LAUNGAN MERDEKA GEGARKAN STADIUM MERDEKA

on Jan 13, 2013






Oleh Abdul Rahman Hashim
Anwar mengetuai laungan MERDEKA!
Lautan manusia dalam Stadium Merdeka
HIMPUNAN SHAMSIDAR rupa-rupanya menjadi 'Himpunan Kebangkitan Rakyat' yang menyaksikan lebih 100,000 orang yang berhimpun dari pelbagai lapisan rakyat telah menyemarakkan laungan MERDEKA sebanyak tujuh kali sebaik sahaja Anwar Ibrahim mengakhiri ucapannya di Stadium Merdeka pada 12 Januari 2012 @ #KL112. Pengerusi Penganjur himpunan ini Mat Sabu pula berkata bahawa himpunan kali ini merupakan kali yang terakhir bagi Pakatan Rakyat sebelum Pakatan Rakyat mengambil alih pentadbiran kerajaan selepas PRU13 nanti.
Sebagai blogger dan penulis maya, saya terpanggil untuk turut serta di dalam himpunan anjuran parti pembangkang ini kerana saya ingin menyaksikan sendiri apakah himpunan kebangkitan rakyat ini bakal menjadi gelombang tsunami kedua kepada UMNO dan BN menjelang PRU13 yang hanya berbaki tidak sampai 100 hari sahaja lagi dari sekarang.
Sebagai penggiat media juga, saya merasakan kehadiran saya bukanlah suatu kapasiti mewakili UMNO walaupun ramai kelihatan orang-orang UMNO yang lain turut menumpang semangat yang tercetus di dalam himpunan tersebut. Saya percaya mungkin ada juga kalangan wartawan/pemberita/jurugambar/blogger yang berwajah UMNO yang turut memikul tugas masing-masing untuk membuat liputan sepanjang program itu berjalan. Tanpa orang seperti mereka saya percaya Utusan Malaysia, Berita Harian, NST, Sinar Harian, TV3 dan RTM tidak akan dapat melaporkan apa sebenar yang sedang berlaku di dalam Stadium Merdeka itu. 
Anwar Ibrahim
Penulis bersama Anwar
Haji Mohamad Sabu, Penegerusi Penganjur Himpunan
Sebahagian orang ranai di luar stadium
Di Jalan Stadium
Justeru kehadiran saya pada himpunan ini akan membolehkan saya membuat analisa tersendiri untuk dipaparkan di dalam laman blog locengwangsa. Saya merasakan karier dan beberapa jawatan saya di dalam UMNO selama ini bukanlah menjadi penghalang terbesar untuk saya mempertajamkan lagi tahap profesionalisme saya di dalam bidang penulisan maya terutama ketika buat asignment di dalam gelanggang Pakatan Rakyat. Jikalau saya dipersalahkan kerana menghadiri himpunan seumpama ini, maka saya merasakan betapa sempitnya tahap profesionalisme mereka yang sedemikian itu terhadap profesion seorang penulis bebas seperti saya.
#KL112 Himpunan Kebangkitan Rakyat telah pun berakhir tanpa sebarang insiden yang menyayat hati apatah lagi tidak terjadi langsung keganasan yang menghuru harakan negara. Kuala Lumpur kelihatannya tenang walaupun ada pencacai dan pembodek yang mengandaikan akan berlaku huru hara sehingga mengganggu ketenteraman awam, menjejaskan pencarian rezeki para penjaja kecil dan akan menggangu trafik di jalan raya.
Mewakili masyarakat orang Asli
Wakil masyarakat India

Apa yang saya perhatikan, himpunan kebangkitan rakyat kali ini tidak berlaku seperti yang disangkakan itu. Pihak polis nampaknya kali ini begitu 'mesra demonstran' sehingga tidak terdapat langsung trak black maria yang akan melonggokkan para demonstran melampau; begitu juga tidak kelihatan gerombolan FRU bertopi merah yang akan melancarkan serangan gas pemedih mata dan water canon terhadap mereka yang berhimpun. 
Pendekata, pihak polis kali ini telah mencipta sejarahnya tersendiri kerana jarang berlaku penunjuk perasaan melaung-laungkan ucapan terima kasih kepada anggota pasukan polis, malah anggota polis yang bertugas merasakan diri mereka terlalu dihormati oleh puluhan ribu yang berhimpun di sepanjang jalan-jalan masuk menghala ke Stadium Merdeka. Semua lapan 'check point' yang ditetapkan oleh penganjur himpunan seperti di Masjid Al-Rahman di Pantai Baru, Jalan Brickfield, KLCC, Kelab Sultan Sulaiman, Masjid Negara, Bukit Bintang, Amcorp di Petaling Jaya hampir menyamai program marathon larian, mereka berjalan secara aman bermula jam 10.00 pagi menuju destinasi sambil diawasi oleh para anggota pasukan keselamatan yang bertugas.
Dato' Seri Hj Abd Hadi Awang, Presiden PAS
Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang

