Umno 'Bunuh' Politik Ku Li....???

on Oct 1, 2010

Rahsia Allah, siapa yang tahu. Itulah hakikat setiap perkara yang terjadi, pasti ia mengandungi hikmah dan kebijaksanaan.

Isu minyak kelantan sedang 'gelegak'. Semakin membuak apabila Kerajaan kelantan pimpinan PAS telah mengambil sikap menyaman pihak Petronas dan kerajaan malaysia atas penafian hak royalti minyak Rakyat kelantan.


tengku Razaleigh sendiri telah bersuara. menyatakan kesedian untuk menjadi saksi dalam menentukan hak rakyat kelantan dalam mahkamah nanti. Keadaan ini, cukup menggerunkan UMNO.

Kuasa tuhan menjangkaui segala-galanya, apabila satu DUN yang berada di bawah parlimen Gua Musang yang merupakan Kuli adalah MPnya, iaitu DUN Galas terpaksa diadakan Pilihanraya kecil. Ia bersebab, kematian ADUNnya ekoran sakit barah yang dihadapi sejak sekian lama.

peliknya, sehari selepas berita kematian ADUN Galas, pihak BN sudah mengeluarkan kenyataan tentang siapa yang menjadi 'Ketua Perang' bagi PRK yang bakal dihadapi tidak lama ini. Kuli telah terlantik, dan kenyataan itu dikeluarkan oleh Timbalan presiden BN, Muhyidin Yasin.

Jika difikir sekali, sudah pasti keputusan menetapkan Kuli sebagai "ketua perang BN' bagi DUN Galas adalah satu perkara yang ganjil, dan tertimbul banyak persoalan. Ini kerana, secara yakinnya, mesti isu royalti minyak menjadi isu penting dan maha panas yang bakal dimainkan oleh PAS, dan PR. Di kala ini pula, Kuli adalah wakil rakyat berkulit UMNO/BN yang tidak sealiran dengan keputusan UMNO/BN, iaitu terlalu kuat mempertahankan hak rakyat kelantan itu.

Justeru, keputusan penetapan Kuli sebagai 'ketua perang' adalah perkara yang cukup mempunyai motif dan agenda yang tersusun. Apakah ia adalah hasil nasihat APCO yang dibayar RM 77 Juta oleh kerajaan barisan nasional setahun?

Jika inilah keadaan yang berlaku, dilihat ada beberapa faktor tindakan BN meletakkan Kuli sebagai kepala perang. Antaranya, [1] mungkin mahu menutup mulit Kuli dari bersuara lagi dalam isu royalti minyak, atau, [2] mahu membunuh 'politik Kuli', sekiranya dia berusaha memenangkan calon BN, disebabkan kelantangan beliau dalam mempertahankan hak royalti Kerajaan Kelantan pimpinan PAS, [kuli akan dilihat lidah bercabang, kerana memenangkan calon BN, walhal dalam isu royalti berbelah pihak kepada PAS kelantan] atau [3] membunuh 'politik Kuli' dalam BN, jika diandaikan Kuli tetap juga mempertahankan hak royalti minyak kelantan di kala PRK sedang terjadi [BN akan berkata, Kuli sedang berusaha menangkan calon PAS, bukan calon BN], atau banyak lagi andaian-andaian disebalik motif BN melantik Kuli sebagai 'ketua perang'.

Yang pastinya, dimaklumkan bahawa Kuli sudah menerima tawaran untuk menjadi 'ketua perang', tetapi kita tidak tahu apa perancangan kuli selepas ini.

Jika Kuli tetap mempertahankan Royalti minyak kelantan, waima dia menjadi Ketua Perang BN, Kuli akan menjadi hero oleh rakyat kelantan, waima tidak dilihat hero dikalangan pimpinan BN.

Jika kuli menarik diri dari menjadi ketua perang BN, disebabkan mahu mempertahankan hak royalti minyak rakyat Kelantan, Kuli tetap dikira sebagai Hero disisi rakyat Kelantan, waima tidak dilihat bacul disisi pimpinan BN.

Mustahil Kuli dalam usia senja ini, masih lagi mahu dilihat hero oleh pimpinan BN. Tidakkah dia bercita-cita dilihat sebagai negarawan? Sudah pasti, hero disisi rakyat adalah petanda sebenar untuk dilihat sebgaai negarawan.

"Ambo Tuo doh, fikir sama kekubur etek" Menurut cerita, begitulah perkataan Kuli dikala orang bertanya, kenapa Kuli terlalu pertahankan hak royalti kelantan. Benarkah kuli bercakap sebegini, Allah sahaja maha mengetahui.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List