MAMAT SONGKOK TINGGI........

on Feb 12, 2011

PERKASA TUDUH ANWAR NAK BUAT RUSUHAN



Nak tengok video ni kena kuatkan volume.. Semasa si arman PEKASA yang memperjuangkan islam tengah berceramah ni, azan pun berkumandang. Ingatkan pejuang islam sorang ni nak la berhenti sekejap dari terpekik terlolong untuk menghormati azan. 

Jangankan nak berhenti sekejap. lagi kuat dia terpekik terlolong ada la.. fuhhhh.. cayalah arman.. Kah..kah..kah..kah... Muka seko-seko pun macam pak pandir jer... kah..kah..kah..kah...








Note: Errrrr... dari sumber mana dapat tahu benda ni arman? errrrr... Sumber manusia atau pusat sumber? Errrr... Kerana tuduhan ni dilakukan oleh si songkok tinggi aka umngok, jadi tunggu je la tindakan yang akan anwar terima. errr...errrr....errrr.... Perkasa mengatakan mereka perjuangkan agama dan bangsa. 



Kenapa bila cina cua soi lek hina melayu islam ko diam je arman? errr...errr..errrr... kenapa bila seorang peguan dari MCA pertikaikan azan ko diam jer arman? errrr...eeerrr...errrr... man orang ni bila perjuangkan islam memang kena tunjuk buah dada bini dia ke? errr...er...errr... Kah..kah..kah..kah..

Permulaan kebangkitan Islam menyeluruh

on



Seluruh negara umat Islam di dunia dari jazerah Arab hinggalah ke kepulauan nusantara berada dalam suasana panik, bimbang dan ketakutan dengan kebangkitan revolusi rakyat di Mesir yang bermula pada 25 Januari dan kini memasuki minggu ketiga.


Ketakutan itu menjangkau lebih jauh melampaui sempadan negara umat Islam, apabila negara kuasa Amerika Syarikat (AS) dan barat yang menjadikan Mesir sebagai negara rakan strategik turut merasa bahang dari keadaan genting yang sedang bergolak di Mesir dan rantau Timur Tengah.


Revolusi rakyat Mesir yang diilhami dari kebangkitan rakyak Tunisia pada 14 Januari yang menyaksikan tumbangnya regim Ben Ali masih berterusan dan tidak tampak tanda-tanda ia akan berakhir segera. Selagi desakan rakyat supaya Presiden Hosni Mubarak mengakhiri cengkaman kuasanya tidak berlaku, selagi itu rakyat beriltizam meneruskan kebangkitan.*

Mubarak telah melantik Naib Presiden, Omar Sulaiman dan kabinet baru yang masih dianggotai oleh rakan dan sahabatnya dari Parti Nasional Demokrat (NDP) dan menjanjikan reformasi politik, ekonomi dan sosial, tetapi semuanya tidak dapat meredakan iltizam kebangkitan rakyat yang mahu melihat berakhirnya 30 tahun pemerintahan diktator Mubarak.

Omar Sulaiman mengadakan rundingan dengan pihak pembangkang, antaranya wakil pimpinan Ikhwan Muslimin, tetapi setakat ini tiada breakthrough yang dicapai, Mubarak terus berdegil tidak mahu berundur dan meletakkan jawatan dan dengan demikian rakyat terus beriltizam meningkatkan kebangkitan mereka.

Rundingan antara Omar Sulaiman dan kabinetnya dengan pihak Ikhwan dan pembangkang bagi menunjukkan konon wujud keterbukaan baru dipihak regim, tetapi para penunjuk perasaan sedikitpun tidak terpedaya dengan permainan politik regim yang sengaja melengah-lengahkan masa untuk melemahkan iltizam kebangkitan rakyat.

Rakyat tidak sedikitpun lemah semangat, bahkan semangat mereka terus membara untuk melihat Mubarak membuat exitnya seperti Ben Ali. Penyertaan rakyat makin meningkat. Ramai yang baru menyertai kebangkitan di Dataran Tahrir, di Iskandariah, di Suez dan dilain-lain tempat buat pertama kalinya. Ia tidak sedikit pun mengurangkan penyertaan rakyat yang kini berhimpun pula di depan bangunan parlimen. Akhirnya kebangkitan rakyat ini akan berada didepan istana presiden Mubarak.

Lagi lama Mubarak cuba mempertahankan status quo, bantahan dan kebangkitan rakyat akan lebih menyeluruh. Sudah beberapa kali kebangkitan rakyat telah dapat mengumpulkan berjuta rakyat pada hari jumaat selepas solat jumaat.

Sebenarnya dari kebangkitan ini akan muncul pimpinan generasi baru Mesir yang bakal menggantikan pimpjnan zalim, rasuah, menindas selama 30 tahun diera Mubarak dan sebelumnya dibawah Gamal Nasser dan Anwar Sadat yang mati ditembak oleh saorang tentera yang berani, kerana menentang dasar berbaik Anwar Sadat dengan regim zionis yahudi melalui perjanjian damai yang dibroker oleh Amerika Syarikat (AS) dan barat.

Pimpinan baru Mesir akan muncul dari Dataran Tahrir dan himpunan demonstrasi di merata tempat diMesir kerana dari kalangan rakyat ini terdapat para intelektulal, ahli akadamik, anak-anak muda dari pelbagai profession yang menggerkkan momentum demonstrasi sehingga kesaat ini. Jangkaan regim bahawa demonstrasi rakyat ini akan kehilangan stamina dan dengan itu cuba membeli masa ternyata meleset.

Percubaan AS dan barat menunjulkan Muhammad ElBaradei, bekas ketua IAEA PBB yang membuat pemeriksaan terhadap projek nuklier Iran; Amr Musa, Setiausaha Agong Liga Arab dan Omar Sulaiman yang dilantik Mubarak sebagai orang-orang yang boleh mengganti Mubarak tidak mungkin dapat diterima oleh para penunjuk perasaan diDataran Tahrir dan diseluruh Mesir.

Semua tokoh-tokoh ini ditunjulkan bagi menjamin kesenimbungan pimpinan Mubarak. Mereka ini semuanya orang-orang kepercayaan AS dan barat. Tidak ada tokoh Ikhwan pun yang cuba ditunjulkan, tetapi mahu tidak mahu tokoh Ikhwan akan muncul bersama tokoh-tokoh dari Dataran Tahrir untuk memimpin Mesir baru.

Ikhwan yang diharamkan dalam pemerintahan darurat Mubarak dan sebelumnya di zaman Nasser dan Sadat telah diajak berunding dalam percubaan regim untuk meninjau pemikiran Ikhwan dan dengan demikian akan cuba membendung pengaruh Ikhwan yang memang selamanya menjadi tenaga politik yang berpengaruh samaada diharamkan ataupun tidak.

