Broker Kuasa Dalam UMNO

on Dec 26, 2011

Permainan dlm Umno: Broker-broker kuasa dan siapa yang disokong mereka?


Empat orang mahu mengawal UMNO atau sekurang-kurangnya mahu mengawal Presiden UMNO, sesiapa sahaja pada bila-bila masa atau tahun.
Dari keempat-empat lelaki ini yang paling berkuasa dan mempunyai peluang terbesar ialah bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad.
Kemudiannya adalah bekas menteri kewangan yang terlalu kaya Daim Zainuddin, bekas Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi dan seorang lagi bekas Menteri Kewangan Tengku Razaleigh Hamzah, yang memegang pengaruh terkurang di kalangan 4 broker kuasa yang paling berpengaruh dalam UMNO.
Menganalisis pelan permainan semasa elit UMNO, ia kelihatan seperti dapur Mahathir pada masa ini adalah yang paling sibuk. Pemimpin berusia 85 tahun yang bersemangat itu yang telah memerintah Malaysia selama 22 tahun dikatakan telah memberi sokongan kepada Najib. Tetapi dalam realiti, ia adalah lebih kepada tanda selamat tinggal!
Selamat tinggal Najib yang tamak
Mahathir kini menyedari bahawa Najib mempunyai agenda sendiri; untuk berkuasa dan menubuhkan keluarga dan saudara-mara dalam perniagaan jangka panjang yang kemudiannya boleh bertanding atau bersaing dengan kepentingan yang dipegang oleh anak-anak Mahathir - Mokhzani, Mirzan dan juga Mukhriz.
Walaupun Mahathir bercita-cita tinggi, kerana tiadanya bakat dalam UMNO, beliau hanya boleh bergantung kepada Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri.
Hubungan di antara Mahathir dan Muhyiddin sudah terlalu lama, apabila Muhyiddin bersama-sama dengan Menteri Pertahanan, Zahid Hamidi adalah sebahagian daripada puak UMNO yang dinamakan pasukan Wawasan 2020 yang diketuai olehAnwar Ibrahim.
Anwar, kini Ketua Pembangkang, ketika itu Timbalan Presiden UMNO dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Tetapi Mahathir takut kehilangan kerusinya kepada Anwar yang paling popular, memutuskan untuk memecat beliau denga tuduhan liwat yang direka cipta.
Kuda Mahathir
Kedua-dua Muhyiddin dan Zahid telah menjadi leftenan 'setia' kepada Anwar ketika itu.Oleh itu, untuk menarik mereka kembali ke sisinya, Mahathir menjanjikan kedua-dua mereka beberapa kedudukan yang sangat penting yang akan menghasilkan faedah yang besar dalam jangka masa panjang, walaupun mereka tidak mungkin kelihatan lumayan ketika itu. Mahathir berusaha keras bagi mengasingkan Anwar,
dan ini adalah mengapa Muhyiddin dan Zahid masih orang kuat Mahathir.
Baru-baru ini, Muhyiddin cuba untuk melawan Mahathir dengan berterusan mendesak dengan larangan mengajar Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris. Tetapi mengajar dua mata pelajaran tersebut dalam bahasa Inggeris adalah warisan berharga Mahathir dan sudah pasti, Mahathir serta-merta mengeluarkan komen yang menjadi cemuhan awam untuk Muhyiddin.
Penyokong Muhyiddin tiada pilihan selain untuk menerima peluru.
Muhyiddin hanya mencuba untuk mengutip mata positif dengan pengundi Melayu, mereka menjelaskan, dengan mendakwa bahawa Mahathir juga perlu Muhyiddin untuk menjadi "kudanya".
Daim, Badawi and Ku Li lebih suka menyebelahi Najib
Bagi Daim, bekas Menteri Kewangan itu hanya akan menyokong Najib kerana Muhyiddin sudah di pihak Mahathir. Daim telah ditangkap merancang di bawah hidung Mahathir ketika beliau menjadi Menteri Kewangan. Semua bank-bank dan jutawan Melayu yang kaya adalah orang-orang Daim. Setakat ini Najib tidak terjumpa sebarang kekotoran digali pada Daim. Malah untuk RM12bil kejatuhan kewangan PKFZ, Najib telah menjadi korban untuk memastikan bahawa hanya bahagian-bahagian yang berkaitan kepada Mahathir didedahkan.
