Rais vs Rocky: Najib terkilan

on Oct 18, 2010

Now you can read this any way you want but this is what the PM said to a gathering of MyKMU at his house.

I cannot tell you which way the knife had cut him but it was clear that the PM had felt slighted by this development. He said those words without prompting, said it in his address to the crowd.

DS Najib also said he will find a way to resolve it

This is the clearest example of the importance that the PM pays to bloggers, if Rocky is not significant then it would not have mattered what happened to him or what he wrote.

Rais fans may be inclined to say that the PM is slighted by Rocky for quoting Big Dog's posting about Rais and his clan

Rocky fans will no doubt say that it is a clear indication that the PM is unhappy with what Rais is doing.

All I can say is that the PM pays attention to bloggers and their views matter, you can also take that whichever way you want to

And if the PM says he wants to mediate or find a solution to a problem between one of his cabinet minister and a respected blogger, I think that's a tight slap for someone



comments:


Anonymous said...
PART ONE, KHAZANAH'S WATERFALL DEBT Bro, you ask if there's a catch? Well, here's the story: 1. Khazanah, we all hear, has a negative net asset value. Whether or not it is true we will need to find out. 2. Khazanah paid for Parkway (see Taikors and Taikuns' article for b/ground) 3. However, Khazanah made good money on Iskandar. Take land for almost free, get incentives from govt to increase land value and then sell land at higher prices based on new valuation (with incentives which Khazanah got for free) to foreigners 4. Then Khazanah got whacked with a mega USD600 million to USD 1 billion HOLE by olivant fund 5. Then they told Mudabala on Oct 9 that "we have no control over Proton and thus although we own 40 pc of Proton we do not want to even account for it as deemed control, so they won't get hit in their books" (They are implying that Tun Mahathir controls Proton and are trying to convince auditors not to equity account and "treat it as simple investment, ie record at book value". You can usually do this if you own below 20 pc, at 40 pc it is crazy to try and justify). 6. Khazanah, as we know, has been issuing debt to fund its acquisitions SO, WE COME TO PLUS 7. What is interesting to note is that Khazanah has been issuing DEBT on DEBT 8. i.e. Subprime style 9. So it uses the cash-flow of PLUS to raise debt 10. Then it takes those monies and pumps it into an SPV as though it is fresh monies
Anonymous said...
PART TWO 11. Then it raises more debt in the SPV. And then after it invests, it raises more debt again at the target company 12. Of course, most of the funding is without government guarantee WHY WOULD KHAZANAH SELL PLUS? 13. It is the most prized asset in supporting all their debt obligations 14. If they don't sell PLUS, they would have to go out to the market and raise more monies to cover the existing debt 15. The difference between Khazanah and, say, 1MDB and Sime Darby is that 1MDB and SD raise layer 1 debt i.e One tier loans i.e. They don't reuse loaned money as equity, so they need to raise more loans but that means public can see the numbers 16. Khazanah raises main loan on top And everything else off balance sheet debt. Which means you can see the actual debt levels since it is a WATERFALL DEBT ON DEBT structure through offshore derivatives 18. Now, they can't do that in Malaysia 19. That's why they have been doing transactions in Singapore, etc. 20. So the debt is hidden in ubs structured derivatives likes olivant TO BE CONT'D
Anonymous said...
PART THREE 21. So, the answer is, given a choice Azman Mokhtar would not sell PLUS 22. But they need to sell PLUS as they need capital to repay the debt 23. Problem is, the price they sell PLUS at will never cover the waterfall debt 24. They cannot sell to MMC because MMC will only agree to pay ONE price 25. Since it is DEBT on DEBT, Khazanah is pushing for EPF 26. The idea is EPF takes over "officially" Khazanah's shares 27. But allows them to keep the balance waterfall structure in place 28. So, effectively, EPF is "indirectly, very indirectly" holding in place Khazanah's lower-lever waterfall debt 29. And Khazanah takes the UEM/PLUS monies and services its debt obligations 30. Writes down olivant fund (which is actually a debt holding vehicle which they argue is a third party) and caused by crisis loss money
Anonymous said...
PART FOUR NOW, THE JUICE IS THIS: 31. Did you know there was a company called "Jumeirah Capital" involved in Iskandar? 32. Jumeirah Capital bought land slightly higher than Khazanah's price 33. And never really paid for it! 34. Jumeirah Capital and Khazanah flipped the stake to Mudabala and KFH and gang at prices like three times higher 35. Now, a lot of people thought this Jumeirah Capital is from Dubai. Don't be FOOLED! It has an office in Dubai and was set up by a group of individuals against whom there is now a warrant of arrest issued. 36. One of these individuals is good friends of Khairy Jamaluddin and Khazanah's Ganen 37. Remember Tan Sri Azlan resigned from the board of Iskandar Investments Bhd? Did he find out about Jumeirah Capital and was curious why Jumeirah was allowed a price far, far, far lower than KFH and Mudabala 38. Did they name it Jumeirah to deceive people into thinking it is THE Jumeirah Group?
Anonymous said...
PART FIVE COULD IT BE THAT IF JUMEIRAH WASNT'T GIVEN THE CHEAP BLOCK, KHAZANAH COULD HAVE MADE A LOT MORE AND COVERED MORE OF ITS DEBT? 39. Arlida definitely knew Jumeirah Capital and the people behind it 40. Could all this be linked to why perhaps (maybe), just maybe, Azman Mokh and Ganen push all the blame to Arlida? 41. THE PRICE DIFFERENCE IS HUGE! 42. Mudabala and KFH bought roughly USD7 psf of gross dev space. COmpared to Jumeirah at USD1 psf. 43. So, wonder, erm, who are Jumeirah made USD6 psf? 44. usd6psf x 3.1 (exchange rate) x 1200 acres x 43560 (convert acres to sq ft) 45. That's almost RM1 billion 46. Not built-up, mind you. Build up is about five times more 47. So someone made RM5 billion x whatever percent Jumeirah owned! 48. Hmmmm ...
Anonymous said...
LAST PART 49. So, bro, no one has been looking at what's been cooking in Khazanah 50. While all the attention had been on Simem 1MDB, EPF, etc. the biggest, baddest one may be right in front of us. 51. And the SOLUTION? 52. EPF. 53. OUR MONEY. THE END

