Kenapa Mahathir Mahu PRU-13 Diadakan Awal...?

on Dec 20, 2011



Pilihan raya adalah penentu masa depan negara. Dalam politik, perubahan kepimpinan tidak dapat dielakkan seperti yang telah terbukti dalam revolusi Arab baru-baru ini, dan pencabar akhir Vladimir Putin iaitu Mikhail Prokhorov dalam pilihan raya presiden Rusia yang akan datang.

UMNO juga tidak mempunyai kuasa untuk menghalang perubahan dalam hierarki politik, tetapi untuk menerima kemahuan ahli-ahlinya , kecuali beberapa 'gerakan' dilancarkan untuk mengekalkan status quo, walaupun bersifat sementara. Arus perubahan akhirnya berlaku untuk UMNO dan kuasa yang bakal mencetuskan arus ini adalah tidak lain daripada kesalahan dan perbuatan-perbuatan zalim UMNO itu sendiri.

Orang yang berkuasa

Mahathir Mohamad, bekas presiden UMNO dan juga mantan Perdana Menteri, meramalkan perkara ini akan berlaku dan muncul semula untuk merebut peluang untuk merealisasikan agenda peribadinya. Beliau telah menyarankan agar Pilihan Raya Umum ke-13 diadakan awal tahun depan. 

Walaupun begitu, persepsi awam beranggapan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan timbalannya Muhyiddin juga mahu PRU-13 diadakan awal tahun depan, selepas gula-gula pilihan raya diumumkan pada bulan Oktober, tiada siapa yang boleh menjangka bila sebenarnya ia akan berlaku.
Ketiga-tiga mereka sedang berada dalam perebutan kuasa untuk UMNO, dan sedang bermain dalam permainan dalam usaha untuk memastikan yang lain di akankalah. 

Walaupun mempunyai kelebihan sebagai penyandangjawatan utama ketika ini, Najib sebenarnya mempunyai kelemhannya sendiri. Muhyiddin dan terutama sekali Mahathir telah dapat mengatasi nya dari pelbagai aspek.

Selepas tepat dalam menjangkakan pergolakan politik dalam UMNO dan membuat pemantauan selama berbulan-bulan, Mahathir kini akan retak yang cukup besar sekarang. Ini adalah masa yang ditunggu-tunggu; biarkan ia mejadi lebih parah lagi dan kemudian bergerak menggunakan kuasanya untuk sekali lagi menjadi wira yang menyelamatkan UMNO.

Sepertimana yang rakyat Malaysia sedia maklum, apa yang Mahathir mahu, dia pasti dapat. Walau bagaimanapun, dalam keadaan ini, Mahathir tidak akan membiarkan retak menjadi belah kerana itu akan mengundang bencana kepada keseluruhan UMNO. Dia tidak parti yang lemah, ia tidak sesuai dengan rancangannya.

Perebutan kuasa

Mahathir tahu mengenai Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin daripada kedua-duanya sendiri tentang masing-masing. Najiba dalah Presiden Umno pada masa ini manakala Muhyiddin adalah Timbalan Presiden. Mahathir juga mempunyai pengaruh yang lebih daripada mereka, Najib mahupun Muhyiddin kurang tahu akan Mahathir.

Selama ini, Mahathir memiliki kelebihan dan jika Muhyiddin dan Najib tidak bersatu dalam usaha mereka, mereka akan dikalahkan oleh lelaki berusia 86 tahun ini. Walau bagaimanapun, Mahathir tidak akan membiarkan perkara ini berlaku. Ini adalah sebab mengapa rakyat Malaysia telah disajikan dengan pelbagai strategi politik yang aneh banyak daripada ketiga-tiga lelaki ini. Usaha-usaha mereka untuk menang dan muslihat antara satu sama lain telah mengelirukan semua,termasuk penyokong mereka sendiri.

Malangnya, perebutan kuasa tiga segi ini telah mengakibatkan ketidaktentuan di kalangan ahli-ahli UMNO di semua peringkat. Ini adalah mengapa Najib mendapat mandat semula untuk memilih calon bagi Pilihan Raya Umum ke-13 pada Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini dari kalangan yang mesti menang.

Sesiapa yang tidak menyokong Najib kini terpaksa akur, dan ini sudah tentu tamparan yang hebat kepada Muhyiddin dan Mahathir. Namun, tiada seorang pun yang benar-benar melakukan secara terbuka - tanda yang tidak baik untuk Najib dan dia harus mengakui bahawa ahli-ahli lain menolak beliau kerana kepimpinannya yang lemah. Dan ini adalah peluang untuk kedua-dua Muhyiddin dan Mahathir.

