Kisah Terowong Rahsia Lebih 100km di PALEKBANG, Kelantan

on Nov 30, 2012




Kami merupakan pejuang sejarah Kelantan Purba. Berdasarkan kajian kami dan dibantu dengan sumber luar seperti hasil penulisan saudari SRIKANDI, kami menceritakan semula sejarah purba negeri Kelantan bermula pada zaman Lemuria, Atlantis, hinggalah ke zaman Long Yunus di Kelantan.
Beberapa hari lalu, sahabat saya yang merupakan penyelidik bebas sejarah Kelantan ada bertanya: Apa yang awak tahu pasal Sungai Kelantan. ..... saya anggap ianya cuma soalan biasa

Sehinggalah semalam, Shah Paskal membuat posting berkenaan penemuan emas dan terowong rahsia di Palekbang, Kelantan. Saya cepat2 menghubungi rakan di Kota Bharu meminta beliau pergi ke lokasi.


Apa yang saya temui memanglah satu sejarah besar...... ianya bakal mengubah sejarah yang kita sedia tahu.


Saya memerlukan keberanian untuk menulisnya. .....


-----------------------------------------------------------




Bermula dengan aduan oleh kontraktor yang membina jambatan baru di depan Tesco KB. 

Kenapa tak siap2 jambatan ini?


Ada tiang yang 'bermasalah'.....


Tidak jauh dari situ ada kapal korek yang menyedut pasir di Sungai Kelantan. ... mereka menemui sesuatu.


Sesuatu yang pernah diceritakan oleh orang tua tetapi tidak dipedulikan hinggalah 3 hari lalu, tiba2 kawasan itu dikepung oleh tentera. .....


Ada 2 bahagian:


- zaman purba

- zaman moden

telah banyak kali berlaku kejadian di mana mangsa lemas di sungai seoleh2 ghaib dan mayatnya timbul di tempat lain. Jika anda tanya orang Kelantan, mereka mesti pernah mendengar. seolah-oleh ada terowong dalam sungai tersebut. Tetapi orang kampung cuma cakap: antu air kot atau penunggu. Ini bukan jawapan yang kita nak dengar.


saya penat. ... biarlah saya tulis ala Shah Paskal dulu. ..



1) Palekbang merupakan suatu lokasi di Tumpat tetapi bertentangan dengan Bandar Kota Bharu. Dipisahkan oleh Sungai Kelantan. Di sinilah terletaknya Kg Laut, famous dengan Masjid Kg Laut yang dibina oleh Wali Songo (Wali 9).


2) Telah dijumpai pintu masuk ke 'ruang bawah tanah'yang luas. Lokasi di belakang Balai Polis Palekbang.


3) Cerita orang tua-tua ada menyatakan terowong ini amat panjang. Pihak penjajah British tahu mengenai terowong ini namun tiada apa2 tindakan.


4) Tentera Jepun yang datang sebagai spy telah mendapat tahu mengenai terowong ini. Mereka menggunakannnya sebelum Perang Dunia II.


5) Orang Jepun pada masa itu agak ramai di Tumpat kerana orang Jepun mengusahakan lombong bijih besi di TEMANGAN. Bijih ini dieksport ke JEPUN melalui pelabuhan di PANTAI SRI 7. Sebenarnya ini merupakan sebahagian daripada pengintipan Jepun sebelum Perang Dunia II.


6) Kita dikhabarkan bahawa EMAS dan PERALATAN PERANG telah dijumpai di lokasi tersebut.


7) Apa yang manarik berkenaan EMAS tersebut, ada pihak syak bahawa askar Jepun telah menemui kota purba di hulu Kelantan. Mungkin emas itu merupakan harta karun yang cuba diseludup pulang ke Jepun tetapi gagal.


8) Terdapat lombong emas di anak sungai Kelantan di hulu Kelantan sejak zaman British lagi.


9) Kawasan ini dikenali dengan nama Tanah Merah sejak zaman purba lagi, kerana kaya dengan emas.


-----------------------------------------------------------

Penemuan sebuah Piramid di sempadan Kelantan-Pahang dalam kawasan Taman Negara telah memberi kami clue berkenaan Kelantan Purba. Piramid itu milik Kelantan, tetapi kami tertanya-tanya, BAGAIMANA MEREKA MASUK KE DALAM HUTAN? MANA JALANNYA?? Sudah tentu untuk ke sana, perlu datang dari hilir iaitu KOTA BHARU sekarang ini. .....





Terowong Bawah Tanah yang dipercaya dijumpai oleh kontraktor ini adalah kawasan "pat dahat"..dimana terowong ini digunakan oleh sebilangan tentera jepun untuk menyerang tanah melayu kelantan..melalui bawah terowong ini juga, tentera jepun membawa segala peralatan perang dan radar serta harta untuk ke sesebuah markas. Tetapi tentera jepun bukan keseluruhan melalui kawasan "pat dahat" itu..pada masa
 ini kawasan dan persekitaran terowong seluas "pintu rumah" dan keadaan geografi pada tahun 1930-1945 tidak seperti hari ini. KPSK menggambarkan "pat dahat" daripada sumber yang pernah bekerja di lapangan terbang Lalang Luas, Machang dan Gong Kedak. Jadi apa yang kita lihat hari ini mungkin bukan pintu utama nak masuk ke dalam terowong. Sebab ada yang pernah masuk dalam terowong seperti ini di Gong Kedak pada tahun 1970an akhirnya keluar dalam keadaan mendukacitakan.


Hari ini (29.11.2012),

Pihak Bomba telah menyedut air dale terowong itu mendapati air itu mengandungi serbok buat bom..oghe kata belerey..oghe kata kabat..ini bermakna terowong ini bukan sebarangan terowong ia adalah terowong purba.

Kerajaan Purba yang digempar gempurkan adalah kerajaan purba Raja Kelantan Purba Pertama iaitu Raja Kumar. Raja Kumar ini menetap di Pulau Sabar. Kenapa Pulau Sabar ini hilang di tengah tengah diantara Palekbang dan Kampung Cina..sesungguhnya Sungai Kelantan ini mempunyai 3 aliran berbeza. Betapa luasnya.




Palekbang adalah sebuah kampung dan tanah darat yang pelik. Pada wujudnya Tanah Palekbang..Tanah Pertama yang wujud pada masa ini Kota Bharu masih lagi dalam proses penambakkan..Kota "kota" adalah sebuah tanah tambakan untuk dibina sebuah kota pentadbiran baru..pada masa ni Pelabuhan Palekbang maju dan bergantung kait dengan pelabuhan Telok Pattani atau ( Langkasuka ).



Pihak Kelab Pencinta Sejarah Kelantan berkata :,
Kenapa Jambatan Palekbang dan Kampung Cina xboleh dilaksanakan ?..tolok semeta pasal politik..pekong jauh..sistem saluran bawah tanah xstabil.



sumber

Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List