Najib Perangkap Diri Sendiri Dengan Keputusan Anwar "Bersalah"

on Dec 20, 2011



Perbicaraan liwat II Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim telah lama membayangi landskap politik negara semenjak tiga tahun yang lalu.

Hangat selepas pilihan raya umum 2008 yang melanda Pakatan Rakyat berkuat kuasa di lima buah negeri, Anwar dituduh liwat oleh pembantu lelaki berusia 27 tahun pada bulan Jun tahun yang sama. Masa dan pelaksanaan tuduhan, termasuk peranan yang dimainkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, memberikan gambaran jelas bahawa satu muslihat politik telah muncul untuk menafikan Pakatan Rakyat rentang yang lebih besar bagi PU-13 akan datang.

Dan apa cara yang lebih baik daripada sasaran ketua pembangkang terbesar yang pertama di Malaysia. Malah, begitu jelas dan banyak pihak, termasuk Anwar sendiri, menjangkakan keputusan bersalah pada Januari 9, 2012.

"Proses ini tidak adil. Ini bukan satu perbicaraan yang adil dan kami telah mengemukakan bukti yang cukup meyakinkan, menarik, yang tidak boleh dinafikan, untuk menyokongnya," Anwar memberitahu pemberita selepas perbicaraan itu berakhir. "Setelah berkata demikian, kita masih menaruh harapan bahawa kewarasan akan diguna pakai dan hakim akan membuat keputusan berdasarkan fakta dan undang-undang."

Tiada perbezaan

Sesungguhnya, Anwar bersedia untuk hukuman penjara. Hukuman yang beliau sudah biasa kerana telah menghabiskan 6 tahun di penjara sebelum beliau dibebaskan daripada tuduhan liwat dan dibebaskan pada tahun 2004. Keputusan bersalah Liwat II dapat melihat Anwar menghabiskan maksimum 20 tahun di dalam penjara, yang ramai percaya akan mengakhirkan kerjaya politik beliau.
"Ia tidak menjadi sebarang perubahan - di penjara atau di luar, saya akan berjuang untuk keadilan," kata Anwar.

Dengan atau tanpa pengakuan bersalah ke atas Anwar, hari-hari untuk Barisan Nasional (BN) sebagai parti pemerintah Malaysia sudah bernombor. Dalam tahun-tahun dari 1997 hingga 2008, tiada siapa yang pernah memberi pembangkang peluang untuk terus hidup menghadapi jentera BN yang besar dan licik.
Tetapi bukan sahaja Pakatan terselamat, ia telah meningggalkan jejak. Prestasi yang tidak pernah dicapai dicatatkan oleh kerajaan negeri Selangor dan Pulau Pinang. Pemilihan terbaru menunjukkan Pakatan mendahului BN di beberapa negeri, termasuk Perak dan Selangor.

Najib akan memastikan hukuman ‘bersalah’ dikeluarkan

Tsunami politik 2008 bukan hanya kemenangan untuk Pakatan Rakyat. Ia merupakan satu revolusi yang dilaksanakan oleh rakyat Malaysia. Daripada 11 juta pengundi berdaftar, 7.94 juta membuang undi semasa PU-12.

Daripada jumlah ini, 4.08 juta mengundi BN dan 3.79 juta mengundi Pakatan Rakyat. Dalam erti kata lain, 4.08 juta rakyat Malaysia membantu untuk mengekalkan BN sebagai kerajaan hari ini, manakala 3.79 juta pengundi mengembalikan Pakatan di lima buah negeri. Tren ini perlu diperkukuhkan lagi dalam lebih atau kurang nombor yang sama pada PU-13. Landskap politik telah berubah sejak tahun 2008 dan berpihak kepada Pakatan Rakyat, lebih daripada BN.

Apabila seseorang menambah faktor Anwar untuk campuran menggelegak rasa tidak puas hati orang ramai terhadap BN, skala sekali lagi mengarah ke Pakatan. Untuk Umno dan BN, Anwar masih masalah enigma. Masalah mereka dengan beliau dua kali ganda besarnya. Sekiranya mereka menampar padanya (1) keputusan tidak bersalah, atau (2) keputusan bersalah? Sebenarnya, di mana keputusan mereka, hasilnya tetap sama.

Keputusan tidak bersalah menguatkuasakan perihal bahawa seluruh perbicaraan adalah satu percubaan bermotifkan politik yang bertujuan untuk memotong kepala gabungan Pakatan Rakyat. Ini membuktikan bahawa kerajaan BN telah mengambil kesempatan terhadap rakyat Malaysia dan menggali semula lubang di mana parti itu telah tenggelam dalam cubaan untuk berpaut kepada kuasa.

Kempen agresif untuk mengecop Anwar sebagai calon yang tidak boleh dipercayai bagi Perdana Menteri Malaysia akan memakan diri. Keputusan tidak bersalah akan mencalarkan kredibiliti saingan utama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, kerana Liwat II telah dilancarkan sebaik sahaja Najib "menasihati" Saiful Bukhari Azlan (penuduh Anwar) untuk membuat laporan polis. Dan kerana ini, Najib - yang terkenal dengan kesia-siaan dan kesombongan - tidak mempunyai pilihan tetapi untuk melihat permainan ini berakhir.

