ANWAR BAIK KAU JAGA MULUT KAU TU...!

on Jan 31, 2012



Kadangkala naik sakit kepala juga dengan para pemimpin Pakatan Rakyat ini. Kita sebagai blogger bermati-matian cuba menaikkan imej serta kelebihan pimpinan serta parti-parti dalam Pakatan Rakyat. Apa saja fitnah yang dilemparkan oleh blogger pro UMNO-BN cuba rekaciptakan, kita semua bekerja keras menafikan. Bukan penafian kosong tapi berlandaskan fakta.

Tapi, apa yang penulis rasa kecewa dengan sikap pimpinan Pakatan Rakyat terutama Dato Seri Anwar Ibrahim seolah-olah tidak belajar dari pengalaman lalu. Beliau perlu ingat, setiap hari beliau diekori musuh sama ada nyata mahupun tersembunyi. Apa saja gerak-geri serta riak badannya menjadi tatapan para musuh. Sebab itulah Anwar perlu jadikan pengalaman lalu sebagai benda yang paling beharga. Anwar pernah rapat dengan Ezam, tapi mana dia sekarang? Ezam pernah ambil Saiful bekerja, ikut sana sini, tapi mana Saiful sekarang?

Anwar kena ingat apa sahaja perbuatan serta ucapan beliau sama ada menerusi ceramah mahupun kenyataan akhbar menerusi akhbar luar negara, sentiasa diawasi. Hati-hati beri kenyataan. Walaupun kenyataan itu tak betul dan diputar belitkan, Anwar kena ingat, musuh utamanya di Malaysia akan putar belit kenyataannya itu menerusi akhbar, radio dan TV.

Walaupun Anwar cuba menafikan tapi berapa kerat sangatkah orang yang akan dapat maklumatnya? Sedang pihak musuh sudah berjaya meracuni pemikiran rakyat menerusi TV dan akhbar dan tersebar begitu meluas di kalangan orang-orang kampung. Mereka ini sangat percayakan TV dan Akhbar.

Kadang-kadang penulis sendiri naik muak dengan para pimpinan Pakatan Rakyat yang tidak pandai 'jaga mulut'.
Kenyataan terbaru Anwar tentang Israel kini diputar sehebat-hebatnya oleh pihak UMNO-BN yang kononnya Anwar sokong Yahudi Israel walaupun orang yang menuduhnya lebih Yahudi dari Yahudi itu sendiri. Kerjasama Kerajaan Malaysia yang menjadikan Yahudi Israel APCO sebagai penasihat dilupakan terus oleh rakyat Malaysia. Kini mereka nampak hanya Anwar saja yang jahat.

Lihat sahaja kenyataan bekas PM Dr Mahathir ini, seolah-olah dia tak pernah punyai sebarang hubungan dengan Yahudi Israel . Sedangkan jelas bukti dari surat Mahathir yang mempunyai hubungan akrab dengan Israel. Mahathir ini seperti kata Tengku Razaleigh Hamzah, suka menyalahkan orang bagi menutupi kesalahan beliau sendiri.

Kini, kesempatan tersebut beliau gunakan sebaik-baiknya bagi menghentam musuh nombor satunya iaitu Anwar Ibrahim.
Maka, sehari dua ini, para blogger Pro Pakatan mendapat 'tugasan' baru nampaknya. Terpaksa pertahankan Anwar semula. Dan orang yang paling tunggu-tunggu nak hentam Anwar sekarang tak lain dan tak bukan , Pejuang Akidah, Dr Hasan Ali....!!!


ceduk dari  :- http://pejuang-rakyat.blogspot.com


Photobucket

Bila Menteri Besar Berasa Besar

on Jan 28, 2012




"Buku Jingga bukan al-Quran” yang harus dipatuhi sepanjang masa.
“Ada perkara boleh laksana dan ada perkara yang tidak boleh...kena lihat pada keadaan,”

“Sekarang nak suruh saya buat macam Umno pula, semua perkara di bawah urusan KUIN...saya tidak campur tangan, biar pihak pengurusan dan pentadbiran yang buat,”


“Kalau Pakatan Rakyat nak ambil tindakan terhadap saya, ambillah...ini urusan universiti, saya tidak campur tangan (dalam soal tindakan tatatertib),” tambahnya.




...............AUKU pun bukan al Quran ....................................

Photobucket

Jawapan Anwar

on



Photobucket

More UMNO Names Linked To ‘Errant’ Lajim

on Jan 27, 2012



KOTA KINABALU: Rumours of Umno strongman Lajim Ukin quitting Umno has gained momentum with more politicians touted to leave with him.
Speculations are rife that aside from Umno’s Bongawan assemblyman, Karim Bujang and former chief minister Osu Sukam, others likely to follow Lajim are Pantai Manis representative Abdul Rahim Ismail, ex-Banggi rep Amir Kahar Mustapha, former Land and Co-operative Development Minister Kasitah Gadam and Upko’s deputy president Wilfred Bumburing.

All are rumoured to be joining Lajim in Sabah People’s Front (SPF), currently an opposition party supportive of Jeffrey Kitingan’s Borneo Agenda.
SPF, which has been linked to Lajim, has already said that Jan 31 is an auspicious date to make an “important announcement”.

Lajim, who is also federal deputy minister of local government and housing, was conspicuously left out from recent Umno and government functions in Beaufort, lending credence to rising rumours.
Word has it that Lajim, who is Beaufort MP, was denied the opportunity of handing out the RM500 government cash vouchers to aid families in his constituency.

“He was not even invited,” alleged one aide who refused to be named.

According to party insiders, Lajim was not amused, and his boys are already drumming up a fight against “those” who would want to see the end of their popular boss.

“Not enough with not inviting, they cancelled (or postponed) a ground-breaking of a mosque in Beaufort planned for this Saturday (Jan 28) where Lajim is scheduled to officiate,” alleged another furious supporter.
Meanwhile one of Bumburing’s men, when approached by FMT yesterday, SMSed that ‘something’ was brewing.


His text reads: “Wait for Upko’s pull-out (from BN)… otherwise SPF with Lajim,”.

SPF readying itself

Lajim caught the attention of many a few weeks ago when rumours of him quitting Umno surfaced. And this culminated with his absence during the recent visit by deputy prime minister, Muhyiddin Yassin.
An explanation by one of his aides that he was in China for medical check-up failed to quash the rumours. In fact, coffee shops and local newspapers have since carried speculative news on it.

Meanwhile roads plying Lajim’s hometown in Klias, Beaufort were littered with flags of SPF, further fueling speculations on the subject.

“Certain Umno politicians are trying to get the district councils to order the taking down of those SPF flags, as they claimed it is not yet election time,” claimed a supporter of the party in Kota Kinabalu.
However, he said, they would not bring down their flags as Umno is also doing the same every time it has functions anywhere.

“Wait for our function lah, we also have rights to display our flags. Wait lah for Jan 31,” said another.
Although Lajim has consciously avoided the press, a small news report carried by a local newspaper yesterday has caused a buzz.

Lajim had reportedly said that Barisan Nasional was not biased or power crazy as alleged by the opposition.
“We are not a government that is greedy and unfair. We share the power fairly and all races have their representatives in the government,” he had reportedly said.

The same report also quoted Lajim as saying that he “hoped the people could properly assess who carries the responsibility honestly without prejudice and who is good at making promises and throwing allegations”.

The report said that Lajim had uttered these words during a walkabout to distribute Chinese New Year greeting cards in Kuala Penyu which meant it was most probably held last week.
Nonetheless, his ‘alleged’ statements has only raised more questions.


FMT


Photobucket

Walau Teruk Dihina, Anwar Teguh Berdiri.

on



Mobilisasi pertama yang pernah dianjurkan dalam perkembangan politik Melayu telah memilih Kuala Lumpur dan SITC sebagai tapak awal untuk merubah strata sosial dan politik Melayu yang sebelumnya berpaksikan kuasa kelas bourgeoisie - feudal.

Di sini pernah tercambah benih awal dan pernah tegak berdiri pohon patriotik-demokrasi yang bertunjang kepentingan rakyat sehinggalah akhirnya dalam lekak-lekuk sejarah ia tercantas dan dilenyapkan bersama lembaran-lembaran sejarah yang dikoyak.

Jika Adam Adli, Safwan serta teman-temannya dari UPSI telah berjaya menjengkuh dan mencapai akar umbi masej perjuangan ini, bermakna mereka sudah bertemu dengan lembaran yang dikoyak itu.  Di sinilah KMM yang terajunya adalah guru, wartawan, siswazah, pelajar SITC, Kolej Pertanian serta sebuah Sekolah Teknik Kuala Lumpur pada ketika itu tertubuh.  Sebaliknya jika mereka masih kabur tentang fakta ini, bermakna mereka hanyalah seperti "berani senduk di belanga yang panas".

Kesatuan Melayu Muda (KMM) yang tertubuh pada Mei 1937, dipimpin oleh Ibrahim Yaacob, Ishak Haji Muhammad (Pak Sako), Mustapha Hussain, Ahmad Boestamam, Dr. Burhanudin al-Helmi telah memimpin gerakan sosial pertama merekruit hanya tenaga intelektual Melayu.  Tiada seorang pun bangsawan-aristokrat dipelawa menjadi anggotanya.  Inilah benih reformasi yang pernah tumbuh demi mendukong idealisme politik kelas rakyat tertindas melawan bourgeoisie-feudal; kelas yang hidup mewah di bawah ketiak penjajah.

Akhbar Majlis ketika itu telah dijadikan wadah bagi menyuntik kesedaran kemerdekaan tulen dan perjuangan anti-British.  Selepas perang (1942-1945) susuk-susuk ini jugalah mencetuskan PUTERA dalam satu gabungan bersama AMCJA.   Kita melihat Hartal (1947) telah dilancarkan di seluruh negara telah menjadi tamparan paling hebat kepada Inggeris dan seluruh rakyat menyaksikan mobilisasi paling besar pernah berlaku dalam sejarah.