Badawi juga tiada pilihan tetapi untuk menyokong Najib kerana Mahathir masih marah dengannya kerana menterbalikkan beberapa projek-projek mega termasuk jambatan bengkok ke Singapura. Sejauh tahun 2004 dahulu, Badawi yang menjadikan Muhyiddin Menteri Pertanian, yang dianggap sebagai satu kementerian hina. Namun pada masa itu, Badawi tahu Muhyiddin di pihak Mahathir.
Walaupun meluluskan projek ternakan lembu NFC dan pemberian pengawasan projek kepada keluarga Shahrizat Jalil, Muhyiddin tidak sepenuhnya mempertahankan kejatuhan dan dia membiarkan menantu Badawi Khairy Jamaluddin menjawab segala-galanya.
Mahathir juga sangat marah dengan Khairy. Mahathir juga membenci Rosmah. Khairy tidak mempunyai harapan lain dan menjajarkan dirinya dengan Najib.Khairy adalah satunya orang yang mempertahankan Najib apabila beliau dituduh menggunakan wang awam untuk menghadiri parti pertunangan anaknya di Kazakhstan
. Tetapi juga, jika Khairy telah lebih bijaksana berkenaan Kazakh, semakin kurang orang akan mengetahui tentangnya, mendorong syak wasangka bahawa Khairy boleh bermain "talam dua-muka".
Bagaimanapun, Tengku Razaleigh atau Ku Li, jika diberi pilihan antara Muhyiddin dan Najib, beliau pasti akan menyokong Najib kerana beliau juga tahu bahawa Muhyiddin di pihak Mahathir.
Jadi, ia kelihatan seperti Mahathir dan Muhyiddin adalah satu pasukan, manakala Badawi, Daim dan Najib membentuk pasukan yang lain.
Mahathir Mohamad
Pertama dan yang paling penting, Mahathir mahukan kuasa. Beliau meletak jawatan dengan perasaan bercampur-baur. Beliau tidak dapat mencapai banyak perkara dan sebenarnya amat keberatan untuk kehilangan kuasa. Namun beliau tahu bahawa beliau telah melakukan kesilapan yang terlalu banyak dan Malaysia jatuh terlalu cepat, beliau tahu beliau mesti mencuci tangan dan membiarkan orang lain untuk menerima kejatuhan.
Dari ekonomi kepada rasuah kepada integrasi sosial, badan kehakiman kepada pihak polis kepada institusi-institusi, Mahathir telah terkhilaf dalam semua keputusan. Beliau terdesak untuk melindungi nama dan warisan.
Beliau juga mempunyai masa depan anak-anaknya, perniagaan dan kerjaya politik mereka untuk diambil berat. Belum lagi, kroni dan penyokong gigih harus dilindungi juga. Mereka semua adalah orang-orang yang telah bertungkus-lumus menyokong beliau dari hari pertama hingga sekarang.
Jangan silap, Mahathir masih mahu memegang kuasa.
Daim Zainuddin
Daim berbeza. Dia hanya mahu memastikan bahawa tidak ada orang akan menggali ke masa lalu dan merosakkan segala-galanya yang telah dibinanya, sekurang-kurangnya semasa beliau masih hidup. Ada yang mengatakan beliau berminat untuk membuat lebih banyak wang dan mempunyai anak-anak gadis muda sebagai sahabatnya. Selain daripada itu,
dia tidak kidah sama ada UMNO menang PU-13 atau tidak.
Tetapi jika dia masih dapat mengekalkan status quo yang ada sekarang, mengapa tidak? Ia akan lebih mudah untuk dia menjalani kehidupan harian tanpa diganggu oleh politik yang tidak berkesudahan. Daim adalah seperti harimau yang sedang tidur; hanya mahu tidak diganggu.
Abdullah Badawi
Badawi pula lain, bimbang dan takut. Beliau mengambil kisah dan perlu untuk memastikan bahawa abangnya dan saudara mara yang lain, termasuk anak lelaki dan menantunya tidak akan diambil oleh pihak berkuasa atau dibenci oleh rakyat.