Ikhwan memahami agenda regim dan tidak menonjol diri untuk berbuat sesuatu merebut peluang kerana Ikhwan lebih mengharapkan dengan berlakunya reformasi politik, Ikhwan akan menyertai pilihanraya dan menjadi sebahagian dari tenaga politik baru Mesir.

Walaupun rakyat yang menyertai demonstrasi terdiri dari pelbagai latarbelakang tetapi fakta yang jelas menunjukkan bahawa penyertaan rakyat menjadi semakin besar selepas solat jumaat memberi petanda bahawa penggerak utama kebangkitan revolusi rakyat ini adalah kalangan mereka yang sedar akan kezliman dan penindasan regim Mubarak. Dataran Tahrir tidak setakat menjadi medan demonstrasi tetapi menjadi saksi kepada solat berjemaah yang didirikan setiap waktu disitu.

Kebangkitan revolusi rakyat ini menguji kesabaran rakyat disatu pihak dan pihak tentera disatu pihak lain. Selama mana kesabaran ini dapat dikekalkan bergantung kepada langkah-langkah seterusnya pihak tentera yang telah memberi jaminan tidak akan mengapa-apakan kebangkitan rakyat yang berdemonstrasi secara aman.

Dalam pertemuan dengan pihak pembangkang , desakan supaya Mubarak berundur, parlimen dibubarkan dan darurat ditarik balik setakat ini tidak mendapat kenyataan respon dari regim. Tetapi regim tiada pilihan lain, Mesir perlu berubah dan tidak mampu lagi bertahan seperti sebelumnya.

Revolusi rakyat Mesir ini telah memakan korban dan rakyat tidak akan berundur kebelakang lagi tetapi akan terus maju untuk buat pertama kalinya menjulang kemenangan untuk membuat perubahan tanpa membenar Mesir menjadi buah catur mengikut agenda AS dan barat yang mahu menyelamatkan regim haram zionis yahudi.

Kebangkitan revolusi rakyat Tunisia, Mesir akan membawa angin perubahan keseluruh pelusuk Jazerah Arab termasuk Saudi Arabia dan negara-negara rantau teluk yang lain. Angin perubahan yang bertiup kencang itu tidak akan terhenti dirantau Timur Tengah, ia akan bertiup jauh kenegara-negara umat Islam yang lain termasuk di kepulauan nusantara ini.

Umat Islam telah menyaksikan betapa negara mereka menjadi umpan negara kuasa selama ini selepas negara masing-masing mendapat kemerdekaan dan kini tibalah masnya memberi erti kepada kebebasan mengikut acuan, identiti, jatidiri rakyat yang sebenarnya, dengan membataskan diri dari sebarang pengaruh negara kuasa.

Kebangkitan di Mesir, Tunisia adalah permulaan kepada kebangkitan yang lebih menyeluruh yang bakal ditempuhi negara umat Islam, kerana itulah negara kuasa AS dan barat cuba menyelamatkan regim Mubarak kerana khutir dan bimbang, kejatuhan Mubarak akan menyebabkan satu demi satu regim Timur Tengah yang ciri-ciri pemerintahannya hampir sama, menindas, zalim, rasuah, mengumpul kekayaan hanya untuk elite pemerintah, menyekat kebebasan bersuara dan lain-lain akan mengikuti jejak Mesir dan Tunisia.

Beberapa buah negara seperti Jordan, Algeria, Yaman, Sudan yang berpecah dua dan lain-lain sedang bergerak untuk memulakan reformasi, memberi suara kepada pembangkang, tetapi ia mungkin telah terlambat kerana rakyat negara- negara ini sedang memulakan kebangkitan mereka masing-masing.

Kebangkitan revolusi di negara-negara umat Islam sedang berlangsung melalui dua pendekatan. Satu melalui kebangkitan rakyat untuk dilakukan reformasi mengembalikan hak berpolitik mereka dengan mengadakan pilihanraya adil dan membenarkan rakyat memilih kerajaan mengikut kehendak mereka dan satu lagi melalui perjungan bersenjata seperti yang berlaku di Iraq, Afghanistan, Somalia dan lain- lain bumi umat Islam yang sedang bergolak.

Dengan kebangkitan revolusi yang akan menukar regim totalitarian kepada regim pilihan rakyat diseluruh negara umat Islam maka akan berlakulah kesatuan iltizam yang mampu nanti membebaskan bumi Palestin dari cengkaman regim zionis. Palestin yang satu bukan dua, yang kembali kepangkuan rakyat yang menjadi pemiliknya, rakyat Palestin yang diusir keluar dari bumi hak mereka.

* Tulisan ini dibuat menjelang perletakan jawatan Mubarak

YAMEN DAN ALGERIA.......???

on

Thousands Turn Out For Anti-Govt Protests In Algeria




Organizers of an anti-government demonstration in the Algerian capital say several thousand people have gathered in the city center.
Under the country's long-standing state of emergency, protests are banned in the capital, Algiers, and hundreds of riot police were on hand Saturday. They blocked streets and charged the crowd in a bid to prevent protesters from reaching the city center.
Demonstrators chanted "no to the police state" and "Bouteflika out," a reference to the country's President Abdelaziz Bouteflika, who's been in power since 1999.
Saturday's protest comes the day after massive protests in Egypt toppled the president, and weeks after similar demonstrations in neighboring Tunisia also succeeded in ousting the president.
THIS IS A BREAKING NEWS UPDATE. Check back soon for further information. AP's earlier story is below.
ALGIERS, Algeria (AP) — Hundreds of police began taking up positions the night before a pro-democracy protest march in Algiers by militants who have vowed to defy an official ban.
The planned march on Saturday is aimed at pressing for reforms to push this oil- and gas-rich North African giant toward democracy.
The weeks-long uprising in Egypt that forced Hosni Mubarak to abandon the presidency after 30 years was bound to fuel the hopes of Algerians seeking change — as did the "people's revolution" in neighboring Tunisia. A month of deadly uprisings there pushed Zine El Abidine Ben Ali into exile Jan. 14.
However, many Algerians fear any prospect of conflict after years of a brutal insurgency by Islamist extremists that has left an estimated 200,.000 dead. There is no specific call by organizers of the protest march to oust President Abdelaziz Bouteflika.
With scattered strikes and clashes, including five days of rioting in early January, the atmosphere in Algiers has been tense.
There have been numerous copy-cat suicides, and attempted suicides, in Algeria like the self-immolation attempt by a young man that set off the Tunisian protests in mid-December.
The Coordination for Democratic Change in Algeria, an umbrella group of human rights activists, unionists, lawyers and others, insists the march will take place despite numerous warnings by authorities to stay out of the streets.
Buses and vans filled with armed police were posted at strategic points along the march route and around Algiers, including at the "Maison de la Presse," a small village in Algiers where newspapers have their headquarters.
The daily El Watan said Friday that barrages were thrown up on roads leading to Algiers, apparently to stop busloads of potential demonstrators expected to descend on the capital.
In a clear bid to placate militants, Algerian authorities announced last week that a state of emergency in place since 1992, at the start of the Islamist insurgency, will be lifted in the "very near future." However, it maintained a ban on demonstrations in the capital. Authorities offered to allow Saturday's demonstrators to rally in a meeting hall.
The army's decision to cancel this nation's first multi-party legislative elections in January 1992 to thward a likely victory by a Muslim fundamentalist party set off the insurgency. Scattered violence continues.


