RPK ramal Parlimen Gantung selepas PRU ke-13

on Dec 16, 2010

Blogger berpengaruh Raja Petra Kamarudin telah menganggarkan bahawa Malaysia akan pergi cara Inggeris dalam pilihanraya umum akan datang, spekulasi luas yang akan diadakan dalam tiga bulan ke depan.

Sebelum Pilihanraya 2008, dia telah mengisytiharkan bahawa pembangkang akan mengambil 90 kerusi persekutuan dan lima negeri, yang mengejutkan hampir dengan keputusan akhir.

"Saya meramalkan ianya akan menjadi Parlimen digantung," kata editor –yang mengasingkan diri daripada laman berita Malaysia Today tadi malam dalam siaran internet langsung dari London.

Sebuah Parlimen Gantung, juga dikenali sebagai Parlimen seimbang dalam sistem dua parti, adalah di mana tidak ada pihak yang mempunyai majoriti keseluruhan dan akan perlu untuk memujuk sokongan dari ahli parti saingannya untuk meluluskan undang-undang.

Pengkritik vokal kerajaan membalas satu pertanyaan bahawa pakatan politik selanjutnya akan membentuk kerajaan persekutuan disuarakan oleh salah seorang penonton forum awam pertama Malaysia Civil Liberties Movement (MCLM).

MCLM adalah pakaian bebas Raja Petra ditubuhkan dua bulan lalu dan terdiri dari warga Malaysia di luar negeri yang melobi untuk reformasi politik dengan menawarkan parti politik yang stabil profesional dan non-partisan aktivis hak-hak sivil untuk menjadi calon dalam pilihan raya umum ke-13.

Raja Petra telah menamakan peguamcara terkemuka dan aktivis hak asasi manusia Malik Imtiaz Sarwar sebagai calon pertama dari MCLM. .Yang lain akan dinamakan kemudian di KL, beliau menambah.

Beliau yang berusia 60 tahun mendasarkan pandangannya tentang Parlimen bergantung atas ketidakpuasan yang berkembang di Malaysia Timur, yang ia telah amati dan telah membekalkan kuasa Barisan Nasional (BN) sokongan majoriti selama beberapa dekad.

"Bagaimana Pakatan menangani Malaysia Timur akan mempunyai faktor yang sangat besar dalam siapa yang membentuk kerajaan," kata blogger dikenali sebagai RPK.

Raja Petra, yang telah menyokong kuat Datuk Seri Anwar Ibrahim sejak gelombang pertama reformasi tahun 1998, menarik sokongannya bagi pemimpin pembangkang dan pakatan DAP-PKR-PAS awal tahun ini.

Raja Petra mendapati bahawa Sabah, Sarawak dan Labuan, yang secara tradisional memilih BN, telah menjadi bosan kerana diperlakukan sebagai "bank undi" oleh Putrajaya.

Dia meramalkan pola suara mungkin berubah kerana hal ini.

Kedua-dua negara dan satu wilayah persekutuan di Malaysia Timur bersama-sama menduduki 57 kerusi dari jumlah keseluruhan 222 di Dewan Rakyat, dan membuat hampir satu perempat daripada ahli di dewan perundangan.

Suara mereka secara tradisional telah dilemparkan dalam menyokong BN, tapi Raja Petra meramalkan kemungkinan akan berubah.

"Saat ini, sentimen di Sabah dan Sarawak adalah bahawa Pakatan dan Barisan keduanya benar-benar tidak berharga.

"Sentimen saya adalah bahawa hal itu akan menjadi banyak pertandingan tiga penjuru di Malaysia Timur dengan banyak independen bertarung," katanya.

Berpakaian baret biru dan kacamata bulat Harry Potter-seperti di pembicaraan kelmarin, Raja Petra mengamati bahawa pakatan pembangkang persekutuan, Pakatan Rakyat (PR), telah gagal memanfaatkan ketidakpuasan hati tumbuh di akar umbi 'untuk mempengaruhi lebih ramai penyokong berpihak kepadanya.

"Pandangan saya adalah bahawa Pakatan tidak menangani Malaysia Timur dengan baik ... dan itu akan menjadi bumerang," tambahnya.

Ia merujuk sikap perkauman-agama antara UMNO dan PKR dan berkata cabaran atas supremasi bangsa dan agama tidak memiliki daya tarik di Malaysia Timur di mana multikulturisme adalah sebahagian daripada kehidupan mereka.

Namun dia menambah, hal ini bermakna BN akan menang.

"Jika anda menanya saya lagi sewaktu Tahun Baru Cina, saya boleh memberikan ramalan yang lebih tepat," kata Raja Petra.

UK, Australia, Kanada dan New Zealand adalah contoh dari pusingan terbaru dari Parlimen digantung.

Sebuah Parlimen bergantung bererti parti yang berkuasa akan perlu untuk memujuk ahli saingan pihak untuk lulus undang-undang.

Dua tahun lalu, sebelum Malaysia melangkah ke PRU-12, Raja Petra telah meramalkan pakatan pembangkang akan memenangi 90 kerusi dan mengambil alih lima kerajaan negara - Kelantan, Terengganu, Perlis, Perak dan Pahang.

Tiga parti itu berjaya memenangi 82 kerusi tetapi gagal untuk mengambil alih Perlis dan Terengganu. Sebaliknya, mereka menggulingkan kerajaan negeri BN di Pulau Pinang dan Selangor.

sumber : Malaysian Insider

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List