Pilihanraya Malaysia Masih Tidak Bebas Dan Telus

on Apr 11, 2011





Pilihanraya DUN Sarawak: Tindakan Najib Altantuya Memalukan Seluruh Rakyat Malaysia!!



Anwar Ibrahim bersama Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail
menjelaskan sesuatu pada sidang media harian di Bilik Gerakan Utama, Kuching, pagi tadi

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan pilihanraya yang berlangsung di negara ini belum lagi bebas dan adil khususnya kepada Pakatan Rakyat seperti mana yang berlaku di beberapa kempen Pilihanraya Negeri Sarawak ke-10.

Anwar berkata, tindakan panik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak membawa keseluruhan Kabinet serta jentera kerajaan untuk membantu kempen pilihan raya negeri merupakan sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam sejarah negara dan ia jelas merupakan usaha berterusan Najib mengekang Pakatan Rakyat membawa angin perubahan kepada rakyat di negeri itu.

"Ternyata pilihanraya di Malaysia masih belum lagi bebas dan adil terutamanya di Sarawak. 

Ini kerana, media masih dikawal kerajaan BN dalam menyampaikan maklumat yang telus kepada rakyat dan kempen-kempen Pakatan Rakyat selepas penamaan calon acap kali diganggu pihak berkuasa,".

"Walaupun tidak dikasar tetapi masih diganggu oleh polis"katanya.

Bercakap dalam satu sidang media di Kuching, Anwar turut mengingatkan pihak Polis DiRaja Malaysia (PDRM) supaya mematuhi peraturan pilihanraya yang adil dan bebas serta berharap tiada lagi cubaan untuk menghalangnya dari terus berkempen di negeri itu.

"Saya ingin mengingatkan PDRM supaya memberi kerjasama, menghormati peraturan berkempen serta tidak menghalang mana-mana parti untuk kempen khususnya Pakatan Rakyat kerana tindakan itu hanya akan menakutkan orang ramai. Ini adalah hak yang termaktub dalam perlembagaan negara"

Tambah Anwar, selain terpaksa berdepan dengan barisan jentera kerajaan Pakatan Rakyat juga turut menerima serangan yang tidak putus-putus daripada media kawalan Umno-BN.


0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List