Yemeni protesters demand president quit


SEVERAL thousand young Yemenis have gathered in central Sanaa, calling for President Ali Abdallah Saleh to step down and follow the example of Egyptian leader Hosni Mubarak.
"After Mubarak, it's Ali's turn," chanted some of the estimated 4,000 protesters, mostly young students.
The protesters then headed off towards Sanaa University, with some crying: "Get out, Get out Ali" and others chanting: "The people want the regime to fall".
The protest began after an exchange between a group of students trying to put up an anti-regime poster and supporters of the ruling General People's Congress who tried to prevent them, according to witnesses.
By midday (2000 AEDT), the demonstrators had reached the Avenue Jamal Abdel Nasser, some 500 metres) from Tahrir Square which was occupied by supporters of the ruling party. On Friday, thousands of demonstrators took to the streets of Yemen's capital to celebrate the resignation of the Egyptian president.
Several hundred protesters tried unsuccessfully to approach the Egyptian embassy, which was protected by a large police force, while others gathered in Tahrir Square outside the seat of the Yemeni government.
Yemeni security personnel were also out in force around the square, and elsewhere in the capital.
Some demonstrators chanted slogans such as "Yesterday Tunisia, today Egypt, and tomorrow Yemenis will break their chains" and "The people want to overthrow the regime".
Tens of thousands of demonstrators turned out on February 3 to protest against the rule of Saleh, who has been in power since 1978.
An equal number of pro-regime demonstrators also took to the streets on the same day.
The situation has since calmed, with the parliamentary opposition calling on the president to implement promised reforms.

Satu Lagi Pilihanraya Kecil Akan Berlaku.......

on

Satu lagi Pilihan Raya Kecil bakal disaksikan dalam masa terdekat ini apabila Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kerdau, Pahang,Datuk Zaharuddin Abu Kassim (foto) meninggal dunia dalam perjalanan ke Hospital Sultan Haji Ahmad Shahdekat sini, petang tadi. Zaharuddin, 63, sebelum itu dilaporkan terjatuh di bilik air rumahnya di Kerdau, dekat sini. Allahyarham sebelum ini pernah menerima rawatan di Institut Jantung negara (IJN) dan Hospital Sultan Haji Ahmad Shah Temerloh akibat komplikasi penyakit. 

Sejak setahun lalu, allahyarham seringkali keluar masuk hospital kerana pelbagai penyakit. Kali terakhir adalah pada November tahun lalu di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah Hospital di Temerloh kerana tekanan darah yang tidak menentu. Allahyarham juga sebelum ini pernah dimasukkan ke IJN pada 9 Mei tahun lalu apabila berlaku masalah pada buah pinggang dan jantungnya selepas menjalani pembedahan ulser usus.


Dalam Pilihanraya Umum ke-12 (2008) lalu Zaharuddin yang mewakili BN menang kerusi DUN Kerdau dengan majoriti 1,615 undi, menewaskan calon PAS, Hassanudin Salim. Kawasan tersebut mempunyai pengundi yang terdiri daripada 89 peratus Melayu, 6 peratus Cina, 3.7 peratus India dan 2.5 peratus kaum-kaum lain. 

Soalnya sekarang, apakah status quo untuk PAS ini akan dipertikaikan oleh semua pihak. Maka, nampaknya satu lagi pilihanraya kecil terpaksa dilalui sebelum pilihanraya umum ke-13 nanti. Kali ini di negeri kelahiran PM Najib Razak selepas negeri TPM Muhyiddin di DUN Tenang dulu. Selamat berjuang buat semua di Kerdau nanti !!

SAMA SAMA DEDAH BARU OK......

on

Sepatutnya si mamat ni menggesa pemimpin-pemimpin umno BN supaya mendedahkan aset mereka di dalam di luar negara kepada rakyat, tetapi adakah si mamat ini berani berbuat demikian? 

Kalau tak berani, saya cadangkan cukuplah si mamat ini meminta hanya kepada ketua umno cawangan sahaja supaya mendedahkan kekayaan mereka...




Anwar digesa dedah kekayaan

[SH] SHAH ALAM - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim digesa mendedahkan segala aset miliknya untuk dinilai oleh rakyat.

Bekas Setiausaha Sulit Anwar, Anuar Shaari berkata, kekayaan Ahli Parlimen Permatang Pauh itu sememangnya menjadi persoalan termasuk dalam kalangan ahli PKR sendiri.

"Anwar bukan lagi Timbalan Perdana Menteri tetapi kekerapan beliau ke luar negara telah menjadi isu. Untuk apa, dan atas pembiayaan siapa beliau ke luar negara? Ini yang menjadi persoalan, dua hingga tiga kali beliau keluar (negara) dalam tempoh sebulan," katanya.

Anuar berkata, apa yang menjadi persoalan ialah sama ada gaji dan elaun yang diterima Anwar sebagai Ketua Pembangkang dan Ahli Parlimen Permatang Pauh, adakah mencukupi untuk membiayai perbelanjaannya ke luar negara dengan begitu kerap.

“Kerajaan perlu melihat perkara ini secara serius dan melakukan siasatan. Ini untuk kepentingan negara kerana Anwar adalah Ketua Pembangkang di Parlimen kita," katanya.

Menurutnya, Anwar perlu menjawab perkara itu jika beliau mahu dilihat telus sebagaimana kata-kata yang beliau sendiri laungkan.


PRU 13: Perak Paling Mencuri Perhatian

on





TIDAK kiralah tarikh sebenar Pilihanraya Umum ke-13 akan dilangsungkan , satu perkara yang pasti, Perak akan lebih diberikan tumpuan oleh para penganalisis dan pengamat politik berbanding negeri-negeri lain.

Dengan pelbagai peristiwa kontroversi sepanjang 2009 seperti pertukaran tampuk pemerintahan negeri secara paksa daripada Pakatan Rakyat (PR) kepada Barisan Nasional (BN) dan rentetan peristiwa selepas itu, seperti demonstrasi rakyat di Kuala Kangsar, sidang bawah pokok serta kekecohan yang berlarutan hingga ke Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) , maka tidak syak lagi Perak berhak untuk diberikan perhatian yang lebih berbanding negeri-negeri lain.