Saya sendiri menaiki LRT dari stesen Seri Rampai di Wangsa Maju berhenti di stesen Pasar Seni kira-kira jam 12.30 tengahari. Saya berjalan kaki melalui Jalan Bandar, Jalan Petaling seterusnya di persimpangan Jalan Maharajalela sebelum menghala ke Jalan Stadium. Pada waktu itu kelihatan berpusu-pusu manusia yang bertali arus dengan pelbagai pakaian yang berwarna warni disulamkan lagi dengan berbagai palakat/banner/bendera masing-masing untuk ekspresi memenuhi tuntutan perjuangan mereka menumbangkan kerajaan BN dalam PRU13 nanti.

Saya memasuki Stadium pada jam 2.00 petang. Saya terkejut apabila melihat limpahan manusia bukan sahaja di bahagian tempat duduk yang boleh memuatkan 30,000 orang telah penuh, bahkan saya melihat juga di tengah-tengah padang dalam stadium itu turut dibanjiri manusia berbaju kuning, hijau dan merah. Mereka terdiri daripada pelbagai warna kulit yang berlainan bangsa dan agama. Kesatuan hati mereka begitu  menakjubkan, kerana mereka merasakan tuntutan untuk membuat perubahan dan menumbangkan BN hendaklah dijana dengan sebulat hati.

Kebencian mereka kepada Najib, Rosmah dan UMNO/BN amat ketara sekali. Kedengaran suara yang sederap meminta Najib berundur dan jatuhkan UMNO/BN. Kedengaran juga suara-suara yang menyebut NFC@Lembu yang mengaitkan Shahrizat Jalil. Tidak kurang juga bibit-bibit kebencian yang sungguh ketara ditujukan kepada 'Ist Lady - Rosmah Mansor' yang kini menjadi beban politik UMNO. Nama Isa Samad, Pengerusi Felda juga berkumandang apabila Mazlan Alimat jurucakap ANAK Felda yang meminta Isa Samad segera berundur dengan mengaitkan perintah Mahkamah yang meminta KFZ menggugurkan keahlian Isa Samad daripada koperasi Felda itu.

Senator Dato' Raja Ropiaah, Ketua Wanita UMNO Selangor yang terlibat dengan skandal kewangan membabitkan syarikatnya dengan kontrak perniagaan Kementerian Pertahanan juga disemboyankan di dalam himpunan ini. Tuan Guru Haji Hadi Awang Awang, Presiden PAS turut meminta supaya tempoh pemerintahan kerajaan UMNO/BN dapat ditamatkan menjelang PRU13 ini.

Beliau berkata, Suharto di Indonesia pun dah takde, Hosni Mubarak di Mesir juga ditumbangkan, Presiden Syria Al-Asad juga bakal digulingkan; maka beliau berpendapat sudah tiba masanya kerajaan UMNO yang dianggap sebagai korupsi wajar ditumbangkan oleh rakyat dalam PRU13. Hadi berkata, UMNO kini dalam keadaan yang semakin terdesak dengan mencipta berbagai dakyah berbentuk fitnah sehingga sanggup mempersendakan agama Islam serta meniupkan sentimen perkauman sempit.

Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang turut berucap. Beliau berbangga dengan sokongan rakyat kali ini. Beliau begitu yakin UMNO/BN kali ini akan berjaya ditumpaskan kerana menurutnya rakyat semakin sedar dan insaf untuk memendekkan tempoh pemerintahan UMNO yang semakin dibenci rakyat.