REFORMASI BANGKAI BERNYAWA - ZAID DAKWA ANWAR & AZMIN BODOH.....???

on






Semua orang sudah tahu siapa tiga calon yang akan bertanding jawatan Timbalan Presiden PKR apabila pengesahan pencalonan mereka yang nak bertanding dalam pemilihan parti itu ditutup petang Sabtu. Azmin Ali dan Mustapha Kamil Ayub tidak begitu menjadi tumpuan kerana itu memang satu-satunya jawatan yang mereka dah set nak bertanding sejak awal-awal lagi.

Wartawan yang membuat liputan di ibupejabat PKR di Tropicana,Petaling Jaya dari pagi sampai ia ditutup, lebih nak tahu apa cerita Datuk Zaid Ibrahim sehingga beliau muncul sebelah tengahari untuk mengesahkan bertanding jawatan nombor dua. Pengumuman itu dengan sendirinya menjadikan kedudukan Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail tidak terusik dan menang tanpa bertanding jawatan Presiden.

Zaid asalnya sudah bikin suspen kerana tidak menolak kemungkinan bertanding jawatan nombor satu itu kerana ditangannya ada empat pencalonan. Kemungkinan Azmin-Mustapha-Zaid sahaja berentap untuk jawatan Timbalan yang paling panas dalam pemilihan itu sudah mula dihidu sekitar pagi apabila menjalar cakap-cakap Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim tarik diri dan Nurul Izzah hanya akan cuba nasib bagi jawatan Naib Presiden.

Khabar itu menjadi kenyataan apabila Nurul muncul di ibupejabat PKR mengesahkan hajatnya nak bertanding jawatan nombor tiga. Apa jadi pada Khalid? Beliau atau wakilnya langsung tidak muncul sampai ke sudah. Ini bererti Menteri Besar itu bukan sahaja tidak bertanding Timbalan malah tidak bertanding satupun jawatan dalam parti itu. Ini juga bererti beliau sebagai pentadbir sebuah negeri dan bekas Setiausaha Agung PKR tidak mempunyai sebarang jawatan politik.

Pelik memang pelik memikirkan apa sandiwara Khalid kerana pada 10 Oktober beliau tiba-tiba tampil bergaya dengan para penyokong yang kuat membuat sidang akhbar mengumumkan hendak bertanding Timbalan Presiden. Kini tiba-tiba menyepi begitu saja. Ada yang berkata beliau membuat keputusan itu setelah mendapat pandangan jawatankuasa pelobinya Jumaat malam.

Para pemerhati politik merasa ada sesuatu mesej yang nak ditunjuk Khalid apabila memanggil sidang akhbar mengumumkan hajat nak bertanding itu. Ada yang mengandaikan mesej itu ditujukan pada Azmin supaya jangan memandang remeh kekuatannya. Soalnya apabila Khalid tidak bertanding ke mana ‘ kekuatan’ penyokongnya hendak ‘ buang undi’?

Adakah pada Azmin? Jawabnya tidak mungkin. Adakah pada Mustapha…itu pun belum tentu. Zaid nampaknya boleh senyum meleret dengan langkah Khalid itu. Malah beliau nampak begitu yakin sekali semasa berbual dengan wartawan di ibupejabat PKR Sabtu selepas mengesahkan bertanding. Sebelum ini pun sudah ada deal antara mereka jika Khalid bertanding…Zaid akan tarik diri.

Adakah percaturan kini sudah memihak pada Zaid ? Paling menarik Zaid sudah berani ‘cakap besar’. Ditanya ada yang menggangap beliau bukan calon kuat untuk bersaing dengan Azmin kerana hanya mendapat 38 pencalonan berbanding lebih 100 diperolehi oleh anak emas Datuk Seri Anwar Ibrahim itu beliau dengan selamba berkata,” Saya tak setuju yang saya tak kuat, saya kuat, saya tak tunjuk...saya tak ada gambar besar, saya tak ada bas..empat lima bas datang...saya tak ada penyokong orang-orang tertentu, saya kuat...”

Bunyinya macam konfiden habis. Pokoknya kalau Azmin bijak berpolitik beliau pasti sedar kini seluruh bala tentera Khalid, Wan Azizah,Nurul Izzah…dan jangan lupa orang yang ada penyokong seperti Ahli Parlimen Padang Serai, Kedah N. Gobalakrishnan yang geram habis padanya khususnya mengenai isu gelarnya ‘pariah’ akan berdiri teguh di belakang Zaid.

