ORANG INI BUTA SEGALA GALA NYA.........???

on Nov 7, 2010

Awang Selamat Wartawan Pendusta......!!!



1. Saya ingin melahirkan kekesalan terhadap tulisan Awang Selamat di dalam Mingguan Malaysia pada hari ini (7 November 2010) yang jelas melakukan serangan peribadi kepada al-Mursyidul Am PAS, YAB Tuan Guru Datuk Haji Nik Abdul Aziz bin Nik Mat ekoran kegagalan PAS mempertahankan DUN Galas di dalam pilihanraya kecil 4 November yang lalu.

2. Di bawah tajuk ‘Maafkan Nik Aziz’, Awang Selamat yang tidak diketahui identiti sebenarnya ini memulakan serangan ke atas PAS kononnya mempunyai penyokong yang seringkali melakukan provokasi.

3. Barangkali kerana sering berlindung di bawah lumut dalam tempurung sempit UMNO, Awang Selamat telah buta atau membutakan matanya sendiri untuk melihat telatah penyokong UMNO yang jelas sekali lebih gemar melakukan provokasi. Butakah Awang Selamat untuk melihat telatah penyokong UMNO yang secara tidak berakhlak melakukan tindakan yang tidak bermoral samada sewaktu penamaan calon mahupun hari pengundian bagi mencetuskan kemarahan penyokong Pakatan Rakyat?

4. Di dalam isu wang zakat yang dianggap rasuah oleh UMNO, wartawan pengecut Awang Selamat ini nampaknya terus keliru untuk membezakan wang zakat dan rasuah. Wang zakat yang mencetuskan kontroversi itu diberikan kepada orang-orang asli yang memeluk agama Islam. Sememangnya ia diberikan semenjak dahulu lagi dan tidak menunggi saat pilihanraya kecil diadakan sahaja. Wang kertas yang dihulurkan tersebut bukanlah kepunyaan YAB Menteri Besar Kelantan yang disifatkan oleh Awang Selamat sebagai ‘sedekah’ itu, tetapi merupakan salah satu peruntukan asnaf zakat yang dikeluarkan oleh pihak Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) dan diuruskan oleh Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Kelantan (JHEAIK). Ia bukanlah seperti pemimpin UMNO yang merompak hasil royalti minyak Kelantan lalu dihulurkan di atas nama wang ehsan seperti yang dilakukan oleh beberapa kerat pemimpin UMNO sanjungan Awang Selamat.

5. Jika ia merupakan rasuah, pihak UMNO dicabar untuk membawa kes ini ke mahkamah dan jangan hanya berselindung di sebalik nama murahan Awang Selamat yang melacurkan pena wartawan untuk kepentingan ‘perut’ semata-mata.

6. Awang Selamat seterusnya memfitnah Tuan Guru Nik Abdul Aziz di dalam isu pertikaman lidah dengan salah seorang ulama besar UMNO iaitu Mohd Nor Deris. Menurut Awang Selamat, “Nik Aziz kelihatan melenting dan enggan bersalam dengan Mohd Nor”.

7. Untuk pengetahuan si wartawan pendusta ini, insiden ini bermula apabila Tuan Guru Nik Abdul Aziz menghulurkan salam kepada Mohd Nor Deris lalu tidak disambut oleh Mohd Nor Deris dengan alasan PAS berkawan dengan DAP. Ini disahkan sendiri oleh Mohd Nor kemudiannya dengan menyatakan tangan Tuan Guru ialah tangan syaitan menerusi kasyafnya. Sekali lagi dinyatakan, Mohd Nor Deris yang tidak menyambut huluran tangan Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

8. Tulisan ini hanyalah sebagai satu respon kepada Awang Selamat yang telah sekian lama berlindung di sebalik nama samaran dan menyembunyikan identiti yang sebenar. Jika beginilah sikap penulisan wartawan yang bertugas di Utusan Melayu (M) Berhad ini, jangan disalahkan pihak kami jika wartawan mereka tidak dibenarkan membuat sebarang liputan mahupun mendekati pejabat Menteri Besar Kelantan nanti.