Adalah dijangkakan beberapa watak utama yang memainkan peranan penting dalam peristiwa Februari 2009 itu akan kembali ke gelanggang. Nama-nama seperti Mohammad Nizar Jamaluddin, Zambry Abd.Kadir, Ngeh Koo Ham, Ng Kor Min, Sivakumar A/L Varatharajunaidu dan ramai lagi hampir pasti akan sekali menjadi watak-watak penting pada PRU ke-13 .

Berbeza pula dengan beberapa nama lain seperti Hee Yit Foong, Jamaluddin Mohd Radzi, Mohd Osman Jailu serta Kesvinder Sing a/l Kashmir Singh yang besar kemungkinan akan hanya duduk di kerusi penonton pada PRU yang bakal berlangsung nanti. Realiti politik di Semenajung berbeza dengan politik Sabah dan Sarawak di mana peluang untuk calon Bebas memenangi sesebuah pilihanraya agak besar. 6 Februari 2009 sudah tercatat dalam lembar sejarah negara. Tarikh itu merupakan satu tompok hitam dalam sistem demokrasi di Malaysia. Dalam peristiwa itu, BN telah menidakkan kuasa majoriti rakyat Perak yang telah menunjukkan kepada dunia bahawa mereka mahukan Pakatan Rakyat(PR) sebagai wakil mereka dan seterusnya membentuk sebuah kerajaan negeri yang sah.

Hal ini dibuktikan menerusi statistik undi popular bagi kerusi DUN di Perak pada PRU ke-12 lalu di mana seramai 442, 660 pengundi telah memilih PR berbanding hanya 399, 565 pengundi yang memilih BN. Hanya orang yang pendek akal sahaja yang akan mengatakan 399, 565 lebih banyak daripada angka 442, 660.

Kerajaan PR di Perak telah membuktikan keupayaan mereka memerintah negeri tersebut, walaupun diasak dengan pelbagai tohman dan fitnah daripada segenap sudut. Namun hayat kerajaan pilihan majoriti rakyat Perak itu hanya mampu bertahan selama 11 bulan sahaja.

Persefahaman yang cantik antara DAP, PKR dan Pas yang telah bersepakat menamakan Dato Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang kemudiannya mendapat perkenan Sultan Perak nyata menggembirakan rakyat negeri itu. DAP yang memahami dan menghormati Undang-Undang Tubuh Negeri Perak bertindak bijak, bersetuju agar Nizar dilantik sebagai Menteri Besar meskipun parti itu mempunyai 17 buah kerusi berbanding PKR, 7 kerusi dan PAS, 6 kerusi.

Malangnya panas hanya hingga ke tengahari. Segala-galanya berpunca daripada tiga orang ADUN PR yang goyah pancang diri. Mereka mengisytiharkan diri sebagai wakli Bebas tetapi mesra BN yang kemudiannya diikuti oleh seorang lagi ADUN DAP dari Malim Nawar. Peristiwa keluar parti itu akhirnya telah menggugat Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak.

Beberapa senario penting menyebabkan ramai pihak yang akan tertumpu ke negeri Perak pada PRU ke-13 nanti. Pertamanya, mereka ingin melihat sejauhmana pengaruh dan keberkesanan pemerintahan Zambry yang memungkinkan undi PR akan beralih kepada BN. Andai rakyat mulai selesa dan berpuas hati dengan gaya dan corak kepimpinan Zambry maka tidak mustahil BN akan kembali menguasai Perak secara sah pada PRU ke-13 nanti.

Namun, jika rakyat masih lagi bertahan dengan mood PRU ke-12 yang lepas, ditambah pula dengan prestasi Zambry yang kurang memberangsangkan, maka Zambry terpaksa menyerahkan kembali kerusi Menteri Besar. Sayugia diingatkan, meski didesak hebat oleh PR agar membubarkan DUN pada 2009, namun BN kelihatan takut untuk dihakimi oleh rakyat. Kali ini mereka tidak lagi mampu mengelak untuk berhadapan dengan rakyat. Jika dalam PRU nanti rakyat masih menolak BN, ini bermakna mereka sebenarnya tidak pernah merestui kerajaan Zambry sekarang ini.

Keduanya, kekuatan PR dan BN di Perak sebenarnya masih lagi seimbang berdasarkan kerusi mutlak milik kedua-duanya. BN memiliki 27 buah kerusi, satu kerusi kurang daripada yang dimiliki oleh PR iaitu sebanyak 28 buah kerusi. Sementara 4 buah kerusi lagi milik Bebas. Fakta perbezaan satu kerusi sahaja, ditambah pula dengan 4 buah kerusi bebas yang asalnya milik PR mampu menyenakkan perut para pemimpin BN di Perak. Kali ini mereka tidak lagi boleh lari dari berhadapan dengan rakyat. Mereka tidak boleh lagi tersenyum sambil menyorok di belakang pihak-pihak tertentu untuk diadili oleh rakyat.

Ketiga, berdasarkan bacaan politik sewaktu Pilihanraya Kecil DUN Tenang baru-baru ini menyaksikan undi kaum Cina kepada BN hanya sekitar 35 peratus sahaja. Hal ini sebenarnya sangat memeritkan untuk BN di Perak yang menyaksikan hanya seorang calon Cina menang di DUN Chendering pada PRU ke-12 yang lalu.

Komposisi kebanyakan kawasan di Perak hampi-hampir sama dengan Tenang.
Berdasarkan analisis di Tenang, kaum Cina kelihatan masih belum kembali menyokong BN, sedangkan di Perak kawasan majoriti Cina telah terbukti memberikan kelebihan kepada DAP dan kawasan campuran pula memberikan kelebihan kepada PKR amat banyak.

Ketiga-tiga senario di atas menyebabkan Perak merupakan negeri yang paling menarik untuk diperhatikan pada PRU ke-13 nanti. Apa yang pasti, rakyat akan memberikan markah untuk 11 bulan PR memerintah dan kerja yang sedang dibuat oleh BN sekarang. Benar, hanya jauhari yang mengenal manikam!

Salam Kaherah Untuk Kuala Lumpur

on

Kita menyaksikan satu lagi kemenangan kuasa rakyat dan lumatnya kuasa manusia berteraskan kepada nafsu amarah, apabila Presiden Hosni Mubarak,82 di Mesir jatuh. Selepas 17 hari rakyat Mesir bangkit menentangnya akhir Mubarak tidak mampu bertahan dan terpaksa akur dengan desakan rakyat. Beliau dan anak beranaknya kini dalam perjalanan melarikan diri.

Biasalah dunia diktator sewaktu berkuasa tegak megah atas singgahsana tetapi bila kuasa sudah menghujung mereka akan melarikan diri. Kediaman terbaik untuk mereka ialah di negara ketiga yang sedia memberi suaka politik.