Apa lagi congak yang boleh dibuat kalau bukan itu. Azmin dikatakan banyak bergantung pada pengaruh Anwar dang geng-geng orang lama dalam PKR yang masih kuat dengan nostalgia reformasi. Itupun dikatakan di kalangan sebilangan saja. Analisis yang dapat dibuat setakat Sabtu ialah Azmin yang perlu ligat untuk mengumpul kekuatan. Angin yang bertiup kurang menghembus ke arahnya.

Namun siapa tahu mungkin ada ‘silap mata’ saat-saat akhir nanti yang masih disimpan dalam kocek Anwar untuk menyelamatkan Azmin.

Orang Nyanyuk Berkata Kata......???

on

Apa nak jadi dengan orang ini. Cakap lain buat lain.....




KUALA LUMPUR - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, sudah sampai masanya Barisan Nasional (BN) memberitahu rakyat akan jasa dan budi yang dilakukan parti pemerintah itu selama ini untuk kesejahteraan kehidupan mereka.

Perdana Menteri berkata, kerajaan BN tidak banyak menggembar-gemburkan apa yang dilakukan untuk rakyat berbanding parti pembangkang, walaupun mereka hanya membuat sedikit sahaja untuk rakyat.

“Kita buat banyak tapi tak riuh rendah. Mereka buat sedikit tapi riuh sekampung. Kita buat bangunan tak gembar-gembur. Kita buat setinggi gunung (tapi kadang kadang) orang tak hargai,” katanya berucap melancarkan Karnival Skuad Sayang Wanita UMNO di Taman Datuk Ahmad Razali, Ampang, dekat sini, semalam. -Sinar Harian


Malaslah nak cerita banyak-banyak, janji korang paham dah la... tengok gambar-gambar kat bawah ni. 

"Picture worth more than a thousand words"







Projek Kerajaan Barisan Nasional....??? Setahu aku Barisan Nasional - BN - gabungan parti parti dinamakan Barisan Nasional. Kerajaan Malaysia ke Kerajaan Barisan Nasional. Yang aku perhatikan benda benda ni berlaku sejak situa tu perintah. Tidak berlaku dizaman Tengku Abd Rahman,Tun Razak dan Tun Hussein Onn. Mula berlaku dizaman Mahathir Pak Lah dan kini diwarisi suami si diamond tu. Perkara sebegini yang buat rakyat muak dan loya nak muntah. Sayonara kerajaan Barisan Nasional....PRU 13 kami akan undi Kerajaan Malaysia....aiiiik ada ke parti Kerajaan Malaysia...????

Kontrektor Yang Bina Istana Negara Milik Kroni Umno....???

on

KETIKA Ibrahim Ali sedang bertarung dengan maut di Hospital Ampang Putri kerana melalui pembedahan jantung, Anwar Ibrahimberucap membahas ucapan belanja 2010 di Parlimen. Mungkin kalau Ibrahim ada di Dewan beliau dapat mendengar beberapa pendedahan menarik yang dibuat Anwar di mana memungkinkan beliau akan bersetuju dengan Anwar dalam beberapa perkara.

Salah satu didedahkan Anwar ialah mengenai misteri di sebalik pembinaan istana negara yang baru di mana banyak perkara-perkara diungkitkan Anwar menimbulkan tanda tanya dan keganjilan. Seolah ketelusan yang dijanjikan perdana menteri semuanya nihil kabne nihil belaka di sebalik projek raksasa berkenaan.

Misalnya dedah Anwar mulanya projek pembinaan istana negara itu berharga RM394.8 juta kemudian dinaikkan kepada RM649 juta. Manalala semasa kontrak itu diberikan pada Oktober 2008 ia dinaikkan kepada RM811 juta. Ini bermakna kenaikan kos projek itu sebanyak tiga kali.

Pembeian projek itu tanpa tander juga banyak melanggar syarat-syarat yang sepatutnya dipenuhi oleh kontrektor berkenaan. Tetapi kerana ianya milik kroni Umno semua syarat dan peraturan di langgar begitu saja.

Bukan itu saja yang mungkin memeningkan kepala rakyat berhubung dengan status syarikat yang memperolehi projek berkenaan iaitu Syarikat Mayamaju Sdn Bhd. Status syarikat ini meragukan. Menurut Anwar dari semakan dengan SSM syarikat berkenaan tidak pernah menjalankan perniagaan dan akaunnya domen. Ini menunjukkan syarikat berkenaan bukan syarikay berwibawa dan tidak layak menerima projek itu.

Syarikat itu juga tidak mempuyai sijik atau lesen daripada Pusat Khidmat Kontrekto (PKK) dan juga CIDB di mana lazimnya syarikat atau kontraktor seharusnya mempunyai lesen dari kedua agensi itu baru boleh ditawarkan projek apa lagi sebesar itu.

Paling pelik dan ganjil lagi projek berkenaan diberikan kontrak itu pada Oktober 2007 sedangkan ianya didaftarkan Ogos 2008?

Syarikat itu adalah milik bekas bendahari Umno Merbok, Haji Man bin Mat.

