Mahathir Sedang Membasuh Dosa-Dosanya Terhadap UMNO

on Oct 25, 2012





Semalam Mahathir bercakap tentang pilihanraya lagi. Kali ini beliau berkata bahawa sama ada hujung tahun ini atau awal tahun depan, ia adalah masa yang sesuai untuk diadakan pilihanraya. Walaupun Najib yang berhak menentukan tarikh pilihanraya, Mahathir seperti mahu memainkan peranan sama dalam penentuan tarikh pilihanraya kali ini.

Apa yang dilakukan Mahathir ini bukan saja kerana beliau dan Najib sedang menghadapi musuh yang sama iaitu Anwar tetapi juga kerana beliau ingin menentukan legasinya sentiasa terpelihara dalam UMNO dan kerajaan.

Hanya jika UMNO ditakdirkan tumbang saja, segala-segalanya berakhir bagi Mahathir. Tetapi sebelum segala-galanya tumbang, beliau mahu mempertahankannya dahulu.

Dalam usahanya mempertahankan UMNO dan BN, Mahathir sekarang juga sedang sibuk menemui pemimpin peringkat akar umbi di beberapa negeri. Beberapa negeri sudah dikunjunginya dan terakhirnya, beliau menemui pemimpin UMNO Wilayah Perseketuan pada minggu lalu.

Dalam pertemuan dengan pemimpin UMNO WP itu, Mahathir menekankan pemimpin UMNO supaya bekerja keras untuk mencapai kemenangan dan mengelakkan daripada melakukan sabotaj terhadap calon-calon BN.

Menyedari bahawa apa yang berlaku dalam UMNO sekarang sebahagiannya adalah kerana perbuataannya menghasut ahli-ahli UMNO sendiri sebelum piliharaya 2008 lalu, beliau berkata perbuatan sabotaj hanya akan merugikan UMNO akhirnya.

Beliau juga mahu semua pihak mengutamakan UMNO melebihi kepentingan peribadi.

Dalam cubaannya untuk mengukuhkan kepercayaan itu, Mahathir sampai berkata bahawa beliau sendiri tidak akan marah atau melakukan sabotaj kali ini jika anaknya, Mukhriz tidak dipilih sebagai calon pilihanraya oleh Najib.

Tetapi kata-kata itu mengundang senyuman sinis di kalangan pemimpin UMNO yang hadir kerana jelas bahawa Mahathir berkata demikian oleh sebab beliau tahu perkara itu tidak mungkin akan berlaku.

Ini berbeza ketika sebelum pilihanraya 2008 dulu di mana beliau tidak pula berani mengungkapkan kata-kara sedemikian. Ketika itu beliau ligat menghentam Pak Lah tetapi dalam masa yang sama tentunya mengharapkan Mukhriz diberi tempat juga.

Bagi mereka, usaha Mahathir mempertahankan UMNO kini tidak lebih seperti mahu membasuh dosa-dosanya yang pernah dilakukannya terhadap UMNO pada 2008 lalu sehingga UMNO berpecah dan kehilangan majoriti dua pertiga.

Ramai ahli UMNO masih menganggap Mahathirlah pensabotaj paling besar dalam sejarah UMNO. Dengan UMNO menjadikannya Perdana Menteri selama 22 tahun di samping limpahan nikmat untuk kaum keluarga dan anak-anak, beliau kemudian sanggup menjelajah ke seluruh negara memburukkan UMNO dan Pak Lah hanya kerana wujudnya perasaan tidak puas hati terhadap penggantinya itu.

Dalam episod pergeserannya dengan Pak Lah, tidak lain membuktikan bahawa Mahathir juga mempunyai kepentingan peribadi yang lebih besar daripada kecintaannya terhadap UMNO.

Sudah tentu apabila hari ini beliau meminta ahli UMNO pula mengutamakan UMNO melebihi kepentingan peribadi, ramai yang tersenyum sinis sambil menahan ketawa yang mungkin tersembur.

Walau bagaimana kuat sekali pun usaha Mahathir mahu mempertahankan UMNO, ramai yang percaya kesannya tidak sebanyak yang dijangka. Jika dalam pilihanraya 2008, keputusan buruk yang dicapai UMNO adalah kerana ramainya ahli UMNO sendiri yang tidak mengundi BN di samping penolakan pengundi bukan Melayu, usaha Mahathir kali ini mungkin hanya berjaya mengukuhkan sokongan di kalangan ahli UMNO saja.

Sebaliknya penolakan bukan Melayu tetap kekal, malahan penolakan pengundi atas pagar daripada semua kaum juga mungkin meningkat berikutan kelemahan pentadbiran Najib dalam mengurus negara, beban ekonomi yang dihadapi rakyat, meluasnya amalan rasuah, skandal, pembaziran dan sebagainya.

Akhirnya, walaupun Mahathir sibuk mengadakan pertemuan dengan pemimpin UMNO pelbagai peringkat sekarang ini, UMNO dan BN tetap dalam keadaan cemas. Penolakan rakyat secara umumnya lebih besar daripada penyatuan ahli UMNO yang sedang diusahakan oleh Mahathir.

Sementara beliau cuba membasuh dosa-dosanya, ramai juga yang melihat sokongan berlebihan Mahathir kepada Najib kali ini adalah juga untuk mempertahankan kepentingan peribadi dan anak-anaknya. Oleh itu, sisi buruknya pasti akan meninggalkan kesan kepada ramai orang. Dosanya tetap diingati oleh sebahagian orang sama ada di dalam UMNO mahupun di luar UMNO.

Jika pilihanraya akan datang ini teramat sukar bagi Najib, ia juga sebenarnya amat sukar bagi Mahathir


shabudindotcom

Photobucket

1 comments:

Anonymous said...

Salam tuan blog...
Tulisan kelabu atas background putih agak susah nak baca skit..

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List