Banyak tafsir lain yang boleh dilihat dengan kejatuhan Hosni Mubarak itu. Ia mengesahkan bahawa kekuasaan, kekayaan dan kekejaman seseorang itu tidak akan kekal dan selamanya menjadi tongkat langit kehidupannya. Ia sebenarnya rapuh apabila rakyat hilang sabar dan bangkit berarak dan menentangnya.

Kekayaan seseorang itu memiliki harta berbillion juga tidak menjamin kedudukan dan kuasanya akan kekal. Apabila rakyat sudah berang dan tidak ada kasih dan simpati lagi biarlah sebesar mana diktator itu ianya akhirnya akan tumbang dan rebah juga.

Diktator boleh bertahan selagi rakyat merasa takut dengan ugutan dan kekejaman dilakukan. Tetapi sampai bila? Ia tidak akan kekal sebab apabila rakyat berpengetahuan dan arif mengenali hak-hak mereka, rakyat sedia merempuh apa saja hatta menggadaikan nyawa dan harta.

Di sini menunjukkan kuasa rakyat adalah kuasa keramat. Rakyat boleh mengubah apa yang mereka tidak suka, melawan cengkaman dan kerakusan dilakukan ke atas mereka. Justeru jangan main dengan rakyat. Dalam konteks negara Malaysia, rakyat juga mempunyai kuasa dan kekeramatannya tersendiri.

Rakyat kita sebenarnya bukan lemah atau tidak tahu bertindak membela hak dan kuasa mereka. Di Malaysia rakyat juga sudah sedia, tetapi tindakan mereka lebih diplomasi dan berlemah lembut. Atau dalam kata lain kemarahan rakyat ke atas beberapa tindak tanduk pemerintah masih belum matang. Apabila ia sudah matang kelak pasti apa yang berlaku di Mesir itu akan turut sama merebak dan 'memborak' ke negara ini.

Ia berbeza dengan rakyat Mesir yang sudah lama menyimpan dendam terhadap pemerintah diktator atau bersifat anarki. Kesedaran rakyat bahawa mereka bukan selama hamba orang kaya sudah mula menyerlah. Akan sampai satu masa rakyat akan membenci kepada kerakusan atau sifat munafik orang politik.

Perjuangan yang digerakkan oleh Ikhwan Muslim (IM) menerusi pelbagai saluran dan kesempatan telah melata kepada rakyat. Apa yang dibawa oleh IM ialah keadilan sosial. Nampak itu tidak dipedulikan oleh kerajan autoritarian Mubarak menyebabkan berlaku apa yang berlaku.

Atas kejayaan rakyat Mesir itu seluruh dunia bergembira. Semua pihak yang anti kezaliman dan kerakusan meraikan kemenangan itu. Bukan saja rakyat Mesir merasa bahagia dan seronok atas kejatuhan diktator itu tetapi semua kaum tertindas di mana-mana negara juga turut merasa kegembiraan dan kupasan atas apa yang berlaku.

Tidak terkecuali wap demikian juga turut sama dirasai di negara ini. Setiap dari kita yang tidak suka kepada penindasan, kronisme, penyalahgunaan kuasa, pemilikkan kuasa melebihi hak menerima kejayaan rakyat Mesir menumbangkan Mubarak itu sebagia cendermata untuk rakyat di sini. Manakala bagi rakyat Mesir dengan jatuhnya diktator Mubarak sebagai tibanya sinar baru buat mereka. Semalam seolah-olah rakyat Mesir baru mencapai kemerdekaan.

Perubahan di Mesir itu merupakan salam Kaherah untuk Kuala Lumpur.

Tidak siapa dapat menyekat apa yang berlaku di Mesir atau Tunisia itu. Kita tidak boleh memberi keyakinan bahawa negara kita tidak berkeadaan sama seperti negara berkenaan. Benar rakyat negara ini mewah tetapi dari beberapa sudut lain kedudukan negara kita lebih malang daripada Mesir itu sendiri.

Negara kita dianugerahkan Allah dengan perbagai sumber dan hasil bumi. Kita ada getah, sawit, minyak, biji timah, emas dan sebagainya. Kekayaan yang dikaut dari sumber itu sudah cukup untuk membiaya rakyat negara ini seramai 37 juta. Namun kerana ada ketirisan, ketidak telusan dalam mengurus dan tatacara kendali kekayaan menyebabkan kekayaan itu tidak tumpah kepada rakyat. Sebab itu masih ada rakyat dikelaskan dalam miskin tegar atau dibawah paras kemiskinan seperti mana digariskan oleh PBB.

Kenapa Umno sibuk melakukan transformasi kini ialah kerana Umno sudah sampai ke peringkat macam Hosni Mubarak. Sudah ada pemimpin Umno yang lebih obses mengumpul kekayaan diri dan kronis berbanding dengan kepedulian kepada rakyat. Kerana fenomena itulah maka Umno dan UBN kehilangan kuasa majoriti di parlimen. Ini realiti bukan ilusi.

Soalnya kini apakah Umno sudah benar memulihkan keadaan. Umno memalingkan muka mereka kepada rakyat. Nampaknya Umno masih tercari-cari momentum untuk mengembalikan semula sokongan rakyat kepada parti itu seperti 40 tahun lalu.

Sedar atau tidak rakyat negara ini pernah menentang diktator yang tercitpa menerusi Umno. Tahun 1998 rakyat pernah keluar beramai-ramai di jalan raya meminta bekas PM Dr Mahathir Mohamad berundur. Apakah maksud desakan rakyat tempoh hari. Ia bukan saja setakat kerana tindakan Mahathir memecat Anwar tetapi sudah timbul berbibit atau bunga-bunga diktator yang diamalkan oleh Mahathir.

Ramai orang tidak perasaan kebangkitan rakyat 12 tahun lalu sudah berjaya menjatuhkan individu diktator dicipta oleh Umno. Perletakan jawatan oleh Mahathir ialah kerana demonstrasi. Kalau beliau masih berdegil seperti Hosni Mubarak mungkin juga beliau akan membawa bantal dan selimut waktu malam. Di sini Mahathir bernasib baik dan lebih cerdik daripada Hosni Mubarak. Mahathir mengaku secara diplomasi di atas pentas di PWTC sebelum rakyat menyerang rumahnya. Beliau telah apolegetik kepada rakyat dengan tangisan dan air mata.

Rakyat negara jangan sedap duduk. Jangan ingat diktator kecil Malaysia sudah tidak ada lagi maka kekejaman dan kezaliman tidak berlaku. Beliau masih juga bersuara memberi rangsangan kepada pemerintah hari ini agar meneruskan kekejaman diamalkannya. Kepada saya kronisme adalah juga bentuk diktator.

