Kes "Rosmah Puaka" muncul kembali

on Dec 8, 2010

Kes pelajar UM untuk alih isu harga barang naik



Gerakan Solidariti Mahasiswa (SMM) sekali lagi mempersoal motif pendakwaraya membuat rayuan terhadap keputusan Hakim Mahkamah Sesyen berhubung kes 'Rosmah Puaka' membabitkan lima mahasiswa Universiti Malaya (UM).


Menurut peguam salah seorang responden, Razlan Jalaludin, kes rayuan tersebut ditetapkan hari ini namun nota kehakiman belum diterima dan mahkamah akan menetapkan satu tarikh untuk mendengar kes tersebut.
Presiden SMM, Shazni Munir yang merupakan salah seorang responden berkata, pihak peguam negara seolah-olah menerima tekanan untuk membuka kembali kes tersebut yang keputusannya telah dibuat Mahkamah Sesyen.
Beliau juga mempersoal mahkamah yang hanya memanggil semula tiga daripada kesemua mereka yang sebelum ini didakwa atas kesalahan cubaan melakukan perbuatan khianat, pencerobohan jenayah dan vandalisme.
"Kita amat kecewa dengan keputusan ini dan seolah-olah di peringkat peguam negara menerima tekanan dariapda pihak-pihak tertentu untuk membuka kembali kes ini," kata beliau dalam sidang media di lobi mahkamah pagi tadi.
Mereka yang dipanggil semula ialah Shazni Munir Mohd Ithnin (22 tahun), Muhammad Aizat Roslan (21), Muhammad Saufi Jelani (21) manakala Mohd Izzuddin Hilmi Mohd Zaini (21) dan Mohd Syahruldeen Ahmad Rosli (21) masih belum menerima sebarang perintah dari mahkamah.
Hakim Mahkamah Sesyen, Rozana Ali Yusoff pada 24 September lalu yang membebaskan lima mahasiswa terbabit daripada pertuduhan jenayah di bawah Seksyen 427, 436, dan 447 Kanun Keseksaan tanpa dipanggil membela diri.
Hakim memutuskan demikian setelah mendapati tiada bukti keraguan (prima facie) yang menunjukkan lima pelajar itu terbabit dalam kejadian tersebut.
Shazni juga tidak menolak kemungkinan kes itu sengaja dibuka kembali untuk mengalihkan pandangan mahasiswa daripada isu-isu semasa yang berlaku dalam negara seperti kenaikan harga minyak dan barang keperluan yang lain.
"SMM berharap mahasiswa tidak terlalu menumpukan kepada kes ini sehingga tidak peka terhadap isu-isu semasa yang berlaku dalam negara," katanya.
Beliau turut menegaskan, mahasiswa khususnya mereka yang dipanggil semula tiak akan mengaku kalah dan akan berjuang habis-habisan membela diri yang disifatkan menjadi mangsa keadaan.
"Kalau pihak pendakwaraya bersungguh-sungguh mahu lawan kita dalam kes ini, kita juga bermati-matian akan melawan bagi memastikan nasib kami terbela," katanya.
-Harakahdaily

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List