Peristiwa ini telah menyebabkan British mula menyusun strategi baru mendampingi bangsawan Melayu dan mengasingkan kelas ini dengan rakyat bawahan.   Tidak kurang 400,000 tentera British dari tanah-tanah jajahannya telah dibawa masuk ke Malaya dan selepas itu Darurat pun diistiharkan pada 20 Jun 1948 lalu terjadilah penangkapan beramai-ramai peminpin-peminpin Melayu yang berhaluan kiri.

Mereka dinyahkan ke penjara, didera dan diseksa malah ramai juga dibunuh.  Golongan bangsawan seluruhnya terselamat dan hidup mewah dan diberi berbagai kemudahan termasuk dihantar belajar ke London.

Pada selekoh genting ini UMNO menyambar kemudi dan lembaran sejarah dikoyak agar kabur dan terputus supaya ia tidak dapat dikesan oleh generasi yang mendatang.  Yang terlepas dari tangkapan beramai-ramai ini telah mengambil sikap baru kerana PKMM, API, AWAS dan lain-lain telah diharamkan lalu masuk ke hutan bergerila bersama PKM - termasuk Mat Indera.


Tenaga yang pernah dicetuskan oleh KMM sebenarnya tidak boleh dimusnahkan oleh apa jua kuasa yang bersifat nisbi.  Kini mahasiswa kembali berdiri seperti batang-batang magnet hidup menyemarakkan tenaga menghadapi situasi baru.  Batang-batang magnet hidup ini sudah pasti berupaya bertindak balas mencerna kesedaran baru terhadap hak dan suara mahasiswa yang telah dirampas lebih 40 tahun yang lalu.

Menjelang 24 Februari 1971 ini maka akan genaplah usia AUKU yang ke-41 tahun.   Bermakna sudah 41 satu tahun tenaga kreatif dan minda mahasiswa dirantai.  Setiap pelajar mewakili sebuah keluarga dan sebuah masyarakat tidak kira kecil atau besar.  Bila pandangan dunia kaum mahasiswa dibongsai oleh sebuah pasu yang bernama AUKU bermakna sikap keluarga dan masyarakat yang mereka dampingi juga turut menjadi sangat pasif dan primitif.

PUTERA - AMCJA dan PAKATAN RAKYAT

Perkembangan sejarah ironinya sangat dialektis.  Di atas teori ini masyarakat wujud dan terus berkembang.  Dari gerakan kiri KMM kepada PKMM-PKM dan hinggalah terbentuk PUTERA- AMCJA.  Gerakan-gerakan ini adalah gerakan seluruh rakyat kaum tani - proletariat menentang kuasa penjajah serta kelas bourgeoisie (bangsawan) Melayu UMNO.  Kelas ini sedaya upaya berusaha untuk mempertahankan hegemoni dan struktur kuasa lama di mana kelas bangsawan - feudal adalah kelas berkuasa.  Kononnya hanya mereka sahaja yang tahu mengurus negara.

Pembentukan PUTERA-AMCJA adalah kemuncak perjuangan kemerdekaan berpelembagaan yang telah disanggah dengan kejam oleh British dan UMNO hingga ramai daripada para pejuangnya merengkok di penjara dan dibunuh.  Pembentukan Pakatan Rakyat walaupun belum semasak PUTERA-AMCJA namun ia adalah tenaga raksaksa rakyat yang sedang mara bagi memerdekakan kita semua daripada cengkaman hegemoni bangsawan Melayu yang sangat korup dan kotor itu.

Walaupun Pakatan Rakyat tidak semasak PUTERA-AMCJA namun tenaganya kini  telah berjaya mengembalikan harapan untuk sebuah negara bangsa yang lebih patriotik dan demokratik.  Perubahan daripada sebuah politik yang penuh akta dan ugutan kepada politik harapan untuk seluruh rakyat.

Dunia dikuasai pemberani

Dunia ini sebenarnya hanya boleh dikuasai pemberani... !  Yang takut tidak kira sama ada takut apabila dicabar berdebat, atau takut untuk turun ke mahkamah apabila disapina atau takut pada bini sama sekali tidak sewajarnya dipilih untuk memimpin.  Pemimpin yang boleh disandarkan harapan ialah pemimpin yang berani.  Orang yang berani adalah susuk pemimpin yang bertanggungjawab dan begitu juga sebaliknya.


Selama dua belas tahun rakyat telah menyaksikan bahawa Anwar Ibrahim adalah seorang yang benar-benar berani.  Tidak ada di dalam dunia ini seorang yang telah dihina begitu buruk tetapi masih boleh bangun.  Penghinaan terhadap Anwar serta keluarganya oleh pemimpin UMNO yang mengaku Islam tidak pernah dilakukan oleh mana-mana regim paling zalim negara di dunia ini.

Tidak ada perbuatan yang lebih keji dari penghinaan yang dirancang oleh pemimpin UMNO terhadap Anwar serta keluarganya sepanjang 12 tahun yang lalu.  Ini hanya kerana Anwar Ibrahim berani menyanggah dan menggugat takhta kuasa kelas bangsawan Melayu UMNO yang menjadi beban kepada rakyat.

Rakyat juga telah menyaksikan dengan mata kepala mereka "sikap melampaui batas" pemimpin-pemimpin UMNO dengan rekayasa mengaibkan seorang pemimpin lain yang menggugat kedudukan mereka.  Rakyat juga menyaksikan tiada ulama’-ulama’ dan Majlis Fatwa yang berani mengajak pemimpin-pemimpin UMNO untuk meneliti ratusan ayat al-Quran yang menyebut Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.

Mereka juga tidak berani dan akan terhumban bersama apabila kuasa mungkar ini terbungkas.  Mereka adalah makluk-makluk jahat yang sentiasa bersekongkol dengan sesiapa sahaja demi sedikit upah yang mereka terima.

Jika Adam Adli  adalah anak-anak kayu yang kini sedang menyangkarkan akar pada bumi dan melonjak untuk tumbuh berdiri tegak maka Anwar Ibrahim adalah sebatang tongkat yang cukup keras dan mampat untuk disandarkan harapan.  Hanya pohon-pohon yang hidup puncak di gunung dan sentiasa dipulas angin menjadi keras dan tumpat.  Semakin keras angin memulas semakin kuat akarnya mencengkam bumi  untuk ia tegak menjadi keras dan tumpat.


Dia sudah diuji.  Dibalun, ditendang dan ditelanjang.  Dihina dicaci dikeji, difitnah dan dipenjara.  Sudah tentu aib yang diterima bukan kepalang untuk mengadap anak-anak, saudara, keluarga, teman-teman dan sahabat di dalam dan di luar negara.    


Kini Anwar Ibrahim  benar-benar untuk rakyat sandarkan harapan.  Mengembalikan semangat juang 1937 yang mendukong kepentingan rakyat.  Solidariti rakyat untuk  Anwar pada 901 menunjukkan bahawa rakyat benar-benar yakin bahawa Anwar akan berjuang membela nasib mereka.

Cengkaman regim bangsawan UMNO sejak 54 tahun lalu yang bergelumang rasuah, menindas dan salah gunakuasa sebenarnya  tidaklah mudah untuk dibungkaskan melainkan kita mempunyai suatu kekuatan yang seimbang dengannya.

Anwar kini sedang memasuki tahap ketiga dalam hayat politiknya, menjadi tongkat untuk rakyat anak semua bangsa menyandarkan harapan dan menyelamatkan negara dari muflis kerana hutang negara kini sudah mencecah RM446.7bilion (Dec 2011)  lebih kurang 54% dari KDNK Malaysia.

Hutang yang tersangat besar ini sudah tentu mempunyai kesan komulatif (cumulative effect) berganda (kerana kadar bunga) dan akan mencecah 1 trillion pada 2019.


Malaysia akan bankrup.  Jika tidak benar unjuran ini maka Tengku Razaleigh Hamzah tidak akan mengungkapkan "kekalahan UMNO adalah lebih baik untuk Malaysia".  Selamatkanlah negara kita Malaysia!


MerdekaReview


Photobucket

Anwar Gempur Sabak Bernam

on





Walaupun diheboh-hebohkan oleh media pencacai Umno yang PR akan lingkup dalam PRU13 nanti di Selangor.Tapi nilah buktinya yang PR masih masih dihati rakyat selangor.Semakin dekat dengan PRU ni macam-macam tohmahan dan fitnah yang dilemparkan oleh pencacai Umno yang menggunakan segala kekuatan maksimum bagi merialisasikan Impian depa nak rampas negeri kaya malaysia nie.

Seterusnya akan mengatur rencana bagi merompak kekayaan negeri sikit demi sedikit seperti yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin Umno nie.Inilah impian puak-puak nie,Semalam diadakan satu ceramah PR kawasan kubu Umno yang merupakan satu-satunya Parlimen yang dimenangi oleh Umno iaitu Sabak Bernam.Sambutan alhamdulillah kira Ok la walaupun tak penuh stadium tu tp memang ramai la.

Nasib baik semalam samseng-samseng umno tak mai serang.kalau mai serang jenuh jugak la na lawan sebab depa ni memang kuat nak mampuih...kah,kah,kah..Apa pun tahniah la kepada PR selangor.Insyallah PR akan mengekalkan kemenangan di Selangor nie...


Tengok gambar dibawah nie...






Photobucket

Oiiii Hassan Ali Pergi Jual 'Kismis' Lagi Baik

on



Seminggu lagi Dr Hassan Ali akan menjengah Bukit Antarabangsa dalam Siri Jelajah beliau selepas ditendang keluar dari Pas.Aku pun tak pasti siapa penganjur yang bakal membawa Hassan Ali kesini menjual TEMBERANG dia tapi dengar dengar Perkasa Daerah Hulu Langat terlibat kerana salah seorang penceramah malam tu nanti ialah Roslan Kassim.Apapun tu cuma sosek sosek yang aku dengar hangat diperkatakan masyarakat setempat.

