WANITA BERJANGGUT.......???

on Oct 25, 2010

Rekod Dunia Wanita berjanggut.......???






JANGGUT putih yang terbiar panjang mencecah paras dada diusapnya perlahan-lahan. Sekilas pandang, dengan rambut putihnya yang semakin menipis, beliau kelihatan seperti seorang lelaki yang dimamah usia. Bagaimanapun, blaus ungu dan skirt kembangnya yang berwarna-warni bak pelangi, mencetus tanda tanya dalam hati: 'Orang macam Santa Claus ini perempuan ke lelaki?' 

Bergenang air mata Cik Vivian Wheeler dari Bakersfield, California, Amerika Syarikat, mengenangkan nasib malangnya dilahirkan dengan penyakit hypertrichosis atau lebih dikenali sebagai sindrom serigala.Mendiang ibunya, Cik Wheeler, 62 tahun, tumbuh misai dan janggut sejak kanak-kanak lagi. Lebih menyedihkan, beliau juga dilahirkan sebagai khunsa, dengan kededua organ reproduktif lelaki dan perempuan dimilikinya. Namun, kerana ibunya inginkan seorang anak perempuan, maka alat kelamin lelaki Cik Wheeler 'dibuang' dalam satu pembedahan yang dijalankan sewaktu beliau kecil lagi.  

Kehidupan Cik Wheeler penuh onak dan duri. Beliau memberitahu bapanya berasa malu memiliki anak perempuan berjanggut. Namun, sebagai lelaki yang licik lagi tamak haloba, si bapa ingin meraih keuntungan daripada keadaan anaknya itu. Maka, Cik Wheeler dipaksa membuat persembahan dan dijadikan bahan tontonan di karnival-karnival keluarga. Siapa yang ingin menyaksikan 'gadis berjanggut' itu perlu membayar wang untuk pertemuan eksklusif. 
  
Selepas ibunya meninggal dunia pada 1990,  beliau berhenti mengurus wajah dan penampilannya. 'Saya biarkan sahaja janggut saya tumbuh. Saya tidak kuasa nak uruskannya. Tanpa janggut itu, ia bukan diri saya yang sebenar! 'Saya tidak harus pura-pura menjadi seorang wanita yang bukannya saya!'. Sejak itu, janggutnya tumbuh semakin panjang, mencecah 30 sentimeter. Bahkan, beliau diundang untuk muncul dalam program 'pelik tetapi benar', Ripley's Believe It or Not! Namanya juga tercatat pada Buku Rekod Dunia Guinness sebagai wanita dengan janggut terpanjang. 

***sebenarnya perkara ini tidak sangat memalukan, kerana ia adalah pemberian Pencipta kepada sesiapa yang dia kehendaki. bila sentuh bab perempuan ni teringat orangkasai akan kata-kata seorang ustaz, 'babi haram disentuh tetapi boleh dipandang. perempuan yang tidak menutup aurat haram dipandang. antara babi dan wanita yang tidak menutup aurat mana yang lebih teruk?' fikir-fikirkan sendirikesimpulan, hinanya wanita bukan kerana paras rupa, tetapi hinanya mereka kerana melanggar perintah Allah***.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List