PAS Dakwa Kajian UKM Ketinggalan: PR Mampu Dapat Majoriti Mudah

on Jul 26, 2012





 PAS hari ini mendakwa kajian yang dibuat Universiti Kebangsaan Malaysia(UKM) dianggap sudah ketinggalan kerana ia berlangsung semasa rakyat memperolehi ‘gula-gula’ politik Perdana Menteri khususnya selepas pembentangan bajet 2012, Oktober tahun lalu.

Justeru, kajian-kajian itu tidak cukup untuk menggambarkan bakal parti yang akan memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) yang berlalu lebih lima bulan sekiranya PRU-13 akan berlaku September ini.

Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan PAS (PPP), Dr Zuhdi Marzuki berkata, kajian-kajian yang dijalankan dengan kecederungan melihat persepsi politik rakyat lazimnya akan menghasilkan peratusan undi popular bukannya parti mana yang akan menang mengikut lokaliti Dewan Undangan Negeri (DUN) atau Parlimen.

Selain daripada itu, beberapa krisis dalaman Kerajaan Negeri pimpinan Pakatan Rakyat(PR) di Kedah dan Selangor, yang dibesar-besarkan oleh media arus perdana ketika tempoh kajian dijalankan turut mempengaruhi persepsi pengundi.

Bagaimanapun, krisis tersebut telah dengan segera dipadamkan oleh pimpinan-pimpinan negeri PR sehingga situasi ini berkemungkinan akan merubah semula persepsi politik para pengundi.
“Persepsi politik pengundi-pengundi bawah 50 tahun dan di kawasan bandar mungkin telah berubah disebabkan isu-isu semasa yang berlaku seperti BERSIH 3.0, NFC, janji PR tentang pemansuhan PTPTN dan termasuk juga tsunami politik di Timur Tengah,” kata Dr Zuhdi dalam satu kenyataan media.

Sebelum ini, kajian oleh Prof Madya Dr Mohd Fuad Mat dan Prof Madya Dr Rohana Yusof menunjukkan BN boleh merampas semula negeri Selangor dan Kedah dari kerajaan PR.
“Dengan tidak menafikan peratusan undi popular turut berpengaruh dalam menentukan parti mana yang akan menang, tetapi pengaruh itu tidak mutlak di dalam sistem politik Malaysia.
“Di Malaysia peratusan undi popular lazimnya tidak menggambarkan berapa bilangan kerusi parlimen atau DUN yang dimenangi oleh sesebuah parti politik, berbanding dengan negara yang mengamalkan sistem politik Proportional Representation,” kata Dr Zuhdi.

Ujar Dr Zuhdi, PR boleh memenangi sekurang-kurangnya 105 kerusi parlimen seterusnya akan berupaya untuk mencapai majoriti mudah dengan perubahan besar politik di Sabah dan Sarawak seperti mana yang didedahkan oleh Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli pada Jun lepas.

“Oleh sebab itu, PPP cenderung untuk bersetuju dengan hasil kajian Pusat Penyelidikan Demokrasi dan Pilihanraya Universiti Malaya (UMCEDEL) yang menyatakan bahawa golongan atas pagar yang membuat keputusan di saat-saat akhir akan menjadi faktor penentu siapakah yang bakal menang dalam PRU ke 13,” kata Dr Zuhdi.

 sumber

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List