Dengar khabar 'PENGANJUR' yang membawa Zulkifli Nordin tempohari enggan menjadi TUAN RUMAH kepada Hassan Ali kali ini bila diminta oleh YDP Perkasa Hulu Langat.Siapa pula yang setuju nak jadi PAK SANGGUP untuk JELAJAH PENJUAL KISMIS ini kali ini aku kurang pasti.Tapi yang aku tak faham kenapa setiap kali 'ULAT ULAT TAIK' x-PKR atau x-Pas ini dibawa naik kebukit ini 'penganjur sebenar' akan berselindung dibelakang Persatuan Penduduk?


Hari itu khabarnya Umno Ampang bawa Zul Kulim Persatuan Penduduk Bukit Mulia jadi 'pak sanggup',dan aku dengar kali ini KRT Bukit Utama pula akan di keldaikan untuk memberi ruang Hassan Ali menjual 'kismis jampi' dia.Apa nak jadi dengan orang Umno dan NGO 'mesra Umno' ini aku pun tak faham?Macam lah spesis Hassan Ali dan sewaktu dengan nya hebat sangat hingga di kompang seluruh negara.


Apa salahnya biarkan Hassan Ali kembali kepada kerja asalnya sebelum berpolitik iatu cari makan buat kursus motivasi dan jual 'kismis jampi'.


http://aku-tak-peduli.blogspot.com
Photobucket

Kenapa Mamat Ni Marah Sangat Dengan Pak Lah...?

on Jan 26, 2012







Ramai yang baru menjadi pengikut blog ini bertanya kenapa aku MARAH SANGAT dengan Dollah.Penat juga aku nak kena jawap soalan ini dari masa kesemasa walaupun aku dah sarankan supaya melayari ARKIB blog ini dan cari jawapan nya disitu.

Untuk tidak menghampakan mereka yang bertanya tapi tak berapa rajin nak mencari jawapan nya sendiri,maka aku siarkan semula artikel yang pernah aku siarkan pada 4hb Nov 2011.Sebenar SIRI ini yang mengandungi 9 BAHAGIAN aku hentikan setakat Bahagian 5 sahaja.Kalau aku siarkan Bahagian 6 bererti TIADA JALAN PULANG LAGI...TIADA LAGI GEAR REVERSE...DAN TIADA PUSINGAN U LAGI dan semua pihak termasuk aku terpaksa menghadapi segala KEMUNGKINAN yang bakal mendatang.

Jadi kenapa aku IMBAS kembali apa yang pernah aku siarkan jika belum mahu meneruskan siri seterusnya sehingga tamat?Jawapan nya...aku ingin memberi peluang kepada pembaca yang tak faham jalan cerita ini agar dapat mengikutinya dari awal ANDAIKATA siri seterusnya TERPAKSA aku siarkan.

LAGIPUN HARI INI 26HB JANUARI 2012 ADALAH HARIJADI PAK LAH...jadi kepada Pak Lah jangan LUPA tiup lilin sebelum jam 12 tengah malam nanti ya...?


Ini bukan hal POLITIK,ini hal PERSONAL aku dengan Mangkuk Tingkat sebuah ini.Mungkin kepada ramai yang follow siri 'Hadiah Untuk Imam Hadhari' ini rasa siri ini dah berhenti dan tiada penamat nya.Sebenarnya masih banyak lagi,tapi saperti yang pernah aku nyatakan sebelum ini semuanya keranaTIMING dan STRATEGY.Jadi kepada yang belum membaca nya aku siar semula siri siri sebelum ini dan kepada yang mengikutinya anggap ianya sebagai Refresh ingatan anda semua..


Blog Mamat Ni


Photobucket

Pemimpin Cina Dibuli Dalam BN...?

on



Betulkah para pemimpin Cina yang duduk di dalam Barisan Nasional hanya sekadar menjadi Patung Kulit kepada Tok Dalang mereka iaitu Umno. Apakah itu menjadi salah satu sebab kenapa orang Cina mula beralih arah meninggalkan BN dan mula menyokong Pakatan Rakyat. Kerana mereka tidak mahu hanya menjadi orang suruhan Umno dan hilang segala maruah mereka.

Mari kita lihat semula tuduhan Yong Teck Lee dari SAPP Sabah yang memberikan contoh pengalaman apa yang telah dilihatnya berlaku kepada Koh Tsu Koon.


Yong Teck Lee pernah menyaksikan Koh Tsu Koon ditengking dengan tidak sopan dan kasar oleh seorang pegawai kerajaan berbangsa Melayu kerana bercakap dalam Bahasa Mandarin dengan seorang pemimpin lain.
Yong Teck Lee juga pernah menyaksikan Koh Tsu Koon terbongkok-bongkok menyembah Menteri Besar Kedah ketika itu Sanusi Junid agar tidak meneruskan hasrat mahu membina lapangan terbang di Kedah kerana khuatir ia akan bersaing dengan Pulau Pinang. Sanusi dengan selamba menolak Koh ke tepi tanpa perdulikannya dan berlalu di mana Koh terhegeh-hegeh mengejar Sanusi dan terus merayu.
Kalau semua yang telah diceritakan diatas itu benar dan saya rasa macam nak percaya yang ianya benar, kita sepatutnya merasakan kagum dengan kehebatan Umno yang mampu membuli dan meletakkan kedudukan orang Cina di bawah mereka. Dakwaan Umno bahawa mereka selama ini menjaga kepentingan orang Melayu daripada dibolot oleh orang Cina mungkin ada betulnya kerana orang Cina akan sentiasa menjadi Patung Kulit orang Umno.

Dalam cerita pertama di atas, digambarkan seorang pegawai kerajaan Melayu dengan selamba menengking seorang Menteri Besar berbangsa Cina kerana bercakap Mandarin di depan khalayak ramai. Kita semua tahu betapa para pegawai kerajaan Melayu amat setia menjadi kaki ampu para pemimpin Umno atau lebih ringkas lagi ayat popular pencacai Umno.

Daripada cerita di atas kita boleh bentuk Hiraki ketuanan BN sebagai berikut:

ORANG UMNO > PEGAWAI KERAJAAN > ORANG CINA

Maksudnya orang Cina akan mengikut arahan pegawai kerajaan Melayu dan Pegawai Kerajaan Melayu pula akan menurut perintah orang politik Umno. Jesteru itu Yong Teck Lee lebih rela kalah daripada berterusan hilang maruah menjadi balaci Umno yang tidak ada jati diri.


Apakah orang Cina mendapat apa yang mereka mahukan dengan menyokong Pakatan Rakyat dan orang Melayu di dalam Pakatan Rakyat tidak membuli orang Cina sepertimana di dalam BN. Kita mengharapkan bahawa warna kulit tidak menjadi faktor menentukan keadilan.

Semua bangsa berhak sama rata mendapatkan keadilan sebagai seorang manusia bermaruah. Pertolongan wajib disalurkan kepada mereka yang memerlukan buka kepada mereka yang berkulit sawo matang sahaja. Orang yang lapar kita perlu beri makan, orang yang jahil kita berikan pelajaran, tiada rumah kita berikan perlindungan tak kira apa warna kulitnya...itu baru adil.


Maklumat Berkaitan Kat Sini
Photobucket

Misi PR tawan Johor, pertahan Selangor

on


Azmin Ali



Selepas berjaya merampas negeri Selangor dan tiga negeri lain yang dikatakan sebagai kubu kuat Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU12), kini Pakatan Rakyat menyasarkan sebuah lagi negeri yang menjadi kubu kuat BN - Johor.


Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berkata, adalah tidak mustahil untuk merampas negeri Darul Takzim itu kerana yakin rakyat Johor telah mula ingin melihat wahana politik baru di negeri itu.


Azmin melahirkan keyakinan itu ketika negara bersiap sedia untuk mengadakan PRU13, yang ramai menjangkakan akan diadakan menjelang pertengahan tahun ini.


Pada Mac 2008, PR yang dianggotai PAS, DAP dan PKR menawan Kedah, Pulau Pinang dan Perak, selain mengekalkan Kelantan yang dikuasai Pas sejak 1990.


Bagaimanapun PR hilang kerajaan negeri Perak pada awal 2009.


“Jika Johor berjaya dirampas, ini merupakan permulaan yang baik untuk Pakatan Rakyat (PR) menyusun langkah bagi menawan Putrajaya tetapi perkara ini tidak mungkin berlaku jika Sabah dan Sarawak tidak berada dalam genggaman,” kata beliau dalam satu wawancara bersama Sinar Harian Online semalam.


“Dalam usaha untuk menawan Johor, kami juga akan berusaha untuk mempertahankan Selangor dan dalam masa yang sama kami akan memperluaskan pengaruh ke daerah-daerah yang telah ditakluki,” katanya.


Sementara itu, Azmin turut mengulas kenyataan terbuka Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang merupakan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor yang meminta kepimpinan BN Selangor untuk merampas Selangor dengan apa cara sekalipun.


“Jelas kenyataan itu menunjukkan Najib menggalakkan ahlinya boleh menghalalkan apa cara sekalipun termasuk rasuah, mengugut ataupun merampas demi mencapai matlamat yang ingin dicapai.


“Jika beliau (Najib) merupakan kelompok yang sederhana, beliau tidak akan mengeluarkan kenyataan seperti itu kerana boleh membimbangkan rakyat,” kata Pengerusi PKR Selangor ini.


Azmin, yang juga Ahli Parlimen Gombak menambah, Najib sebagai seorang pemimpin yang demokrat sewajarnya menghormati keputusan rakyat Selangor yang telah memilih PR sebagai peneraju baru negeri itu.


Beliau bagaimanapun tidak bimbang tentang situasi ini kerana merasakan apa yang berlaku sekadar retorik dalam politik semata-mata.


