RUMAH KU SYURGA KU....RUMAH SEMENTARA.

on Aug 26, 2011



MEREMPAT...golongan gelandangan di kawasan lapang di Jalan Pudu.

KUALA LUMPUR: “Sewa bilik atau rumah di sini mahal, gaji saya pula cukup makan dan selebihnya digunakan mengisi minyak motosikal untuk ke tempat kerja.
“Jadi, saya tiada pilihan dan tinggal di sini sementara waktu sehingga mendapat pekerjaan dengan gaji lebih besar,” kata pemuda mahu dikenali sebagai Ahmad, 21, yang hidup gelandangan di kawasan lapang berhampiran Jalan Pudu, di sini.


Ahmad berkata, dia mula menjadikan kawasan luas itu sebagai ‘rumah’ sejak Mac lalu apabila berpindah ke ibu kota mencari pekerjaan.
Berasal daripada sebuah daerah di Perak, Ahmad berkata, setiap hari dia akan bangun seawal jam 5 pagi dan menumpang mandi di tandas awam berhampiran, pergi ke tempat kerja seperti biasa dan pulang semula untuk tidur kira-kira jam 12 tengah malam.

“Ramai yang menumpang tidur di sini. Bukan saja warga asing, ada juga warga tempatan yang tiada tempat tinggal di ibu kota. Kebanyakan seperti kami ada pekerjaan, cuma tidak mampu menyewa bilik.

“Berasal daripada luar ibu kota dan datang ke sini untuk mencari rezeki, tetapi kami tidak berkemampuan untuk hidup selesa berikutan gaji kecil dan kos sara hidup tinggi. 

“Bagaimanapun, kawasan ini persinggahan sementara sebelum mendapat tempat sesuai,” katanya ketika ditemui Metroplus, baru-baru ini.

Tinjauan Metroplus mendapati, tidak kurang 10 gelandangan menjadikan kawasan itu seperti rumah mereka. Biarpun tidak berbumbung atau beratap, mereka selesa tidur di situ dengan beralaskan bantal dan tilam.
Pada waktu siang, mereka menyimpan kelengkapan tidur, beg pakaian dan menyidai baju di atas pokok berhampiran dan belakang papan tanda di situ.

Menurut pekerja restoran makanan segera berhampiran, Murni, 40, ada segelintir mereka cuba menumpang tidur di premis kedai sekitar kawasan itu, tetapi dihalau pemilik kerana mengganggu operasi perniagaan.

Sementara itu, Pengarah Bahagian Warga Tua dan Keluarga Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), Mohd Fazari Mohd Salleh, berkata kesedaran masyarakat perlu dipertingkatkan.

“Isu pengemis atau kutu rayau adalah kompleks kerana mereka mempunyai pelbagai kategori terdiri daripada pengemis tempatan dan warga asing serta tergolong sebagai warga emas, kanak-kanak dan orang kelainan upaya (OKU). JKM menyelamatkan pengemis atau kutu rayau mengikut peruntukan seksyen 3(2) Akta Orang-Orang Papa (AOP) 1977,” katanya.



Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List