Mahathir dan Muhyiddin telah mula meraih sokongan dari orang-orang yang ingin selamat dan perlu untuk mencari perlindungan dari kumpulan yang kuat atau yang lain. Baik Mahathir mahupun Muhyiddin perlu mendapat sokongan 100%. Selagi ada kuasa, mereka boleh membuat tawar-menawar dan inilah permainan politik UMNO.
Walau bagaimanapun, buat masa sekarang, Muhyiddin masih perlu untuk 'menunjukkan'kesetiaan kepada Najib, walaupun kurang kepada Mahathir.

PRU ke 13 dan calon-calon UMNO

Mandat yang diberikan kepada Najib memberikannya pilihan untuk menentukan calon-calon untuk PRU-13 berdasarkan kepada pemegang jawatan dalam UMNO sekarang di semua peringkat. Ramai yang telah memegang jawatan tersebut untuk beberapa lama dan agak yakin akan dipilih semula oleh Najib.Walau bagaimanapun, terdapat beberapa ahli Majlis Tertinggi UMNO yang mungkin akan digugurkan. Ini adalah haknya untuk berbuat demikian.

Perbalahan dalaman di dalam UMNO tidak dapat dielakkan. Telah berada pada kemuncaknya sekarang dan satu demi satu nama-nama pemimpin yang akan digugurkan telah bocor tetapi tiada satu pun yang boleh disahkan lagi.

Dengan menyarankan untuk PRU ke13 diadakan awal, Mahathir memberi isyarat yang dia mahu pertikaian dihentikan dengan cepat dan untuk mendapatkan senarai calon-calon boleh menang secepat yang mungkin.

Kononnya, ini adalah untuk memastikan bahawa UMNO-BN mempunyai masa yang cukup untuk menghadapi PRU ke-13, yang bagaimanapun akan diadakan selewat mungkin. Atau sekurang-kurangnya sehingga iklim politik bertambah baik, kesan kes liwat Anwar dan keadaan ekonomi sedikit baik - cukup bagi rakyat untuk merasakan sedikit perubahan.

Walau bagaimanapun, bantuan RM500 tunai keluarga berpendapatan rendah sedang diedarkan sekarang hingga Januari 2012 boleh kehilangan kesannya jika PRU ke-13 diadakan lebih lambat. Tetapi Najib, dengan sikap tak kisah terhadap dana awam, tidak akan mengambil berat tentang perkara ini. Mahathir walaupun memantau dengan teliti dan akan memulakan langkah seterusnya selepas memantau reaksi orang ramai.

Senarai boleh menang

Dalam pemilihan yang lalu, calon-calon yang dipilih pada saat-saat akhir menyebabkan rasa tidak puas hati di kalangan ahli-ahli UMNO, terutama pihak yang bekerja dan ini membawa kepada keputusan PRU ke-12 yang teruk. Mahathir mahu mencegah ini daripada berlaku semula.

Walau bagaimanapun mengadakan PRU ke- 13 selewat mungkin adalah kesempatan terbaik untuk Najib, kerana pemilihan calon tidak akan dicabar secara terbuka yang didakwanya sebagai sesuatu yang tidak baik untuk UMNO.

Sebenarnya, Najib sudah pun mempunyai senarai calon-calon rahsia yang dikawal dengan rapi, mungkin hanya diketahui oleh Mansor Rosmah isteri beliau. Pembantu yang paling dekatnya tahu bahawa dia telah membuat keputusan tetapi tiada seorang pun tahu senarai penuh tersebut.

Oleh itu, satu lagi sebab mengapa Mahathir meminta PRU ke-13 diadakan awal adalah kerana dia ingin tahu siapakah yang telah dipilih oleh Najib. Mahathir mahu memastikan yang dia mempunyai orang-orangnya di dalam senarai itu nanti.

Mandat yang diberikan oleh ahli perhimpunan UMNO nampaknya tidak adil, ini kerana Najib hanya akan memilih orang-ornagnya – tanpa menghiraukan Mahathir dan Muhyiddin. Tetapi realitinya, baik Mahathir atau Muhyiddin tidak akan membiarkan Najib terlepas begitu mudah. Oleh itu, pertempuran yang senget diramalkan untuk UMNO adalah pada pemilihan dalaman parti yang akan berlangsung tidak lama lagi.

Selepas mengetahui senarai Najib, Mahathir akan membuat langkah seterusnya. Ini adalah mengapa dia perlu tahu sekarang kerana masa tidak menyebelahinya. Muhyiddin hanyalah orang pilihan kedua dan dia masih menunggu untuk gilirannya untuk aktif dalam perebutan kuasa ini. Dia juga tidak sabar untuk mengetahui siapakah yang ada di dalam senarai itu!
Dengan begitu banyak tekanan keatas Najib, ada kemungkinan dia akan perlu untuk memberi atau cuba untuk memuaskan hati dua orang pesaing hebatnya. Malah, masa tidak menyebelahi UMNO. Semua mata kini tertumpu pada senarai Najib. 




Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List