Nurul Izzah dalam persaingan kuasa PKR...???

on Oct 12, 2010

"Fate rarely calls upon us at a moment of our choosing." - Optimus Prime
1. Ketika ini, persaingan jawatan dan kuasa dalam PKR lebih tertumpu pada pesaing-pesaing jawatan timbalan presiden, pertandingan berprofil tinggi yang sudah menarik perhatian sejak awal lagi.
Pertandingan jawatan ketua pemuda parti itu juga mendapat perhatian, walaupun masih tidak sehangat jawatan kedua tertinggi parti.


 Secara umumnya, selain pertembungan aliran liberal dengan konservatif dalam parti, persaingan juga melibatkan kumpulan kecil tertentu, dan individu-individu yang dilihat bakal mewarisi kepimpinan parti.
Selain Azmin Ali, Datuk Zaid Ibrahim, Mutafa Kamil Ayub dan Tan Sri Khalid Ibrahim, Nurul Izzah Anwar merupakan individu yang banyak mendapat perhatian, kerana pelbagai sebab.
Selain menghadapi takdir dinobatkan sebagai "puteri reformasi" selepas reformasi tahun 1998, Nurul Izzah dilihat tidak dapat mengelakkan daripada terus mengharungi perjuangan politik, walaupun tidak semestinya sehaluan dengan apa yang disusuri bapanya.
Persaingan kuasa dalam PKR ketika ini, selain bakal menetapkan haluan fundamental parti yang bercita-cita menjadi parti liberal sebenar Malaysia itu, juga akan memberi kesan kepada perjalanan politik Nurul Izzah pada masa akan datang.
Siapa yang memenangi jawatan-jawatan tertinggi dalam parti akan secara langsung mendatangkan kesan kepada Ahli Parlimen Lembah Pantai itu.
Kerana itu, tidak dapat dielakkan lagi beliau mengambil bahagian yang aktif dalam pemilihan kali ini, sehingga mengambil kira kemungkinan bertanding jawatan naib presiden.
Berdasarkan suasana panas persaingan kali ini, usaha Nurul Izzah untuk mencapai kedudukan tinggi dalam parti dapat difahami, tanpa mengira sama ada keputusan beliau ialah keputusan sendiri atau sebaliknya. Selepas pemilihan, kuasa yang menang dijangka menguatkan lagi pengaruh, dan memberi kesan langsung kepada beliau.
Kesan itu berkemungkinan sama ada positif atau negatif, tetapi perkembangan semasa menunjukkan kemungkinan kesan negatif itu agak lebih boleh dijangkakan.
Masa ini dapat dinilai sebagai masa yang kritikal untuk Nurul Izzah membuat keputusan bertanding; menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 di bawah kepimpinan baharu dan kemungkinan-kemungkinan melibatkan bapanya yang berdepan kes mahkamah.
Nurul Izzah juga berdepan cabaran besar melibatkan persepsi terhadap partinya, kerana hubungan kekeluargaannya dan harapan yang diletakkan oleh sesetengah pihak pada bahunya.
Sebagai ahli politik, Nurul Izzah mempunyai credential liberal yang agak boleh dipercayai (seperti juga Zaid, walaupun agak lama dalam Umno), walaupun masih dipengaruhi isu-isu melibatkan keluarganya.
Beliau berkelulusan sebuah universiti terkemuka di Amerika Syarikat, dan berdasarkan apa yang telah dilalui, jelas beliau sememangnya disiapkan untuk memikul tugas yang lebih besar.
(Dalam kalangan pemimpin berprofil tinggi dunia yang pro-Barat, bapa beliau, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai beberapa persamaan dengan Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan. Kedua-dua pemimpin menjadi popular ekoran isu-isu yang hampir sama [dan terlibat dalam isu Israel pada masa yang hampir sama] dan mempunyai anak yang belajar di Universiti Johns Hopkins [anak lelaki Recep, Bilal Erdogan], yang dilihat bakal memainkan peranan penting dalam aliran politik yang dicetuskan oleh kedua-dua bapa terbabit. Pemikir Anwar juga ada menyuarakan pandangan agar Malaysia mencontohi Turki dalam beberapa perkara melibatkan politik.)
Nurul Izzah mempunyai wajah yang lebih mudah diterima rakyat pelbagai lapisan, dan tidak mempunyai bagasi sejarah seperti Azmin dan Zaid dan lain-lain.
Kekurangan ketara beliau ketika ini ialah pengalaman, yang jauh di belakang berbanding Azmin dan Zaid. Tetapi kekurangan ini mungkin boleh mendatangkan kesan persepsi bahawa beliau tidak berambisi besar, dan lebih selamat.
Apa yang paling jelas, kejayaan beliau selama ini bergerak dengan berhati-hati menunjukkan matlamat yang lebih jauh diletakkan, dalam kepimpinan parti dan juga di peringkat nasional.
Semua ini, akhirnya, bakal mendapat kesan yang besar daripada pemegang tampuk kekuasaan parti, selepas pemilihan tidak lama lagi.
2. Sejauh manakah PKR bersedia untuk menjadi sebuah parti liberal? Soal ini masih sukar dijawab, ekoran pragmatisme berlebihan parti itu yang dipandu sepenuhnya oleh seorang pemimpin, Anwar Ibrahim.
Sejurus selepas Pilihan Raya Umum ke-12, kemenangan beberapa orang wakil berhaluan kiri (yang sebenarnya agak sederhana dan pragmatik) memberi persepsi bahawa PKR bakal menerima input daripada pelbagai kumpulan.
Walau bagaimanapun, lama selepas penggabungan dengan PRM, hari ini dapat disaksikan PKR masih dikuasai satu kumpulan kecil, dengan Anwar sebagai ketua.
Kekalahan beberapa pemimpin berhaluan kiri di bahagian dalam pemilihan lalu memberi gambaran peminggiran yang sedang berlaku melibatkan mereka.
Pada masa sama, pemimpin liberal seperti Zaid turut cuba dipinggirkan oleh satu jumlah besar ahli dan pemimpin parti.
Dalam retorik politiknya, PKR masih cuba melayan tuntutan-tuntutan konservatif, dan bercakap dengan pelbagai bahasa kepada kelompok-kelompok berbeza.
Ini bagaimanapun tidak bermakna parti ini bergerak ke kanan. PKR kini menjadi lebih pragmatik dan tidak mahu ditafrifkan oleh mana-mana ideologi selain pasaran bebas dari sudut ekonomi dan pragmatisme dalam politik

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List