Keputusan rasmi: Azmin, Izzah masih mendahului calon lain

on Nov 9, 2010

zaid ibrahim dan azmin aliPETALING JAYA: Setelah 87 cabang selesai membuat pemilihan pada ahad lalu, naib presiden PKR Azmin Ali masih mendahului calon lain dalam pertandingan jawatan timbalan presiden dengan mendapat 6,467 undi.
Manakala pesaing terdekatnya Datuk Zaid Ibrahim yang membuat kejutan mengumumkan untuk menarik diri semalam berjaya memperoleh 3,988 undi.
Keputusan rasmi yang diterima daripada laman web rasmi PKR, menyaksikan undi majoriti antara Azmin dan Zaid kini 2,479 undi.
Seorang lagi calon timbalan presiden Mustaffa Kamil Ayub masih ketinggalan dengan hanya mendapat 1,215 undi.
Bagi jawatan naib presiden pula ahli parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar turut mendahului calon senior lain dengan mengumpul 6,518 undi.
Beliau diekori rapat oleh empat calon lain yang Pengarah Strategik Tian Chua dengan (5,115), Pengarah Pilihan Raya Fuziah Salleh (4,509), Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Mansor Othman (4,269) dan ahli parlimen Padang Serai N Gobalakrishnan (3,039) undi.
mussIzzah yang juga anak sulung kepada pemimpin tertinggi PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dilihat merupakan calon kegemaran untuk jawatan naib presiden tersebut.
Jawatan majlis pimpinan pusat pula, Pengarah Penerangan Selangor Dr Badrul Amin Bahron mendahului calon lain dengan memperoleh 4,317 undi.
Ini diikuti empat calon yang memperoleh undi tertinggi seperti; Khalid Jaafar (3,478), Adun Bukit Lanjan Elizaberth Wong (3,448) dan ahli parlimen Petaling Jaya Selatan Hee Loy Sian (3,421).
Sementara itu, persaingan jawatan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) sengit apabila hanya 31 undi memisahkan calon Shamsul Iskandar Md Akin dan Badrul Hisham Shaharin (CheguBard).
Shamsul memperoleh 1,849 manakala Chegubard dengan 1,818 undi.
Khairul Anuar yang menyertai kem Shamsul dan bertanding jawatan timbalan ketua AMK pula mendahului dengan 1,926 manakala Adun Teja Chang Lih Kang pula 1,542 undi.
Ahli parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin masih di depan bagi jawatan ketua wanita dengan 1,999 manakala dua calon lain Suraya Sudin 710 dan Animah Ferrar dengan 529 undi.
Persaingan timbalan ketua wanita, Adun Batu Tiga Rodziah Ismail mendapat 2,431 manakala Asmah Abd Kadir dengan 572 undi.
Dijadualkan 135 cabang lagi akan meneruskan pengundian sebelum Kongres Nasional mengambil tempat pada penghujung November ini.
Kongres akan bermula 26 sehingga 28 November di Dewan Majlis Bandaraya Petaling Jaya.
Keputusan calon yang menang akan diumumkan di Kongres itu kelak

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List