KENAPA TIBA-TIBA...

on Jun 10, 2011

http://hartalmsm.files.wordpress.com/2011/05/utusan-kristian.jpg?w=640&h=392&crop=1Tiba-tiba Utusan Malaysia sebagai lidah rasmi UMNO berkempen untuk menaikkan ulamak dalam kepimpinan PAS, walhal sejak berdekad akhbar tersebut menjadi pencaci kemimpinan ulamak dalam parti Islam terbesar di negara ini.

Tiba-tiba UMNO menjadi ‘sedih’ kerana semua jawatan nombor dua dan tiga PAS dimenangi oleh individu bukan ulamak dalam pemilihan muktamar, padahal selama ini semua ulamak dalam PAS dituduh sebagai ulamak politik yang menjual agama untuk kepentingan kuasa.


Tiba-tiba PAS didakwa telah dikuasai oleh PKR dan DAP, dengan perubahan yang hanya berlaku di dua tempat iaitu satu Timbalan dan satu Naib Presiden, sedangkan lebih 90 peratus kepimpinan PAS Pusat yang menang dalam muktamar lalu adalah mereka yang pernah berada berada dalam jawatankuasa kerja PAS Pusat sesi lalu.



Tiba-tiba pendokong Anwariyyun, sedangkan nama Mohamad Sabu selama ini diungkitkan oleh UMNO sebagai pengkritik kuat Anwar suatu masa dulu dengan gelaran tertentu.

Tiba-tiba UMNO ‘susah hati’ kerana PAS didakwa telah meninggalkan matlamat menegakkan negara Islam walhal sejak berzaman negara Islam dan hudud menjadi bahan persendaan UMNO, manakala dalam UMNO sendiri negara Islam dan hudud tidak pernah menjadi agenda pun.

Tiba-tiba UMNO menggelepar kerana PAS mahu laksanakan negara berkebajikan sedangkan selama ini UMNO dikatakan mahu menegakkan negara Islam.

Tiba-tiba Tun Mahathir mengumumkan Karpal Singh dan DAP yang untung kerana berjaya halang PAS laksana hudud, sedangkan penghalang besar hudud ialah beliau sendiri apabila mengurus surat kepada Menteri Besar Kelantan untuk mengambil tindakan jika kerajaan PAS Kelantan melaksanakan hudud seperti yang diluluskan dalam Sidang DUN Kelantan.

Tiba-tiba Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Datuk Seri Anwar Ibrahim pula yang dispekulasikan sebagai bakal perdana menteri melalui kenyataan adu domba pemimpin BN terhadap kedua-dua pemimpin itu. Walhal selama ini spekulasi calon Perdana Menteri hanya datang dari parti UMNO.

‘Tiba-tiba’ adalah peristiwa mengejut, biasanya berlaku di luar kebiasaan. Dalam kehidupan manusia apabila tiba-tiba seseorang berperangai pelik ia membawa dua maksud. Pertama, jika orang itu sudah tua dia sedang memasuki zaman nyanyuk. Kedua dia dikatakan ‘buang tebiat’, perangai ganjil seseorang yang dilakukan menjelang ajalnya yang hampir.

UMNO adalah parti yang sudah tua, 65 tahun sebagai pemerintah. Kenyataan para pemimpin mereka hampir tidak boleh dipakai lagi. Asyik merapu, meraban dan sentiasa kontradik.

Contohnya dalam isu negara berkebajikan, ada pemimpin UMNO yang berkata Malaysia tidak mampu untuk melaksanakan negara berkebajikan kerana jika dibuat juga maka Malaysia akan jatuh bankrap. Ada pula pemimpin UMNO yang berkata, PAS sudah ketinggalan zaman kerana negara berkebajikan telah lama diaksanakan oleh UMNO.Mana satu yang betul?

UMNO selalu berhujah, macam mana PAS nak buat negara Islam bertanding cuma 60 kerusi, kalau menang semua pun tak boleh buat negara Islam tanpa sokongan parti-parti bukan Melayu yang memang menolak negara Islam. Bila PAS isytihar nak buat negara berkebajikan, UMNO tuding jari tengok PAS dah tolak negara Islam. Mana satu yang betul?

Begitu juga dengan isu negara Islam. Pemimpin UMNO berkata PAS sudah meninggalkan perjuangan menegakkan negara Islam tetapi di dalam akhbar-akhbar Cina mereka memberitahu, orang Cina kena berhati-hati. PAS kononnya cuma berpura-pura meninggalkan negara Islam untuk menarik undi bukan Melayu. Mana satu yang betul?

Presiden PAS kononnya telah menukar polisi parti, untuk menaikkan dirinya sebagai Perdana Menteri apabila Pakatan Rakyat berkuasa kelak. Dalam waktu yang sama, PAS yang diterajui beliau dikatakan tunduk kepada Anwar, mengagungkan Anwar dan tetap mahu mengangkat ketua pembangkang itu sebagai Perdana Menteri walaupun (kononnya) tahu beliau bermasalah. Mana satu yang betul?

Kerajaan BN dikatakan mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh, mampu memberi pembangunan dan kesejahteraan kepada rakyat dalam apa juga aspek yang menjadi keutamaan rakyat. Kerajaan BN menaikkan harga minyak, gula dan tarif elektrik kerana tidak mampu lagi menanggung beban subsidi yang besar akibat sumber kewangan yang terbatas. Mana satu yang betul?

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Peter Chin memberitahu RM19 billion yang dinikmati oleh pengeluar tenaga bebas dan Tenaga Nasional Berhad setiap tahun bukan satu bentuk subsidi. Tetapi kenaikan tarif elektrik yang diumumkan kerajaan BN adalah kerana merasionalkan subsidi atau bahasa yang mudah difahami ialah subsidi ditarik balik. Sekejap subsidi, sekejap bukan. Mana satu yang betul?

Bertabiat pelik dan berpemikiran celaru adalah imej terkini UMNO menjelang hari-hari terakhir berada di tampok kuasa. Bila sikap sudah tindak konsisten, cakap makin hari makin merapu maka elok kalau kita ingat akan pesan orang tua-tua. “Orang gila jangan dok layan sangat, nanti orang tuduh kita pun sama gila…”

http://kedahla.blogspot.com/ 



0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List