MSO

Bonus Oh Bonus : Najib diberi tiga pilihan

on

Ramai penjawat awam tidak dapat menerima penjelasan Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan berkaitan pemberian bonus.
Kata mereka, sepatutnya apabila ekonomi sudah diwar-warkan pulih, keadaannya semakin baik berbanding ekonomi di zaman Mahathir Mohamed dan Abdullah Badawi. 

Sedangkan pada ketika Perdana Menteri keempat dan kelima itu, kerajaan boleh memberikan bonus sebulan gaji.


Kakitangan Persekutuan dari Pulau Pinang yang menyokong UMNO memberitahu Najib Razak mempunyai tiga pilihan dalam menyelesaikan kemelut ini;
  • Memberikan bonus sebulan gaji, atau
  • Memberikan saguhati RM2,000.00 kepada setiap kakitangan tanpa mengira gred, atau
  • UMNO yang sudah dibenci itu akan hilang kerajaan dalam pilihanraya ketigabelas ini.
Sementara itu Dato' Mahfuz Omar Naib Presiden PAS memberitahu "Bajet kali ini tetap tidak menunaikan tuntutan kesatuan sekerja iaitu bonus dua bulan gaji dan RM900 sebulan bagi tuntutan gaji minimum" 

Mahfuz yang juga ahli Parlimen Pokok Sena juga dengan sinis berkata, bajet itu merupakan bajet 'seluar dalam' kerana duti import hanya dimansuhkan terhadap barangan yang remeh temeh.
Bajet Permata Rosmah 2011 dikatakan bersesuaian dengan kehendak isteri Perdana Menteri yang suka berbelanja boros ketika membeli-belah.

Sepasang kasut Rosmah Mansor dianggarkan bernilai lebih empat kali ganda dari RM500.00 yang diberikan kepada setiap penjawat awam.
"Belum lagi harga pewangi, baju dan seluar dalam isteri-isteri menteri kabinet Malaysia yang dahulunya dibeli di luar negara" kata seorang kakitangan di Jabatan Pembangunan Persekutuan.

Anonymous said...

biasa la puak ni kalu nak masuk mulut depa selalu depa kata ekonomi dah ok tumbuh 10% la macam macam depa reka tapi bab bonus sampai bila pun depa akan kata gov tak dak duit. tu yang nak buat menara baru tu buat apa? pi mampuih la dengan depa depa ni.


Anonymous said...

bajet untuk bangunan 5 billion ada....untuk seluruh kakitangan awam satu malaysia 3.1 billion tak de duiittttt....pirahhhh....projek bangunan tu kroni yang buncit telan duitt.......rakyat dapat apeee??? dapat tengok bangunan...lepas tu pegang2 dinding bangunan tu.......alahaiiiiiii



Hadi kritik PERMATA Rosmah

on

hadi awang interview 040208 objective
Peruntukan besar sebanyak RM111 juta kepada Pusat Anak Permata Negara (PERMATA) yang dinaungi isteri perdana menteri Rosmah Mansor disifatkan PAS sebagai tidak masuk akal kerana ia didakwa hanya melibatkan segelintir pihak.

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang (kanan) berkata, fokus kerajaan telah tersasar memandangkan pusat itu juga masih di peringkat percubaan.

Anggota parlimen Marang itu juga membandingkan peruntukan kepada PERMATA berbanding usaha bagi meningkatkan taraf Orang Asli dan pribumi yang diberikan RM100 juta, manakala sekolah agama rakyat pula diberikan hanya RM95 juta.

Dalam pembentangan Bajet 2011 oleh Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Razak, PERMATA dimumkan bakal mendapat peruntukan itu meliputi projek pembinaan fasa II Kompleks Sekolah Permata Pintar, bagi membina 32 Pusat Anak Permata Negara (PAPN) serta membiayai operasi 52 PAPN yang telah siap.

Peruntukan itu turut meliputi program PERMATA yang lain seperti PERTAMA Pintar, Seni, Insan dan Remaja.

Dalam satu kenyataan, Abdul Hadi berkata agenda ekonomi dan transformasi yang dinyatakan dalam pembentangan bajet 2011 hanyalah satu penjenamaan semula yang "ditaburkan dengan angka yang indah-indah dengan mengkesampingkan aspek pembinaan manusia".

"Apa yang penting bukannya angka-angka yang sedap didengar, umpamanya dibentangkan bahawa pendapatan per kapita meningkat sebanyak 6.1 peratus kepada RM28,000; kononnya kadar pengangguran di takuk 3.5 peratus; sedangkan realitinya rakyat di luar bandar tidak menikmati faedah langsung dari peningkatan angka-angka sedemikian, bahkan jauh sekali dari menikmati kesejahteraan hidup akibat dari perubahan angka-angka ini!" kata Abdul Hadi.

azlanBeliau juga membidas perdana menteri dengan gelaran yang digunakan dalam pembentangannya Jumaat lalu - "saudagar mimpi yang memperdagangkan dongengan" kerana didakwa mengelirukan rakyat dengan angka-angka sedemikian. 

Mengulas cadangan projek seratus tingkat menara Warisan Merdeka, beserta kemudahan yang menelan belanja asas RM5 billion, Abdul Hadi mempertikaikan kenapa peruntukan bagi tujuan itu hanya "secebis" jika dibandingkan dengan projek koridor yang didakwanya lebih bermanfaat kepada rakyat.

"Contohnya peruntukan untuk Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) hanyalah RM178 juta, iaitu dalam lingkungan 3.6% dari projek Warisan Merdeka. 