Katanya, maklum balas yang diterima oleh rakyat Selangor terhadap kepimpinan PR adalah sangat positif terutamanya kini rakyat Selangor dapat merasai hasil dari khazanah negeri itu.





Sinar Harian


Photobucket

Dari Risikan - PRU Pada Disember 2012.

on



Maklumat terbaru yang dipetik dari unit risikan Majlis Tertinggi Umno-APCO menyatakan bahawa Barisan Najis hanya akan menang di lima buah negeri sekiranya pilihanraya umum ke 13 diadakan sekitar Mac hingga Jun tahun ini.


Justeru itu, bagi meningkatkan kembali sokongan terhadap mereka, sumber itu juga turut menyatakan pilihanraya umum sudah pasti akan diadakan pada bulan Disember tahun ini.


Lima negeri tersebut adalah Sarawak, Sabah, Pahang, Terengganu dan Johor.


Manakala lain-lain negeri akan menyaksikan pertarungan sengit seperti Perak, Selangor, Kedah, Negeri Sembilan dan Perlis.


Adalah dipercayai, maklumat ini adalah berdasarkan hasil kajian yang dilakukan oleh unit khas yang dilantik selain daripada maklumat risikan polis dan tentera sepanjang November hingga Disember tahun lalu.


Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dikhabarkan sudah memanggil kembali surat arahan pengosongan premis milik kerajaan seperti sekolah, balai raya dan dewan orang ramai yang dihantar akhir Disember tahun lalu.


Antara faktor yang menyebabkan pembibaran parlimen tidak diadakan pada bulan Mac seperti ramalan sesetengah pihak adalah kerana isu skandal Pusat Feedlot Kebangsaan (NFC) yang kini masih dalam siasatan pihak berkuasa terutama Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selain dari senarai calon pilihanraya yang masih belum dikemukakan kepada ibu pejabat Umno-APCO di PWTC.


Penangguhan rayuan kes fitnah liwat Anwar Ibrahim sehingga tiga bulan juga dikatakan antara faktor utama kerana pembebasan Anwar dilihat mampu mengembalikan semula keyakinan rakyat terhadap Pakatan Rakyat setelah isu pemecatan bekas Pesuruhjaya PAS Selangor, Hasan Ali kini selesai.


Najib Altantuya selaku perdana menteri rejim telah dimaklumkan perkara ini dan meminta Umno-APCO mengemukakan laporan segera kepada ibu pejabat tentang langkah-langkah yang perlu dilakukan untuk mengembalikan semula sokongan yang terus merosot di sebalik pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang sedang dalam proses pengagihan.


Negeri-negeri yang menjadi tumpuan seperti Selangor dan Perak sudah diarahkan supaya mengadakan program lebih kerap termasuk turun padang setiap dua minggu sebagai langkah susulan meningkatkan lagi tahap penerimaan rakyat terutama di kawasan bandar dan pinggir bandar yang memihak Pakatan Rakyat.


Menurut laporan itu lagi, jentera pilihanraya sudah diminta supaya bekerjasama dengan SPR bagi menambah senarai daftar pengundi termasuk memasukkan sekali nama isteri anggota penjawat awam seperti polis dan tentera sebagai pengundi pos bagi memastikan kemenangan berpihak kepada mereka.


Kelantan dan Pulau Pinang sudah dianggap gagal kerana laporan tersebut juga menyebut aliran sokongan kekal tidak berubah dengan negeri pimpinan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat dijangka memperolehi kerusi hampir sama seperti pilihanraya umum Mac 2008 lalu.


Pulau Pinang pula kekal milik Pakatan Rakyat dengan dijangka penurunan sedikit majoriti undi di beberapa kawasan parlimen "panas" seperti Bukit Gelugor, Nibong Tebal, Bukit Mertajam dan Kepala Batas.


Ketua Menteri, Lim Guan Eng dijangka tidak menghadapi masalah mempetahankan kerusi parlimen Bagan selain kekal memegang kerusi DUN Air Putih dengan sedikit penurunan majoriti tetapi masih dalam keadaan selamat.


Perak dijangka kembali kepada Pakatan Rakyat dengan mandat lebih besar berbanding pilihanraya umum Mac 2008, dengan menyaksikan pertambahan kerusi DUN daripada 31 pada empat tahun lalu kepada 37 kerusi, selain berupaya menguasai 13 kerusi parlimen daripada 23 kerusi yang terdapat di negeri tersebut.




Photobucket

PRU 13 : Johor dalam bahaya bagi BN

on





http://www.umnojb.com.my/johor.gif



Ketika BN berangan-angan ingin merampas kembali negeri –negeri yang ditadbir oleh PR , tiba - tiba seorang pensyarah universiti membayangkan bahawa Johor berada dalam keadaan bahaya bagi BN.


Johor sebenarnya bukan lagi kubu kuat UMNO selepas pilihanraya 2008 apabila dua kerusi UMNO telah ditawan oleh PAS . Dua orang professional PAS telah berjaya memenangi kerusi Sungai Abong dan Maharani.


Walaupun begitu , pilihanraya 2008 masih menyaksikan pengaruh UMNO masih kuat di kebanyakan kerusi lain. Manakala undi orang Cina dan India walaupun berubah ke PR , tapi masih kecil hanya menjangkau purata 55 % sahaja. 


Inilah yang menyebabkan UMNO masih memenangi majoriti kerusi di Johor walaupun jumlah pengundi bukan Melayu besar di kebanyakan kerusi di Johor.


Perubahan undi Cina yang tidak cukup besar ini juga menyebabkan DAP cuma mampu menawan 1 kerusi Parlimen iaitu Bakri dan 4 kerusi DUN iaitu Bentayan,Mengkibol, Skudai, Senai. MCA dan Gerakan masih mampu bertahan di Johor walaupun tsunami melanda negeri-negeri lain.


Bagi pilihanraya umum ke 13, mood pengundi Cina di Johor tidak lagi sama seperti pilihanraya 2008. Akibat rasisnya kempen UMNO dibantu oleh PERKASA dan NGO ciptaan UMNO. 


Kemarahan orang Cina terhadap UMNO ini disedari oleh PR . Oleh kerana itulah , PR melalui DAP terutamanya begitu aktif mendaftar pengundi bukan Melayu.


Naib Presiden UMNO Shafie Afdal pernah memberi amaran bahaya pertambahan pengundi bukan Melayu di Johor.


Pengundi India pula tidak banyak berubah , UMNO mendakwa pengundi India sudah kembali kepada BN. Sebenarnya , pengundi India boleh berubah kepada PR dan kepada BN bergantung kepada pendekatan parti politik ini terhadap orang India.   Maksudnya, pengundi India masih 50-50.


Hanya orang Melayu menjadi harapan UMNO di Johor . Namun begitu, terdapat perubahan orang Melayu terutama di kalangan generasi muda dan pengundi Bandar. Kemenangan PAS di Sungai Abong  dan Maharani adalah bukti orang Melayu berubah.


Purata undi Melayu kepada PR masih di antara 10 hingga 35 %. Ada kerusi  yang mencapai 35% tapi banyak kerusi masih di bawah 25%.  Malah ada yang hanya 10%.


Perubahan pengundi Cina ini boleh menjangkau 75% di kerusi ditandingi DAP dan 65 % di kerusi yang ditandingi PAS dan PKR. Maknanya, melebihi purata undi pada pilihanraya 2008 iaitu 55% .


Hakikat yang perlu ditelan oleh UMNO adalah , jika peratus undi Cina ini mencapai tahap 55% DAP sudah berjaya memperoleh 1 parlimen dan 4 DUN. Manakala PAS mendapat 2 DUN. Berapa kerusi yang diperoleh oleh PR jika undi orang Cina menjangkau sehingga lebih 60%?


Bagi kerusi DUN , UMNO dan BN cukup berada di dalam kedudukan bahaya di  19 kerusi DUN dan 8 kerusi Parlimen yang mengandungi pengundi  Melayu di bawah 50 %.   


19 daripada 56 kerusi DUN sudah cukup menjadikan PR pembangkang yang kuat. 8 daripada 26 kerusi Parlimen sudah banyak membantu PR menuju Putrajaya. 


DUN : Pengundi Melayu bawah 50%


1.    Jementah
2.    Tenang
3.    Bekok
4.    Tangkak
5.    Bentayan (DAP)
6.    Yong Peng
7.    Pengaram
8.    Layang-Layang
9.    Paloh
10. Puteri Wangsa
11. Johor Jaya
12. Stulang
13. Pangkalan Ranting
14. Skudai  (DAP)
15. Nusa Jaya
16. Bukit Batu
17. Senai (DAP)
18. Mengkibol (DAP)
19. Pekan Nanas


Parlimen : Pengundi Melayu bawah 50%


1.    Segamat
2.    Labis
3.    Bakri
4.    Tebrau
5.    Pasir Gudang
6.    Gelang Patah
7.    Kulai
8.    Kluang


Terdapat 9 kerusi DUN dan 8 kerusi parlimen mempunyai jumlah pengundi Melayu di bawah 55%. Semua kerusi ini adalah tidak selesa bagi BN , PAS menang 2 kerusi di kerusi mempunyai jumlah pengundi Melayu di bawah 55%.
  
28 kerusi DUN mempunyai pengundi Melayu di bawah 55% hanya memerlukan 1 kerusi lagi bagi membolehkan PR memerintah Johor.


DUN : Pengundi Melayu bawah 55%


1.    Buluh Kasap
2.    Pemanis
3.    Sg. Abong (PAS)
4.    Maharani (PAS)
5.    Tiram
6.    Permas
7.    Kempas
8.    Bukit Permai
9.    Mahkota


Parlimen : Pengundi Melayu bawah 55%


1.    Sekijang
2.    Ledang
3.    Batu Pahat
4.    Simpang Rengam
5.    Sembrong
6.    Johor Bahru
7.    Pulai
8.    Tanjung Piai


Terdapat 6 kerusi DUN dan 1 kerusi parlimen yang mempunyai jumlah pengundi Melayu di bawah 60 %. Walaupun agak sukar kepada PR namun tidak mustahil PR boleh merampas kerusi-kerusi ini. 