Yang benar,

Ahmad Fadhli bin Shaari

Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan.

Bertarikh : 7 November 2010

Selepas pemilihan 1/3 cabang, Azmin kekal di depan

on

Selepas lebih satu pertiga daripada kira-kira 200 cabang PKR melangsungkan pemilihannya, calon timbalan presiden Azmin Ali terus mengungguli jawatan nombor dua dalam parti itu.

Berdasarkan keputusan tidak rasmi daripada 87 cabang (78 setakat semalam dan sembilan hari ini) yang telah mengadakan pemilihannya, Azmin - kini naib presiden - di depan dengan majoriti 2,620 undi.


Azmin secara keseluruhan mendapat 6,525 undi, Zaid mendapat 3,905 manakala Mustaffa pula mendapat 1,215 undi.

Semalam, Azmin di depan dengan dengan majoriti 1,619 undi. Beliau mendapat keseluruhan 5,027 undi diekori Zaid dengan 3,408 dan Mustaffa pula 1,197 undi. 

Ini bermakna, walaupun Sabah dianggap banyak pihak sebagai kubu kuat Zaid, Azmin membuktikan berjaya memperoleh peningkatan majoriti sebanyak 1,001 undi hari ini.

Bagaimanapun, menurut sumber dalaman parti, terdapat perbezaan kecil daripada jumlah angka yang mana Azmin dikatakan mendapat 6,502 undi, Zaid mendapat 3,973 dan Mustaffa pula sebanyak 1,208 undi. 

Berdasarkan sumber ini, Azmin di depan dengan majoriti besar 2,529 undi.

Bagaimanapun, dalam kehangatan pemilihan berdasarkan konsep '1 anggota 1 undi' ini, makin banyak muncul dakwaan salah laku dalam proses pemilihan ini. Kesemuanya dinafikan PKR.

PKR dijadual mengumumkan keputusan rasmi pemilihan untuk minggu ini dalam satu sidang media di ibu pejabat parti itu tengah hari esok.

Berikut keputusan mengikut cabang:
Tawau Azmin (553), Zaid (4), Mustaffa (0)

Sepanggar Azmin (114), Zaid (49), Mustaffa (10)

Sipitang Azmin (83), Zaid (65), Mustaffa (1)

Putatan Azmin (28), Zaid (112), Mustaffa (2)

Beluran Azmin (9), Zaid (37), Mustaffa (0)

Kota Marudu Azmin (173), Zaid (65), Mustaffa (2)

Tuaran Azmin (178), Zaid (74), Mustaffa (4)

Tenom (311), Zaid (4), Mustaffa (0)

Pensiangan Azmin (49), Zaid (87), Mustaffa (0)

GERAKAN BIDAS UMNO.....???

on

Perwakilan GERAKAN selar 'abang dalam BN'



Perwakilan GERAKAN hari ini menyelar tindakan kepimpinan "abang dalam BN" yang didakwanya terlalu sombong, sekali gus menyebabkan mereka hilang sokongan.
Isu itu dibangkitkan dalam perbahasan usul ucapan dasar presiden di hari terakhir persidangan parti itu ke 30 di Menara PGRM, Kuala Lumpur hari ini.

Wakil Melaka Gan Peng Lam berkata dalam BN, hanya satu parti dilihat lebih berkuasa daripada parti komponen lain.
"Dalam BN, Umno berdiri melampaui yang lain. MCA, MIC, GERAKAN, PPP hanya penonton," kata Gan.

Beliau memberi contoh bagaimana Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga menteri pelajaran, mengumumkan mata pelajaran sejarah wajib lulus di program Umno, ketika ia jelas hal dasar kerajaan.

"Kenapa tidak umumkan selepas sidang media selepas mesyuarat kabinet atau dalam acara lain?" soalnya.