"Ini tidak lagi dicampur dengan kemungkinan projek RM5 billion itu meningkat sebagaimana yang sentiasa berlaku dalam pemerintahan kerajaan Umno-BN."

Bonus Tetap Kepada Kakitangan Awam Jika Pakatan Rakyat Memerintah : Anwar Ibrahim

on



Pakatan Rakyat akan memberikan bonus tetap kepada kakitangan kerajaan sekiranya berjaya menawan Putrajaya pada Pilihan Raya Umum Ke 13 akan datang. 
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberikan jaminannya ketika membahas Bajet 2011 di Dewan Rakyat, pagi tadi.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membentangkan bajet Jumaat lalu.

"Kerajaan membelanjakan wang yang sebegitu besar untuk menganjurkan pertunjukan fesyen bagi memperkenalkan fesyen Islam di Monaco.

 "Monaco merupakan pusat fesyen yang 'menarik' dari segi lain. Kalau hendak perkenal fesyen Islam bukannya di Monaca tapi di Kuala Lumpur dulu la, Jakarta, Jeddah atau Istanbul," tegas beliau.  

Kata beliau, tindakan Perdana Menteri menjustifikasikan pertunjukan fesyen di Monaco merupakan satu jawapan yang amat tidak munasabah. Bila tanya boleh tambah bonus, Najib kata tunggu dulu, kerajaan perlu berjimat," kata beliau lagi.  

Anwar menjelaskan alasan Perdana Menteri itu tidak dapat diterima kerana kerajaan sanggup membazirkan begitu banyak wang untuk pelbagai projek pembinaan dan aktiviti yang tidak memberi manfaat langsung kepada rakyat tetapi menafikan pemberian bonus kepada lebih 1.2 juta kakitangan kerajaan.

 Beliau menjelaskan tindakan pemberian bonus ini bukanlah langkah mengambil hati penjawat awam tetapi semasa beliau masih dalam kerajaan dahulu, dalam keadaan ekonomi yang sempit kerajaan masih berupaya memberikan sebahagian daripada bonus untuk kakitangan kerajaan.

"Sekarang ini belum masuk peringkat susah, kerajaan mengatakan tidak ada duit," sindir Anwar.

"Sebab apa? Pembaziran! Berapa subsidi kepada IPP? RM20 bilion. Berapa jumlah disebabkan rasuah, penyelewengan, ketirisan, stadium runtuh? RM20 bilion tetapi bila hendak beri bonus kepada kakitangan kerajaan kata tidak ada duit.

 "Tambahan pula boleh menderma lagi kepada Prince Albert. Bila ditanya boleh tidak tambah bonus Perdana Menteri kata 'kita belum bersedia'. Kalau Pakatan Rakyat ditakdirkan memerintah bonus akan tetap diberikan," tegas beliau.

Najib sukar perolehi majoriti 2/3, kata Dr M

on



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bakal berdepan dengan laluan sukar untuk memperolehi semula majoriti dua pertiga dalam pilihan raya umum akan datang ekoran prestasi suram pendahulunya, kata Tun Dr Mahathir Mohamad.

"(Najib) warisi kerajaan yang buruk. Beliau lebih hebat daripada (perdana menteri) nombor lima (Tun Abdullah Ahmad Badawi) yang tidak cekap," katanya perdana menteri keempat itu kepada pemberita hari ini.

Ditemui di sebuah forum antarabangsa di Kuala Lumpur, Dr Mahathir (kiri) terus mengkritik Abdullah, penggantinya yang didakwanya mensia-siakan mandat besar yang diperoleh dalam pilihan raya umum 2004 lalu.

"Bila kamu mendapat dua pertiga majoriti, ia patut digunakan untuk perkara yang betul. Dalam empat tahun, daripada 2004 hingga 2008 Abdulllah lakukan banyak perkara salah yang menyebabkan beliau kalah pada 2008," katanya.

Dr Mahathir bagaimanapun kelihatan lebih berlembut kepada Najib yang disifatkan "cuba membetulkan keadaan".

Menyuarakan penghargaannya kepada usaha Najib itu, perdana menteri paling dalam dalam sejarah Malaysa itu turut mengambil peluang menyelar bekas timbalannya yang kini menjadi ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Beliau lalui masa sukar sekarang. Najib ada beberapa idea yang bagus dan yang tidak berapa bagus.

"Saya harap beliau mendapat sokongan kerana parti alternatif yang lebih buruk akan mengambil alih tampuk kekuasaan," kata Dr Mahathir.

Hindarkan Fitnah Dan Tohmahan, Pastikan BN Tumbang Dulu....???

on


"Kepada semua pejuang-pejuang yang ingin melihat kezaliman dihancurkan di bumi Malaysia, kita harus menumbangkan BN terlebih dahulu. Lupakan sengketa antara pejuang-pejuang. Janganlah mudah termakan fitnah dan tohmahan pihak-pihak musuh.
Bertahanlah dengan terjahan-terjahan dari pihak musuh yang mahu kita semua terjerumus kepada perkelahian. Pejuang-pejuang juga tahu bahawa kita tiada kemudahan-kemudahan yang pihak musuh miliki tetapi kita semua mempunyai semangat juang yang tinggi, kita tidak mempunyai harta atau wang ringgti tetapi kita akan dibeli semata-mata menggadai perjuangan.


