Jambatan P.Pinang kedua yang runtuh dibina oleh kontraktor tempatan

on Jun 7, 2013




GEORGE TOWN, 7 Jun — Jambatan Pulau Pinang Kedua yang runtuh pada petang Khamis adalah Susur Batu Maung yang merupakan bahagian yang terpisah daripada struktur jambatan utama yang diberikan kepada kontraktor tempatan, Cergas Murni Sdn Bhd.
Syarikat berkenaan yang berdaftar dengan Construction Industry Development Board (CIDB) sebagai kontraktor Kelas G7 dianugerahkan projek tersebut pada 2010 dan tapak berkenaan diambil pada 19 Mei 2010.
Susur Batu Maung itu adalah Pakej 3A daripada projek Jambatan Pulau Pinang Kedua.
Projek RM152 juta diarahkan membina empat susur daripada Batu Maung untuk disambungkan ke Lebuhraya Bayan Lepas ke Jambatan Kedua Pulau Pinang dan jambatan marin utama.
Ia adalah salah satu bahagian daripada susur dua yang runtuh semalam dan mengakibatkan empat kematian termasuk tiga kecederaan.
Berdasarkan jadual, ia seharusnya siap pada Disember tahun lalu namun tertangguh dan tarikh terakhir siap ditetapkan bulan hadapan.
Cergas Murni, yang memulakan operasi sebagai kontraktor berdaftar Kelas B pada 1991 dan sekarang kontraktor Kelas A, mempunyai beberapa projek mega di bawahnya — Lebuh Raya Pantai Timur Fasa Dua Pakej 9A (RM202 juta), Pakej 9B (RM86 juta), Pakej Tiga (RM224 juta) dan Jambatan Bukit Kuang di bawah projek Wilayah Ekonomi Timur (RM190 juta).
Syarikat berkenaan turut menerima pengiktirafan ISO 9001:2000, ISO 14001:2004 dan OSHAS 18001:2007 sejak 2005.
Semalam, dua pekerja pembinaan warga asing dan penunggang motosikal wanita cedera selepas bahagian susur berkenaan runtuh sekitar jam 7 malam.
Pada tengah malamnya, Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Jaafar menafikan laporan awal empat kematian dalam insiden berkenaan.
Beliau bagaimanapun hanya mengesahkan tiga yang cedera dirawat di Hospital Pulau Pinang dan berkata polis masih berusaha mengesahkan berlakunya sebagarang kematian.
Jabatan Bomba dan Penyelamat masih lagi berusaha mencari kereta yang dipercayai tertimbus dalam runtuhan menggunakan kren sekitar jam 2 pagi.
Ketika melawat kawasan berkenaan, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menggesa audit keselamatan dijalankan bukan sahaja terhadap pakej tetapi kepada keseluruhan projek Jambatan Kedua Pulau Pinang.
“Mereka perlu menjalankan semakan keselamatan keseluruhannya, bukan sahaja bahagian ini tetapi keseluruhan projek dan saya harap kementerian akan turut melantik badan bebas untuk menjalankan audit keselamatan terhadap projek ini kerana keselamatan awam amat penting,” katanya.


KOMEN TUKAR TIUB :- 


KAH KAH KAH

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit... TUKAR TIUB TEPAT DAN TEPAT.... kah kah kah..

kah kah kah... MEMANG SYARIKAT KRONI.... kah kah kah...

kah kah kah... MEMANG SYARIKAT MELAYU BUMIPUTERA.... mkah kah kah..

kah kah kah.... KONTREKTOR KELAS F....KETUA CAWANGAN BUKIT MERTAJAM... kah kah kah



KONTRAKTOR DIBELAKANG BAHAGIAN JAMBATAN PULAU PINANG KEDUA YANG RUNTUH RUNTUH!





