BOLEH MAAF TAPI TETAP SAMAN.

on Jun 8, 2011

Kemaafan Diberikan Namun Saman Tetap Berjalan


KANGAR – Pengantin lelaki yang kecewa setelah majlis pernikahannya dibatalkan oleh pasangannya dengan sekadar menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) tidak akan melupakan detik hitam dalam hidupnya itu begitu sahaja walaupun selepas keluarga pihak perempuan menghantar wakil memohon maaf malam kelmarin.

Menurut pengantin itu yang hanya mahu dikenali sebagai Aizat, 37, keluarga pihak perempuan menghantar empat lelaki termasuk dua abang ipar ke rumahnya di sini kira-kira pukul 8.30 malam untuk meminta maaf ekoran majlis tersebut dibatalkan.

Katanya, pihak keluarga perempuan ingin masalah tersebut selesai dan memohon agar isu tersebut tidak dipanjangkan lagi terutama mereka bimbang dengan tindakan saman yang akan diambil oleh Aizat.

“Walaupun sudah termakan hati, saya memaafkan pihak perempuan itu, namun tetap dengan pendirian untuk mengambil tindakan undang-undang.

“Ini soal maruah, saya tetap akan bawa kes ini ke mahkamah,’’ tegasnya ketika dihubungi di sini semalam.

Akhbar semalam melaporkan mengenai impian jurujual kereta itu untuk berkahwin dengan gadis pilihannya berkecai selepas tunangnya itu membatalkan majlis pernikahan mereka melalui satu kiriman SMS.

Lebih melukakan hati lelaki itu, SMS tersebut dihantar cuma 11 jam sebelum majlis pernikahan mereka dilangsungkan di sebuah masjid di Simpang Empat di sini pukul 10 pagi kelmarin. -kosmo


Wali perlu adil

KUALA LUMPUR: Seseorang wali dalam perkahwinan Islam sepatutnya bertanggungjawab mencarikan suami yang soleh dan boleh membimbing gadis di bawah amanahnya, bukan merosakkan masa depan mangsa termasuk membatalkan pernikahan pada saat akhir tanpa alasan kukuh.

Pensyarah Undang-undang Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Datin Dr Noor Aziah Mohd Noor, berkata enakmen undang-undang keluarga Islam tidak pernah membenarkan wali menyalah guna kuasa menolak perkahwinan sewenang-wenangnya.

Sebaliknya beliau berkata, wali yang bertanggungjawab perlu bersikap adil kepada pasangan yang ingin dikahwinkan, malah mereka perlu disatukan segera jika kedua-duanya tidak melanggar perjanjian seperti yang dipersetujui keluarga kedua-dua pihak.

“Tanggungjawab wali mencari calon suami yang sesuai dan dalam kes ini (laporan muka depan Harian Metro semalam), saya tidak nampak di mana silapnya bakal pengantin lelaki itu...dia tak langgar perjanjian pun,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam. -hm


Ulasan

Cukuplah dik. Mungkin dia bukan jodohmu. Redha dengan takdir Ilahi.

Bunga tidak sekuntum. Mungkin Allah hendak menurniakan seseorang yang lebih baik daripadanya untukmu.

Kami doakan engkau bertemu jodoh dengan yang terbaik untukmu dunia dan akhirat.







0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List