Pakatan Rakyat for Malaysia

on

I have always believed in Anwar, ever since he was on trial for the first time. It was not due to the fact that I believe he was innocent; it was more of the illogical statements by the witnesses’ which were not convincing, the fact that Malaysian Intelligence could find the “mattress involved” but fail to solve kidnap cases throughout the country, and many more. This made me to doubt the trial altogether and opened up my thinking to: if you have the power, you can do anything you like, even rigging a court trial will be as easy as walking into 7-Eleven for a bottle of milk. 
By GM, Penampang Sabah
The by-elections are over. Pakatan Rakyat has lost the battle. The victories for the BN will be an indicator to them that they are ready to bounce back and claim back their 2/3 majority in Parliament and regain the “Lost States”. However, we will prove them wrong. We may have lost the battle, but we haven’t lost the war, which can be held as early as the end of the first quarter of 2011 based on predictions by many.
We must take these defeats positively and use our strengths to leverage on the weaknesses and challenges that were faced during the by elections. I will not use the Batu Sapi by election results to mock or insult the strong/hardcore supporters of SAPP, but I do encourage those who know not much of the party’s history to reconsider before blindly supporting it.

The slogan “Sabah for Sabahans” is not new. Go back to history and find out. I speak to a lot of young people everyday who are not registered as voters, but are insisting that SAPP is the chosen one that was sent from above to bring Sabah out of its misery. Most of the people I speak to don’t even know what the slogan means. To understand the true meaning(s) of” Sabah for Sabahans”, you need to talk to political veterans, some will tell you that it has very much to do with top positions in the state Civil Service, where priority must be given to the locals instead of in bringing re-enforcement from the
west (Peninsula) which we really do not need.  Baca Seterus Disini


KEMENANGAN DI RANCANG....BETUL KE......???

on



TGNA: Kemenangan BN Di Galas Sudah Dirancang. BN Tanggung Dosa Sampai Akhirat.





Kemenangan BN di Galas diragui

KOTA BHARU – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meragui kemenangan Barisan Nasional (BN) di Pilihan Raya Kecil (PRK) Galas kerana mendakwa ia sudah dirancang rapi terlebih dahulu.


Beliau mendakwa perancangan sudah dibuat pihak tertentu kerana pada malam sebelum hari pengundian, salah seorang Menteri Kabinet mengeluarkan kenyataan BN akan menang besar di Galas.



“Saya rasa ragu, kerananya keesokan nak mengundi tu, malam tu saya tengok di televisyen seorang Menteri cakap dah BN akan menang banyak. Dia tahu mari mana BN akan menang banyak, sedangkan esok baru nak mengundi. Makna ada benda dia buat.



“Bagaimana beliau boleh berkata demikian jika perancangan tidak dibuat. Itu yang meragukan,” katanya kepada pemberita selepas Kuliah Jumaat, di sini, semalam.


Menteri Besar Kelantan itu juga menyifatkan BN akan menanggung dosa jika kemenangan yang diraih itu hasil tindakan mereka mengugut rakyat dengan pelbagai sogokan yang ditaburkan.



Katanya, beliau boleh menerima kekalahan itu jika kemenangan calon BN mengalahkan Pas kerana ia kehendak rakyat Galas, tetapi jika BN menang disebabkan tindakan tidak betul, BN kena tanggung akibatnya di akhirat kelak.



“Kalau rakyat terima sungguh BN sebagaimana kehendak dia, tolak Pas, itu tidak mengapa tetapi jika tolak Pas ambil BN kerana sebab atau tindakan tertentu, seperti ugutan, sogokan dan sebagainya, dosa BN tanggung sampai akhirat kerana dia tak beri peluang kepada rakyat memilih,” katanya. -SH



Ulasan GB


Mengenai penipuan itu, apa yang disampaikan oleh TGNA serupa dengan apa yang GB telah catatkan di dalam blog ini sehari sebelum pilihanraya. Dua kali GB tulis.









Tetapi orang kata GB ni nobody dalam PAS, jadi takde siapa dengar teguran dan nasihat GB kepada pimpinan PAS. Namun GB puashati sekurang-kurangnya telah melaksanakan tanggungjawab yang Tuhan beri... sebagai seorang blogger muslim dan mukmin.

