Azmin : Ada Main Game Ke...???

on Oct 15, 2010


Kalaulah ia satu game seperti sangkaan saya, agaknya boleh kelaskan sebagai cantik punya game. Tahniah!

Sebelum kata Nurul Izzah Anwar layak untuk bertanding (berita paling awal ialah berita Malaysiakini pada pukul 1.44 tengah hari "Nurul Izzah akhirnya layak tanding timbalan"), bagi keluar dulu berita bertajuk "Semporna nafi calon Nurul Izzah tanding timbalan?" (tersiar dalam Malaysiakini pada pukul 12.01 tengah hari).

Apa-apa hal pun, tak timbul lagi soal ibu pejabat PKR menghalang Nurul bertanding. Lepas ni, jangan terkejut kalau cabang Selangau pun menafikan ia mencalonkan Nurul.

bakaq kaki su'ul zan (sangkaan jahat)? Tak ada masalah nak tuduh gitu. Macam-macam dah orang tuduh aku. Tuduh kafir pun ada. Tambah satu lagi, apa salahnya.

Tetapi sangkaan tak lahir gitu-gitu saja. Sangkaan kadang-kadang adalah produk kepada sesuatu suasana atau rangkaian peristiwa - kalau boleh nak disebut produk. Sangkaan adalah reaksi. Ini bukan justifikasi. Tetapi, itulah yang selalu terjadi.

Bila dah keluar berita tentang cabang Semporna tu, tidak timbul lagi manipulasi atau konspirasi menghalang sesiapa pun bertanding. Tak kisahlah lagi kalau keluar berita "Azmin nafi campuri pemilihan parti" (FMT 14/10/10), "Azmin denies manipulating PKR polls" (FMT 14/10/10) dan "Azmin denies manipulating PKR vote" (Malaysian Insider 14/10/10).

Tanpa menjejaskan rasa setuju saya dengan pandangan seorang aktivis Pakatan Rakyat (PR) yang menyatakan "Baik orang PKR pakar-pakat bagi jawatan tu kat (Datuk Seri Dr Mohamad) Khir Toyo ja!" daripada memilih Azmin Ali menjadi Timbalan Presiden PKR, saya kini melihat wujudnya zaman menyalahkan Azmin. Semuanya salah Azmin.

Saya teringat blogger-blogger Umno yang menyalahkan Tan Sri Nor Mohammed Yakcop la, Datuk Nazri Aziz la, Datuk Idris Jala la (yang kesemuanya Menteri di Jabatan Perdana Menteri) dan semua orang kecuali Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Soalan penting yang selalu saya tanya ialah does the buck stop at Nor Mohammed, Nazri, Idris or any other macai? Najib is infallible? Wow!

Begitu juga dalam kes PKR ni. Does the buck stop at Azmin?

Hampa carilah jawapan sendiri. Apa yang ingin saya ceritakan seterusnya ialah kisah kami dalam Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) pada awal lapan puluhan dulu (hujung tujuh puluhan saya jadi ahli Abim Daerah Matang - di kampung saya yang la ni kawasan parlimennya dinamakan kawasan Bukit Gantang).

Pada masa itu semua syura, Syeikh! Mana ada pengundian untuk memilih kepimpinan Abim Pusat, negeri atau daerah. Kita pakai syura, Syeikh!

Ada banyak perkara yang kami tak puas hati apabila di penghujung muktamar Abim diumumkan barisan kepimpinan (sebenarnya disodokkan untuk diterima bulat-bulat oleh kami, ahli-ahli Abim). Masa tu muktamar Abim biasanya diadakan di Dewan Al Malik Faisal, dekat masjid bulat Petaling Jaya. Tetapi, peristiwa yang paling saya ingat ialah apabila diumumkan Zakaria Hashim sebagai pimpinan (la ni khabarnya dia bergelar Datuk dan aktif dalam bidang dakwah). Kami di peringkat akar umbi tidak senang dengan perlantikan Zakaria.

Bila kami bersembang tentang perkara itu, penagih-penagih candu masyarakat yang dihiaskan dengan nama thiqah dan wala' terus jawab, "tak boleh pertikai, Syeikh. Tu keputusan syura" (stock-stock thiqah wala' ni dah berpuluh tahun dah aku jumpa. Stock-stock tu yang berada di dalam Abim masa tu kemudiannya banyak yang mengekori Saudara Anwar Ibrahim - la ni Datuk Seri la - ke dalam Umno dan banyak yang kaya-raya).

Di dalam Abim Kampung Batu di mana saya berusrah (kadang-kadang naqibnya ialah Bendahari Abim pada masa itu, Dr Mohamed Suleiman - kini Datuk), tak ada yang berani menuding jari kepada Brother Anwar, kecuali dua orang - tak perlulah saya sebut nama seorang lagi selain saya.

Demikian kenangan di dalam Abim dahulu. Kalau nak dikaitkan dengan apa yang berlaku di dalam PKR la ni, ikut suka hampa la..

(Sikit lagi: Mengenai berita Malaysian Insider hari ini "MP Gobala ugut keluar PKR jika proses pemilihan terus dinoda", mampoih pi kat dia lah! Sejak sesi Dewan Rakyat yang lalu lagi saya dengar cerita dia nak berambus)



P/s : Biasalah kalau tak ada game dan strategi mana boleh menang. Tapi cerita Nurul Izzah sekejap boleh bertanding dan sekejap tidak ini ada pelik siket. Yang pasti layak bertanding juga dia.

Macam manalah orang tak kata PKR ini Parti Anak Beranak. Kadang-kadang pendapat grass root kenalah ambil berat siket.

Cakap nak jadi alternatif, tapi dengan UMNO lebih kurang tiada beza. Retorik saja lebih..



Penarik Beca..

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List