Najib takut kerajaanya jatuh!

on Jul 29, 2011

http://topnews.in/law/files/Najib-Tun-Razak.jpg


Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak masih lagi berada dalam sindrom penafian apabila menuduh himpunan aman Bersih 2.0 sebagai jalan untuk menggulingkan kerajaannya.



Hakikatnya kata Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, Najib gusar akan kejatuhan itu adalah kerana kelemahan dan penyelewengan yang semakin parah berlaku dalam pentadbiranya.


Salahuddin berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Najib pada 22 Julai lalu.
Mengulas lanjut, Salahuddin yang juga ahli Parlimen Kubang Kerian berkata, kerajaan Najib sebenarnya bimbang jika tuntutan Bersih 2.0 itu ditunaikan, ianya adalah jalan yang sukar buat kerajaannya bertahan.


Umno-BN selama ini bertahan dengan pelbagai manipulasi undi dan penggunaan jentera serta media yang memihak kepada mereka, katanya.
Malah, setiap kali berlakunya pilihan raya, isu utama yang akan dibincangkan ialah terdapatnya penipuan pada daftar undi, undi pos dan rasuah, katanya.


Gelaja inilah yang mahu ditolak dan dibersihkan oleh Bersih 2.0 dalam lapan tuntutannya bagi memastikan perjalanan pilihan raya di negara ini telus dan adil, katanya.


Namun, terdapat kebimbangan dipihak pemerintah untuk melaksanakannya, malah ditambah lagi dengan sikap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang terlalu memihak, katanya.


Sehubungan itu, beliau mendesak satu Suruhanjaya DiRaja ditubuhkan segera bagi memperhalusi isu-isu penyelewengan dalam pilihan raya di negara ini.
Sekembalinya Najib ke Malaysia, beliau ada membuat kenyataan bahawa Bersih 2.0 cuba untuk menggulingkan kerajaannya dengan mengadakan perhimpunan besar-besaran selain menafikan dakwaan gabungan itu bahawa wujud penipuan dalam sistem pilihan raya.


Perdana Menteri terus mempertahankan bahawa pilihan raya di Malaysia adalah bersih sepanjang masa.
"Kita tidak pernah menipu dalam mana-mana pilihan raya di Malaysia,” kata beliau di Kompleks Bunga Raya KLIA pada 22 Julai lalu.


Najib juga menolak dakwaan Bersih 2.0 bahawa BN mempunyai kelebihan tidak adil dengan memiliki ruang besar di media ketika berkempen.
"Kami kata ia adil, mereka (Pakatan Rakyat) kata tidak adil. Mereka berkempen setiap hari, bukan itu tidak adil? Setiap hari ada ceramah di sini di sana... bukan itu tidak adil?” katanya lagi.


Najib berkata perlu ada kesimbangan antara kebebasan bersuara dan ketenteraman awam, tetapi menekankan tiada ruang untuk perselisihan faham di Malaysia.


WAN NORDIN WAN YAACOB  - DETIK DAILY

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List