Raja Dan Rakyat Berpisah Tiada.

on Jun 19, 2012



Tuanku Ismail Sultan Ibrahim, Tengku Mahkota Johor melahirkan pandangan rasa dukacita kerana kritikan yang dilemparkan kepada istana oleh golongan melayu. Teguran dan rasa terkilan Tengku Mahkota Johor itu hendaklah diberi perhatian oleh semua rakya Malaysia terutamnya orang-orang melayu, kerana teguran itu ada baiknya untuk memperingatkan orang-orang melayu supaya berhati-hati dalam membuat teguran.

Kepada saya teguran boleh dibuat tapi biarlah tidak menjejaskan insitiusi raja dan istana sesuai dengan slogan 'raja adalah payung rakyat'. Begitu jugalah barang kali yang dimahukan oleh Tengku Mahkota Johor. Begitulah yang patut berlaku diantara raja dan rakyat, saling sayang menyangi.

Biasanya banyak peristiwa yang berlaku diantara raja dan rakyat di Malaysia ini berpunca dari media dan orang politik, jarang sekali rakyat biasa terlibat dalam perdebatan dalam isu istana. Sejarah menunjukan dimana ada kisah kuasa raja ditarik, ada kisah dibawah pokok keterah dan ada kisah untuk mengambil kesempatan untuk membalas dendam.

Ada juga gambar-gambar dan perkataan yang tidak patut disuarakan kepada raja. Oleh itu adalah amat sesuai peringatan dibuat supaya dalam keghairah untuk menegur istana bahasa dan adat hendaklah diutamakan. Sultan juga ada hati dan perasaan, begitu juga rakyat.

Yang pentingnya kepada orang-orang yang berada hampir dengan istana, janganlah memanaskan satu-satu isu. Sedangkan Allah mengampuni umatnya. Pastikan insitiusi istana dan raja dipertahankan supaya tidak ada mana-mana pihak boleh mengugat.


sumber  :-  YANG KU DENGAR DAN KU LIHAT

Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List