TERKINI!! PECAH BERITA!! PILIHANRAYA DUN SARAWAK

on Apr 4, 2011



Sebentar tadi dalam dua majlis berasingan di Kuching dan Sibu, Parti Keadilan Rakyat (PKR) akan bertanding di 47 (EMPAT PULUH TUJUH KERUSI) pada pilihanraya DUN Sarawak yang akan diadakan pada 16 April ini.

Di SIBU, Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim mengumumkan senarai nama yang akan bertanding di empat bahagian manakala di KUCHING, Timbalan Presiden, Azmin Ali mengumumkan senarai bagi tiga bahagian.

Anwar mengumumkan senarai calon PKR yang bertanding di Hotel Premier Sibu manakala Azmin mengumumkannya di Hotel Grand Continental Kuching.

Hadir sama Pengerusi PKR negeri Baru Bian, Naib-naib Presiden Fuziah Salleh, Tian Chua dan pemimpin PKR negeri.

Ini bermakna PKR bakal menghadapi SNAP yang akan bertanding di 27 kerusi dan Barisan Najis yang akan bertanding di kesemua 71 kerusi.

PAS pula  akan bertanding di lima kerusi manakala DAP yang mengumumkan senarai calonnya akan bertanding di 15 kerusi DUN.

Lagi laporan lanjut dan senarai penuh menyusul.

PKR to taken on 47 seats



PKR will contest 47 seats in the Sarawak election, with a high possibility of squaring off with Snap in taking on BN.

Pakatan bertembung lebih 20 kerusi di Sarawak

Peluang Pakatan Rakyat di Sarawak dilihat makin sukar apabila rundingan pembahagian kerusi sesama mereka hampir pasti gagal, yang menyaksikan pertembungan sesama sendiri di sekurang-kurangnya 23 kerusi.

Walaupun masih tinggal dua hari sebelum penamaan calon pada 6 April ini, rundingan PKR dan Snap dilihat buntu, terutama apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim mula bercakap tentang "risau" dan "waspada".

"Beberapa minggu sebelum ini, mereka (Snap) mula bercakap tentang meningkatkan kerusi. Itu menimbulkan kerisauan," katanya sambil menyentuh tentang kemungkinan berlakunya pecah undi.

Anwar juga berkata, pembangkang perlu memastikan Pakatan Rakyat melawan BN di semua tempat.

"Sehubungan itu, jangan ada parti yang ditaja," katanya.

PKR hari ini mengumumkan sebahagian lagi calonnya dan memberikan watikah bagi bertanding dalam pilihan raya Sarawak di sebuah hotel di Sibu hari ini.

Berucap dalam majlis itu mengambil peluang menasihati calon parti itu supaya "kurang ngomong", sebaliknya menjelajah dan bertemu sebanyak mungkin pengundi di kawasan masing-masing.

Mengulas peluang Pakatan, Anwar berkata, dalam tempoh enam hari di bumi Kenyalang itu, beliau melihat "isyarat yang baik".

Sementara dalam sidang media selepas itu, ditanya tentang pertindihan kawasan dengan Snap, Anwar meminta supaya pemberita tunggu beberapa hari lagi supaya ia diselesaikan.

Menyentuh soal tuntutan 27 kerusi oleh Snap, Anwar berkata pembahagian sepatutnya berdasar kekuatan dan komitmen pada Pakatan.

"Soalnya adakah kita iltizam dengan agenda Pakatan Rakyat dan menentang BN?" Katanya.

Menjawab soalan, sambil menegaskan tidak merujuk langsung pada mana-mana parti, Anwar berharap tiada sabotaj dalam rundingan mereka.

PKR juga dikatakan akan bertanding di 47 kerusi daripada 71 kerusi yang dipertandingkan.



0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List