Kenapa Raja Arab Belum Terjejas...?

on Aug 26, 2011



Kalau kita lihat perkembangan politik di Timur Tengah sekarang ini, satu persatu pemimpin autokratik dan diktator Arab telah diturunkan oleh rakyat yang mendesak dan mahukan demokrasi yang adil dan bebas dilaksanakan di Negara mereka. Bermula di Tunisia, kemudian diikuti oleh Mesir, Yaman dan terbaru ialah Libya.


Tetapi peliknya sehingga kini, Negara-negara Arab yang diketuai oleh Raja atau mengamalkan pemerintahan Monarki masih belum terjejas lagi. Pada peringkat awalnya, kita menjangka Negara-negara Arab yang diketuai oleh raja-raja ini yang terlebih dahulu mengalami reformasi atau revolusi dari kebangkitan rakyat di wilayah Arab ini, tetapi nampaknya ia tidak berlaku seperti yang kita jangka.

Kalau hendak dibandingkan Muammar Gaddafi, pemimpin Libya, dengan sesetengah raja-raja Arab lain itu, dari segi amalan hidup yang suka bermewah-mewah, membazir dan berfoya-foya, Gaddafi jauh lebih baik lagi.

Apatah lagi dengan amalan politik, dikatakan ramai pengkritik dan penentang raja, hilang begitu sahaja tanpa dapat dikesan, dan tidak diketahui apa yang telah terjadi kepada diri mereka.

Apakah kelebihan raja yang membuatkan mereka masih selamat?

Mungkin ini ada hubung kait dengan mitos dan kepercayaan masyarakat terhadap raja sehingga sukar untuk dikikis dari pemikiran dan amalan mereka.

Kepada sesetengah masyarakat, raja dianggap wakil Tuhan di alam dunia ini. Darah keturunan raja dianggap lebih mulia dari manusia biasa.

Raja bukan sahaja sebagai pemimpin yang berkuasa ke atas rakyat baginda, malah semua sumber Negara adalah menjadi milik mutlak raja termasuklah minyak yang terdapat dalam perut bumi negaranya.

Ada juga masyarakat yang mengangkat raja sebagai ketua agama meskipun tingkah laku sesetengah raja itu ada yang tidak secocok dan selari dengan akhlak agama.

Malah cara rakyat bertutur atau berkomunikasi dengan raja sangat berbeza dengan rakyat biasa berkomunikasi sesama mereka. Raja dan keturunannya dianggap mempunyai darjat yang istimewa berbanding manusia biasa, oleh itu protokolnya tidak sama dengan protokol rakyat biasa.

Walaupun Muammar Gaddafi seorang pemimpin yang amat berkuasa, tetapi kepada orang Arab beliau masih manusia biasa, bukan bertaraf raja.

Mengkritik dan menentang raja dianggap sebagai durhaka, satu label yang sangat digeruni oleh sesiapa jua. Sedangkan menentang Muammar Gaddafi hanya dianggap sebagai pemberontak atau pengkhianat sahaja.

Itulah antara kelebihan raja. Rakyat bukan sahaja dicengkam oleh kuasa yang dimiliki raja, tetapi juga dicengkam oleh mitos dan kepercayaan yang telah lama melekat dalam pemikiran rakyat terhadap raja.

Mungkin faktor inilah yang telah dapat membantu mengekang rakyat untuk menentang raja-raja Negara Arab.


sumber :-  http://aliasmohdyusof.blogspot.com
Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List