Persiapan Yang Telah Dibuat Menjelang PRU 13.

on Dec 18, 2012





Tambah-tambah dalam suasana politik yang tak menentu sekarang ni dan ramai yang jangka Umno BN bakal tumbang dalam PRU13 nanti, cuma pemimpin Umno BN yang bangang saja kut yang tak seludup harta haram keluar negara.

Malaysiakini melaporkan: 
Hampir RM200 bilion wang kotor mengalir keluar dari Malaysia pada tahun 2010 - meletakkan negara ini di tempat kedua di belakang kuasa ekonomi Asia, China, dalam pengaliran modal global.

Badan pemantau - Global Finandial Integrity (GFI) yang berpangkalan di Washington - dalam laporan terbarunya yang menjejaki pengaliran modal, berkata tahap pengaliran wang haram dari Malaysia itu pada tahun 2010 adalah yang tertinggi dalam tempoh 10 tahun. - Mkini.  

Jumlah anggaran untuk tempoh 10 tahun bagi Malaysia ialah AS$285 bilion (RM871.4 bilion), manakala bagi China ialah AS$2,740 bilion, dan Mexico, AS$476 bilion. - Ibid.
Apa sebenarnya yang dimaksuddkan dengan 'wang haram' ni?

Kalau ikut takrifan undang-undang Akta 613 Seksyen 1
“hasil daripada aktiviti haram” ertinya mana-mana harta yang diperoleh atau didapati, secara langsung atau tidak langsung, oleh mana-mana orang berbangkit daripada apa-apa aktiviti haram; - BNM
.Maknanya wang atau harta hasil dari rasuah dan penyelewengan tentu masuk dalam 'wang haram'.

Dan aku cukup yakin antara sumbangan terbesar angka RM200billion tu adalah dari wang haram hasil rasuah dan penyelewengan yang pemimpim Umno BN kaut selama ni.
Aku yakin ramai pemimpin Umno BN yang bersedia untuk hadapi PRU13 nanti dengan cara seludup keluar siap-siap harta depa keluar negara. Kalau Umno BN kalah dalam PRU13 nanti depa dengan mudah boleh selamatkan diri dengan lari ke luar negara.

Tambah-tambah dalam suasana politik yang tak menentu sekarang ni dan ramai yang jangka Umno BN bakal tumbang dalam PRU13 nanti, cuma pemimpin Umno BN yang bangang saja kut yang tak seludup harta haram keluar negara.

Bukan ka ada khabar angin dulu yang PRU13 mungkin dibuat tahun tu, pasai tu lah kut graf untuk tahun 2010 tu naik mencanak.

Kalau nak banding dengan persiapan yang lain untuk hadapi PRU13 aku yakin persiapan ni yang paling hebat dari segi jumlah dana yang terlibat.

Pasai tu lah kut Najib buat tak tau pasai isu wang haram RM871.4billion tu.

FreeMalaysiaToday melaporkan:
PETALING JAYA: Prime Minister Najib Tun Razak must fully account for the nearly RM200 billion in dirty money siphoned out of Malaysia in 2010, as well as the RM871 billion lost over the past 10 years, DAP secretary-general Lim Guang Eng demanded today.

“Najib’s stubborn silence and failure to act over this RM871 billion scandal demonstrates not only his failure to hold public accountability, but that the BN government condones the practice of outflow of illicit or dirty money,” Lim said in a statement today. - FMT.


Sumber



Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List