Ini baru betoi…The Malaysian ‘Insider’...always inside maaa...???

on Oct 1, 2010




Hebat betoi amoi ni.Namanya Boo Su-Lyn.Wartawan The Malaysian Insider .Sekali imbas macam ahli Puteri UMNO.Berkelumbung pulak you.

Mungkin dia baru ambil short course dari spy leman mana tah dan nak test power cara nak menyusup masuk diam-diam ke majlis taklimat tertutup orang untuk bikin kecoh satu negara.

Bagi yang belum tahu dialah yang duduk dalam majlis taklimat tertutup Puteri UMNO di PWTC dan melaporkan tentang 'si sepet mata dan 'si kaki botol'.

Bila ada lebih waktu lapang elok juga The Malaysian Insider timbang-timbang idea buat pembedahan plastik pada Boo agar rupa dia jadi seiras Menteri Pelancongan Datuk Dr Ng Yen Yen supaya boleh menyusup dan dengar perbincangan dalam mesyuarat kabinet di Jabatan Perdana Menteri pada setiap hari Rabu.

Itu lagi meletop beb kalau boleh report .Gerenti dapat Anugerah Kajai. 
Atau tukar rupa macam YB Teresa Kok untuk masuk mesyuarat DAP.

Rasanya kalau makeup lebih sikit boleh jadi Dr Lo Lo untuk pasang telinga mesyuarat PAS.

Nurul Izzah punya wajah pun senang ditiru untuk masuk mesyuarat PKR.

Duduk dalam dengar dan buat laporan live .Tak gitu.

Kawan dengar ramai kawan-kawan budak press yang bengang habis dengan kes laporan The Malaysian Insider pasal isu Timbalan Pengarah BTN, Hamim Husin pada majlis taklimat tertutup babitkan Puteri UMNO pada Isnin lalu.

Kalau kena gayanya sapa pun tak ambil pot .

Ekoran laporan Boo timbul hu ha sakan dimana beliau didakwa menghina melabelkan rakyat Malaysia berbangsa Cina dan India sebagai 'si sepet mata dan 'si kaki botol'.

Bab Hamin didakwa cakap rasis adalah satu hal lain.Tapi bagi kalangan rakan wartawan isu yang besar di sini ialah isu etika kewartawanan.

Ini etika jenis tok nenek sapa yang ajar boleh main ‘ intip’ berlakon duduk dalam majlis tertutup orang gitu.

Semua wartawan kecil besar tua muda tahu adab dan sopan serta undang-undang tak bertulis kalau majlis taklimat tertutup itu ‘ no coverage ’.TITIK.

Seorang wartawan veteran terdengar kata ‘ bullshit punya kerja ….kalau gila nak dapat story eksklusif pun…ini bukan caranyalah.’

Memang kadang-kadang susah nak bergaduh sesama rakan wartawan tak kira dari media apapun.

Sebabnya ada masa kita pun silap juga.

Cuma dalam bab ini bukan silap namanya.Memang clear buat kerja bodoh nak pekena orang.

Mungkin juga The Malaysian Insider nak perkenal budaya reporting baru.Main langgar aje majlis tertutup orang.

Bos-bos di The Malaysian Insider pun ada yang seangkatan dengan Kawan.Hairan juga dalam kes ni depa boleh jadi ‘terlalu pandai’.
 

Baguslah kalau itu caranya nak kejar jadi top website satu Malaya.Main hentam saja bro. 

Cuma sayang sikit kena jadi macam budak darjah satu yang tak faham kalau dalam majlis taklimat tertutup tu ‘ macam-macam hal akan dicakap dan londeh telanjang bulat’.

Sapa pun tak payah nak temberang tentang bab-bab macam ni.

Mana tau mungkin Boo boleh terkencing dalam skirt dia kalau dia berpeluang jadi spy duduk dengar ‘ macam-macam’ depa cakap dalam mesyuarat tertutup DAP ke tau mana-mana persatuan Cina ke.

Ini biasalah dalam dunia ini.

Kalau bab nak mengena orang macam kes ini…macam-macam orang lagi boleh kena tak tentu pasal…

Kawan bukan tak faham-faham ini semua kerja-kerja nak kipas baikkkkkk punya bagi orang Cina dan India marah kat orang Melayu.

Kita bukan baru hidup sehari bro. 



Sumber

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List