Hanya satu saja untuk memastikan negara ini bebas dari pemerintah diktator ialah dengan membuang instrumen yang mencipta para diktator. Selagi instrumen itu tidak dibuang atau dileburkan maka orang-orang seperti Hosni Mubarak itu akan terus berkeliaran dan bergentayangan di negara ini. Mungkin ia tidak mudah dilihat kerana ia memakai topeng berbeza dengan Hosni Mubarak.


sumber  :-  http://msomelayu.blogspot.com

Shuhaimi Kemuka Bukti Kukuh Umno Khianat, Hina Raja-Raja Melayu

on

SS8
Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh dan Selamat Sejahtera. Terima kasih Yang Berhormat Tuan Speaker kerana memberikan ruang kepada saya terlibat sama-sama membahaskan Rang Undang-Undang yang dibentangkan di Dewan yang mulia ini pada hari ini.
Tetapi sebelum itu saya memohon untuk diberikan sedikit masa memandangkan hampir dua tiga minggu kebelakangan ini saya tidak mempunyai forum yang cukup untuk membalas hujah-hujah dangkal yang dikemukakan oleh Awang Selamat [Mingguan Malaysia] yang sudah semestinya oleh UMNO dan juga Barisan Nasional.
Pada hari ini Dewan yang mulia kita terpaksa membahaskan Rang Undang-undang pindaan ini, yang mana ianya adalah disebabkan oleh kesilapan yang telah dilakukan oleh pemerintah di zaman Barisan Nasional. Yang mana saya melihat oleh sebab mereka ini ingin mengampu pimpinan-pimpinan mereka di peringkat pusat, akhirnya mereka telah bertindak mengorbankan kuasa DYMM Sultan Selangor dan juga Kerajaan negeri.
Sebelum tahun 1993 Fasal 1 perkara 52 Undang-Undang Tubuh yang pada asalnya dengan jelas memberikan kuasa kepada DYMM Sultan Selangor bagi membuat pelantikan-pelantikan ke jawatan-jawatan Setiausaha Kerajaan Negeri, Penasihat Undang-Undang Negeri dan Pegawai Kewangan Negeri. Fasal 1 yang asal sebagaimana yang dinyatakan dalam Rang Undang-Undang Pindaan ini jelas memperlihatkan melibatkan kepada semua yang berkaitan, iaitu DYMM Sultan Selangor, YAB. Dato' Menteri Besar Selangor dan juga Suruhanjaya Perkhidmatan yang berkenaan yakni Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, tidak ada satu pun pihak dalam pelantikan ini yang dikesampingkan.
Kita harus melihat kembali senario yang berlaku pada tahun 1993, yang mengakibatkan pindaan ke atas fasal 1 perkara 52 dibuat, pada ketika itu yang menjadi persoalan ialah berkenaan dengan kekebalan Raja-Raja dari tindakan undang-undang atas kapasiti peribadi Baginda seperti mana telah disebutkan oleh Yang Berhormat Hulu Kelang tadi, ianya bukan kerana dengan kuasa Raja-Raja tetapi oleh sebab Barisan Nasional, UMNO di Selangor ingin menunjukkan taat setia yang melampau kepada kepimpinan mereka di peringkat pusat maka mereka bertindak lebih jauh dengan meminda undang-undang tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959.
lni sejarah yang dicatatkan, akibatnya kuasa DYMM Sultan dimansuhkan dan menafikan peranan pihak Kerajaan Negeri dalam perkara berkaitan pelantikan tiga pegawai-pegawai utama perkhidmatan awam negeri ini. Jelas di sini mereka terkeliru dengan pindaan di peringkat Persekutuan yang hanya menyentuh kekebalan Raja-Raja Melayu tetapi mereka terlajak menyentuh sehingga ke peringkat membuang kuasa Raja-Raja Melayu.
lni telah mengakibatkan kita di Negeri Selangor ini tiada peranan dalam urusan pelantikan pegawai-pegawai kerajaan kita sendiri ini juga jelas dinyatakan oleh Ketua Setiausaha Negara, yang nyatakan pelantikan tiga pelantikan pegawai ini adalah di dalam bidang kuasa Suruhanjaya Perkhidmatan Awam tanpa perlu mendapat persetujuan ataupun pandangan Kerajaan negeri.

Cara pelantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor baru-baru ini jelas memperlihatkan keegoan, kesombongan dan kebiadaban Kerajaan Pusat dalam urusannya dengan kerajaan-kerajaan negeri terutamanya dengan kerajaan negeri pakatan rakyat di Negeri Selangor.
Tambah memeranjatkan terdapat segelintir daripada anggota perkhidmatan awam di Negeri ini yang sanggup menjadi budak-budak politik mereka di Putrajaya, sedangkan mereka seharusnya bersifat secara profesional, bebas, berkecuali dan setia kepada Kerajaan yang memerintah [dengan izin] mengikut government of the date Kerajaan yang pemerintah pada hari ini. Di sinilah watak-watak si kitol dan juga Raja Mandelia terdedah dan terlihat dengan jelas. Baca Seterus nya

Anwar : Tahniah Rakyat Mesir !

on

Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mengucapkap tahniah kepada rakyat Mesir yang berjaya menumbangkan regim Hosni Mubarak yang telah berada ditampuk pemerintahan selama 30 tahun.

"Akhirnya selepas 18 hari berhimpun di Medan Kemerdekaan atau lebih dikenali sebagai Medan Tahrir, mereka berjaya memastikan Hosni Mubarak, seorang diktator yang memerintah selama 30 tahun, berundur dari tampuk pemerintahan.
 
Rakyat Mesir akhirnya berjaya meruntuhkan tembok ketakutan yang selama ini mengepung mereka," kata Anwar yang dipetik dari blognya.
 
Tambah Anwar lagi rakyat Mesir yang dihimpit kesusahan akibat kos sara hidup yang semakin melonjak, kadar pengangguran yang tinggi dan mual dengan keganasan pihak keselamatan, rakyat Mesir memilih untuk berdepan dengan aparat pemerintah yang terkenal memerintah secara kuku besi.

"Saya berharap pengorbanan rakyat Mesir tidak akan disia-siakan begitu sahaja. Kebangkitan ini sewajarnya disusuli dengan usaha memulihkan Perlembagaan, sistem keadilan serta pilihanraya yang adil dan telus," kata Anwar.
 
Anwar juga berharap kuasa pemerintahan Mesir akan dikembalikan semula 
kepada rakyat Mesir.

"Majlis Tertinggi Tentera yang kini mengambil alih kuasa dari Mubarak sewajarnya segera mengembalikan kuasa kepada rakyat," kata Anwar lagi.

Awas,Sedut Lemak Boleh Sebabkan Kanser....

on



gambar sekadar hiasan



Kaedah menyedut lemak dari mana-mana bahagian tubuh sebelum dipindahkan ke payudara dianggap berbahaya kerana ia mendatangkan risiko kanser dan kesan negatifnya lebih tinggi berbanding kaedah pembedahan implan.