PR hanya mampu memerintah Johor  jika 34 kerusi DUN yang mempunyai pengundi Melayu di bawah 60% dapat ditawan PR. Manakala 17 kerusi parlimen pula sudah lebih daripada cukup membantu PR memerintah Malaysia.


DUN : Pengundi Melayu bawah 60%


1.    Kamelah
2.    Jorak
3.    Gambir
4.    Bukit Naning
5.    Parit Yani
6.    Sengarang


Parlimen : Pengundi Melayu bawah 60%


1.    Ayer Hitam


Berdasarkan fakta jumlah pengundi bukan Melayu yang besar inilah menyebabkan UMNO dan BN berada dalam kegelisahan menghadapi PRU 13. Presiden UMNO juga mengetahui hakikat ini, justeru itu tarikh pilihanraya juga mengambil kira mood pengundi di Johor. 


Jika silap perkiraan , UMNO bukan sahaja tidak berjaya merampas kembali negeri yang diperintah PR. Sebaliknya, kubu kuat UMNO juga bakal terlepas kepada PR.




Tulahan
Photobucket

KELANTAN BAKAL DAPAT MB BARU...?

on Jan 25, 2012




Ramai yang tak percaya dan ianya memang mengejutkan. Maka urusan seterusnya mencari calon sesuai untuk ganti MB sedia ada.

Tapi sudah ada yang berangan-angan nak jadi MB.

Kena war-warkan siapa calon MB yang bakal ganti TG Nik Aziz.

Supaya boleh dipacak gambar bakal calon MB itu diserata Negeri. Macam yang pernah dibuat pada tahun 2008 dulu.

Senang rakyat nak kenal dan mudah nak membanding beza... gitulah adanya..hahahaha


 Cerita berkaitan   Baca Kat Sini


Photobucket

Bekas Budak Tingkat 4.....Musuh Saudara Dalam UMNO bukan DAP

on




Khairy Jamaludin, Ketua Pemuda UMNO Malaysia, telah meminta DAP mengeluarkan senarai ahli-ahlinya dari kaum Melayu jika benar DAP sekarang sedang mendapat sokongan dari kaum Melayu. Khairy berkata setakat 3 orang Melayu yang menyertai DAP itu tidak melambangkan yang parti itu sudah diterima oleh orang Melayu. Saya tidak yakin kenapa penyertaan orang Melayu di akhir-akhir ini menjadi isu dari Sabah hingga ke Perlis.

Saya hanya hendak memberikan komen yang pendek terhadap cabaran Khairy ini dan saya rasa boleh memberikan jawapan kepada kenyataan Khairy itu kerana saya adalah salah seorang dari orang Melayu yang telah menyertai DAP baru-baru ini.

Untuk pengetahuan Khairy DAP tidak membuat pengasingan ahli-ahlinya mengikut bangsa dan agama. Di dalam borang permohonan menjadi ahli, tidak ada petak yang bertanyakan dari kaum apa pemohon-pemohon tersebut kerana sebagai sebuah parti yang memperjuangkan untuk semua tanpa mengira kaum dan budaya.
\
Jika Khairy benar-benar mahu tahu jumlah keahlian Melayu dalam DAP, mungkin saya boleh mencadangkan kepada DAP untuk Khairy datang ke pejabat DAP dan mengira sendiri jumlah keahlian dari kaum Melayu. Khairy boleh dibekalkan dengan semua borang-borang permohonan yang ada di dalam setor DAP dan kiralah satu persatu setiap borang permohonan dari orang Melayu itu. Selepas itu Khairy boleh mengumumkannya sendiri.

Jika Khairy melakukan pengiraan sendiri, jadi tidak akan timbul isu tentang jumlah keahlian orang Melayu lagi dan tidak payah hendak menyusahkan DAP untuk membuat pengiraan itu. DAP tidak hendak bersaing untuk menunjukkan keahlian Melayu. Hanya parti itu telah mula mendapat suntikan semangat dengan ramai penyertaan dari kaum Melayu.

Bagi saya yang lebih penting Khairy lakukan ialah untuk menjaga keahlian UMNO yang berjuta orang itu yang semuanya Melayu. Elok kita memberikan input yang nyata dan jelas yang di antara lebih dari tiga juta keahlian UMNO itu, lebih dari 1 juta dari mereka telah memangkah simbol pembangkang di dalam pilihanraya yang lalu. Tindakan mereka itu serupalah seperti meninggalkan parti juga.

Di Rembau itu sendiri Khairy perlu mengambil perhatian kerana tidak semua ahli-ahli dan pimpinan UMNO di sana memberikan sokongan kepada beliau. Pengalaman selama 40 tahun dalam UMNO itu memadai untuk saya membuat penilaian terhadap banyak bahagian UMNO di mana-mana khususnya di Negeri Sembilan.

Memang UMNO ramai orang Melayu, malahan semuanya dari kaum Melayu. tetapi kaum ini jugalah yang akan memberi masalah kepada UMNO khususnya Khairy. Kalaulah pemimpin UMNO seperti Khairy sedar, masalah UMNO bukan ditimbulkan oleh pembangkang, tetapi oleh ahli-ahlinya sendiri.

Maka Khairy elok tumpukan masa dan tenaga beliau untuk memulihkan kesatuan dalam UMNO itu sendiri.

Biarkan DAP itu melaksanakan tugasnya walaupun dengan hanya ‘segelintir’ Melayu yang mempunyai pemikiran di dalamnya. Yang sakit sekarang bukannya DAP tetapi UMNO. Yang kelam kabut sekarang bukannya PAS tetapi UMNO. Yang menyakitkan UMNO adalah oleh ahli-ahlinya sendiri bukannya PKR.

Kalau hendak terima pandangan ini terimalah. Kalau tidak terima pun ia bukannya menjadi kudis kepada Pakatan Rakyat. Itu Khairy kena faham. Musuh Khairy bukannya kami di sebelah sini tetapi mereka yang ada di bawah ketiak beliau sendiri dan juga di kalangan ‘war lords’ dalam UMNO itu sendiri.


Aspan Alias

Photobucket

Sekadar Peringatan Dan Renungan.....

on




SAHABAT SEKALIAN.. BACALAH!!! SEBARKANLAH PADA SEMUA UMAT MUHAMMAD AKHIR ZAMAN INI.. CARILAH KEBENARAN MENGENAI HAL INI.. RUJUKLAH PADA ULAMA'2.. TANYALAH PADA GURU2 MURSYID.. SESUNGGUHNYA KITA HAMBA YANG LEMAH DAN JAHIL...

PESAN BAGINDA S.A.W..SAMPAIKAN PESANAN KU WALAU SATU AYAT.

Cuba lihat kalendar untuk tahun 2012… 1 Ramadhan pada tahun 2012 jatuh pada 20 Julai iaitu hari Jumaat, (kelander aku 1 ramadhan jatuh pada 21 julai 2012) jadi 3 Ogos 2012 bersamaan 15 Ramadan juga pada hari Jumaat. Sama dengan satu hadis Nabi SAW tentang huru hara besar yang akan terjadi pada tengah malam pertengahan Ramadhan iaitu hari Jumaat 15 Ramadhan di bumi ini.

Huru hara yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur… Satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dari langit, bukan kiamat tetapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3, yang tinggal hanya 1/3 shj.

( Menurut kajian NASA, pada 21-12-2012 satu planet yg yang dikenali planet X akan melintasi bumi ) Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 itu? Adakah peristiwa itu akn berlaku pada 2012?? Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui..

Yang penting kita perbanyakkan ibadat dan berdoa agar kita termasuk dlm golongan yg dilindungi Allah, jika mati biarlah kita mati dlm Islam dan beriman.. Apa pun, peristiwa itu pasti akan berlaku mengikut hadis Nabi SAW di bawah..

Dari Nu’aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah SAW bersabda:

Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan itul…”. Kami bertanya: “Suara apakah, ya Rasulullah? ” Beliau menjawab: “Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa.

Jika kalian telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian.

Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: ” Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus “, kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa”.

MOGA KITA TERGOLONG DALAM GOLONGAN HAMBANYA YANG BERINGAT.. AMINN!!



Photobucket

Najib Buat Pusingan U

on





Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kelihatan seolah-oleh membuat pusingan U apabila berdepan tuduhan sodomi II membabitkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Apabila keputusan yang mengejutkan itu (pembebasan Anwar) diumumkan pada 9 Januari lalu, Najib bersama pemimpin Umno yang lain tenggelam dengan pujian yang datang mencurah-curah dari seluruh pelusuk dunia kerana keadilan untuk Anwar dikotakan walaupun prosiding perbicaraan menunjukkan wujud penganiayaan politik.

Najib kelihatan berbangga dengan penghakiman ini apabila beliau mendakwa bahawa keputusan ini menunjukkan transformasi yang diperkenalkan kini membuahkan hasil.

Dalam wawancara dengan Wall Street Journal pada 13 Januari lalu, Najib memberitahu pewawancara James Hookway bahawa penghakiman ini “membuktikan kesungguhan kerajaan dalam menjalankan proses reformasi.”

Kata Najib, beliau serius tentang reformasi politik, sehingga ke tahap beliau sanggup menanggung risiko hilang kuasa pada pilihan raya umum akan datang.
Najib melahirkan perasaan lega bahawa isu Anwar sudah selesai dan negara boleh menangani isu-isu serius yang lain seperti ekonomi.

“Apa yang penting sekarang kita bergerak menuju ke hadapan,” katanya.
Tidak dapat dinafikan bahawa dari wawancara ini Najib mengambil manfaat dari berakhirnya perbicaraan ini sebagai perkembangan yang positif yang boleh melonjakkan agenda reformasinya.

