Bakal-Bakal Menteri dan Timbalan Menteri......???

on Nov 29, 2010



Inilah kut antara muka-muka yang bakal akan dilantik jadi menteri dan timbalan menteri kalau Pakatan Rakyat berjaya "berkawad" ke Putrajaya. 

Kenal atau tak kenal itu bukan masalahnya. Suka atau tak suka, tu lagi masalah lain. Tu ko orang punya masalah. Pasalnya melantik menteri dan timbalan menteri adalah hak mutlak Perdana Menteri yang biasanya dicadangkan oleh parti atau parti-parti yang membentuk kerajaan dan tentunya akan diperkenankan oleh Yang Dipertua Agung.

Tapi yang mutlaknya, asal Perdana Menteri nak, dia boleh lantik dan yang lain mau atau tak mau terpaksa setuju.

[sumber:TMI]

Pasal itulah ada yang awal-awal lagi dah dituduh sebagai kaki kipas. Dan memang ada pun pemimpin yang jenis kaki kipas, sanggup buat apa saja untuk pastikan "boss" suka kat dia, walaupun perlu menindas dan menzalimi orang lain.

Jangan takut, kalau memang Perdana Menteri masa tu berhasrat nak lantik ko orang, walaupun masa PRU13 nanti kalah dikerusi Parlimen, pun tak jadi masalah, ko orang masih berpeluang untuk jadi menteri dan timbalan menteri pasal ko orang tentu akan dilantik jadi Senator dulu.

Pasal tu lah aku langsung tak heran, bila ada yang kata pemilihan pimpinan PKR kali ni penuh dengan ketidakadilan. Ada yang dituduh buat kempen dengan dana yang gila-gila. Betul atau tidak tu persoalan lain tapi persepsi majoriti rakyat Malaysia aku yakin macam tu.

Aku cukup bersetuju dengan apa yang pernah Tukar Tiub tulis, buatlah secanggih mana pun proses pemilihan, para cukong tentu lebih cekap lagi. Tentu dia orang cuba susun "kabel" dia orang dikalangan bakal menteri dan timbalan menteri ni, dan aku yakin ada yang telah berjaya. Apa nak heran kalau takat melabur satu dua juta kalau pulangannya semewah kontrak pasir.

Aku harap penyakit masa pemilihan PRK baru ni tak berjangkit kepada PAS. Pasalnya, awal tahun depan, giliran PAS pulak nak buat pemilihan "muka-muka bakal menteri dan timbalan menteri" dan mungkin juga muka bakal Perdana Menteri dan Tmbalan Perdana Menteri.

Kalau tengok pemilihan tahun lepas, bunga-bunga ke arah tu dah mula nampak, harap-harap bunga-bunga tu tak bercambah jadi buah pulak tahun depan.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List