Mae :-
Aku dah agak dah. Bila SPR kata akan gunakan helikopter, kompom ada perkara yang tak kena.. Lain lah kalau dalam heli tu ada ejen calon calon tapi aku tak tahu lah kalau itu di benarkan. Lagi pun orang SPR berkata mereka ada kuasa untuk gunakan helikopter dalam keadaan tertentu.

Ada mata pandang... Ada telinga dengar...Ada mulut cakap...Ada kepala otak lu fikir lah sendiri....

Roti Telur.....Sedapppp......???

on



Buatlah pilihan sendiri. Nak yang bersih atau nak yang kotor. Nak yang halal atau nak yang haram. Roti telur ke , Mee goreng telur ke , Char Kuey Teow ke dan macam-macam lagi makanan yang ada telur ayam.

Cuba tengok-tengok , yang menjual makanan ni , basuh atau tidak telor ayam. Cuba beli pula telur di kedai atau pasaraya. Memang banyak tahi ayam pelbagai warna yang dah kering dan keras melekat pada kulit telur.

Kalau nak juga makan telur ayam dengan tahi-tahinya sekali, apa boleh buat dah selera rakyat Malaysia macam tu, tak pentingkan kebersihan. Yang penting  SEDAP.


INI GAMBAR ROTI TELUR


INI GAMBAR TELUR SEDANG DIKUTIP


INI GAMBAR PENIAGA YANG TAK BASUH TELUR AYAM


INI GAMBAR PENIAGA YANG PENTINGKAN KEBERSIHAN. TELUR AYAM CANTIK SELEPAS DI BASUH


INI GAMBAR TELUR AYAM YANG BANYAK TAHI PADA KULITNYA. MACAM-MACAM WARNA TAHI, HITAM, HIJAU PEKAT


INI GAMBAR AYAM BERAK KAPUR




TPM: Dengar degup jantung rakyat

on

MuhKUALA LUMPUR: Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata,  apabila pilihan raya umum hampir tiba, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak  pasti akan bertanyakan kepada beliau tentang situasi di bawah serta keadaan parti-parti komponen.   
"Dia (Perdana Menteri) dapat maklumat tetapi saya kena maklumkan kepada beliau juga di mana kekuatan kita, di mana kelemahan kita, kalau Umno, Gerakan, MIC dan lain-lain ada kelemahan saya bagitahu sebab kita semua dalam satu. 
"Bila Gerakan hadapi masalah dan kelemahan, ia ibarat cubit paha kiri paha kanan pun rasa sakit.   
"Kalau Gerakan sakit, saya lebih sakit, bila Gerakan pulih, semangat saya pun sudah pulih," kata timbalan perdana menteri..   
Beliau berkata walaupun BN memenangi dua pilihan raya kecil baru-baru ini, parti itu tidak harus selesa kerana masih banyak lagi usaha yang perlu digerakkan bagi memastikan semangat dan sokongan rakyat akan terus kekal bersama BN.  
"Kita perlu turun ke bawah, pasang telinga, dengar denyut dan degup jantung rakyat, apa yang mereka sebut dan bangkitkan, apa isu yang biasa mereka tanggungjawab sosial dan ekonomi," katanya berucap merasmikan persidangan Gerakan di sini hari ini.

Chong Eu masih tidak sedar di HPP

on

GEORGETOWN 7 Nov.- Mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi sedih melihat keadaan bekas Ketua Menteri Pulau Pinang, Tun Dr. Lim Chong Eu yang masih tidak sedar diri di wad Unit Rawatan Rapi Hospital Pulau Pinang (HPP).

Chong Eu, 91, dimasukkan ke HPP pada 26 Oktober lepas dipercayai akibat serangan angin ahmar.
"Saya berasa sedih dengan keadaan yang menimpa Dr Lim kerana beliau adalah seorang pemimpin yang amat disanjungi," katanya kepada pemberita selepas melawat Chong Eu yang juga merupakan salah seorang pengasas parti Gerakan, hari ini.

Abdullah menyifatkan Chong Eu sebagai seorang pemimpin yang aktif dan tabah dalam menempuhi segala rintangan dalam kariernya sebagai seorang ahli politik.
"Saya berharap penduduk Pulau Pinang akan berdoa untuk kesihatan Dr Lim Chong Eu supaya beliau akan pulih seperti biasa," katanya.

