Keluarga Taib didakwa 'untung' dari projek pembentungan Kuching

on Sep 12, 2010

Dengan pilihan raya negeri Sarawak dijangka diadakan seawal bulan depan, musuh politik Tan Sri Abdul Taib Mahmud meneruskan serangan mereka terhadap ketua menteri itu, yang keluarganya dianggap antara yang terkaya di negeri itu.

Selepas pendedahan mengenai dakwaan kekayaan hartanah yang dimiliki keluarga Taib di luar negara, kali ini ia didakwa membabitkan projek saluran pembentungan Kuching, yang bernilai setengah bilion ringgit.

Menurut lamanweb anti-Taib, kontrak bernilai RM530 juta itu diberi pada 2008 kepada konsortium tiga syarikat, termasuk Kumpulan Construction - syarikat yang dikendalikan oleh Raziah Mahmud - saudara perempuan Taib.

Sarawak Report mendakwa kesemua projek tersebut telah disub-kontrakkan tidak sampai sebulan selepas ianya diberikan kepada konsortium tersebut yang terdiri daripada Kumpulan Construction, Nishimatsu Pembinaan dan Hock Seng Lee Bhd (HSL).

HSL mengumumkan tiga minggu selepas kontrak asal diberikan, bahawa projek saluran pembentungan itu telah disub-kontrak hanya kepada mereka pada kos yang dikurangkan kepada RM452 juta. Malaysiakini.

0 comments:

Followers

pop up text

Blog Archive

Top Ranking Pro PR

My Blog List