ini pada tahun 621, ketika peristiwa Isra’ Mi’raj.

Masjid Al-Aqsa yang dulunya dikenal sebagai Baitul Maqdis, merupakan kiblat shalat umat Islam yang pertama sebelum dipindahkan ke Ka’bah di dalam Masjidil Haram. 
Umat Muslim berkiblat ke Baitul Maqdis selama Nabi Muhammad mengajarkan Islam di Makah (13 tahun) hingga 17 bulan setelah hijrah ke Madinah. Setelah itu kiblat shalat adalah Ka’bah di dalam Masjidil Haram, Makah hingga sekarang.

5. Masjid Nabawi


Masjid Nabawi, adalah sebuah masjid yang terletak di Madinah, Saudi Arabia. Masjid ini seperti sudah terlihat dari namanya, dibangun oleh Nabi Muhammad Sholallahu ‘alaihi wasallam dan menjadi tempat makam beliau dan para sahabatnya. 

Masjid ini merupakan salah satu masjid yang utama bagi umat Muslim setelah Masjidil haram di Makah dan Masjidil aqsa di Yerusalem.

6. Ka’bah


Ka’bah adalah sebuah bangunan mendekati bentuk kubus yang terletak di tengah Masjidil Haram di Mekah. Bangunan ini adalah monumen suci bagi kaum muslim (umat Islam). 

Merupakan bangunan yang dijadikan patokan arah kiblat atau arah patokan untuk hal hal yang bersifat ibadah bagi umat Islam di seluruh dunia seperti sholat. Selain itu, merupakan bangunan yang wajib dikunjungi atau diziarahi pada saat musim haji dan umrah.

Dimensi struktur bangunan ka’bah lebih kurang berukuran 13,10m tinggi dengan sisi 11,03m kali 12,62m. Juga disebut dengan nama Baitallah.

ilmukami

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List