Tentera Afghanistan yang bekerja untuk NATO kini belot kepada Taliban

on Aug 1, 2012




Tentera Afghanistan yang bekerja untuk pasukan pendudukan pimpinan Amerika sudah mula membelot kepada Taliban, berperang melawan pasukan NATO, presstv melaporkan.
 
Tentera yang dilatih dan dibiayai oleh tentera AS untuk menghadapi pejuang Taliban tapi banyak dari mereka berubah haluan, demikian tulisan daripada koresponden presstv di Kabul, Isnin 30 Julai semalam.

Sekurang-kurangnya 23 tentera baru-baru ini dilaporkan menyertai Taliban di wilayah Farah, dan banyak dari mereka memberikan senjata mereka yang dari Amerika untuk Taliban, bertempur di bahagian utara negara itu.

Sejak awal, kerajaan Presiden Hamid Karzai menentang strategi AS dalam program latihan militan tapi mempersetujuinya selepas Washington memberi tekanan kuat atas pemerintahannya.
 
Tapi sayang, banyak sekali maklumat negatif mengenai pembelotan para militan kepada pihak Taliban. Sering diberitakan bahawa tentera yang telah keluar tersebut bertindak buruk. Mereka dikhabarkan merompak dan menculik.

Kerajaan Afghanistan dianggap paling bertanggung jawab atas kejadian ini. Nampaknya perang yang dikhabarkan Amerika pada bulan Oktober 2001 itu tidak akan segera berakhir, walaupun telah berlaku banyak korban dari tentera gabungan yang memberi kesan pada menurunnya kepercayaan masyarakat barat dalam perang di Afghanistan.



Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List