Wahai para pejuang jangan sekali-kali kita mengeluarkan kenyataan secara membabi buta, pihak musuh sentiasa memmerhatikan kita dan mengharapkan kita tersilap. Segala kesilapan kita mereka akan dedahkan sebagai satu kesalahan yang amat besar. Jangan pula kita berebut-rebut untuk meraih jawatan dan kepentingan diri, akhirnya kita lupa tentang tanggungjawab kita dalam perjuangan.
Memanglah sukar untuk menghadapi musuh-musuh dari luar dan dalam, berserahlah kepada Allah s.w.t. Wahai pejuang-pejuang janganlah mudah mengalah dengan fitnah dan tohmahan kerana itulah yang menyebabkan kita berpecah. Musush-musuh memang suka kalau kita berpecah dan senang bagi mereka menafikan perjuangan ikhlas kita. Semoga para pejuang tidak luntur semangat dan terus menaburkan bakti untuk menumbangkan satu kerajaan zalim yang dipimpin oleh golongan yang taksub pada harta, wang ringgit dan kuasa. Jauhkanlah diri kita dari sifat-sifat munafik seperti golongan musuh yang kita kenali.
Bekalkanlah diri dengan kekuatan mental dan fahaman yang kuat dalam dasar perjuangan agar kita tidak tersungkur dengan fitnah dan tohmahan. Janganlah kita mudah melatah dan melenting jika pemintaan-pemintaan kita tidak dapat ditunaikan oleh pemimpin-pemimpin kita. Bersatulah demi menumbangkan satu kerajaan yang zalim umpama setan bertopengkan manusia. Jauhkanlah diri dari sifat-sifat tamak dan mementingkan diri, utamakanlah semangat perjuangan yang berlandaskan ketaqwaan".


Kita bukanlah ‘Saudagar Mimpi’

on

SATU yang menarik perhatian saya dalam Bajet 2011 yang dibentangkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak Jumaat lalu ialah nasihat beliau supaya kita jangan jadi ‘saudagar mimpi’.
Beliau tidak mahu rakyat berkhayal, sebaliknya keluar daripada belenggu pemikiran dan cara bekerja yang biasa. Kita kena kerja kuat. Perubahan bukan lagi satu pilihan tetapi satu yang perlu dilakukan, jika tidak kita akan jauh ketinggalan


Biarlah pakar-pakar ekonomi dan kewangan mengulas secara terperinci bajet berbilion ringgit. Sebagai orang biasa saya cuma hendak lihat dilema saudagar mimpi ini dinyahkan dari pemikiran dan sikap orang kita. Selama ini ramai orang menjadi saudagar mimpi. Mereka mahu kerja mudah tetapi untung cepat dan besar.
Mereka tidak mahu kerja keras. Lobi, mengampu dan membodek untuk dapat projek dan kontrak juta-juta. Bila sudah dapat projek, mereka serahkan pada orang lain untuk buat kerja. Mereka hanya ambil imbuhan setiap bulan untuk hidup senang. Tidak mahu bayar hutang bank juta-juta. Joli sakan 24 jam dengan duit terpijak. Sebab itu saudagar mimpi akhirnya menjadi ‘saudagar mampus’.

* SETAKAT ini sebahagian dari kemarahan umum mungkin sudah mereda. Sekurang-kurangnya dua orang yang dikaitkan dengan pembunuhan kejam terhadap Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga rakannya telah menerima hukuman. Mahkamah Majistret Telok Datok telah menjatuhkan hukuman penjara tujuh tahun ke atas U Suresh dan K Sarawanan setelah keduanya mengaku bersalah atas tuduhan menghapuskan bukti pembunuhan kejam di Banting itu.

Jutawan kosmetik itu bersama pemandunya, Kamaruddin Shamsudin, pegawai CIMB, Noorhisham Mohammad dan peguam Ahmad Kamil Abd Karim telah dibunuh dengan kejam di Ladang Gadong, beberapa hari sebelum raya lalu. Berdasarkan apa yang disiarkan media, pelbagai versi telah disebut mengenai bagaimana keempat mangsa itu dibunuh.
Walaupun dua telah dijatuhkan hukuman penjara, perjalanan mahkamah untuk pembunuhan ini masih panjang. Orang ramai menunggu perbicaraan penuh untuk mengetahui bagaimana mangsa menghadapi saat-saat terakhir sebelum maut. Siapa yang melakukan pembunuhan tersebut, siapa yang menjadi perancang, semuanya ditunggu-tunggu oleh umum, dan yang lebih penting apakah kesudahannya episod kejam ini? Apakah yang bersalah akan menerima hukuman setimpal?

* SEHARI dua ini kita membaca – dan melihat gambar – kengerian di lebuh raya. Ahad lalu sebuah bas ekspres yang dikatakan dipandu melebihi had laju, telah ‘terbang’ di Lebuh Raya Utara Selatan dekat Linggi. Bas itu telah merempuh beberapa kenderaan lain, menghempap sebuah Myvi dan meragut 12 nyawa. Jumaat lalu seorang lagi yang terlibat dalam kemalangan itu meninggal dunia, menjadikan yang maut dalam tragedi waktu senja itu 13 orang.

