Malaysia Akan Miskin...?

on Nov 10, 2011


Malaysia tidak akan mampu berbelanja besar seperti 2009 lalu ketika ia kini berhadapan kemeseletan yang berpunca dari krisis ekonomi negara-negara Barat.

Malah, akhbar Business Times Singapura (BT) mengingatkan agar Malaysia tidak terjerumus ke dalam keresahan sosial dan kemarahan rakyat seperti yang telah dihadapi negara-negara Eropah ketika cuba menangani krisis hutangnya kini.

Peringatan itu disampaikan oleh akhbar tersebut ketika negara semakin menghadapi bahang apabila Bank Negara menyatakan hutang Malaysia pada 30 Jun lalu meningkat kepada RM437 bilion.

Menurut laporan Ketua Audit Negara pula, hutang negara meningkat 12.3 peratus kepada RM407 bilion tahun lalu, mengekalkan hutang awam 50 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) bagi tempoh dua tahun berturut-turut.

Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang berkata kerajaan berhutang 53.1 peratus daripada KDNK, berbanding 53.7 peratus tahun sebelumnya.

Berdasarkan Akta Pinjaman (Tempatan) 1959 dan Akta Pendanaan Kerajaan 1983, jumlah terkumpul hutang kerajaan tidak boleh melebihi 55 peratus dari KDNK bagi tujuan pembangunan.

BT mengaitkan hutang tersebut dengan perbelanjaan besar yang dibuat oleh kerajaan bagi menyerap kesan krisis kewangan global pada 2009 lalu.

Apa yang membimbangkan, hutang negara tidak akan berkurangan malah semakin bertambah, kata akhbar itu.

Tahun depan, akhbar itu meramalkan hutang Malaysia akan mencecah RM455 bilion, hampir 54 peratus dari KDNK, kurang satu peratus dari had yang ditetapkan undang-undang.

Meskipun begitu, Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah mendakwa Malaysia mempunyai dana yang mencukupi untuk melindungi dirinya dari krisis hutang dan kemelesetan.

Dakwaan itu bertentangan dengan kebimbangan pakar-pakar ekonomi. Antara lain, pengarah penyelidikan global Bank of America, Chua Hak Bin menyifatkan hutang negara ini berada pada tahap membimbangkan dan keadaan akan semakin buruk.

Lebih ironi lagi, dakwaan Husni itu bertentangan sama sekali dengan ingatan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala yang menyatakan Malaysia masih berhadapan kemungkinan akan bankrap.

"Jika ekonomi kita mengalami pertumbuhan kurang empat peratus dan jika kita tidak memotong perbelanjaan operasi kita, jika kita pinjam pada kadar 12.5 peratus, jika hutang tahunan kita meningkat 12.5 peratus dan pulangan kita pula tidak berkembang, maka ia akan berlaku," katanya.

Setakat ini, tidak ada mana-mana pemimpin kerajaan mengeluarkan kenyataan menafikan apa yang dinyatakan oleh Idris itu.

Adalah dipercayai, Idris pasti dipaksa menarik balik kenyataannya itu.

Sebelum ini, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir berkata, "...kita (Malaysia) akan jadi miskin" (lihat posting "Undilah pecacai Yahudi Zionis untuk memiskinkan Malaysia").

Bagaimanapun, pemerhati politik percaya Datin Seri Rosmah Mansor akan bertambah kaya. Rosmah ialah isteri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

(Gambar di atas diambil dari artikel FMT bertajuk "A wretched lot in Najib’s Pekan")


Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List