'Firaun Kecil' Yaman sudah lari

on Jun 6, 2011

Rakyat Yemen rai langkah presiden tinggalkan negara


Perkembangan cetus spekulasi Presiden Yaman lepas jawatan 




RIYADH: Presiden Yaman, Ali Abdullah Saleh diterbangkan ke Arab Saudi semalam bagi mendapat rawatan akibat cedera di dada dan leher terkena bom pemberontak di istana presiden di Sanaa, Jumaat lalu. 

Pemergian Salleh itu selepas didesak hebat rakyatnya sejak Januari lalu supaya berundur, mencetuskan spekulasi beliau bakal menjadi pemimpin negara Arab terbaru digulingkan selepas dunia melihat kejatuhan Presiden Tunisia, Zine el Abidine Ben Ali dan Hosni Mubarak dari Mesir. Pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dan Presiden Syria juga menghadapi tekanan rakyat dan Barat supaya berundur.
Saleh yang tiba di Riyadh menaiki kapal terbang perubatan Arab Saudi, dilaporkan keluar sendiri dari pesawat dan jelas cedera di muka, kepala dan leher.

Sumber berkata, ada serpihan peluru di bawah jantung Saleh selain kebakaran pada dada dan muka akibat serangan berkenaan. 

Presiden Yaman yang memerintah sejak 33 tahun lalu itu cedera selepas serangan roket mengenai masjid di pekarangan istana Presiden di ibu negara Yaman, Jumaat lalu. Bedilan yang memusnahkan mimbar masjid itu turut mengorbankan 11 pengawal peribadinya. 

Keganasan terbaru itu tercetus selepas tentera kerajaan bertempur dengan puak berpengaruh sejak Mac lalu yang menyokong bantahan rakyat terhadap Saleh. 
Beribu-ribu penunjuk perasaan membanjiri Sanaa bagi meraikan pemergian Saleh, semalam. 
Kerajaan Yaman mengumumkan semalam, Naib Presiden, Abd-Rabbu Mansour Hadi mengambil alih sebagai pemangku Presiden dan panglima tertinggi angkatan tentera, namun penganalisis ragu sama ada beliau dapat bertahan. 

“Permainan sudah tamat, Riyadh tidak mungkin bertolak ansur dengan Saleh,” kata penganalisis politik Arab Saudi, Khalid al-Dakhil. 

sumber ....Reuters



0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List