Tiga hari lalu satu lagi kemalangan ngeri telah berlaku di laluan Kuala Lumpur-Ipoh di Jeram dekat Kampar. Sebuah kereta dengan enam penumpang, juga dipandu laju, telah melanggar pokok. Oleh sebab terlalu kuat menghentam pokok, kenderaan tersebut telah terbakar, dan membunuh kesemua yang ada di dalamnya, termasuk satu pasangan yang baru kahwin. Sesetengah orang kata jalan dan lebuh raya kita berhantu. Tetapi kalau tidak berhantu pun kemungkinan untuk berlaku kemalangan memang sentiasa tinggi apabila kenderaan dipandu melebihi had laju yang ditetapkan.

Selain memecut bagaikan pelesit, mereka melanggar juga peraturan lain termasuk melanggar lampu merah, memotong di selekoh dan memandu di lorong kecemasan. Pemandu seperti inilah yang sebenarnya hantu. Mungkin betul, jalan raya kita ada hantu. Maka, saya cadangkan kita jangan lagi gunakan jalan raya dan lebih saya sebagai alat perhubungan.

* AKHIR kalam, selain jalan raya, mungkin ramai yang tidak tahu bahawa nyamuk Aedes pun menjadi pembunuh yang semakin menjadi-jadi. Mengikut perangkaan Kementerian Kesihatan kes kematian akibat denggi meningkat kepada 62 peratus tahun ini. Jumlah yang maut seluruh negara ialah tahun ini ialah 117 orang berbanding 72 tahun sebelumnya.

Tolong jangan kaitkan ini dengan hantu. Sebab membiaknya Aedes penyebab denggi memang berpunca dari kesalahan kita sendiri yang degil dan tidak peka pada kawasan dalam dan luar rumah yang banyak tempat menakung air.

HILANG...Rozaliya Hantar 2 SMS Kepada Tunangnya Sebelum Dilaporkan Hilang

on


Kemaman: “Sebelum itu mereka berdua sering berhubung melalui SMS dan ketika berada di Kuantan, Rozaliya ada menghantar dua SMS kepada tunangnya berbunyi ‘ada dua lelaki sedang mengekori’ dan ‘abang datang cepat, saya takut’,” kata Sabariah Mansor, 42, menceritakan kehilangan anaknya ketika membeli barangan persiapan perkahwinan bersama tunangnya, pada 13 Oktober lalu.

Pasangan itu dijangka berkahwin pada 12 November depan.

Gadis terbabit, Rozaliya Mat Lazim, 20, sebelum itu dikatakan keluar dari rumahnya di No 21, Peringkat Satu, Bandar Ceneh Baru di sini, bersama tunangnya, Mohd Helmi Mohd Noor, 24, untuk membeli kelengkapan majlis perkahwinan mereka kira-kira jam 11 pagi Rabu lalu.

Sabariah ketika ditemui di rumahnya di sini, semalam, berkata pada hari itu anak gadisnya yang memakai blaus hitam dan jeans gelap, menaiki kereta tunangnya untuk ke bandar Kuantan.

Katanya, selepas membeli-belah di kedai peralatan pengantin berhampiran Pasar Kuantan, Mohd Helmi meminta kebenaran Rozaliya untuk pulang ke pejabat seketika kerana ada urusan penting untuk diselesaikan.

Sabariah berkata, Mohd Helmi meminta Rozaliya menunggunya di sebuah pasar raya besar berhampiran tempat mereka membeli-belah dan akan menjemputnya sekembali dari pejabat kira-kira jam 3 petang hari itu.

Dia berkata, mereka berbalas SMS dan dua SMS terakhir kepada tunangnya berbunyi ‘ada dua lelaki sedang mengekori’ dan ‘abang datang cepat, saya takut’.

Katanya, selepas itu Rozaliya tidak dapat dihubungi dan tunangnya berusaha mencarinya di beberapa kedai berhampiran termasuk di pasar raya tempat mereka membeli-belah sebelum itu sehingga jam 6 petang.

“Helmi menghubungi kami memaklumkan kehilangan Rozaliya dan kami sekeluarga bergegas ke bandar Kuantan untuk mencari Rozaliya tetapi sehingga jam 11 malam masih juga gagal menemuinya,” katanya.

Menurut Sabariah, mereka mengambil keputusan membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuantan, kira-kira jam 12 tengah malam hari sama.

Sehubungan itu, Sabariah merayu orang ramai mengenali atau mengetahui di mana Rozaliya berada segera menghubunginya di talian 019-9418016 atau 019-9178016 atau mana-mana balai polis berdekatan. -HMetro

Putrajaya "Lubuk Maksiat"

on


(Gambar: Lelaki yang ditangkap berkhalwat dengan isteri 0rang baru-baru ini di Putrajaya sedang memeluk isterinya mungkin menyesal atas perbuatannya )
PUTRAJAYA: Sama ada suka atau tidak, Putrajaya antara ‘lubuk’ perlakuan maksiat sama ada membabitkan pasangan suami dan isteri orang yang berstatus kakitangan awam atau atau pasangan remaja yang kemaruk melakukan maksiat.
Kegiatan itu semakin menjadi-jadi berikutan sikap kebanyakan penghuni Islam di kuarters kerajaan dikenal pasti menggunakan pendekatan ‘tidak menjaga tepi kain orang’sehingga memudahkan perlakuan maksiat berleluasa.
Pengerusi Komuniti Presint 11, Carlos Basri, berkata dia pernah ditanya rakan dari luar Putrajaya yang mahu mengetahui tempat menarik di Putrajaya untuk melakukan maksiat bersama pasangan mereka.
Tanpa berselindung, Carlos mengakui terkejut apabila mereka beranggapan Putrajaya lokasi paling sesuai untuk melakukan maksiat.
“Kenyataan ini sukar diterima, tetapi hakikatnya perlakuan maksiat termasuk membabitkan suami dan isteri orang berstatus kakitangan kerajaan banyak dan kerap berlaku.