Pakar Bedah Plastik dan Rekonduktif, Hospital Ampang Puteri, Datuk Dr Abdul Jalil Jidon berkata, pembedahan membabitkan payudara memerlukan pemeriksaan teliti dan perlu dilakukan pakar.

“Pembedahan yang tidak dilakukan mengikut prosedur betul boleh menyebabkan kesan buruk sehingga mengancam nyawa pesakit.

“Biasanya wanita yang ghairah ingin membesarkan payudara enggan menjalani sesi rundingan dan nasihat dengan pakar kerana menganggap ia memakan masa serta proses rawatan yang lambat,” katanya ketika dihubungi.

Katanya, kaedah pemindahan lemak bagi membesarkan payudara sudah lama wujud, namun tidak ramai doktor pakar mahu melakukannya kerana ia memerlukan pemeriksaan teliti.

“Memang ada kaedah menyedut mana-mana lemak pada bahagian badan untuk disuntik pada payudara supaya lebih besar, anjal dan menarik.

“Bagaimanapun, kaedah ini tidak digalakkan dalam rawatan pembedahan plastik kerana ia lebih mendatangkan risiko kanser dan kesan negatif yang lebih tinggi daripada kaedah pembedahan implan,” katanya.

Selain itu, katanya, kaedah pemindahan lemak boleh menyebabkan kerosakan pada tisu payudara akibat disuntik dengan lemak, sekali gus mengundang kesan sampingan.

“Lemak yang disuntik ke dalam payudara itu akan menjadi tepu dan gagal dikesan melalui kaedah imbasan sinar-X setahun selepas pesakit menjalani rawatan berkenaan.

“Lebih teruk lagi, doktor juga tidak dapat mengenal pasti punca sebenar sekiranya wujud benjolan dan sakit yang teruk pada bahagian itu,” katanya.


CUBA KALI INI UMNO BERTANDING SECARA ANAK JANTAN, BOLEH KE?

on

PRK Dun Merlimau telah ditetapkan pada 06 Mac, manakala tarikh Penamaan Calon adalah pada 26 Feb ini. Kerusi Dun Merlimau kosong berikutan kematian Datuk Muhamad Hidhir Adun dari Umno akibat serangan jantung pada 20 Jan yang lalu. PR telah memutuskan untuk memberi laluan kepada PAS bertanding di kerusi tersebut.

Meskipun dikatakan AMK Pusat kelihatan seperti masih mengharap agar Ketua AMK Sdr Shamsul Iskandar diletakkan di kerusi tersebut, namun PR tetap berpegang kepada `status quo' dan ini difahami oleh AMK Melaka sendiri. Justeru itu, usahlah AMK bercakap sesuatu yang telah diputuskan. Apa yang penting PKR terutamanya AMK mesti membuktikan bahawa mereka bersedia untuk bertempur sekali lagi dengan Umno bagi membantu PAS yang kini telah berada di kubunya di Merlimau.

Tahniah, kepada Us Tuan Ibrahim Tuan Man selaku Naib Presiden PAS merangkap Pesuruhjaya PAS Pahang yang telah dilantik sebagai Pengarah Jentera Pilihanraya Kecil itu nanti. Mampukah Tuan Ibrahim Tuan Man memperbaiki imej PR terutamanya PAS di dalam pilihanraya kecil ke 16 semenjak Pilihanraya Umum ke 12 yang lalu? Imej PAS sebenarnya tidaklah buruk seperti yang diperkatakan walaupun telah tewas beberapa kali sebelum ini termasuk juga rakan di dalam PR. Kita sentiasa dipaksa bertembung dengan Bn di dalam gelanggang yang tidak pernah rata. SPR yang kita harapkan boleh berlaku adil, nampaknya tidak pernah berubah dan ikatan tali pada hidungnya masih kemas.

Siapa yang tidak nampak betapa Umno/Bn menggunakan segala jentera kerajaan termasuk paling hebat jentera penerangan seperti radio dan TV setiap kali diadakan PRK adalah mereka yang buta hati. Bahkan, belum pun penamaan calon di PRK Dun Merlimau kita boleh saksikan bagaimana media kerajaan ini melaksanakan kerja jahat mereka. Ini lah juga yang dihadapi oleh Cikgu Mala di PRK Dun Tenang baru-baru ini, namun Alhamdulillah, Umno gagal untuk memalukan PAS di dalam PRK tersebut. Sebaliknya, Cikgu Mala berjaya memalukan Umno kerana Umno terpaksa gunakan seluruh jentera kerajaan dengan limpahan wang ringgit semata-mata untuk menewaskan Muslimat ini.

Kita teringin sangat untuk melihat Umno/Bn menang secara anak jantan. Boleh atau tidak Umno/Bn masuk gelanggang sama seperti PR masuk gelangang? Hilangkah maruah Umno jika tidak menggunakan media kerajaan untuk berkempen? Tidakkah Umno rasa malu dan hina setiap kali pilihanraya, maka ditaburkan wang ringit dengan projek segera kepada rakyat? Apa yang SPR boleh lakukan? Teramat benci bila menyebut SPR.

Dalam pilihan raya umum 2008 itu, Mohamad Hidhir mengalahkan calon PAS Jasme Tompang dengan majoriti 2,154, iaitu pengurangan hampir 3,000 undi berbanding pencapaian BN sebelumnya. Daftar Pemilih yang akan digunakan nanti mengandungi 10,679 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 10,643 pengundi biasa dan 36 pengundi pos. Daripada jumlah tersebut, seramai 64.69% pengundi adalah berbangsa Melayu, 21.11% Cina, 14.16% India dan baki 0.04% pengundi lain-lain kaum.

Betapa buruknya pilihanraya di negara ini, kita tiada pilihan kecuali masuk bertanding apatah lagi PAS memasuki pilihanraya bukan semata-mata untuk memenangi kerusi, tetapi lebih utama adalah untuk melaksanakan perjuangan Islam. Kesannya mungkin mengambil masa agak panjang tetapi sejarah yang baru tercipta di Mesir membuktikan betapa pejuang kebenaran tetap akan menang. Ayuh, kuburkan Umno hari ini, esok ataupun lusa.

Datin Seri Rosmah kehilangan sahabat karib

on

Akhirnya kuasa rakyat, kuasa Facebook dan kuasa laman web telah menjatuhkan Pressiden Mesir Hosni Mubarak. Hosni Mubarak dan keluarganya akan berada di dalam pelarian buat seketika waktu dan bakal menghadapi masa depan dalam buruan.

Walau apa juga situasi Hosni Mubarak, rakyat negara ini harus mengenang jasa isteri beliau Suzanne Mubarak kerana telah membebaskan beberapa orang rakyat Malaysia yang terbabit dalam penahanan konvoi Viva Paestina, kejadian di mana lebih 10 anggota konvoi Viva Palestina cedera, empat daripadanya parah, dan tujuh ditahan polis Mesir.