Chong Eu pernah menjadi Ketua Menteri kedua Pulau Pinang selepas Tan Sri Wong Pow Nee dan memegang jawatan itu selama 21 tahun dari 12 Mei 1969 hingga 25 Oktober 1990.
Beliau juga pernah menjadi presiden Gerakan selama sembilan tahun mulai 1971 dan di bawah kepimpinannya, Gerakan menyertai Barisan Nasional pada 1972. - Bernama

Pemilihan PKR: Dakwaan Haris berniat jahat

on

PETALING JAYA, 7 Nov: Sistem keselamatan dan integriti yang diperkenalkan Parti Keadilan Rakyat (PKR) menyerlahkan bahawa dakwaan Haris Ibrahim adalah berniat jahat.
"Dengan ciri-ciri ini, dapat menolak dakwaan bahawa kertas-kertas undi ini digunakan semula," ujar Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail.
Begitupun, katanya PKR tidak akan mengambil tindakan undang-undang ke atas Haris, pemilik blog The People's Parliament, http://harismibrahim.wordpress.com kerana menganggap dakwaan liar untuk membantu proses mematangkan parti.
Dakwaan itu selepas aktivis sosial Haris yang mendakwa wujudnya jual beli kertas undi kepada kem Azmin Ali sejak 29 Oktober lalu disifatkan Saifuddin mengeluarkan kenyataan liar, semalam.
Menurut Saifuddin, kertas undi tersebut mungkin dikeluarkan dari pusat pengundian oleh pengundi berdaftar itu sendiri.
"Membuang undi bukanlah sesuatu yang wajib, mungkin pengundi sendiri membawa keluar kertas undi," ujarnya pada sidang media di ibu pejabat PKR petang ini.
Katanya, kedua-dua kemungkinan itu masih tidak boleh mengakibatkan berlakunya manipulasi pada proses pengundian.
Ahli Parlimen Machang itu menambah, setiap kertas undi untuk pemilihan jawatan Timbalan Presiden, Naib Presiden, Ketua Wanita, Ketua AMK dan calon Majlis Pimpinan Pusat (MPP) terdapat nombor siri.
Katanya, kertas undi di Kedah tidak boleh dibawa ke Sabah kerana nombor siri berbeza.
Begitu juga, jelasnya warna kertas undi pada minggu ini berbeza dengan minggu lalu.
"Kalau Haris ada kertas undi warna putih (minggu) lalu, ia tidak boleh digunakan pada minggu ini.
"Saya tidak boleh beritahu warna kertas undi minggu depan, takut Haris cetak," ujarnya seloroh.

Mae :-
Ada mata pandang...Ada telinga dengar...Ada mulut cakap....Ada kepala otak lu fikir lah sendiri....

GUNUNG MERAPAI MELETUS LAGI.......???

on



Yogyakarta - Lahar sejuk yang mengalir deras selepas Gunung Merapi meletus pada tengah malam kelmarin membanjiri sungai-sungai di sekitarnya dan menyebabkan penduduk di kota ini cemas, lapor sebuah akhbar semalam.

Gunung Merapi terletak kira-kira 30 kilometer dari bandar ini yang dihuni kira-kira 400,000 penduduk.

Hujan lebat yang turun semalam membawa lahar sejuk yang mengandungi lumpur, pasir, belerang dan abu volkanik melimpahi tebing Sungai Code di sini semalam.

Seorang pegawai tempatan berkata, amaran berwaspada sudah dikeluarkan tetapi sama ada banjir lahar sejuk itu bakal membawa kemusnahan banyak bergantung sama ada berlaku hujan lebat pada hari ini.

Terdahulu, lahar panas yang mengalir deras sejurus selepas letusan Gunung Merapi pada tengah malam kelmarin telah memusnahkan tujuh buah dusun di sekitar lerengnya selain padang Kelab Golf Merapi.