Malahan, beliau memberitahu Hookway bahawa melalui perubahan-perubahan ini, beliau berharap dapat membuka lembaran baru dengan Amerika Syarikat sebagai “rakan mempromosi politik demokrasi dan perdagangan bebas merintasi Asia dan negara-negara Islam di Timur Tengah.”

Pusingan U rosakkan Najib 

Dengan kata-kata Najib ini yang masih terngiang-ngiang di telinga, adalah sesuatu yang memeranjatkan apabila Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail memfailkan permohonan rayuan pada 20 Januari lalu.
Lebih memeranjatkan apabila Najib menafikan sekeras-kerasnya bahawa beliau terlibat dengan permohonan rayuan ini pada keesokan harinya.

Akhbar New Straits Times dilaporkan memetik Najib sebagai berkata, bahawa rayuan ini adalah urusan di antara pihak pengadu dengan Peguam Negara dan tidak ada kena mengena dengan kerajaannya dan Barisan Nasional (BN).

Berdasarkan rasional Najib ini, keputusan hakim Dato’ Mohamad Zabidin Mohd Diah untuk melepas dan membebaskan Anwar, memberi gambaran seolah-olah penglibatan Najib, BN dan kerajaannya agak sukar untuk dipercayai.

Makanya atas asas apakah dakwaan Najib bahawa keputusan hakim itu adalah bukti wujud reformasi politik yang meluas yang didakwa Najib bahawa beliau telah melaksanakannya di negara ini?
Tidakkah jelas bila Najib mendakwa bahawa penghakiman itu bermakna beliau telah melakukan perubahan dan memberitahu dunia bahawa sebenarnya beliau tidak mempunyai kuasa ke atas proses penyiasatan dan kehakiman?

Najib juga menyedari bahawa adalah suatu kesalahan untuk mengawal institusi kehakiman untuk tujuan politik secara tidak sah dan beliau juga bersetuju untuk menghentikan sebarang campur tangan sebagai langkah ke arah memulihkan sistem demokrasi dan peraturan undang-undang.

Anwar dianiaya 



Malahan seluruh dunia tahu perbicaraan ini merupakan suatu bentuk penganiayaan sejak dari hari pertama lagi yang terpaksa diharungi dengan pahit oleh Anwar selama tiga setengah tahun.

Ini dilakukan apabila Anwar ditangkap dan kemudiannya didakwa tanpa bukti yang kukuh, selain dari dakwaan pengadu yang dilihat tidak jujur. Jika tidak, kenapa seluruh dunia terperanjat dengan penghakiman itu?

Apabila pihak polis bertindak tidak adil dan pihak pendakwaraya serta hakim bertindak di luar batas kelaziman, maka tidakkah semua pihak menjangkakan bahawa Anwar akan dihukum, berbanding dengan keputusan yang memeranjatkan ini?

Kini tibalah masanya Najib dan rakan-rakannya keluar dari kepompong pemikiran yang salah yang menganggap rakyat tidak tahu semua ini.

Ini adalah untuk kebaikan mereka sendiri supaya tidak salah anggap tentang wujudnya kesedaran tentang kebenaran dalam era Internet yang memboleh maklumat diperolehi secara pantas.

Jika apa-apa mesej yang boleh perolehi dari tindakan terbaru ini (membuat permohonan rayuan terhadap pembebasan Anwar) ialah rayuan ini membuktikan bahawa dalam banyak insiden dan peristiwa kata-kata Najib tidak boleh dipercayai.

Sekali lagi, ini menunjukkan bahawa reformasi politiknya tidak lebih dari satu ilusi dan bukannya realiti.

Memancing di air keruh



Mari kita lihat gelagat Peguam Negara, bagi saya beliau cuba memancing di air yang keruh dengan memfailkan permohonan rayuan.  Biar saya terangkan.

Pada hari kamar Peguam Negara memfailkan permohonan rayuan pada 20 Januari, agensi berita nasional Bernama menggeluarkan buletin berita pada jam 7.36 malam.
Bernama memetik kenyataan yang tidak diketahui nama pegawai berkenaan dari pejabat Peguam Negara sebagai berkata, di bawah Akta

Mahkamah Kehakiman 1964 hakim perbicaraan dikehendaki menyediakan penghakiman bertulis untuk membolehkan, sama ada pihak pendakwaraya atau pihak pembelaan untuk memfailkan notis rayuan dalam masa 14 hari.”

Menurut Bernama, pegawai berkenaan menyatakan bahawa “selepas membaca laporan penghakiman bertulis, mereka akan membuat keputusan sama ada untuk memfailkan petisyen rayuan.”
Bagaimanapun, dua jam kemudian, buletin berita Bernama yang dikeluarkan pada jam 9.51 malam melaporkan kamar Peguam Negara membuat kenyataan yang berbeza, Bernama melaporkan.”

Bukti undang-undang



“Pejabat Peguam Negara berkata hari ini bahawa keputusan untuk memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi untuk melepas dan membebaskan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah berdasarkan bukti undang-undang.”

Kata kenyataan itu, dalam membuat keputusan ini, Jabatan bertindak semata-mata berdasarkan bukti menurut undang-undang, tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak ataupun emosi.

Bernama seterusnya memetik kenyataan Kamar Peguam Negara sebagai berkata:

“Keputusan untuk memfailkan notis rayuan akan membolehkan Jabatan ini mendapatkan laporan penuh penghakiman bertulis dari hakim berkenaan dan rekod prosiding dari Mahkamah Tinggi.

“Dan keputusan ini juga adalah sejajar dengan hasrat kami untuk memberi penghargaan terhadap fakta dan hujah yang dikemukakan hakim berkenaan bagi membuat penghakiman itu.”

Adalah jelas pihak kamar Peguam Negara menyedari akan kesilapan dari kenyataan pertama yang menyebut bahawa keputusannya untuk membuat rayuan adalah bergantung kepada kandungan penghakiman bertulis, tanpa menyebut “fakta dan undang-undang” sebagai asasnya. Kenyataan kedua dibuat bagi membetulkan kesilapan dan kekurangan kenyataan yang pertama.

Begitu pun, kenyataan sampingan yang menambah “fakta dan undang-undang” sebagai rasional untuk rayuan, pejabat Peguam Negara menegaskan bahawa apa yang membuat pihaknya memfailkan notis rayuan ialah agar pihaknya mempunyai peluang untuk meneliti laporan penghakiman bertulis.

Inilah yang cuba ditonjolkan untuk memberi gambaran bahawa Peguam Negara akan menunggu laporan penghakiman bertulis sebelum akhirnya membuat keputusan untuk membuat permohonan rayuan.
Ini menimbulkan persoalan: perlukah kamar Peguam Negara mempunyai pendiriannya sendiri, sebagai pihak yang mengambil inisiatif untuk mendakwa dan bersusah payah untuk meneruskan pendakwaan?
Pejabat Peguam Negara seharusnya merupakan pihak yang paling mengetahui berbanding orang lain di atas kekuatan dan kelemahan bukti-buktinya.

Makanya tidak ada sebab kenapa pihaknya tidak boleh membuat keputusan sama ada, penghakiman itu adil atau tidak adil tanpa laporan penuh penghakiman bertulis kecuali tentunya pihaknya menantikan peluang untuk mengambil kesempatan dari kelemahan-kelemahan teknikal dalam penghakiman bertulis itu.

Kelemahan kes pendakwaan 

Hakim menjelaskan bahawa keputusannya membebaskan Anwar adalah kerana terdapat bukti pemalsuan terhadap bukti utama perbicaraan – DNA.

Beliau menjustifasikan kenyataannya dengan menyatakan bahawa secara saintifik adalah mustahil untuk air mani boleh hidup lebih dari 100 jam bagi mengenal pasti DNA di bawah suhu tropikal seperti dalam kes Anwar.  Perkara ini disebut oleh pakar DNA dari Australia, Dr Brian McDonald.

Adakah Peguam Negara bersetuju atau tidak dengan pandangan ini? Jika jawapannya negatif, bolehkah beliau menamakan satu pihak yang mempunyai autoriti untuk menyokong pandangannya? Jika jawapannya positif, bolehkah beliau memberitahu kita kenapa beliau membuat rayuan?

Dan apa “fakta dan undang-undang” yang dikatakannya apabila bukti DNA telah didedahkan sebagai palsu?
Tidakkah ini jelas menunjukkan bahawa dengan memfailkan notis rayuan, Peguam Negara mengekalkan haknya dengan harapan kemudian nanti dapat menemui kelemahan-kelemahan teknikal dalam penghakiman bertulis itu bagi tujuan menolak penghakiman itu?

Sebab itu, Peguam Negara menekankan bahawa dokumen-dokumen ini sangat penting kepadanya untuk membuat keputusan nanti.

Dengan bersikap demikan, layakkah seseorang yang cuba menafikan tertegaknya keadilan menjadi ketua penasihat kepada Yang DiPertuan Agong dan anggota kabinet, yang telah bersumpah untuk menjunjung Perlembagaan?

Atau tingkah laku beliau ini lebih mencerminkan sebagai seseorang yang taat mengikut arahan untuk meneruskan kerja-kerja menghapuskan pencabar utama musuh politik tuannya?
Jawapannya terdapat dalam bukti yang tidak perlu dijelaskan lagi dari prosiding mahkamah dan tindakan terbaru untuk membuat rayuan terhadap pembebasan Anwar.

Satu tragedi buat Umno

Peristiwa ini merupakan satu tragedi buat Najib dan Umno kerana bila mana peluang mula terbuka untuk Najib membuat beberapa perubahan dan transformasi dengan keputusan hakim itu, pintu itu cepat-cepat ditutup semula dengan rayuan ini.

Lebih buruk lagi, ini membuktikan Umno memang tidak boleh berubah.

Peristiwa ini bakal memusnahkan Umno akhirnya apatah lagi muncul ditengah-tengah kuasa rakyat yang bangkit menentang regim yang korup.

