Kenapa Takut Sangat Bila Peguam Negara Buat Rayuan...?

on Jan 23, 2012



Sekalian pemimpin Pakatan Rakyat meroyan sakan apabila Peguam Negara membuat rayuan kes liwat ke Mahkamah Rayuan. Awal-awal lagi Pakatan Rakyat, terutama sekali ‘Supreme God’ DAP, Lim Kit Siang berkata, rayuan tersebut merupakan usaha terdesak UMNO untuk memenjarakan Anwar Ibrahim. Manakala pemimpin-pemimpin PKR pula menyatakan bahawa pembebasan Anwar oleh Mahkamah Tinggi 9 Januari lalu hanyalah umpan semata-mata.

Satu perkara yang mereka semua terlupa, Anwar bebas pada 2004 kerana keputusan Mahkamah Persekutuan, bukannya Mahkamah Tinggi. Anwar telah membuat proses rayuan sehinggalah ke Mahkamah Persekutuan iaitu mahkamah tertinggi di Malaysia. Kalaulah keputusan Mahkamah Tinggi pada 9 Julai diterimapakai dan proses seterusnya ditolak, mengapa pula pembebasan Anwar Ibrahim daripada hukuman penjara setelah didapati bersalah meliwat bekas pemandu peribadi isterinya, Azizan dan menyalahgunakan kuasa selaku Timbalan Perdana Menteri, tidak langsung dipertikaikan?

Pada masa yang sama, kekasih Anwar, Azmin Ali pula menyatakan, kebenaran Anwar akan terserlah walaupun keputusan 9 Julai dibawa ke Mahkamah Rayuan. Sebagaimana kekasih-kekasih Anwar yang lain, Anwar tidak dilihat sebagai makhluk yang bersalah walau apa pun yang dilakukannya.

Itu tidak menjadi satu kehairanan memandangkan sikap membuat penafian sudah menjadi darah daging para penyokong Anwar Ibrahim. Malahan perlu juga diakui, Anwar merupakan seorang yang sangat hebat.
Video seksnya dengan China Doll pada 21 Februari 2011, tidak diterima langsung oleh para penggemar Anwar Ibrahim. Menariknya, penafian mereka itu sehingga menelurkan pelbagai teori dan kesimpulan yang bukan sahaja lawak, bahkan membodohkan mereka sendiri.

Dan akhirnya mereka pun membuat kesimpulan terbodoh setelah bertungkus lumus bercerita dan berkempen tentang perlunya pemimpin yang bersih serta bermoral tinggi. Kata mereka, kalaupun Anwar berjubor di hadapan mata, mereka tetap akan menyanjung dan menyokong Anwar kerana karisma serta kepimpinannya. Masalah peribadi Anwar, tidak mereka hiraukan kerana ia kekal sebagai masalah peribadi.

Namun pada masa  yang sama, kaedah politik yang mereka sendiri gunakan adalah menyerang peribadi lawan sepertimana yang berlaku kepada Shahrizat Abdul Jalil, Ketua Wanita UMNO Malaysia hanya kerana masalah National Feedlot Corporation yang sebenarnya bukan bermasalah pun. Pembelitan fakta serta laporan Ketua Audit Negara, telah digunakan semaksima mungkin untuk menghapuskan terus Shahrizat Abdul Jalil dari arus politik negara.
Kini, para pemimpin Pakatan Rakyat kembali memperlekehkan sistem perundangan Malaysia. Mereka berusaha menanam persepsi yang salah dalam pemikiran rakyat Malaysia. Proses biasa perundangan, dipersulitkan dengan cerita dan kisah konspirasi yang konon-kononnya memang hendak mengenakan Anwar Ibrahim. Atau lebih tepat lagi, proses perundangan tersebut membodoh-bodohkan rakyat walhal proses itulah yang telah membebaskan Anwar Ibrahim dari penjara pada tahun 2005 dahulu.

Mengapa pula kali ini, para pemimpin Pakatan enggan membenarkan proses perundangan itu berjalan seperti biasa? Mengapa hanya terhenti setakat keputusan Mahkamah Tinggi? Mengapa pula dikatakan kerajaan berkonspirasi untuk mengenakan Anwar Ibrahim?

Atau pemimpin Pakatan Rakyat sebenarnya mengharapkan hasutan mereka dapat meningkatkan kemarahan rakyat, terutama para penyokong Pakatan yang tidak pernah dapat menggunakan akal mereka secara waras memandangkan dari awal lagi, para pemimpin Pakatan Rakyat sudah berterus-terang bahawa proses perundangan berikutnya tidak perlu dilakukan lagi oleh Peguam Negara.

Jangkaan awal mereka bahawa Anwar Ibrahim akan disabitkan dengan kesalahan kerana konspirasi akan dibenarkan menerusi keputusan Mahkamah Tinggi, tetapi apabila Hakim Mahkamah Tinggi tidak memberikan keputusan sebagaimana yang mereka harapkan, mereka jadi bingung?

Tentu ramai yang tertarik, mengapa para pemimpin Pakatan Rakyat takut sangat apabila Peguam Negara buat rayuan…


Maklumat Asal


Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List