Seorang penyelamat dilahirkan dari strategi silap-nasihat Najib

Namun, keputusan bersalah seterusnya akan menjadikan Anwar Ibrahim ikon politik setanding Nelson Mandela. Tokoh yang dilihat sebagai mangsa kerajaan yang dilihat sebagai peningkat rasuah dan penindas, sanggup melakukan apa sahaja untuk menutup mulut pengkritik. Ia akan meningkatkan lagi kedudukan Anwar dan keajaiban yang mengelilingi beliau.

Beliau akan menjadi seorang wira dan Najib penjahat yang bodoh pada ketika itu. Peluang bagi BN untuk kalah pada PU-13 akan memuncak dengan hebat. Mungkin karma, tetapi apa yang dilakukan akan dibalas semula. Tawaran berdengki olehNajib dan isterinya Rosmah Mansor untuk membelenggu Anwar dengan tuduhan palsu dan boleh menyebabkan pasangan tersebut dihalau keluar Umno kerana kehilangan parti kerajaan persekutuan yang telah lama dipegang.

Ia akan menambah rasa tidak puas hati yang semakin meningkat dalam warga Melayu kerana Laporan Integriti Kewangan Global menunjukkan Malaysia kini menjadi negara ke-4 yang paling korup di dunia, selepas China, Mexico dan Russia. Di Asia Tenggara, Malaysia adalah paling korup selepas mengalami aliran keluar haram dana sebanyak USD338 bilion bagi tempoh 2000 hingga 2009, berbanding dengan jiran yang paling korup, Filipina yang mengalami aliran keluar haram USD131 bilion.

Malah, ramai rakyat Malaysia akan mempersoalkan jika Anwar bersalah, maka bagaimana pula dengan ahli-ahli politik yang lain masih bebas yang terus membazir wang awam, termasuk Najib sendiri? Sebagaimana yang mereka katakan, orang-orang yang tinggal di rumah kaca seperti panglima perang Umno, tidak perlu membaling batu. Kempen perosakan imej oleh kerajaan BN akan memakan diri dan menyebabkan ramai lagi untuk menyokong pembangkang di Malaysia.

Cemuhan komuniti global

Akhbar terkemuka harian Britain The Guardian meramalkan Anwar tidak lama lagi akan menjadi mangsa "ketidakadilan suspek politik yang mengerikan" merujuk kepada perbicaraan kes liwatnya yang terlalu berat sebelah. Dalam ulasan yang pedas, harian UK juga menggesa sekutu barat Malaysia di UK dan AS untuk "melihat dengan lebih dekat pada rakan mereka."

Harian UK berhujah bahawa pengendalian kerajaan Najib bagi tuduhan liwat Anwar "yang sangat diragui" wajar penelitian yang lebih dekat sebagai amalan demokrasi di negara ini. Antara lain, Simon Tisdall editor yang bertegas pada Najib kerana "kecenderungan autoritariannya" dan "terang-terangan penyelewengan politiknya", malah menuduh perdana menteri Malaysia tersebut kekurangan keaslian kerana mengitar semula tuduhan liwat terhadap Anwar dan sudah biasa memegang tampuk kuasa disebabkan oleh keturunan keluarga beliau yang merupakan pemimpin-pemimpin politik.

"Jika Anwar didapati bersalah dan hakim perbicaraan seolah-olah telah membuat fikirannya - dia tidak akan menjadi satu-satunya ataupun mangsa yang paling penting ketidakadilan suspek politik yang mengerikan. Reputasi demokrasi Malaysia telah cedera secara kritikal, dan dengan kemarahan itu, rakyat Malaysia boleh berterima kasih pada Perdana Menteri mereka, Najib Razak, "kata Tisdall.

Walaupun tanpa Anwar, Pakatan seribu kali lebih bagus dari BN

Keputusan bersalah bagi Anwar akan menghancurkan BN. Masa telah berubah di Malaysia sejak tahun 1997. Kemudian, Anwar berdiri sendiri terhadap kekuatan jentera BN. Hari ini, terdapat pemimpin pembangkang yang lain yang sama-sama berkebolehan seperti Anwar, walaupun mereka mungkin tidak berkarisma seperti beliau.

Walau bagaimanapun anda melihatnya, Pakatan Rakyat walaupun tanpa Anwar sejuta kali lebih baik daripada BN - tanpa mengira sama ada Najib, timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin atau Mahathir Mohamad berkuasa dalam Umno.

Tidak, meletakkan Anwar di dalam penjara tidak membunuh gerakan pembaharuan, sebaliknya ia akan mempercepatkan aspirasi rakyat Malaysia untuk pembaharuan dan perubahan. Maaf untuk mengatakan ini, tetapi Najib yang bodoh telah memerangkap dirinya sendiri.


Laporan- Malaysia Chronicle


Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List