"Tujuh dusun sudah hancur dibakar lahar panas selama dua hari dari Jumaat hingga Sabtu," kata seorang pegawai tempatan, Heri Suprapto, di Sleman dekat sini semalam.

Dalam perkembangan berkaitan, angka kematian keseluruhan sejak Gunung Merapi mula meletus pada 26 Oktober lalu kini meningkat kepada 138 orang.

Mayat-mayat mangsa korban dikumpulkan di pekarangan Hospital Sardjitodi Yogyakarta.

Seorang pegawai di Hospital Sardjito di sini, Sigit Priohutomo berkata, sekurang-kurangnya 94 orang terbunuh dalam letusan Gunung Merapi kelmarin.

Sejumlah 44 lagi terkorban dalam letusan pertama gunung berapi berkenaan.

Kelmarin Gunung Merapi yang memiliki ketinggian 2,914 meter dari aras laut mengganas dengan memuntahkan lahar dan menghambur awan panas sejauh beberapa kilometer di udara.

Terbaru, Gunung Merapi kembali meletus pada pagi semalam dengan mengeluarkan awan panas dalam jumlah besar sekitar pukul 7 pagi waktu tempatan. Gunung berkenaan mengeluarkan awam hitam yang menyelubungi udara manakala beberapa bunyi dentuman kuat turut didengari dari puncak gunung itu.

Penduduk dilihat memenuhi jalan-jalan raya dengan menaiki trak, kereta dan motosikal untuk meninggalkan zon berbahaya.

Selain manusia, binatang ternakan seperti lembu dan kambing turut dipindahkan.

Sementara itu, sukarelawan dan warga tempatan turut berkawal bagi melarang orang ramai daripada menghampiri zon berbahaya di sini.

Setakat pukul 1 tengah hari semalam, Gunung Merapi dilihat masih menyemburkan awan panas ke udara manakala sekitar 200,000 orang telah mencari perlindungan di beberapa penempatan sementara di sini dan Jawa Tengah.

"Ia menakutkan. Letusan Gunung Merapi tak kunjung kebah," kata seorang penduduk, Wajiman, 58, yang berlindung di sebuah penempatan di Jawa Tengah. - Agensi














ANTARA DUA DARJAT :- Nostalgia Altantuya.......???

on




Altantuya mengaku pregnant sebelum dibunuh? Diletupkan untuk menghapuskan bukti DNA? Bior bebenor...



The episode of a sensational killing of a Mongolian translator appears to be about finished 


The closing of a case earlier this week by Malaysia's attorney general over allegedly false statements by a private investigator that tied Prime Minister Najib Tun Razak to the 2006 murder of Mongolian translator Altantuya Shaariibuu literally lets unknown persons close to the prime minister get away with murder. 



The closure of the case appears to write the final chapter in one of Malaysia's most sensational murder cases, one involving a gruesome death, intrigue in high places, more than 100 million euros in alleged bribes and a trial that appeared to be rigged to keep prosecutors as far as possible away from Najib, then the deputy prime minister, and his wife, Rosmah Mansor. 



The private investigator, P Balasubramaniam, was hired in 2006 by Abdul Razak Baginda, one of Najib's best friends and a defense analyst from the Malaysian Strategic Research Centre think-tank, to attempt to keep Altantuya away from Baginda because he had jilted her. She was demanding revenge and US$500,000 for her role as a translator in the sale of French submarines to Malaysia. A French prosecutorial team continues to probe the sale of the subs to Malaysia and whether kickbacks were paid to top French and Malaysian politicians. 



In July of 2008, as the trial droned on, Balasubramaniam issued a statutory declaration alleging that Najib, then the deputy prime minister, was involved in the murder, only to retract the entire contents of the declaration a day later and issue a second saying he had made the first under duress (Note: Both declarations can be found here). 



Balasubramaniam's lawyer, Americk Sidhu, denounced the closing of the case, saying that if the supposedly false statements were investigated thoroughly by police, they would have led to the conclusion that people close to Najib were involved in the murder. 



