Gara-gara salah ubat

on Oct 31, 2010

KUANG – Gara-gara tersalah makan ubat, ibu lima anak kini tergolong dalam kategori golongan orang kurang upaya (OKU) selepas kehilangan kaki kiri dan jari kedua-dua belah tangan. 

Sharifah Kisut, 52 mendakwa, semuanya berlaku Jun tahun lalu setelah memakan ubat gastrik diberi sebuah klinik kesihatan selepas mendapatkan rawatan akibat sakit perut, walhal mengakui tidak pernah mengalami menyaki tersebut sepanjang hayatnya. 

“Saya dirawat seorang pembantu perubatan dan memberikan saya ubat gastrik dan sakit perut. 

“Mulanya saya sangsi sebab saya syak sakit perut ini berpunca daripada batu karang yang saya hadapi, tetapi pihak klinik bertegas dan menyuruh saya makan ubat yang diberikan. 

“Sebaik pulang saya terus makan ubat tersebut dengan harapan akan sembuh tetapi perkara sebaliknya berlaku," katanya ketika ditemui Sinar Harian di rumahnya di Kampung Gombak dekat sini. 

Sharifah berkata, dia terpaksa dikejarkan ke hospital dan dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) selama dua minggu selepas pengsan di rumahnya akibat pening memakan ubat tersebut 

“Di hospital saya diberikan ubat tertentu, saya tidak pasti jenisnya tetapi keadaan bertambah teruk apabila apabila seluruh badan saya jadi kehitaman dan berlendir,” katanya 

Difahamkan Sharifah turut mempunyai penyakit kencing manis dan buah pinggang 

Keadaannya berlarutan selama lima bulan menyebabkan kaki kirinya semakin membengkak dan busuk menyebabkan ianya terpaksa dipotong hingga ke paras peha kerana khuatir ianya akan merebak dan merosakkan organ penting seperti jantung. 

“Selepas itu dua jari tangan kanan saya juga terpaksa menerima nasib yang sama terpaksa dipotong kerana sudah membengkak manakala dua jari tangan kirinya mereput dan terputus begitu sahaja,” katanya 

Sejak daripada itu dia terpaksa berulang alik ke Hospital Sungai Buloh bagi mendapatkan rawatan selain menjalani hemodialisis. 

Sharifah kini bergerak menggunakan kaki palsu dan kerusi roda sumbangan pihak hospital dan Pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri Kuang. 

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List