Batu Sapi "banjir" dengan wang tunai.....???

on Nov 4, 2010




SANDAKAN: Bank-bank di sini dilaporkan mengeluarkan wang tunai di antara RM500,000 hingga RM1 juta sejak dua hari lalu di mana para pengundi di Batu Sapi mula keluar mengundi hari ini.

"Towkay-towkay mengeluarkan sejumlah wang yang banyak dan beberapa bank tidak mampu melayan pengeluaran wang sebanyak itu kerana masalah teknikal. Bank Negara perlu diberitahu tentang perkara ini.

Peristiwa wang tunai mula mengalir di beberapa penempatan kampung air semalam menjadi perbualan ramai. Ada yang menganggarkan jumlah wang tunai yang dikeluarkan dari bank-bank mencecah RM5 juta dalam tempuh 72 jam sahaja.

Menurut pemandu teksi, mereka (pemandu-pemandu teksi) diberi RM250 seorang dan pengundi biasa mendapat RM150 seorang.


Wang tunai itu ialah untuk makanan, pengangkutan dan logistik. Para penganjur yang dikenalpasti bertanggungjawab untuk mendapatkan undi dilaporkan mendapat RM200 seorang dan mereka dijangka membawa pengundi ke pusat mengundi hari ini.

Beberapa orang berkata mereka dijanjikan sebanyak RM100 hingga RM150 seorang atau lebih ketika datang membuang undi.

Ambil "habuan" di pusat operasi MCA

Petang semalam, ramai penduduk berkumpul di pusat operasi MCA di sini selepas cakap-cakap mengatakan parti itu sedang memberi "habuan" dan sekumpulan pengundi keluar ke bandar memberitahu wang tunai sedang ditaburkan oleh kumpulan itu dan ini.

Bagaimanapun, di sebalik kemeriahan itu, ada beberapa orang yang mendakwa menerima RM150 agak kecewa kerana mereka diberitahu akan mendapat sebanyak RM400 seorang.

Khidmat pesanan ringkas (SMS) tersebar meminta para pengundi pergi ke pusat-pusat operasi parti pembangkang dan malahan di hotel-hotel untuk mengambil makanan dan wang tunai.

Sementara itu, Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) menjangkakan lebih ramai orang keluar mengundi pada sekitar 75% berbanding 63% pada tahun 2008.

Berita ini bukan berita gembira bagi pihak pembangkang yang menyatakan bahawa lebih ramai mereka keluar mengundi bermakna para pengundi datang dari luar kawasan Batu Sapi.

Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, yang tiba di sini semalam, menyampaikan amanat supaya para pengundi memilih calon secara bijaksana.

Beliau menamatkan ucapan kempen untuk calon BN Linda Tsen dengan membidas calon pembangkang, Yong Teck Lee dari Parti Progresif Sabah dan Ansari Abdullah dari PKR.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List