Panas! Terengganu runtuh lagi.......???

on Jan 9, 2011






Tak serik-serik membahanakan wang dan nyawa rakyat sendiri. Memang patut pun orang gelar ‘Darul Runtuh’ bahkan rakyat Terengganu sendiri pun tumpang sekaki gelarkannya. Bukan kerana mahu hinakan negeri sendiri tapi bosan dengan karenah pemimpin sendiri yang bangsat taruhkan nyawa mereka dan bazirkan duit rakyat.

Kalau satu bangunan aje yang runtuh, takdaklah sampai orang cuak sangat tapi kalau dah berderet yang runtuh, dah pasti ada benda yang tak kena dengan pemerintah bangsat BN. Yang paling masyhur, Stadium Sultan Mizan, Gong Badak yang tak sampai setahun digunakan telah pun runtuh tanpa ada gempa bumi atau bencana lain yang mengakibatkan berlakunya runtuhan berkenaan. Namun, belum lagi stadium berkenaan dibaik-pulih, ada satu lagi binaan di negeri berkenaan runtuh. Memang betul-betul ‘Darul Runtuh’. Woi! hangpa ni tahu perintah ke tak. Sembang cam hebat je.

Awal pagi semalam, satu kejadian runtuh telah berlaku di Bandaraya Kuala Terengganu. Kejadian itu berlaku terhadap satu lagi projek membazir BN yang berhadapan dengan Bazar Warisan, berhampiran Pasar Kedai Payang, Kuala Terengganu.

Projek yang dimaksudkan itu ialah pondok rehat di kawasan landskap jeti bot penambang yang dilihat baru sahaja siap untuk digunakan.

Rakyat Terengganu bernasib baik lagi kerana tidak ditimpa pondok rehat untuk berteduh itu kerana ianya berlaku waktu pengunjung belum lagi tiba di kawasan tumpuan orang ramai berkenaan. Sama juga kejadian stadium runtuh di Gong Badak yang juga kebetulan tiada orang yang hadir. Kalau tak, dah berapa ramai dah rakyat Terengganu yang ditimpa malapetaka yang sengaja ditempah oleh pihak pemaju yang diluluskan kerajaan BN Terengganu.

Pondok rehat yang dihias dengan ukiran kayu itu hanya cantik dan megah dari segi pandangan mata semata-mata tapi kualitinya boleh dipertikaikan. Seorang wakil WarkahDaily yang kebetulan berada di tempat kejadian memberitahu mungkin pondok kayu yang cantik itu runtuh hanya ditiup angin monsoon yang bertiup di negeri pantai timur itu. Kalau kerana angin dah runtuh, bagaimana kalau ada berlakunya gempa bumi?

Menurut wakil WarkahDaily itu lagi, sebelum kejadian runtuh itu berlaku,mungkin tiada siapa tahu bagaimana tiang pondok rehat itu dibina dan dipacak pada bumi hanya sekadar bersandarkan kepada sebatang besi konkrit sebesar ibu jari bagi setiap tiang, namun Allah maha berkuasa untuk membongkarkan rahsia kroni-kroni BN b$angsat yang dapat projek itu.

Wakil WarkahDaily berkata, tiang yang hanya dicucuk dengan sebatang besi sebesar ibu jari tangan ditengah-tengah tiang berkenaan, kemudian ianya dikelirukan dengan sedikit simen di sekeliling tiang tidak mampu untuk menahan bebanan kayu dan atap pondok berkenaan yang berat.

Bagaimana mungkin hanya sebatang besi yang halus dilekatkan bawah setiap empat tiang itu bagi menahan keseluruhan berat pondok yang diperbuat daripada kayu dan dipasang dengan atap genting itu untuk bertahan?

Menurut seorang pengunjung yang ditemui wakil WarkahDaily di tempat kejadian, beliau menyebut inilah koleksi kebanggaan pembangunan kerajaan BN yang selalu runtuh sambil menyatakan, projek itu sekadar untuk memuaskan tembolok kroni-kroni yang begitu rakus membolot harta rakyat.

Seorang lagi pengunjung awal ke Pasar Kedai Payang berkata, “runtuh lagi”.

“Inilah cara pemimpin Umno dapatkan wang rakyat untuk kenyangkan perut mereka”, kata pengunjung berkenaan kepada wakil WarkahDaily.

Rakyat Terengganu kena buka mata dalam pilihanraya akan datang agar tiada lagi kejadian bangunan runtuh di negeri berkenaan, tambah pengunjung yang tidak mahu dikenali itu.

Yang menjadi persoalan, kenapa pemaju yang bertanggungjawab melaksanakan projek berkenaan boleh menggadai nyawa orang ramai semata-mata mahu mengaut keuntungan lebih dari projek berkenaan. Padahal tiada gegaran gempa bumi di negara ini yang menyebabkan pondok berkenaan runtuh. Setakat ini, pihak WarkahDaily belum mendapat kepastian berapa kos yang dibelanjakan untuk satu pondok rehat berkenaan. Tak mustahil jika ianya ratusan ribu ringgit bahkan tak mustahil keseluruhan projek memakan jutaan ringgit.

Atas kertas belanja jutaan ringgit tapi bila laksanakan projek, bahan binaan yang digunakan tidak menepati spesifikasi yang sepatutnya maka dapatlah lebihan kos projek masuk poket kroni BN.

Apakah pemimpin Umno Terengganu belum serik dengan apa yang dilakukan oleh MB sebelum ini dalam mengkucar-kacirkan Terengganu? Apakah hanya mahu menjaga tembolok jahat pemimpin-pemimpin Umno-BN semata-mata sehingga mengadaikan nyawa rakyat dan membazir wang rakyat.

Kalau itulah cara pemimpin BN memerintah negeri berkenaan, apa sebab nak bangga sangat dengan pembangunan yang diwar-warkan itu. Nak bangga apa kalau selalu runtuh.

WarkahDaily

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List