Gelombang perubahan yang telah mentransformasi negara-negara di Afrika Utara dan Timur Tengah yang mula melanda di rantau ini, kini telah tiba di pesisiran pantai negara ini.



FMT

Photobucket

Khazanah sold Proton for no profits?

on



I found it odd the statement from Khazanah Nasional Bhd that it didn’t make profit from its sale of Proton Holdings Bhd’s shares to DRB-Hicom Bhd. If no profits were made, why sell the shares?

Secondly, Khazanah’s statement can be construed as an admission that it was given a fait accompli – take this price and don’t ask any questions. In Malaysia, only one person can do that – the man who can walk on water – Dr Mahathir Mohamad.

I hope I can throw more light on the sale of Proton shares to DRB-Hicom. Were there any other bids besides DRB-Hicom presented to Khazanah?
Is Khazanah brave enough to publish the identity of all the bidders?
If it has the courage to do so, we shall not be surprised if the bidders were the Tengku Mahalil-Arumugam group, DRB-Hicom and Nazmi and company. And they all have only one master – Mahathir.
We all know Mahathir’s end-game.

He wants to be the Malaysian “King” Croesus. Croesus was a legendary king in a country known as Lydia in Asia Minor.
He was fabulously rich. It was said that gold from the mines and sands filled up his coffers.
Allow me to re-tell a short story about King Croesus in my own style.
I hope he (Mahathir) will suffer the same fate as the original King Croesus.

Empire destroyed

When the Greek law-giver Solon came to Lydia, Croesus displayed all his wealth and asked Solon to name three individuals whom Solon regarded as the happiest.
Solon named three unknown persons and Croesus was expectedly angered and asked why he, with all his wealth, was not included in the three.

Solon answered: how Croesus can be included as Croesus does not know what God has in store for him?
Shortly after the incident, Croesus consulted the Oracle of Delphi just as the Persian King Cirrus was embarking on his empire-building mission.

The oracle told Croesus that if he goes to war with Cirrus, he will cause the destruction of an empire.
Croesus went to war and was defeated by Cirrus. The empire that was foretold was his own!

Mahathir’s plutocracy

I recall hearing a remark that Khazanah at one time was supposed to be the golden handshake to Mahathir. That was the reason why almost all the equity in big companies is concentrated in Khazanah’s hands.
They were to be divested to private companies in line with the much exalted public-private sector partnership.
It should be called collusion between the political elite and the business elite. You get therefore a plutocracy.
If Mahathir cannot get Khazanah directly, he gets it indirectly through his business associates.
Mahathir is manipulating the business world.

Here’s more. Last year, Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) has been asked to assist MMC Corp Bhd to conduct due diligence on the national railway company.
The due diligence is important for MMC to decide if it wants to privatise KTMB.

MMC takeover of KTMB

MMC plans to pump in some RM1 billion into KTMB and take over its operations. And KTMB was asked to assist MMC. What exactly does “assist them” mean?
KTMB, on its part, said that it has not received any instructions from the government to put the matter on hold. In other words, it’s an ongoing process. When will the takeover take place?

The answer: when Mahathir paves the way for MMC to take over.

How can MMC recoup the huge investments or finance it? The answer: the double-track project from Gemas to Johor Baru.
Remember it has been delayed for 10 years. It will take off when MMC takes over KTMB.
Then they will go to the government and say since they are the end-user for that facility, we can build it ourselves.
Maybe we team up with the Chinese to give face to China.

Chet Det economics

So how do you describe our economic system since the time of Mahathir?
The smorgasbord of acronyms – ETP, PDP, NKEA, EPP – all mean nothing.
So what do we have? A capitalist development state like Japan? Malay mysticism mixed with market economics?

Can it be a slow-motion version of Soviet-style economics, where the elite grabbed productive public assets for private gain?
It looks that way: since Mahathir and Najib Tun Razak talk about welfare all the time, our economy should be called “robber baron socialism”.

But I prefer to call it a new model – the Che Det Consensus.

It’s an economy built around practical, problem-solving and technologically innovating model.
Except that it is “practical” only for the business and political elite.
It solves the problem for the robber barons, masking them under the guise of technological innovativeness.
Hence you have the fashionable phrase of unlocking value, releasing potential… ad nauseam.

Mohd Ariff Sabri Aziz
The writer is a former Umno state assemblyman who has now joined the DAP, and is a FMT columnist.



Photobucket

Pemimpin Umno-BN sarat dengan skandal rasuah!

on

http://dupahang.files.wordpress.com/2011/03/umno-rasuah.jpg



Sejak 50 tahun Umno-BN menerajui negara, parti nasionalis itu yang bergabung dengan MCA,MIC dan Gerakan serta beberapa parti kecil lain termasuk di Sabah dan Sarawak tidak sunyi dari terpalit dengan skandal rasuah.

Ramai pemimpinnya dituduh dan didakwa atas kesalahan rasuah, ada yang telah dikenakan tindakan, tidak kurang yang terlepas bebas meskipun wang negara 'punah' dikerjakannya.

Penulis sempat merekodkan beberapa jenis skandal dan dakwaan yang pernah dihadapkan kepada pemimpin Umno oleh pelbagai latar masyarakat untuk tatapan pembaca menjelang Pilihan Raya Umum ke-13..

Berikut adalah senarai beberapa nama pemimpin dan jenis skandal
penyelewengan yang pernah dilakukan :

1) Skandal rasuah Bekas Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Dr 
Mohd Khir Toyo : 

Tuduhan : Khir, 45, didakwa mendapatkan untuk diri dan isterinya, Zahrah Kechik, 45, dua lot tanah dan sebuah rumah di No. 8 & 10, Jalan Suasa 7/1L, daripada pengarah Ditamas Sdn Bhd, Shamsuddin Hayroni pada harga RM3.5 juta sedangkan ia
dibeli oleh Ditmas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Perbuatan itu didakwa dilakukan dalam keadaan Khir mengetahui bahawa Shamsuddin mempunyai hubungan dengan tugas rasminya sebagai Menteri Besar Selangor pada ketika itu.

Dr Mohamad Khir, yang juga ADUN Sungai Panjang, didakwa melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, di Shah Alam, pada 29 Mei 2007.

Hukuman : Pada 23 Disember, Mahkamah menjatuhkan hukuman 12 bulan penjara berkuatkuasa serta-merta dan memerintahkan harta terbabit dilucut hak kepada kerajaan Malaysia


2) Skandal komisen Kapal Selam membabitkan Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak ketika menjadi Menteri Pertahanan, dengan Abdul Razak Baginda - Skandal Scorpene RM500 juta komisen

Dakwaan : -Transaksi pembelian kapal selam Scorpene buatan Perancis itu oleh Malaysia dikatakan dicemari dengan penyelewengan melibatkan komisyen hampir RM500 juta kepada syarikat Perimekar Sdn Bhd.Ia juga dikatakan ada kaitan dengan
pembunuhan ngeri model Mongolia, Altantuya Shaaribu.

-Rundingan itu membabitkan pembelian sebuah Agosta dan dua kapal selam Scorpene kepada kerajaan Malaysia melalui satu kontrak bernilai RM4.3 bilion (1 bilion euro) yang dimeterai pada 2002 dengan DCNS, yang dahulunya dikenali sebagai DCN,
sebuah syarikat membuat kapal yang bekerjasama dengan syarikat pembuat kapal perang Sepanyol, Thal├Ęs.

Hukuman : Tiada pendakwaan dalam kes ini.

3) Skandal PKFZ - Membabitkan bekas Menteri Pengangkutan, Dr Ling Liong Sik yang juga bekas Presiden MCA.

Tuduhan : Pada 9 Julai 2010, Dr Ling didakwa atas satu tuduhan utama dan satu tuduhan pilihan menipu kerajaan Malaysia dengan mengelirukan Jemaah Menteri untuk memberikan persetujuan terhadap pembelian tanah di Pulau Indah.

Beliau didakwa melakukan kedua-dua perbuatan itu antara 25 Sept 2002 dan 6 Nov 2002 di Tingkat 4, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra di Putrajaya.

Mengikut pertuduhan utama, Dr Ling didakwa menipu Kabinet untuk mempersetujui pembelian tanah mengikut terma-terma yang dipersetujui antara Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) dan Lembaga Pelabuhan Klang (LPK).

Skandal PKFZ melibatkan banyak pihak seperti KDSB, LPK lain-lain disebabkan wujud penyelewengan sehingga kosnya melambung RM4.6 bilion.

Hukuman : Masih dibicarakan


4) Skandal-skandal Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Pehin, Abdul 
Taib Mahmud dan keluarga :

Dakwaan : Dakwaan Taib Mahmud memiliki empayar perniagaan bernilai RM3 billion

-Adik beradik Tan Sri Abdul Taib Mahmud dan anak-anaknya akan memegang kepentingan 50 peratus sebanyak RM250 juta bersamaan USD80 juta

-Tiga pengadu itu – John Brian Anthony, Ting Cek Ming dan Kung Chin Chin menggesa suruhanjaya itu menyiasat ‘empayar’ perniagaan Taib dan keluarganya yang didakwa bernilai ‘lebih RM3 bilion’ berdasarkan apa yang dilaporkan di blog sarawakreport.org termasuklah termasuk memiliki hotel mewah di Australia dan hartanah komersial di tapak utama di Kanada melalui cara yang disangsikan.

-Pembabitan keluarga Taib dalam konglomerat terbesar negeri itu Cahaya Mata Sarawak.

-Taib telah dikaitkan dalam skandal membabitkan sogokan RM32 juta yang dibayar oleh firma-firma perkapalan Jepun yang mengangkut balak dari negeri tersebut susulan daripada laporan daripada akhbar The Japan Times Online.

-Dan antara yang terkini adalah pendedahan Sarawak Post yang mendakwa Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Taib Mahmud memperuntukkan RM1.8 Bilion kepada “orang yang tidak dikenali” pada tahun 2009.

Hukuman : Tiada pendakwaan.