Usaha ini telah digerak oleh isteri PM, DS Rosmah Mansor apabila beliau bercakap dengan Madamme Suzanne dari sudut kewanitaan, iaitu berkaitan kasih sayang terhadap anak-anak dan juga rasa kasih seorang ibu menerusi telefon secara peribadi seterusnya memohon bantuan dibebaskan Konvoi Viva Palestina yang ditahan.

Inilah buktinya apabila pengaruh DS Rosmah dan pengaruh Suzanne digembeling dengan erat maka berjayalah dirungkai isu diplomatik antarabangsa sehingga Polis Mesir tunduk dengan arahan Suzanne. 

Itulah kuasa isteri Presiden ketika itu tetapi hari ini Suzanne terpaksa menjadi pelarian malah nyawanya juga terancam. Tiada lagi kuasa, tiada lagi harta, tiada lagi make up tebal dan tiada lagi set rambut berjambul.

Semoga DS Rosmah tidak bersedih kerana kehilangan sahabat yang pernah menolong beliau untuk rakyat negara ini.

 

KRISIS MESIR : Apa Kata DS Najib.....

on

Terasa Bahang : M'sia tak boleh disamakan dengan Mesir - Kata Najib




Dengan ribuan rakyat Malaysia mencurahkan ucapan tahniah kepada rakyat Mesir atas kejayaan 'membebaskan' negara mereka, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memilih untuk mengasingkan persamaan di antara kedua-dua negara berkenaan.


"Pertama, kita tidak boleh samakan apa yang berlaku di Mesir dengan Malaysia kerana perkara adalah berbeza di kedua-dua negara,” katanya apabila ditanya apakah iktibar yang boleh diambil oleh BN dan Umno daripada pengalaman di negara Asia Barat itu.



Menurut Najib, dasar BN 'Rakyat didahulukan' itu adalah perbezaan utama antara Malaysia dengan pentadbiran rejim bekas presiden Hosni Mubarak selama 30 tahun.



"Kita dari awal telah menyedari rakyat mesti didahulukan. Jadi apapun dasar dan program yang dilakukan mesti meletakkan prinsip iaitu mesti mendahulukan rakyat.



"Saya percaya jika kita berbuat demikian, rakyat bersama-sama dengan kerajaan dalam erti kata bukan semua masalah boleh diselesaikan sekelip mata, rakyat pun faham tetapi asalkan kita, mendahulukan kepentingan rakyat dan memahami jangkaan rakyat," katanya.

BN memahami permasalahan rakyat


Najib berkata kerajaan memberi penekanan dengan memahami permasalahan rakyat dan menyelesaikan permasalah tersebut mengikut kehendak mereka.



Beliau berkata demikian selepas mengadakan pertemuan tertutup dengan ketua-ketua bahagian Umno di ibu negara petang ini.



Najib sebelum ini pernah memberi amran terhadap mana-mana pihak yang cuba merampas kuasa di negara ini menggunakan demonstrasi seperti yang berlaku di Mesir.



"Jangan beranggapan apa yang berlaku di sana mesti juga berlaku di Malaysia. Kita tidak akan benarkannya berlaku di sini,” katanya kepada akhbar The Star awal minggu ini.



Ditanya mengenai kemungkinan ada pihak-pihak tertentu yang mahu mengikut jejak langkah penduduk Mesir yang berdemonstrasi, Najib berkata rakyat Malaysia adalah matang dan berfikiran rasional.
Majoriti BN di Tenang bertambah


"Mereka tahu mana (satu) yang hak dan yang batil, dan mana (satu) yang nak dieksploit oleh mana-mana pihak.



"Saya dah buat (penjelasan tentang) point ini. Dalam pergolakan di Mesir majoriti BN bertambah di Tenang, jadi ini adalah petanda yang baik," katanya.



Lewat malam semalam, berbekalkan semangat revolusi di Tunisia pada awal tahun ini, jutaan rakyat Mesir melancarkan tunjuk perasaan dan demonstrasi jalanan kerana hilang kepercayaan ke atas pentadbiran Mubarak yang didakwa dicemari rasuah dan salah guna wang rakyat sehingga beliau melarikan diri ke luar negara.



Dengan menggunakan rangkaian media seperti Facebook dan Twitter, sentimen anti kerajaan menular dengan luas ke seluruh negara ibarat api yang merebak. Tindakan selama 18 hari itu berjaya menumbangkan pemerintahan kerajaan Mubarak.
Faktor media sosial

Mengulas perkara berkenaan, Najib berkata pihaknya mengakui pengaruh media sosial.



"Ini memang dijangkakan. Ia sebahagian daridapa fenomena global. Jadi kita ada dua pilihan - kita boleh tutup Malaysia kepada fenomena global menggunakan teknologi komunikasi maklumat (ICT) atau menjadi sebahagian daripadanya. Dan kita memilih menjadi sebahagian daripadanya.



"Jadi kita mesti menguruskannya (fenomena ini) dan sebab itu kita mempunyai masyarkat yang berpendidikan dan mahir dengan teknologi.



"Justeru, cabaran adalah bagi kerajaan menguruskan persekitaran politik yang baru ini. Ia tidak mudah kerana kita tidak mempunyai monopoli ke atas maklumat mahupun penyebaran maklumat berkenaan.



"Malah, melalui rangkaian sosial, maklumat boleh disebarkan melaui masa sebenar (real time), walaupun pandangan itu mungkin tidak benar. Tetapi ia boleh dilakukan segera,” katanya.



Namun, Najib dengan cepat menjelaskan apa yang diperkatakannya itu bukan merujuk kepada tapisan di internet.







Malaysia harap peralihan kuasa mesir lancar - Najib



KUALA LUMPUR, 12 Feb (Bernama) — Malaysia berharap peralihan kuasa Mesir berjalan lancar berikutan peletakan jawatan presidennya, Hosni Mubarak semalam, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.
Beliau berkata bahawa kerajaan Malaysia juga akan mewujudkan hubungan yang baik dengan pimpinan kerajaan Mesir yang baru kelak.


"Saya berharap proses peralihan kuasa di Mesir berjalan dengan licin dan tidak berlaku sebarang perkara yang tidak diingini seperti ketegangan dan keganasan yang serius.


"Saya yakin rakyat Mesir dapat menentukan nasib dan masa depan mereka dan saya berharap bahawa keadaan ini dapat diuruskan dengan baik sehingga tiba masa untuk mengadakan pilihan raya umum,” katanya semasa sidang akhbar pertemuan Presiden UMNO dengan ketua-ketua bahagian Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini.

Beliau berkata semoga rakyat Mesir yang mengharapkan perubahan akan mendapat sebuah kerajaan baru yang akan memenuhi kehendak mereka, iaitu kepada perubahan yang akan memberi kepuasan kepada mereka.  


Bernama

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List