N3 YANG KU DENGAR :- GST Wajar Kah.....

on Feb 18, 2012






Barisan Nasional mendakwa, Malaysia maju dan makmur. Ekonomi berkembang pesat  dengan KDNK sentiasa meningkat. Kadar upah yang tinggi, pengangguran yang rendah. Betul ke semuanya ini? Tidak dinafikan ada asasnya.

Perlukah lagi pelbagai bentuk cukai dikenakan? Kalaulah benar Malaysia maju dan makmur perlukah cukai barangan dan perkhidmatan dicajkan kepada pengguna atau rakyat.

Adakalanya wajar jika caj ini dikenakan dikalangan pengguna mewah yang membelibelah di pasaraya eklusif dan restoran ternama.




Secara langsung jika GST dikenakan,  kadar inflasi 3.5 akan meningkat dan ini akan menambahkan lagi derita rakyat.  Memang UMNO/BN nak ikut standart antarabangsa dengan mengenakan GST tetapi mengapa kadar upah/ gaji tidak mengikut standart yang sama?

Adakah wajar jika GST dikenakan dikedai runcit dan restoran biasa?   Walaupun dikedai terpilih?
Adakah GST ini akan sampai kepada kerajaan? Siapakah yang menggunakan pekhidmatan sepeti ini? Masih tak faham lagi UMNO/BN?


GST nampak sedikit cuma 6% , tapi sedarkah jumlah tersebut akan menurunkan kuasa beli rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana rendah.  Orang-orang yang kaya dan mewah tak menjadi kudis pun jauh sekali menjadi kurap.  Kalau yang berpendapatan rendah jumlah tersebut cukup besar.

Jika kerajaan mendakwa cukai pendapatan dikurangkan sebagai alasan GST dikuatkuasakan, Malaysia cuma 10% sahaja yang dikelaskan sebagai pembayar cukai.

Masih tidak cukup lagi cukai yang dikenakan sehingga tidak boleh menampung perbelanjaan kerajaan? Atau kerajaan UMNO/BN berjoli sakan dalam perbelanjaan?  Inilah pentingnya kecekapan dalam pengurusan. Diakui memang ramai pakar kewangan yang ada, tetapi mengapa perbelanjaan gagal dikawal secara berhemah?


Memang tidak dapat dinafikan Malaysia kaya dengan perancang ekonomi.  Ramai yang hebat-hebat. Malangnya perbelanjaan kerajaan memang tidak berhemah.


Tampuk ibarat paus, pengikutnya adalah jerung.  Perancang ekonomi berkerja memecah keringat dingin untuk menambah pendapatan kerajaan.  Paus sangat suka makan besar tidak terkecuali jurung, diarahkan perancang melukah bilis kemuara, bilis dalam keadaan duka dan terpaksa menuju muara............... ahhh
apa terjadi fikirlah sendiri.

Sekarang dunia tanpa sempadan, GST secara langsung akan menjeratnya. Contohnya kad prabayar 6% akan dikenakan tidak terkecuali siapa anda miskin atau kaya. Harap maklum yang kaya tak guna prabayar, penggunaan mereka dibilkan. Maka wajarlah dikenakan!!


Kalau dulu penggunaan kad ATM adalah percuma, tetapi sekarang dikenakan bayaran. Inilah satu contoh GST yang diubahsuai dasar kerajaan kepada kepentingan industri.


FIKIR-FIKIRKAN..  PILIHAN DITANGAN ANDA ,  ANDA YANG MENENTUKAN,  PRU 13 JAWAPANNYA



G3A

Photobucket

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List