Nama Rais Yatim dibersihkan lagi.......

on Jan 8, 2011





Usaha nak bersihkan nama Rais Yatim diteruskan lagi. Kalau kelmarin kedutaan Indonesia menafikan ada terima laporan pasai kes rogol tu, semalam keluar pulak berita dari Indonesia.

MalaysianInsider melaporkan:
JAKARTA, 7 Jan — Wanita yang pernah bekerja sebagai pembantu rumah Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim selama lapan tahun sehingga 2007, hari ini menafikan dakwaan bahawa dirinya pernah diperkosa oleh bekas majikannya itu.

Menurut laporan portal berita detik.com hari ini, wanita itu menafikan dakwaan tersebut ketika ditemui empat petugas Balai Pelayanan Penempatan dan Perlindungan Tenaga Kerja Indonesia (BP3TKI) Semarang.

Dalam pernyataan bertulis yang ditandatanganinya, pembantu rumah itu menegaskan tidak pernah terjadi cubaan gangguan seksual oleh majikannya selama beliau bekerja di Malaysia.

“Saya bekerja selama lapan tahun di rumah Datuk. Selama itu baik-baik saja, tidak pernah ada permasalahan, apalagi terkait perlakuan kasar serta tidak senonoh terhadap saya,” katanya dalam kenyataan itu. - TMI
Nak kata apa lagi? Kalau dah saksi utama dah depa dah jumpa dan dah pun tandatangan surat akuan kata dia tak pernah dirogol dan dilayn dengan baik masa berkerja di rumah menteri tu, aku rasa boleh tutup kes la.

Takdak kesan apa pun dah walaupun Migran Care mengaku 'Laporan Investigasi Robengah (BMI)' tercatat nama Rais Yatim tu memang depa yang buat, kalau pihak polis terima pengakuan saksi utama yang kata takdak jadi apa-apa pun.

Kecuali la kalau pihak polisi Indonesia yakin ada kes, dan bukak fail siasatan. Kalau pihak polisi Indonesia ambil kes ni, mungkin kut mangsa dan keluarga dia boleh jadi berani untuk nak dakwa menteri terlibat dengan jaminan pihak polisi Indonesia.

Pasainya dalam laporan BMI tu depa bagitau yang depa takut, pasai menteri tu banyak duit dan ramai kenalan di Indonesia. Memang depa takut diapa-apakan.

Berita semalam, Najib Razak pun dah komen, minta jagan main tuduh-tuduh. Dia kata biar polis buat siasatan dan katanya Rais Yatim pun bersedia untuk disiasat.

Apa pun, aku yakin kes ni tentu tak lekat punya. Di Malaysia tak lekat, di Indonesia pun tak lekat.


0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List