Sri Ram: Badan kehakiman gagal lindung hak minoriti

on Sep 17, 2010

Bekas hakim mahkamah persekutuan, Tan Sri Gopal Sri Ram berkata badan kehakiman begara telah gagal melaksanakan tanggungjawabnya memperthankan hak minoriti di negara ini.

Oleh kerana badan eksekutif itu dilantik oleh majoriti, maka ia mewakili hak majoriti, justeru Sri Ram berhujah badan kehakiman mempunyai tanggungjawab untuk mempertahankan hak minoriti.

"Badan kehakiman yang sepatutnya melaksanakan tanggungjawab itu,” kata bekas hakim itu pada ucapannya di persidangan kebangsaan mengenai integriti di Kuala Lumpur, semalam.

Di hadapan kira-kira 350 hadirin, Sri Ram berkata jika soalan sama ada badan kehakiman telah menunaikan tanggungjawab itu, katanya jawapan yang diberikan ialah “dengan tegasnya, tidak!”.

Menurut beliau, ini berlaku kerana badan kehakiman telah menjadi “minda eksekutif” dan hakim telah menjadi alat kerajaan.

"Hakim begitu gelisah untuk membantu eksekutif...dan apabila anda mengetepikan undang-undang untuk membantu mereka, hasilnya ialah penghakiman yang mengarut,” kata Sri Ram.

Sebagai contoh, beliau berkata apabila mahkamah menyerahkan kepada mahkamah persekutuan untuk membuat keputusan yang diinginkan oleh kerajaan persekutuan.

Sri Ram berkata campurtangan eksekutif itu jelas bertentangan dengan doktrin pengasingan kuasa.

Kuasa untuk menentukan salah atau tidah serta menghukum adalah eksklusif di tangan badan kehakiman dan Sri Ram berkata tanggungjawab itu tidak sepatutnya dinodai oleh eksekutif.



MK

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List