“Malah, lebih mengukuhkan dakwaan itu apabila beberapa pasangan berstatus kakitangan awam dicekup kerana berkhalwat di kuarters kerajaan,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Carlos yang mendiami Presint 11, kira-kira 10 tahun lalu, berkata dia yakin kegiatan maksiat itu dilakukan kakitangan kerajaan yang mempunyai masalah psikologi dan terbawa-bawa ke pejabat sehingga menimbulkan masalah kepada orang lain.
Oleh itu, katanya, tidak hairan jika kakitangan terbabit dikesan turut menghadapi masalah moral termasuk melakukan maksiat dengan pasangan yang juga kakitangan kerajaan.
Tanpa berselindung, Carlos mengakui sedih dengan sikap penghuni Putrajaya yang tidak mengenali jiran sehingga mengundang kegiatan tidak bermoral di rumah jiran mereka.
Menurutnya, kebanyakan tangkapan khalwat dilakukan selepas pihak berkuasa agama memperoleh maklumat pihak ketiga dan bukan daripada jiran di kawasan berkenaan.
“Sikap ini boleh menimbulkan keadaan yang tidak sihat kepada suasana bermasyarakat di kawasan berkenaan sehingga ‘orang luar’ menganggap Putrajaya tempat melakukan maksiat.
“Jadi, bukan satu yang pelik apabila wujudnya gejala maksiat termasuk khalwat membabitkan suami dan isteri orang yang semakin membimbangkan walaupun penguat kuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan menjalankan operasi membanteras gejala itu,” katanya.
Carlos berkata, walaupun hampir 99 peratus penghuni di Putrajaya beragama Islam, mereka tidak memiliki semangat kejiranan yang kukuh bagi membantu penguat kuasa Jawi menangani gejala tidak bermoral terbabit.
Malah, katanya, sikap itu semakin memburukkan keadaan apabila premis milik kerajaan itu digunakan pemiliknya untuk melakukan maksiat.
Tanpa berselindung, Carlos berkata, walaupun pelbagai aktiviti kemasyarakatan dianjurkan, tetapi kehadiran penghuni amat mengecewakan seolah-olah mereka bukan penghuni di kawasan itu.
“Bukan itu saja, penghuni juga tidak menggunakan surau untuk mengeratkan silaturrahim, tetapi lebih selesa ‘menyembunyikan’ diri di dalam rumah dan tidak mempedulikan jiran berhampiran,” katanya.

Air: Umno takut penyelewengan terbongkar

on

PERMATANG PAUH, 18 Okt: Exco Kerajaan Negeri Kedah, Datuk Ir Amiruddin Hamzah membidas Umno negeri yang cuba menjadi juara dalam memburukkan kerajaan negeri setelah penyelewengan dalam isu air didedahkan.
Katanya, kenaikan tarif air di negeri Kedah adalah suatu pelarasan yang telah dilakukan setelah 17 tahun lalu bagi menampung kos yang semakin meningkat dalam pengurusan air tersebut.
Pada akhir September yang lalu Syarikat Bekalan Air Darul Aman (Sada) telah mengumumkan kenaikan tarif air di negeri Kedah setelah mendapat kelulusan dari Kerajaan Pusat.
"Kerajaan Pusat melalui Peraturan-Peraturan Industri Perkhidmatan Air dan Kadar Bekalan Air Negeri Kedah 2010 telah menetapkan tarif air ini. Mereka juga yang memberi kelulusan terhadap kenaikan ini.
"Oleh kerana itu Umno tidak harus menuding jari kepada Kerajaan Negeri. Sebenarnya mereka takut penyelewengan yang telah mereka lakukan terbongkar," ujarnya lagi ketika menyampaikan ceramah isu semasa di markas PAS Kampung Pelet, Penanti, kelmarin.
Amiruddin yang juga merupakan Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah berkata, antara penyelewengan yang telah dikenal pasti berlaku ialah kos pembinaan loji pembersihan air di Lubuk Buntar dan Padang Sanai.
Bagi projek pembinaan di Lubuk Buntar kos sebenar adalah dalam lingkungan antara RM25 juta hingga RM30 juta sahaja. Namun begitu apa yang tertera ialah peningkatan mendadak sehingga RM65 juta.
Kos pembinaan loji pembersihan di Padang Sanai pula apa yang menjadi kesangsian ialah kos yang sebenarnya antara RM50 juta hingga RM60 juta, telah melambung sehingga RM155 juta.
"Ini semua adalah antara penyelewengan yang berlaku semasa Kerajaan Negeri belum dikuasai oleh Pakatan Rakyat lagi. Oleh kerana itu kita amat mengharapkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bersikap adil dan cekap dalam menangani masalah ini setelah ianya dipaparkan melalui pelbagai sumber dan saluran," tegasnya lagi.

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List