5) Skandal Pusat Fidlot Negara (NFC) membabitkan Ketua Wanita 

Umno, Dato' Seri Shahrizat Abdul Jalil berjumlah RM250 juta.

Dakwaan : Menggunakan dana melalui NFC membeli satu unit kondominium mewah di Bangsar dengan bayaran berjumlah RM9.8 juta dan di Singapura bernilai kira-kira RM10 juta.

-Untung RM600,000 melalui simpanan tetap (Fix Deposit)

-Pegangan saham yang dimiliki ahli keluarganya termasuk suami, Dato' Dr Mohammad Salleh Ismail (249,999 unit); anaknya, Wan Shahinur Izran Mohammad Salleh (250,000 unit) dan Wan Shahinur Izmir Mohammad Salleh (1 Unit) dalam NFC.

- Pada 6 Mei 2009, NFC memindahkan RM116 juta daripada pinjaman ini ke dalam akaun deposit tetap milik NFC di Public Bank Berhad.

- Sebanyak RM827,579 diguna untuk melancong ke luar negara pada tahun 2009 menggunakan NFC.

-Suaminya, Dr Mohammad Salleh pula dikaitkan dengan dakwaan rasuah pihak berkuasa melalui orang tengah, Dato' Shamsulbaharin.

Hukuman : Sedang dalam siasatan SPRM


6) Skandal bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Md 
Taib :

Dakwaan : Pemilikan harta melampau. Tidak dapat dinafikan bahawa harta Muhammad Taib yang melampau bukan daripada gaji dan elaun sebagai Menteri Besar.

-Dari kes beliau PP vs Tan Sri Muhammad Muhd Taid (Criminal Trial 45-28-98) yang diadili oleh Hakim Abdul Wahab Patail menyebut bahawa nilaian harta yang diisytihar Muhammad Taib ialah RM 30,831,306.15. Ini adalah harta yang dimaklumkan dalam
kenyataan bersumpah beliau.

-Harta pegangan beliau melebihi 74,500,000.00 juta ringgit tidak termasuk tanah dan pegangan saham beliau.
-Muhammad Taib pernah ditahan di Australia kerana gagal mengistiharkan pegangan tunai melebihi 1,000,000.00 wang campuran mata wang asing.

7) Skandal penggunaan wang zakat membabitkan, Menteri Di 
Jabatan Perdana Menteri, Dato' Seri Jamil Khir Baharom, menteri 
yang menjaga hal ehwal agama Islam.

Dakwaan : Bukti pertama pendedahan mengenai dokumen membabitkan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) termasuk baucer bayaran bertarikh 29 April 2010 sebanyak RM32,150.00.

- Bukti kedua merupakan surat Ketua Audit Negara, Tan Sri Dato’ Setia Ambrin Buang kepada Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Negara, Dato' Seri Azmi Khalid yang mengesahkan RM63,650 wang zakat digunakan bagi membayar kos guaman MAIWP.

Jumlah merangkumi bayaran pertama sebanyak RM31,500 pada 9 Februari 2010 dan RM32,150yang tercatat di dalam baucer tersebut.

Bukti dalam dokumen itu termasuk tandatangan dari Setiausaha MAIWP, Datuk Che Mat Che Ali yang meluluskan wang zakat itu untuk dibayar kepada syarikat guaman Zainul Rijal Talha dan Amir bertarikh 28 Januari 2010.

Jamil, Che Mat dan Ketua Pendakwa Syarie Wilayah Persekutuan Shamsuddin Hussain melantik syarikat itu bagi mewakili mereka dalam kes tuntutan qazaf bertujuan menghalang kes melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dibicarakan di Mahkamah Syariah

Hukuman : Tiada pendakwaan.


8) - Skandal membabitkan Setiausaha Politik bekas Menteri 
Kewangan II, Hasbie Satar (Tan Sri Mohammed Nor Yakcop) yang 
kini menjadi Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Setiausaha Politiknya, Hasbie Satar ditahan SPRM, di pangsapurinya di Teluk Air Tawar, Pulau Pinang, bersama penemuan wang tunai yang diikat mengikut nilai RM5, RM10, RM50 dan RM100 berjumlah kira-kira RM2 juta. Beliau dituduh mengikut
Seksyen 4(1), Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pembiayaan Keganasan 2001.


9) - Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato' Seri Utama Haji 
Mohamad Bin Haji Hassan dikaitkan dakwaan mengirimkan wang 
secara haram ke luar Negara membabitkan RM10 juta ke London 
pada tahun 2008. 

10) - Ketua Menteri Melaka, Tan Sri Mohd Ali Rustam dikenakan 
tindakan disiplin oleh Lembaga Disiplin Umno berikutan rasuah 
wang dalam Pemilihan Umno.


Turut dituduh ialah Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin namun Khairy hanya diberikan amaran sahaja.Sementara siasatan mengenai dakwaan Ali Rustam mengamalkan
politik wang bagi bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno dalam pemilihan parti tahun 2010 telah ditutup SPRM.


Paling besar, pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohammad banyak mencatatkan dakwaan kronisme dan rasuah.Berikut senarai yang sempat dicatatkan penulis :


Skandal-skandal bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir MohammadMahathir menjadi Perdana Menteri paling lama dalam sejarah Malaysia selama 22 tahun.

- RM1.8 billion di mana Mahathir sendiri yang meluluskan sendiri (bail-out) untuk syarikat Mirzan Mahathir, Konsortium Perkapalan Berhad/Diperdana. Membelanjakan RM836juta untuk membeli 11 kapal tangki dari KPB.

- Pengambil-alihan syarikat perkapalan MISC (Malaysia International Shipping Corp.) pada Nov 1998 (62% ekuiti).

- Untuk menyelamatkan DRB-Hicom (Proton) melibatkan perbelanjaan RM999.4 juta (27% ekuiti).

- Berkali-kali digunakan (RM4 bilion) untuk menyelamatkan BBMB yang hampir bangkrap kerana hutang lapuk tidak berbayar tokoh-tokoh korporat.

- Membeli Boeing 747 dari Pratt & Whitney pada Julai 1985, untuk disewakan kepada MAS dan menyelamatkan MAS daripada berhutang dengan Rolls-Royce.

- Dipaksa membeli Menara Dayabumi pada Mac 1988 dengan harga 2 kali ganda dari harga pasaran dan dijadikan ibu pejabatnya sebelum berpindah ke Menara Berkembar Petronas.
40% ekuiti Putrajaya Holdings untuk bina bandar Putrajaya dan projek MSC bernilai RM19 bilion.

- Menteri Umno melakukan rasuah, disiasat BPR, cukup bukti tapi pendakwaan disisihkan. Dato' Seri Rafidah Aziz melakukan 5 kesalahan mengagihkan saham-saham kepada menantunya Fazrin Anwar.

- Mahathir telah menghalang pendakwaan ke atas Rafidah di mahkamah, Menurut laporan Jabatan Peguam Negara 14 Mac 1995, terdapat kes prima facie Rafidah telah melakukan rasuah.

Perbuatan Mahathir menghalang proses undang-undang dijalankan dianggap sebagai satu kesalahan jenayah.

- Mengamalkan kronisme dan nepotisme secara berleluasa dan berterusan dalam pemerintahan BN. Siapa kroni Mahathir : Ananda Krishnan (Binariang), William Chin (Lion Group), Hanif Omar (Genting), Francis Yeoh (YTL), Jefrey Chia (Sunway Group), Lim Kim Yew (Mines Resort), Vincent Tan (Berjaya, Sport Toto, Raleigh Bhd), Halim Saad (Renong, Faber Group, Park May, CAHB, UEM, Ho Hup), Tajuddin Ramli (MAS, TRI, Celcom), Wan Azmi Wan Hamzah (Land & General Bhd, Amway, RJ Reynolds), Mohamad Anwar
Senawi (Landmarks Bhd), Abu Zahid (Perwaja, Maju), AP Arumugam, Lim Kok Wing, Hj Basir Ismail, Nordin Sopiee, Tengku Adnan, Shamsudin Abu Hassan, Ting Pek Khing (Ekran - Bakun), Eric Chia (Perwaja), Tan Sri Tiong (MEC), Dato’ Soh Chee Wen, Kadir Jasin (NSTP, MRCB, TV3, Malakof) dengan saham bernilai RM1.5 bilion. Ahmad Razali (Pengerusi Tabung Haji) ipar Mahathir. Anak-anak Mahathir mempunyai 218 buah syarikat sendirian berhad: Mokhzani (Pantai Holding Bhd, KL City Corp, THB, Tongkah
Holding)(Tongkah Medivest Bhd dianugerahkan projek penswastaan ‘hospital support services’), Mirzan (KPB, Artwright Holding Bhd, Capetronic, Dataprep, Diperdana, KIG, Lion Corp, Transmile, Worldwide, Mamee-Double Decker, Sunway Building) dan
Mukhriz (Ajiya Bhd, Reliance Pacific Bhd).

-Renong Group diberi keuntungan secara mudah/percuma bila dianugerahkan tanah seluas 27,000 ekar di Gelang Patah, Johor. Harga jual tanah tersebut RM1.00/kaki persegi. Bila projek Link Kedua siap tanah itu dijual semula kepada kerajaan Umno dengan nilai RM10/kaki persegi. 

- Tan Sri Eric Chia yang menyebabkan kerugian Perwaja sebanyak 
RM2.985 bilion yang ada melibatkan kelulusan dan kepentingan Mahathir. 

- Daim Zainuddin menerima ratusan juta ringgit hasil agihan saham Resort World sepertimana laporan polis oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim pada Julai 99. 

-Anwar melaporkan Daim melarikan sejumlah RM700 juta ke luar negara. Laporan polis DSAI yang mendedahkan 3 surat dari tiga tokoh korporat (Tajuddin, Wan Azmi, Halim Saad) membuktikan Daim terlibat dalam rasuah berbentuk wang dan saham.


Maklumat Asal


Photobucket

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List