POLIGAMI :- JAKIM sahkan suami tak perlu minta izin

on Oct 31, 2012






Wanita2 di luar sana tak perlu melatah dengan hal neh. Sebenarnya tak salah pun dalam islam untuk suami beristeri 4. Lebih dari satu. Berlapang dada la.

Namun, suami2 yang mahu kahwin lebih dari satu pun kena berpada2 juga. Jangan gunakan alasan poligami ikut sunnah Nabi saw. Kalau mampu, kahwin la. Kalau tak mampu, satu dah cukup. Banyak lagi sunnah Nabi saw yang boleh difollow.. jangan la namp
ak bab neh jek oke.

Kebanyakkan perceraian zaman sekarang berlaku bukan disebabkan poligami tetapi masalah kewangan punca utama. Poligami takan menyebabkan perceraian namun ada yang bercerai kerana tidak mahu berpoligami.

Kita takmo tuduh2 tetapi mostly wanita yang tidak mahu berpoligami kerana yakin suami tidak mampu menunaikan tanggungjawab mereka. Ada yang telah berikan peluang dan terbukti suami gagal menjalankan peranan. Ada yang tak pernah langsung beri peluang untuk suami buktikan bahawa dia mampu terus minta cerai. Yang jadi mangsa anak2 juga.

Aku antara mangsa poligami dan kes perceraian oke. Rekod, jadi anak yang takde keluarga sempurna seringkali di pandang serong oleh masyarakat.

Sikit2 kalau berlaku apa2, anak2 macam neh la orang pandang negatif. Tengok tue la dia.. barang hilang.. tengok2 sikit budak tue kan miskin... jangan2 dia yang curi kot..

Cis.. mentang2 la aku dari anak keluarga yang tak sempurna.. macam2 persepsi timbul. Kadang2 menyampah juga melihat persepsi masyarakat terhadap aku dan family aku. Tapi boleh pergi mampos la dorang seme tue.

So kepada laki bini, mak bapak orang .. jangan suka2 berkahwin lain dan jangan juga suka2 bercerai berai. Kasihani la anak2 macam kami... fikir panjang walaupun apa pun korang yang nak buat fikir panjang dengan memastikan kebajikan anak2 di tangga pertama.


cetusan rasa :-  Admin Aien

Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List