Banyaknya Anjing Di Putrajaya Sekarang Ini

on Apr 4, 2011

Putrajaya: Masalah anjing liar yang jumlahnya semakin bertambah mula menghantui bandar raya pentadbiran ini.

Kumpulan anjing liar berkenaan dipercayai menghuni beberapa kawasan hutan dan ladang kelapa sawit di sekitar sini dan berkeliaran mencari makan hingga ke dalam Putrajaya.
Jika tidak dikawal pada peringkat awal, ia akan menjadi masalah yang sukar dibendung pada masa depan.

Selain beberapa kawasan pinggir Putrajaya, kumpulan anjing liar itu juga berkeliaran di padang permainan awam seperti padang ragbi Putrajaya di Presint 5 berhampiran.

Orang ramai yang menggunakan padang itu meminta pihak berkuasa mengambil tindakan, termasuk menembak anjing liar bagi mengelakkan ia membiak dan menjadi masalah kepada penghuni dalam jangka panjang.

Tinjauan Sentral baru-baru ini mendapati sekurang-kurangnya sekumpulan 10 anjing liar berada di sekitar padang ragbi itu.

Kawasan perkuburan di Presint 20 juga menjadi lokasi anjing ‘bersantai.’

Pengunjung yang hanya mahu dikenali sebagai Ahmad, berkata kehadiran anjing liar itu menakutkan orang ramai, khususnya kanak-kanak untuk mengunjungi padang berkenaan.

"Anjing liar berkeliaran di Putrajaya sejak beberapa bulan lalu dan kawasan padang seolah-olah sarang mereka.

"Ia perlu dikawal kerana lama-kelamaan jumlahnya akan jadi banyak dan sukar dikawal," katanya.

Selain itu, beliau meminta Perbadanan Putrajaya (PPj) perlu bertindak segera supaya haiwan itu tidak berkeliaran memasuki kawasan perumahan, selain memberikan gambaran tidak elok kepada pusat pentadbiran kerajaan itu.

Khairul Amin Hamah, 29, berkata sukar menangkap anjing liar itu kerana jumlahnya yang semakin banyak dan mencadangkan Jabatan Perkhidmatan Veterinar (JPV) menembak ubat pelali untuk menangkapnya.

"Buat masa ini mungkin anjing itu tidak ganas tetapi siapa tahu keadaan boleh menjadi buruk jika ia terlalu lapar atau mungkin bertindak agresif," katanya. -BH


0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List