Bahagian Jambatan Pulau Pinang Kedua yang runtuh petang semalam adalah Batu Maung Interchange, pakej yang berasingan daripada jambatan utama, yang dilaksanakan oleh kontraktor tempatan Cergas Murni Sdn Bhd...


CERGAS MURNI SDN. BHD
.alamat:- 55-1, JALAN 46A/26, TAMAN SRI RAMPAI, SETAPAK, KUALA LUMPUR, WILAYAH PERSEKUTUAN Telephone : 03-41426613
Pengerusi Eksekutif    : Y. Bhg Datin Paduka Khatijah Suleiman D.S.I.S., KMN, KSD, AMS, PPT, PJK

Pengarah-pengarah Eksekutif    :  Tuan. Hj Mohamed Sharif Bin Yaacob

YBhg Dato’ Paul Latimer D.I.M.P.
En. Azman Bin Ahmad
En. Mahazir Bin Mahayuddin


Syarikat itu, yang berdaftar dengan Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) sebagai kontraktor Kelas G7, telah dianugerahkan projek pertukaran pada tahun 2010 dan ia mengambil alih pemilikan tapak pada 19 Mei, 2010.


Batu Maung Interchange adalah 3A Pakej Kedua projek Jambatan Pulau Pinang.


RM152 juta pertukaran projek melibatkan pembinaan empat tanjakan arah untuk membentuk Batu Maung Interchange untuk menyambung sedia ada Bayan Lepas Expressway dengan
Jambatan Kedua Pulau Pinang dan jambatan utama marin.


Ia adalah sebahagian daripada salah satu daripada tanjakan (ramp Dua) ​​yang runtuh semalam. 
Ia dikhuatiri empat orang mungkin telah terbunuh dalam runtuhan manakala tiga orang cedera.

Pertukaran pada asalnya dijangka siap pada Disember tahun lepas tetapi ditangguhkan dan tarikh siap yang terbaru telah ditetapkan untuk bulan depan.


Cergas Murni, yang mula beroperasi sebagai kontraktor Kelas B berdaftar pada tahun 1991 dan kini merupakan kontraktor Kelas A, mempunyai beberapa projek besar di bawah tali pinggang - Pantai Timur Fasa Dua Lebuhraya Pakej 9A (RM202 juta), Pakej 9B (RM86 juta), 
Pakej Tiga (RM224 juta) dan Jambatan Bukit Kuang di bawah Koridor projek Wilayah Ekonomi Pantai Timur (RM190 juta).

Syarikat itu juga telah menerima ISO 9001:2000, ISO 14001:2004 dan OSHAS 18001:2007 pensijilan sejak 2005.


Dalam kejadian semalam, dua pekerja tapak pembinaan asing dan pemandu wanita cedera apabila bahagian daripada jalan itu runtuh pada kira-kira pukul 7 malam.


Pada tengah malam, Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Abdul Rahim Jaafar telah menafikan laporan sebelum ini bahawa empat orang itu dipercayai telah meninggal dunia dalam kejadian itu.


Dia hanya mengesahkan tiga orang yang cedera dan dirawat di Hospital Pulau Pinang dan berkata polis masih cuba untuk menentukan apa-apa kematian.


Kakitangan Jabatan Bomba dan Penyelamat masih berusaha untuk mengeluarkan kereta, dipercayai telah dikebumikan di bawah runtuhan, dengan menggunakan kren pada pukul 2 pagi.


Ketika melawat tapak lewat malam tadi, Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkata, audit keselamatan perlu dilakukan bukan sahaja kepada pakej yang tetapi pada keseluruhannya Kedua projek Jambatan Pulau Pinang.


"Mereka perlu menjalankan pemeriksaan penuh keselamatan, bukan sahaja di bahagian ini, tetapi jangka jambatan keseluruhan dan saya berharap kementerian itu juga akan melantik perunding bebas untuk menjalankan audit keselamatan dalam projek ini kerana keselamatan awam adalah penting," katanya.


Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List