Sidang Dun Kelantan Ditangguhkan Gara-Gara PAU & SPR Yang Jadi Balaci UMNO

on Oct 8, 2010


Dek kerana SPR balaci UMNO. Maka terpaksalah Sidang Dun Kelantan ditangguhkan. Sebab SPR lebih utamakan PAU daripada Sidang Dun. Bukankah boleh kalau buat pengundian pada 30 Oktober, hari sabtu cuti pulak tu. Tapi SPR takut kat UMNO. UMNO dah warning jangan kacau Persidangan Agung UMNO (PAU) pada tarikh 28 hingga 30 Oktober. Jadi SPR terpaksa ikutlah. Maka tarikh 4 November dipilih. Peduli apa dengan sidang Dun Kelantan. Mereka bukannya bos SPR.

Jadi kerana kebangangan SPR ini, maka terpaksalah Sidang Dun bercuti satu hari. SPR nampaknya lebih utamakan ahli UMNO dari rakyat Kelantan..walaupun dalam PAU, lebih banyak orang tidur daripada mendengar perbahasan..

KOTA BARU, 8 Okt — Persidangan Belanjawan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan yang dijadualkan selama seminggu mulai 1 November, akan ditangguhkan pada hari pembuangan undi pilihan raya kecil DUN Galas pada 4 November ini.
Speakernya, Datuk Mohd Nasuruddin Daud berkata penangguhan itu bagi membolehkan anggota dewan negeri itu, sama ada penyokong kerajaan atau pembangkang menumpukan perhatian kepada suasana pilihan raya itu.

Katanya walaupun Speaker mempunyai kuasa menangguhkan jadual persidangan yang ditetapkan dari 1 hingga 7 November itu, tetapi pihaknya tidak akan meminda tarikh berkenaan yang telah diwartakan mengikut peraturan Dewan.
"Kita akan teruskan juga.... kita hanya mengambil keputusan untuk tidak mengadakan persidangan sehari pada hari pembuangan undi pilihan raya kecil DUN Galas itu bagi memberi peluang kepada kedua-dua pihak (penyokong kerajaan dan pembangkang)," katanya kepada Bernama di sini, hari ini.
Bagaimanapun, beliau kesal dan terkilan kerana pihak Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak mengambil kira jadual persidangan belanjawan yang telah ditetapkan oleh kerajaan negeri dalam menentukan tarikh pilihan raya kecil itu.

Mohd Nasuruddin yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Meranti berkata sepatutnya SPR boleh berbincang dengan pihak kerajaan negeri bagi mengelakkan pertembungan tarikh itu berlaku, jika mereka benar-benar berlaku adil dalam melaksanakan tanggungjawab itu.

Beliau mengakui pihak Dewan tidak memberitahu SPR berhubung tarikh persidangan dewan itu dan beranggapan "sepatutnya SPRlah yang perlu merujuk (perkara itu) kepada kerajaan negeri."
SPR, mengumumkan tarikh penamaan calon bagi pilihan kecil DUN Galas akan diadakan pada 26 Oktober ini, manakala hari mengundi ditetapkan 4 November jika ada pertandingan.
Pilihan raya itu diadakan berikutan kematian wakil rakyat PAS kawasan itu, Chek Hashim Che Sulaima, 46, akibat barah usus, 27 September lepas. — Bernama 
Gambar - JusticeForAll



0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List