SPR AKAN MENIPU SELAGI ADA HAYAT...!

on May 26, 2013



Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang bernaung di bawah Jabatan Perdana Menteri, memang pakar dalam kerja-kerja menipu dalam setiap kali diadakan Pilihan Raya Umum (PRU) mahupun Pilihan Raya Kecil (PRK).
Demi memastikan Umno/BN terus berkuasa, ahli-ahli Suruhanjaya bermula daripada Pengerusi, Timbalan Pengerusi, Setiausaha, hinggalah kepada Ketua Tempat Mengundi, sanggup melakukan penipuan demi penipuan.
Dosa dan pahala sudah tidak wujud dalam kamus SPR yang kini lebih tepat dipanggilSuruhanumno Penipu Rakyat. Tak menipu, bukan SPRlah namanya.
Rakyat telah muak dengan kewujudan pengundi hantu dan pengundi warga asing pada setiap kali PRU dan PRK. Rakyat telah muak dengan skandal 'undi pos' dan kali ini ada pula 'undi awal'. Apa yang kerap terjadi, undi pos dan undi awal ini terdedah kepada manipulasi SPR.
Apabila mereka telah terperangkap dengan penipuan yang mereka lakukan, mereka akan mencipta penipuan baru bagi menutup penipuan asal. Begitulah Standard Operation Procedures (SOP) yang telah mereka gunakan.
Bentuk dan kaedah penipuan mereka sudah ketinggalan zaman. Zaman rakyat membiarkan diri diperbodohkan dengan pelbagai alasan karut-marut, sudah berlalu. Hanya tinggal sekelompok kecil masyarakat ala-ala Makcik Felda sahaja yang masih mempercayai cakap-cakap orang SPR - Suruhanumno Penipu Rakyat.
Rakyat yang cerdik nak percaya macam mana jika setiap ruang dan peluang yang ada, digunakan oleh SPR untuk menghentam pembangkang. Tak pernah kita dengar pihak SPR mengentam pihak Umno/BN walaupun pelbagai salah-laku dilakukan oleh pihak Umno/BN semasa berkempen, semasa hari pilihan raya dan juga selepas pilihan raya.
SPR sepatutnya berdiam diri setelah membuat pengumuman keputusan siapa yang 'menang' pada malam pengiraan undi. Selepas daripada itu, mereka tidak perlu lagi bersuara menghentam pihak 'pembangkang'. Apa yang patut mereka lakukan ialah menyiapkan kerja-kerja mewartakan keputusan pilihan raya tanpa perlu menyibuk menjadi 'wakil rakyat' memanggil sidang akhbar sana-sini semata-mata untuk mengentam pembangkang.
Habis sangat kalau teringin nak bercakap juga, ok, panggil sidang media dan beritahu, "SPR sudahpun mewartakan keputusan pilihan raya umum yang baru lalu. Kini pihak-pihak yang tidak berpuas hati dengan perjalanan pilihan raya, bolehlah mengemukakan petisyen pilihan raya kepada mahkamah Tinggi dalam tempoh 21 hari." Cukup setakat itu. Tak perlulah membuat ulasan apa-apa yang berlaku. Tunggu saja selepas 21 hari, jika ada petisyen, barulah SPR bersedia untuk menjawab, di dalam Mahkamah.
Tak payahlah nak ulas, yang itu fitnah, yang ini fitnah dengan niat hendak mempengaruhi 'hakim pilihan raya' yang akan mengendalikan perbicaraan.
LETAK JAWATANLAH SELURUH ANGGOTA SURUHANJAYA PILIHAN RAYA!   Aranjada sungguh!!


KENYATAAN AKHBAR ADUN SERI SERDANG YB NOOR HANIM ISMAIL
GAMBAR LAKONAN BLACKOUT 505: MENYANGKAL DAKWAAN SPR


Saya mengecam kenyataan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) melalui Timbalan Pengerusinya Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang menyatakan bahawa kejadian Blackout 505 yang tersebar di internet dan akhbar adalah fitnah dan lakonan yang dirakam sebelum PRU 13.
Ternyata hasil penelitian dan siasatan awal yang dilakukan beliau bersama pegawai-pegawainya adalah sangat lemah dan hanya sekadar ingin menutup kelemahan sistem pilihanraya yang ada dan menafikan kejadian blackout yang benar-benar berlaku.
Saya ingin menyatakan bahawa gambar yang tersebar tersebut adalah benar dan kejadian itu berlaku di SEKOLAH KEBANGSAAN SERDANG, di bilik pengiraan undi Saluran 3. “Counting Agent” kami telah mengambil beberapa gambar sebelum dan selepas kejadian blackout tersebut itu berlaku.

Saya juga melihat beberapa kelemahan Timbalan Pengerusi SPR dalam menilai beberapa aspek dikatakan Prosedur Operasi Standard (SOP) SPR sewaktu hari mengundi pada 5 Mei 2013 yang lalu.
Bagaimana beliau sendiri tidak tahu pakaian rasmi petugas-petugas SPR berwarna kelabu pada hari tersebut. Saya juga berasa hairan kerana beliau juga tidak kenal kotak bekas kiraan undi yang digunakan oleh pihak SPR sendiri. Gambar tersebut dengan jelas menampakkan logo SPR di tepi kotak kiraan undi yang digunakan.

Sewaktu kejadian itu berlaku, wakil calon kami juga telah berusaha membekalkan lampu suluh ke bilik kiraan undi tersebut bagi memastikan proses kiraan undi berjalan dengan lancar. Saya menafikan bahawa terdapat wartawan di lokasi kejadian kerana yang ada hanya Ketua Tempat Mengundi (KTM), petugas SPR, wakil calon dan anggota polis yang bertugas.

Oleh itu, saya menyarankan agar pihak SPR khususnya Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia kerana telah melakukan kesilapan dalam mengeluarkan kenyataan tanpa membuat kajian yang mendalam dan mengambil ringan isu yang dibangkitkan oleh rakyat. SPR sebagai badan rasmi yang menguruskan pilihanraya ini mesti dilihat profesional, adil dan telus serta tidak berpihak kepada mana-mana parti.

YB NOOR HANIM ISMAIL
ADUN SERI SERDANG.
25 Mei 2013 / 15 REJAB 1434



Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List