De facto Law Minister Nazri Aziz, in a written statement to parliament, said the case was closed because Balasubramaniam had given conflicting statutory declarations, and that anyway, they didn't affect the trial of two of Najib's personal bodyguards and Abdul Razak Baginda, which ended in April of 2009 after a 159-day trial in which the bodyguards were sentenced to death. They are appealing the verdict, with suspicions running high that they will somehow be given their freedom in exchange for their silence on whoever ordered them to kill the woman. 



"Although there are contradictions between the two statutory declarations, the contradictions do not affect the outcome of the trial of Altantuya," Nazri said. "Moreover, the individual (Balasubramaniam) is still believed to be abroad." Nazri added that the decision to close the case was made after "careful consideration" of the results of the police probe and witness statements.



Although the two bodyguards were convicted of the crime, Baginda was acquitted under controversial circumstances without having to put on a defense. He then hurriedly left the country for England, where he has remained ever since. One of the two bodyguards said in a cautioned statement that they had been hired to commit the killing and were to be paid RM100,000 to do it. But the statement was never introduced into the marathon trial and never was anybody asked who had done the hiring or made the payment offer. 



The 27-year-old Altantuya, the translator in some phases of the billion-dollar purchase of French Scorpene submarines that netted Baginda's company €114 million in consulting fees, was shot in the head and her body was blown up with explosives in a patch of jungle near the suburban city of Shah Alam. Before she died, she told Balasubramaniam she had been promised US$500,000 for assisting in the submarine transaction. 



In the bodyguard's cautioned statement, it emerged that Altantuya, almost with her last words, told her two assailants that she was pregnant and begged them not to kill her. That has led to speculation that her body was blown up with C4 explosives to hide any DNA evidence of who the father might be. 



Balasubramaniam, who remains somewhere in Chennai, has continued to insist loudly that Razak Baginda, who is married, had told him that the translator had been Najib's sexual companion before the then-deputy prime minister passed her on to Baginda because it wouldn't look good for a prospective prime minister to have a girlfriend. 



After making the first declaration, Balasubramaniam was hauled into a Kuala Lumpur police station, where he was forced to recant it in a second under threat to his family, he later testified. After that, according to statements he made under oath, he was taken to meet with Mohamad Nizam Razak, Najib's brother, and Deepak Jaikishan, described as a "business associate" of Najib's wife, Rosmah Mansor, where he was promised RM5 million to leave the country and shut up. He later displayed cancelled checks showing he had been paid RM750,000 out of an account maintained by Jaikishan. According to his sworn statement, Balasubramaniam said Rosmah was "very pleased" that he had agreed to retract the statutory declaration and wanted to have breakfast with him.



Nazri told the parliament that Balasubramaniam was initially investigated for providing false statements, which would make him liable to three years in jail and a fine. That makes it a mystery why the case was dropped against him, since one of the statutory declarations was demonstrably false – either the one implicating Najib and describing the murder, or the one recanting it. 



A team from the Malaysian Anti-Corruption Commission first made an appointment to interview Balasubramaniam in the UK, where he was staying out of fear for his safety, but cancelled the appointment without an explanation.



"The evidence is staring you in the face," Sidhu said in a telephone interview from Australia. "A whole pile of witnesses can confirm the first statement and who have been investigated by the police have said the original statement was made of his own free will. If they had investigated, they would have had to interview Rosmah, Nizam and Jaikashan over the checks to Bala.They can't afford to charge him. If they do that, they would hang themselves. They had no alternative but to close the file to save Najib and his entourage."



To say Balasubramaniam's first statement was explosive is an understatement. In addition to saying Najib had been Altantuya's lover before he turned her over to Razak Baginda, Balasubramaniam wrote that Najib had a sexual relationship with the Mongolian woman and that she liked anal sex. Before she was killed, according to the statement, she told Balasubramaniam that she, Baginda and Najib had been together at a dinner in Paris during the transaction over the submarines. 



Najib has repeatedly denied he had ever met the woman, swearing to Allah that no meeting had taken place. During the trial of the two elite bodyguards, a friend of Altantuya who had accompanied the woman to Malaysia said there was no record in immigration that she had ever been in the country.

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List