Anwar Ibrahim pula berjaya memukau hadirin dengan ucapan yang penuh bersemangat. Beliau mengingatkan Najib supaya berwaspada dengan isu-isu yang melilit dirinya. Anwar melihat gelombang rakyat akan memaksa Najib untuk menjadi Perdana Menteri terakhir UMNO. Menurut Anwar, Perhimpunan Agung UMNO yang baru sahaja berakhir Disember lalu juga merupakan perhimpunan yang terakhir sebelum kerajaan UMNO/BN ditumbangkan dalam PRU13.

Sambil memetik alunan lagu 'Warisan' yang sering dinyanyikan oleh orang UMNO...'Anak Kecil Main Api, Tergadai Hatinya Yang sepi, Air Mata Darah Bercampur Keringat, Bumi Dipijak Milik Orang. Nenek Moyang Kaya Raya, Tergadai Seluruh Harta Benda, Akibat Sengketa, Sesamalah Kita, Cinta Lenyap Di arus Zaman..."

Lautan manausia di Stadium Merdeka

Anwar menyatakan, UMNOlah yang banyak menggadai tanah-tanah warisan di bumi ini. Menurutnya lagi, UMNO begitu takut dengan kehilangan kuasanya lalu menakut-nakutkan orang Melayu kononnya apabila UMNO kalah pilihan raya, maka akan lenyaplah keistimewaan orang-orang Melayu di negara ini. Pada Anwar, Melayu akan tetap dominan di negara ini. Raja-Raja Melayu tetap dipertahankan, begitu juga Bahasa Melayu akan tetap menjadi bahasa utama di samping bahasa-bahasa ibunda yang lainnya.

Beliau menyanggah dakwaan yang dibuat oleh UMNO kononnya apabila Pakatan Rakyat mengambil alih pemerintahan negara ini nanti, Islam tidak lagi menjadi agama rasmi negara. Dalam aspek pendidikan, Anwar juga memberi jaminan, jika PR memerintah harga minyak akan diturunkan segera, PTPTN akan dihapuskan dengan memberikan pendidikan percuma kepada semua pelajar IPT di negara ini. Anwar juga menyentuh hak royalti minyak yang menjadi konflik di negeri kelantan, Terengganu termasuk Sabah dan Sarawak. Kerajaan Pakatan Rakyat katanya berjanji akan memulangkah hak royalti sebanjyak 20 peratus kepada negeri-negeri yang menghasilkan minyak.

Pada akhir ucapannya, Anwar telah melaungkan sebanyak tujuh kali laungan MERDEKA yang disambut dengan gegak gempita puluhan ribu yang memenuhi ruang Stadium Merdeka. Laungan MERDEKA yang dibuat oleh Tunku Abdul Rahman pada tanggal 31 Ogos 1957 menandakan Malaysia telah bebas dari penjajahan asing, namun ulangan laungan MERDEKA kali ini merupakan manifestasi kebangkitan rakyat untuk menuntut arti kemerdekaan membebaskan negara dari bentuk pemerintahan yang korup kepada yang lebih telus demi untuk kesejahteraan rakyat jelata.
DEKLARASI HKR #KL112 telah dilafazkan dimana Datuk Saifudin Nasution, SUA PKR telah mengetuai bacaan ikrar tersebut yang menggariskan sepuluh tuntutan yang meliputi menuntut pilihan raya yang bersih, adil dan telus, menyelematkan Felda, isu taraf Sabah dan Sarawak supaya dinaikkan taraf setara dengan semenanjung Malaysia, hak royalti 20 peratus hasil minyak, jaminan kebajikan dan melindungi hak kakitangan kerajaan termasuk guru-guru dan anggota pasukan keselamatan. 
Deklarasi ini juga menuntut kehidupan dengan persekitaran alam yang bersih. Bahasa kebangsaan juga digesa supaya dimartabatkan disamping menjulang bahasa-bahasa ibunda yang lainnya, seterusnya menjadikan Bahasa Inggeris terus dipertingkatkan dalam sistem pendidikan negara. Pendidikan percuma untuk semua anak Malaysia juga menjadi intipati deklarasi.

Tok Guru Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan telah menutup tirai himpunan kebangkitan rakyat ini dengan memimpin bacaan doa. Laungan azan dan Lagu Negaraku menyusul sebagai tanda berakhirnya Himpunan Kebangkitan Rakyat #KL112.


Oleh Abdul Rahman Hashim
http://locengwangsa.blogspot.com
Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List