Antara Kisah Wanita "Cun" Ini - Faekah Husin.

on Sep 3, 2010

Sebelum & Selepas 
Masuk Politik


   


Selepas 20 tahun menjadi peguam, Faekah Husin terpaksa melepaskan pegangan dalam firma guamannya Faekah & Chong setelah dilantik sebagai setiausaha politikMenteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Katanya, beliau terpaksa berbuat demikian kerana Abdul Khalid Ibrahim mahu pegawainya bebas daripada sebarang konflik kepentingan.
Faekah juga berkata, beliau tidak pernah menimbulkan soal gaji dalam menjalankan tugasnya. Malah, selepas beberapa bulan bekerja, Faekah berkata beliau tidak memperdulikan bayaran gaji yang patut diterima sebagai pegawai kerajaan gred Jawatan Utama Sektor Awam (Jusa) C.

"Saya masih ada simpanan tunai dan beberapa buah rumah yang boleh dijual," katanya yang menganggap tugasnya dalam pentadbiran Selangor sebagai satu "khidmat masyarakat."

Katanya, pandangan itu juga dikongsi oleh Abdul Khalid yang mampu meraih pendapatan sehingga RM1.5 juta setahun sekiranya masih bergiat dalam sektor korporat.
Singkir pegawai kerajaan

Menurutnya lagi, cabaran utama yang dihadapinya dalam menjalankan tugas seharian ialah mengubah tanggapan, bukan saja di kalangan masyarakat dan anggota parti, malah di kalangan warga pentadbiran Selangor.

Katanya, kerajaan Pakatan Rakyat tidak bertindak sewenang-wenangnya dalam menyingkirkan para pegawai yang tidak menyokong aspirasi politik mereka.
"Tugas saya ialah menarik mereka kepada kita. Dalam pertemuan saya yang pertama dengan kakitangan di sini, saya beritahu mereka (bahawa) kalau bukan kerana sokongan mereka, kita tidak akan berjaya tubuhkan kerajaan.

Tambahnya lagi, beliau juga perlu mengubah persepsi di kalangan anggota parti bahawa pegawai kerajaan negeri akan menjalankan sabotaj ke atas dasar-dasar yang ingin dijalankan mereka.

"Tapi sekarang saya juga seorang pegawai kerajaan, Macam mana anda boleh kata saya ingin sabotaj parti?," soalnya.

Beliau mengakui terdapat beberapa individu yang mahu menimbulkan masalah, namun tuduhan tersebut tidak boleh dilemparkan kepada kesemua pegawai kerajaan negeri.
Amalan berbeza
Tambahnya, dalam menjalankan usaha tersebut, kaedah penyampaian kepada rakyat perlu berbeza daripada amalan BN sebelum ini.
Beliau memberi contoh, antara amalan BN ialah menggunakan isu pemberian geran tanah sebagai medium tawar-menawar dengan para pengundi menjelang pilihan raya.

"(Sebaliknya) kita akan beri dahulu. Kalau mereka undi kita, alhamdulillah. Kalau mereka tidak undi pun, mereka masih dapat tanah itu," katanya lagi.

Faekah turut mengakui wujudnya keresahan di kalangan pengusaha bumiputera yang tidak lagi mendapat projek-projek selepas Pakatan Rakyat mengambil alih.

"Apabila pentadbiran (didakwa) tidak adil, maka wujudlah perasaan tidak puas hati antara mereka. Makin lama (perasaan ini) makin tebal. Sama ada ia dimainkan oleh ahli politik yang jumud ini (atau tidak), bunga-bunganya kita sudah nampak," katanya lagi.
Tambahnya, keadaan itu boleh dilihat melalui kemunculan NGO pro-Melayu seperti Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) dan melalui pandangan daripada Dewan Perniagaan Melayu Malaysia Selangor (DPMMS).

Ditanya sekiranya NGO berkenaan mempunyai alasan yang wajar dalam menyuarakan rungutan mereka, Faekah berkata perkara berkenaan tidak dapat dikenalpasti memandangkan kumpulan berkenaan enggan mengadakan perbincangan dengan kerajaan negeri.
Tolak jemputan

Tambahnya, isu melibatkan kontraktor kelas F juga tidak timbul kerana projek berkenaan disalurkan melalui Kementerian Kewangan.

"Kita hubungi (DPMMS), kita hantar surat untuk meminta mereka ambil bahagian dalam Pelan Pembangunan Selangor dan juga dalam sesi dialog bajet. Tapi mereka tolak jemputan itu tanpa apa-apa sebab. Kemudian di depan sultan pula dalam satu majlis berbuka (Tan Sri Rozali, pengerusi DPMMS) kata Melayu dipinggirkan (di Selangor).

"Kita panggil untuk perbincangan untuk kenalpasti apakah masalah mereka. Kalau mereka hendak bandingkan dulu dengan sekarang, dulu ada unsur-unsur favouritism. Kebanyakan daripada (syarikat tersebut) ada kaitan politik dan disokong kerajaan.

"Sekarang kita ketepikan amalan ini, tapi kita tidak ketepikan kumpulan tersebut. Ada syarikat yang 100 peratus bumiputera, apabila kita tolak permohonan mereka, mereka kata 'ini sebab kerajaan negeri hendak balas dendam.' Tetapi ada yang kita terima," katanya lagi.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List