N3 YANG KU DENGAR :- Jawatan - Pengembala Lembu. Gaji - Lumayan RM35,000-RM45,000 Sebulan.

on Feb 16, 2012





Jangan terkejut jika ada remaja masakini menyimpan cita-cita tinggi untuk menjadi pengembala lembu apabila dewasa. Masakan tidak masuk akal kalau diberitahu, gaji seorang pengembala lembu masa kini adalah sekitar RM35,000 – RM45,000 sebulan. Belum lagi sekiranya menjadi ketua gembala atau kepala mandur, boleh cecah RM100,000 sebulan. Waduh enak sekali! Yang pasti tidak perlu ribut-ribut pasal belanja petrol dan tempat tiduran.

Kalau gembala lembu di lembah Praire atau lembah Canterbury diberi kuda baka terbaik untuk mengawasi lembu-lembu di padang ragut, kini di Malaysia, profesyen gembala lembu akan diberi kereta Mercedes seorang sebijik untuk memudahkannya menjalankan tugas mengawasi keluar masuk lembu dari kandang.

Pengembala lembu di Malaysia juga akan diberi kad kredit sehingga limit RM182,000 sebulan bagi tujuan-tujuan entertainment profesyennya terutama sekali dalam soal untuk membelanja minum-minum tukang sembelih lembu dan tukang kumpul taik lembu untuk dibuat baja. Pengembala lembu di Malaysia kini juga layak diberi sebuah kondominium mewah sebagai tempat tiduran dan bukannya seperti di zaman P. Ramlee yang tidurnya di dalam kandang.

Bagi tujuan menenangkan fikiran, pengembala lembu di Malaysia juga diberi kemudahan kondo percutian di luar negara. Hingga setakat ini, pilihan destinasi percutian dengan kondo sophisticated terkini adalah di Marina Bay, Singapura dan bakal menyusul di lain-lain negara di masa hadapan.

Dengan tawaran gaji lumayan beserta kemudahan tempat tinggal kondo eksklusif, benz, kad kredit dan peluang percutian ke luar negara, sekaligus menjadikan kerjaya sebagai pengembala lembu adalah profesyen paling hot dan paling diminati oleh remaja dan lepasan kolej masakini. Hebat-hebat, jika ada sesiapa daripada parti keris bersilang yang keras kepala tidak setuju dengan faedah-faedah sebagai pengembala lembu seperti yang dinyatakan di atas, bersedialah dengan alasan yang benar kerana jika tidak, akan dibaling dengan tahi lembu oleh pengembala-pengembala lembu nanti.

Dan tentunya informasi yang paling hot, ialah bagi setiap kandang lembu yang berjaya dibina oleh mana-mana pengembala lembu di Malaysia masakini, layak menerima bantuan pinjaman mudah disebut soft loan sehingga RM250 juta sekandang daripada kerajaan parti cap dacing. Hingga kini dikatakan, tempoh pinjaman dan amaun bayaran pinjaman sebulan yang perlu dibayar juga masih belum jelas untuk dimuktamadkan. Yang pasti setiap kandang lembu yang siap, layak mendapat soft loan tadi dalam tempuh yang singkat.

Wah! Betapa beruntungnya profesyen sebagai pengembala lembu masakini. Dan berada di dalam kerugianlah manusia-manusia yang ada ijazah atau sarjana dan mempunyai pengalaman bekerja dengan lembu-lembu di Malaysia jika tidak bertukar kerjaya segera menjadi pengembala lembu di Malaysia.


Ni Nizar yang offer bukan aku taw.....
Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List