Kita semua tahu bahawa Kamaluddin, anaknya telah terlibat dengan Scomi yang dituduh membekalkan mesin empar kepada sebuah negara yang agresif untuk memperkayakan Uranium. Ibrahim, saudara-nya dan beberapa orang lain telah dituduh menggelapkan keuntungan daripada MAS.
Mungkin, apa yang Badawi mahu yang paling penting adalah untuk melihat menantunya yang tercinta Khairy Jamaluddin memanjat keluar dari masalah sekarang dan kembali berkuasa penuh sekali lagi. Badawi bukan sahaja mempunyai baik terhadap Khairy, tetapi Khairy dianggap lebih daripada seorang mennatu. Khairylah yang terjun ke dalam kubur terbuka untuk menerima badan Endon, arwah isteri tercinta, apabila dia diturunkan ke tempat berehat terakhir. Khairy melakukannya dengan teliti dan hormat malah tidak ada anak Badawi sendiri dapat menandinginya.
Itulah yang paling tidak dapat dilupakan dan menyentuh perasaan Badawi, dan ia mempunyai kesan yang kekal kepadanya dan kasih sayang bagi Khairy.
Sentimen dan perasaan diketepikan, Badawi juga percaya bahawa Khairy mempunyai potensi untuk menjadikannya sebagai pemimpin teratas. Beliau melihat Khairy sebagai satu-satunya harapan untuk UMNO dan mahu Khairy diberi sokongan penuh dan tidak boleh diketepikan. Badawi mengambil berat tentang anak-anak lelaki dan saudara-maranya. Beliau juga tahu bahawa jika Khairy berada dalam kuasa, Kamaluddin dan saudara-mara yang lain akan selamat!
Tengku Razaleigh Hamzah
Di usia 74, Ku Li masih bercita-cita tinggi. Dia telah membuat wang yang banyak, mempunyai segerombolan penyokong yang stabil dan telah membina imej dirinya sebagai sejenis negarawan yang mulia dan diraja. Dia masih tidak boleh melupakan bagaimana dia ditipu jawatan presiden UMNO oleh Mahathir, satu peristiwa yang membawa kepada kematian "lama" UMNO dan pembentukan Semangat 46 yang kini tidak lagi berfungsi. Seperti gunung berapi yang tidak aktif, Ku Li masih mempunyai beberapa tenaga dan kuasa.
Keinginan untuk jawatan teratas masih ada, membakar semangat di siang dan malam, tetapi dia telah terlalu berhati-hati. Jawatan itu berada di dalam pegangan beliau dan beliau menentang Mahathir yang paling berkuasa secara sendiri, jadi tali barut seperti Badawi dan Najib semata-mata sepatutnya lebih mudah.
Namun tiada peluang untuk dia terjun ke dalam. Oleh itu, Ku Li yang sentiasa berkeliaran mencari mangsa seperti ketiga-tiga broker kuasa utama yang lain. Dia tidak berminat dalam perkara-perkara lain kecuali untuk menjadi PM, tidak kira bagaimana dan bila. Namun, masa bukan di sisinya.
Oleh kerana Ku Li tidak lagi mempunyai hubungan utama di dalam system UMNO, beliau telah mendapatkan bantuan dari luar. Beliau telah melakukan usaha sama kerana terdapat peluang nipis, tetapi masih juga peluang - bahawa dia boleh mencapai cita-cita hidupnya. Dan ini adalah mengapa dia membentuk Amanah, untuk terus berinteraksi dan menjadi lebih akrab dengan parti-parti pembangkang.
Ku Li juga tidak mengkritik Pakatan Rakyat tetapi adalah kritikal kepada kerajaanUMNO-BN. Tidak perlu untuk dia terus mencabar Najib, Muhyiddin atau malah Mahathir pada masa ini. Dia tidak perlu merumitkan perkara ini, dia hanya perlu bermain dengan selamat. Beliau adalah pemangsa senyap. Ku Li mempunyai dasar pintu terbuka dan bukan seperti Mahathir, Daim dan Badawi, beliau hanya mahu menjadi PM.
Bagaimana pula dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Muhyiddin Yassin timbalannya? Mereka hanya panglima perang yang kecil di wilayah mereka sendiri. Tiada seorang pun daripada mereka benar-benar mempunyai kuasa untuk berdiri sendiri.



Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List